'Piloot liet toestel Garuda opzettelijk crashen'

A

a$x

Guest
'Piloot liet toestel Garuda opzettelijk crashen'


JOGJAKARTA - Indonesische aanklagers hebben een piloot er donderdag van beschuldigd dat hij opzettelijk een vliegtuig heeft laten crashen.
ANP

De man negeerde volgens justitie vijftien alarmbellen in de cockpit toen hij veel te snel het vliegtuig van luchtvaartmaatschappij Garuda aan de grond zette. Daarbij kwamen in maart 2007 21 mensen om het leven. De piloot overleefde de crash.

Dat meldt de Arabische nieuwszender Al Jazeera. De piloot, Marwoto Komar, kan levenslang krijgen voor zijn daden.

Licentie

Het vliegtuig met 140 mensen aan boord schoot onder leiding van Komar van de landingsbaan van Jogjakarta af en vloog in brand in de naastgelegen rijstvelden. De licentie van de piloot is ingetrokken en zijn luchtvaartmaatschappij heeft hem ontslagen.

De rechtbank zal er waarschijnlijk maanden over doen om tot een oordeel te komen.
 
Ja, ik zou het niet weten. Je kunt je niet voorstellen hoe die piloot die situtatie heeft ervaren maar aan de andere kant, elke piloot is ervoor opgeleid en moet weten wat hij moet doen. Of hij het opzettelijk heeft gedaan? dat zou voor hem een weet zijn en voor ons een vraag.
 
is het niet onlogisch dat ie ontslagen wordt voordat de rechter hem schuldig bevonden heeft ? of is er ondertussen al een ander onderzoek afgerond dat dit rechtvaardigt ?
 
dat is inderdaad een hele goede vraag digits. Als zijn brevet is ingetrokken heeft hij blijkbaar een hoop dingen nagelaten.
 
Er is in mijn ogen wel een groot verschil tussen opzettelijk laten crashen en nalatigheid. Beetje sensatie verhaaltje, niettemin is de captain natuurlijk erg in gebreke gebleven.
Daarnaast ook de F/O die zit er toch ook niet voor niks? maar die kan, als ik het me goed herinner niet meer na vertellen.
 
is het niet onlogisch dat ie ontslagen wordt voordat de rechter hem schuldig bevonden heeft ? of is er ondertussen al een ander onderzoek afgerond dat dit rechtvaardigt ?


Wellicht dat in andere landen de term "rechtvaardigt" een hele andere betekenis heeft dan in ons (over)gereguleerde landje?? Ofwel, in menig land heb je als werknemer (vrijwel) geen rechten...opzouten betekent daar koffers pakken ipv de vakbond bellen, ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat dat hier ook het geval is. Bovendien is het ook een statement naar de buitenwereld dat je als maatschappij geen risico's neemt enz. enz... (even los van of dit terecht is of niet)
 
Wellicht dat in andere landen de term "rechtvaardigt" een hele andere betekenis heeft dan in ons (over)gereguleerde landje?? Ofwel, in menig land heb je als werknemer (vrijwel) geen rechten...opzouten betekent daar koffers pakken ipv de vakbond bellen, ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat dat hier ook het geval is. Bovendien is het ook een statement naar de buitenwereld dat je als maatschappij geen risico's neemt enz. enz... (even los van of dit terecht is of niet)
Afgezien daarvan, een civiele vervolging bij de rechter staat los van een eventueel ontslag en toetsing daarvan bij een rechter. (en ik heb de indruk dat ontslagen in dat land iets makkelijker gaan dan in ons landje)
 
of is er ondertussen al een ander onderzoek afgerond dat dit rechtvaardigt ?

Final report is op de site van DEHUP te downloaden: http://www.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/Final%20report%20PK-GZC%20Release.pdf

Overigens heeft de Captain onlangs een interview gehouden:
http://www.smh.com.au/news/world/garuda-pilot-tells-of-wild-death-ride/2008/07/23/1216492548186.html


Ken dit land en weet dat de rechterlijke macht (net als veel andere zaken) een heel andere betekenis heeft dan wij in het Westen kennen (losstaand van de schuldvraag).
 
Last edited:
Zeer interesting reading, enige nalatigheid zou je de PIC in dit geval wel kunnen toeschrijven. 232 kts over de threshold, flaps 5, bij een baantje van 2200 meter. Een co die niet de herhalende flaps request doet vanwege de te hoge snelheid, maar je wel adviseert een go around te doen, dit bij touchdown zelfs toeschreeuwt, naast de constant blerrende GPWS. Wat een vlucht... met een prima werkend toestel in prachtig weer.

Lekker ook om het contrast (of wellicht verschil in ondervragings techniek van de onderzoeksraad en de politie) te zien in uitspraken van de captain tussen beide stukken.

Herald: "captain Marwoto Komar, confessed under police interrogation. He said he was concerned about conserving fuel - one of the possible reasons advanced as to why 15 automated alarms telling the pilot to "go-around", were ignored. Komar said he compromised with his co-pilot, Gagam Rahman, on the level of flaps the plane was using on descent because "by using a flap of 30 degrees the usage of fuel was relatively not much". Garuda had introduced large bonuses for conserving fuel shortly before last year's accident."

Onderzoeksrapport: "The PIC informed the investigation that his decision to continue to land the aircraft was not in any way influenced by the airline’s fuel conservation incentive program."

Daarbij lees je dat hij al vroeg wist dat ie te hoog zat en had hij gewoon flaps 40 gebriefd naar de co. In de Herald komt er ineens een kapotte stabilizer naar voren die ervoor zorgde dat hij ineens de neus niet meer op kon trekken, iets wat in het hele rapport niet genoemd wordt. Lijkt me dat Herald een Australisch sensatieblaadje is, of dat de captain ze niet meer op een rijtje heeft.

Het tunneling / oogkleppen effect is in ieder geval wel duidelijk, laten we vooral hopen dat genoeg vliegers hier het eerder kunnen herkennen als het hen overkomt, inclusief de co's die wellicht voor de keuze komen te staan in te grijpen in zo'n geval. Druk door commercie, druk luchtruim, omdraaitijd redden, op tijd naar huis gaan en routine kennen we allemaal wel...
 
Back
Top