Nu nog piloot worden?

Stephan,

Ik ben momenteel bezig om te proberen een vliegopleiding binnen te komen, als afgestudeerd en ervaren arts.
Ik kon niet eerder piloot worden vanwege de wet op de sterkte van mijn ogen die onlangs verruimd is, anders had ik het al veel eerder gedaan.
Mijn eerlijke mening is dat als je piloot wilt worden, dat je helemaal wauws moet zijn van alles wat met vliegen en vliegtuigen te maken heeft en dat je het een kick vindt om in een cockpit te zitten. Anders hou je dat vak gewoon niet vol tot je pensioen, je investeert 150K, de markt is sterk aan het veranderen dus je moet gewoon supergemotiveert zijn.
Dat je een loopbaan binnen de juridische wereld niet ziet zitten begrijp ik.
Als je echt interesse hebt in vliegen zou ik zeggen, bezoek de open dagen, ga eens een vlieglesje nemen want dat zijn de dingen waar ook naar zal gevraagd worden bij de selectie van een opleiding.
Succes met je keuze!
 
Precies, ga gewoon is naar een informatie dag van een vliegschool, zo kom je heel veel te weten van ervaren mensen die al lang in het vak zitten.
 
Stephan,

Ik ben momenteel bezig om te proberen een vliegopleiding binnen te komen, als afgestudeerd en ervaren arts.
Ik kon niet eerder piloot worden vanwege de wet op de sterkte van mijn ogen die onlangs verruimd is, anders had ik het al veel eerder gedaan.

Dit lijkt akelijk veel op mijn verhaal, alleen ben ik inmiddels te oud (wordt 38 deze week) om nog aan een fulltime baan als vlieger te denken. Maar goed, heb nu dus sinds kort klasse 1 medical en ben bezig, al is het misschien alleen maar voor de leuk.
Kennen wij elkaar (ben jij A.S. ?).
Groet en heel veel succes,

Leon.
 
@ Stephan,

Net als de andere reacties in dit topic ben ook ik van mening dat de wil/passie om te vliegen op de 1e plaats moet komen. Daarna ga je pas kijken naar carriere, salaris en het heeel veel van de wereld willen zien :)
Doe je dit niet dan kom je jezelf gegarandeerd tegen tijdens je opleiding (groundschool!) of je sollicitaties.

Beter nog dan een uurtje met een Cessna rondtuffen is een jaartje werken in de cabine bij een airline. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat je na een jaar precies weet hoe het leven als vlieger er uit ziet. Het was voor mij iig een echte eye-opener.
Een airline als Transavia staat regelmatig te springen om nieuwe C/A's en het is een leuke afwisseling t.o.v. je huidige leven.
 
LHU, ik ken een paar mensen die op jou leeftijd zijn begonnen met vliegen en die vlak na de basisopleiding hebben gekozen voor een type rating erbij.
(Beer uitgezonderd natuurlijk! :D)
Anyway, die zijn over de 40 en vliegen nu, binnen 6 maand na behalen type rating examen en base training, voor een airline en hebben totaal geen spijt van hun 'omslag'.

1 daarvan is getrouwd en heeft twee kinderen. Rigoreuze verandering, maargoed.
Zo zijn er vast nog meer die op 'latere' leeftijd zijn en toch willen vliegen.
Ik zeg niet dat je het moet doen, maar ik meld alleen dat er mensen zijn die ook op deze latere leeftijden successvol zijn.

Ik ben op mijn 28e begonnen en kreeg op mijn 30e mijn frozen. Op mijn 33e een type rating gehaald vanwege geen uitnodigingen en heel veel afwijzingen, werd 34 en kreeg op mijn 34.5 een baan aangeboden.
Sociaal erg veel ingeleverd en financieel ook, maar de aanhouder wint toch echt.
 
@Beechdriver,

Hartelijk dank voor je reactie. Voor mij is het echter niet meer te doen. Er spelen een paar dingen:
-Laat ik voorop stellen dat ik heel veel plezier heb in mijn huidige werk.
-Om te komen waar ik nu ben (medisch specialist), heeft mijn gezin het nodige moeten inleveren, er waren tijden bij met werkweken van 60 uur en dan ook nog eens veel studeren in de "vrije tijd". Ik kan en wil dat niet nog eens vragen.
-Ik heb nu een zeer goed inkomen, om hier te komen dus vele jaren bijna dag en nacht gewerkt. Ik kan het naar mijn gezin toe niet maken om huis te verkopen, op een flatje te gaan wonen en voorlopig niet op vakantie te gaan. Nogmaals, zij hebben al de nodige offers gebracht.
-Financieel kan ik het mij veroorloven om zoveel te vliegen als ik wil en tijd het toelaat, op een C-172 of arrow. Ik kan ook eventueel een single engine kist kopen, maar zolang ik flexibel kan huren zie ik daar het voordeel niet van.

Toch bleef het knagen,

Toen ik (versoepelde ogennorm) dit jaar een klasse 1 kon krijgen, toch besloten om voor CPL/IR te gaan al was het maar "just for the fun of it". Wat ik er mee ga doen zien we daarna wel weer, eerst maar eens proberen te halen. Mijn ultieme droom op dit moment zou zijn om op mijn vaste vrije dag en bijvoorbeeld de zaterdag instructie te kunnen geven.

Waar sta ik nu,
Klasse 1 medical binnen. Bezig met ATPL theorie via Orbit distance learning, als alles goedgaat in october de eerste helft van de examens. Op zaterdag IR praktijk les.
Ik heb er heel veel lol in en zolang dat zo is zit het goed. De theorie valt best wel tegen. Het is niet moeilijk maar ontzettend veel, vooral als je dit naast een drukke baan moet doen en eigenlijk maar drie avonden per week te besteden hebt. Maar we zien wel, gelukkig heb ik geen haast en is er ook nog de database met vragen.
Mocht dit uiteindelijk niet halen vanwege gewoon te weinig tijd, dan wil ik FAA PPL/IR gaan doen en blijft het gewoon prive vliegen.

Ik wil heel graag, maar niet ten koste van alles, zeker niet ten koste van mijn gezin. Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ik zelf niet sta te trappelen om zoveel in inkomen terug te gaan. Een riant huis, twee beemers en een luxe leven zijn ook erg prettig en wennen snel. Bovendien, zoals gezegd, kan ik zoveel vliegen als de tijd het toelaat.

Ik heb echter enorm veel respect voor mensen als Beer, die op zo ongeveer mijn leeftijd er in slagen om bij een maatschappij aan de slag te komen. Ik heb overwogen het te proberen (meer dan eens) maar ben tot de conclusie gekomen dat het mij en met name mijn gezin te veel zou kosten.
Komt ook nog eens bij dat als ik zou stoppen met mijn huidige werk ik niet meer terug kan, dan verlies ik mijn registratie als medisch specialist en om daar te komen heeft 14 jaar en veel bloed, zweet en tranen gekost.

Groet,

Leon
 
Mijn ultieme droom op dit moment zou zijn om op mijn vaste vrije dag en bijvoorbeeld de zaterdag instructie te kunnen geven.

Dat lijkt mij prima te combineren met je huidige situatie.
Ik hoop dat je dat kan bewerkstelligen.
Success met studeren in ieder geval!
 
Stephan, niet doen.... Niets persoonlijk maar je hebt niet de juiste motivatie!! Tuurlijk iedereen die met vliegen begint wil graag op een grote bak terecht komen (747 / 777 / 380 etc) , maar weet stiekem dat ie in zn handjes knijpt als hij gelijk op een jet mag beginnen (737 / 320 / F70 )... En WEET dat hij gewoon ontzettend blij zal zijn om uberhaubt een (jaja betalende) baan te krijgen bij welke maatschappij dan ook...

Als je nu begint (zo'n een beetje de slechtste tijd in 15-20 jaar) denk ik dat je realistisch gezien moet rekenen op minimaal 2 jaar tot een baan na afloop van je opleiding.. (ELKE Baan !!)

Je hebt ontzettend mazzel als je in de eerste paar jaar niet minimaal 2-3x van werkgever wisselt om uiteindelijk op die grote bak als co terecht te komen.. (zowieso bij de meeste maatschappijen 4-8 jaar senioriteit nodig om dat te bereiken)... Dus als dit jouw enige doel is, denk dan aan 10+ jaar totdat je co ica bent..

Kan je bij de KLS beginnen; dan zeg ik ok met je achterrgrond haal je hoogst waarschijnlijk de opleiding wel. En met een beetje BS ook de COVA, maar denk (weet) ik nog steeds dat je niet de juiste instelling hebt...
 
Hè, hè, eindelijk iemand die ook de werkgelegenheidskant voor piloten eens belicht (Buzzer). Als je niet 110% gemotiveerd bent kom val je op zeker bij sollicitaties door de mand en gooi je inderdaad die 150k euro weg.

Ik ben als ouwe lul op 36-jarige leeftijd begonnen aan de opleiding, heb er heel erg hard voor moeten werken om het af te ronden, naast mijn destijds normale werk. Ben vervolgens met volle overgave gaan solliciteren en werd bij de 3e sollicitatie aangenomen.

Echter, het is gewoonweg niet vanzelfsprekend dat je na je opleiding een baan als vlieger krijgt, laat staan long haul, laat staan dat je zomaar even 100k+ gaat verdienen! Er zijn maar een paar zeer goed betalende maatschappijen en die kunnen uit tig piloten kiezen. Dus, zonder supermotivatie kun je het daar vergeten.

Schijnbaar is dit voor de beroepsvliegers onder ons al zo normaal dat niemand dat even vermeld heeft, het leek me toch niet onbelangrijk.

Dus Stephan900, tenzij die 150k je niets doen, zou ik zeggen, "get motivated or let it go!".
 
Nogmaals bedankt met name Buzzer (dat is toch echt info die ik graag wilde weten). En het verhaal van LHU vind ik ook mooi, en medisch specialist lijkt mij ook geen slecht beroep dat je überhaupt er nog over nadacht om piloot te worden toont wel aan hoe gepassioneerd je bent voor het vliegen. Die passie voel ik inderdaad niet, maar het kriebelt wel een beetje.

Wat ik nu ga doen, zodra ik klaar ben met mijn herkansingen:
- langs de open dagen
- een proefvlucht maken
- sowieso gewoon die test doen (medische keuring en zo, als ik daar niet doorheen kom dan heb ik niet zo'n moeilijke keuze ;))

En die 150k zegt mij wel wat hoor :). Ik ben wel in een positie dat ik misschien iets van 30k zelf in kan brengen, maar de rest moet ik toch echt lenen.
En wat betreft die 2 jaar wachttijd, dat zou jammer zijn, maar het voordeel is dat ik nog wel wat andere dingen heb waarmee ik de tijd kan overbruggen.

Maar ik zal dit topic weer een schopje geven als ik een uiteindelijke keuze gemaakt heb.
 
Wat ik nu ga doen, zodra ik klaar ben met mijn herkansingen:
- langs de open dagen
- een proefvlucht maken
- sowieso gewoon die test doen (medische keuring en zo, als ik daar niet doorheen kom dan heb ik niet zo'n moeilijke keuze ;))

Goed initiatief! Wees met dat laatste alleen niet al te snel, een initiële Class 1 keuring kost al snel zo'n 600 euro. Als je er nog niet 100% zeker van bent dat je het toch wilt gaan proberen kan je deze dus naar mijn mening beter niet doen.

Tim
 
Ik denk dat Buzzer een zeer belangrijk punt heeft. Waar je zeker over na moet denken!

Ik zei het ook al in een eerdere post, Tijden zijn aan het veranderen!
De wel bekende pieken en dalen geld echt voor de luchtvaart en ik ben van mening dat we echt richting een dal gaan. Inderdaad misschien wel het grootste dal sinds 10-15 jaar zoals buzzer het zegt.

Met de alleen maar stijgende brandstof kosten en de economie crisis gaat de luchtvaart zeker hard getroffen worden. Hij word al hard getroffen! maar denk dat het einde zeker nog niet in zicht is.
Het is wel grappig dat we vorig jaar nog zeiden dat het de beste tijd ooit was.

Ik denk dat het vooral aan de onderkant van de markt, De "Lowtimers" wederom lastig gaat worden. En met alleen maar meer afstuderende vliegers word de groep werkzoekende vliegers alleen nog maar groter.
V.b. Vroegah toen ik in de opleiding zat studeerde er misschien maar enkele tientallen studenten af per jaar. Je had de KLS, maar die studenten gingen allemaal taxi rijden om te wachten op het belletje van de KLM dus daar had je geen last van.
Verder had je nog maar een paar klasjes die klaar waren per jaar van de andere scholen. En dat was soms al teveel op de al krappe markt.
Tegenwoordig studeren er per jaar honderd + mensen af. In een slechter wordende markt.... Denk niet dat het een goede ontwikkeling is.
Het zou me niets verbazen als we weer richting 11 september taferelen gaan waarbij mensen gewoon weer vrolijk 2 jaar thuis zitten te wachten op een baan.
En waarbij men elkaar doodslaat om een baan bij de lokale vliegclub om weer rondvluchten of banner towing te doen.

Wat je ook vaak hoort is de opmerking van in het midden oosten e.d. is nog genoeg werk. True absoluut. Bijvoorbeeld Emirates zoekt veel mensen.
maar veel van deze airlines vliegen widebody jets. En daar vragen ze veel ervaring voor (Emirates 4000 uur!) En terecht! That is the going rate als je het mij vraagt voor die type vliegtuigen.

Dus in jou geval waarbij je denkt dat je het wel leuk zult vinden. Denk goed na.
Je gooit je wellicht in een avontuur waar je later niet uit kunt komen. Want het is vaak een one way road!

En tuurlijk zul je altijd de mensen hebben die vanaf school direct in een jet stappen. Maar realiseer je dat die tijd, denk ik weer aan het verdwijnen is.
Straks prijst men de hemel weer als men uberhaupt kan vliegen.

Succes.
 
Last edited:
Ik ben op mijn 28e begonnen en kreeg op mijn 30e mijn frozen. Op mijn 33e een type rating gehaald vanwege geen uitnodigingen en heel veel afwijzingen, werd 34 en kreeg op mijn 34.5 een baan aangeboden.
Sociaal erg veel ingeleverd en financieel ook, maar de aanhouder wint toch echt.

Je verhaal klinkt bemoedigend! Ik heb toch een paar vragen..aangezien wijzelf wellicht aan de vooravond van eezelfde tracject staan.

-Was er al een studieschuld voordat je aan de opleiding begon? (HBO/uni?)
-Hoe ben je al die tijd current gebleven? Vliegen is duur, zo is te lezen in het werkeloze piloten topic.
-hoe kon je je rating financieren?
-Waar heb je al die tijd van gegeten?
 
Ok, here goes:

- Geen studieschuld meer van 'toen'.
- Current blijven door profchecks 1x per jaar. SE niet geldig gehouden omdat het op die momenten nutteloos was en kost inderdaad veel geld.
- Rating gefinancierd door veel te sparen en goed je belastingpapieren in (laten) vullen.
- Levensonderhoud dus gedaan van het werk wat ik in de tussentijd deed. Ik had gelukkig een 'backup' inkomens plan zodat ik in ieder geval na de opleiding gewoon rond kan komen en zelfs nog geld over had.
Uiteraard was ik geen vakkenvuller maar een fulltime manager met een goed salaris.

Goedkoop wonen, niet meer op stap, niet meer op vakantie, oftwel, goed op je centen letten.
Alleen geld uitgeven aan levensonderhoud, profchecks, medicals, selecties en de kosten die erbij komen kijken.

Op sommige momenten was het erg afzien. Wat je er uiteindelijk voor terug kan krijgen als je het voor jezelf slim aanpakt, weeg nauwlijks op tegen het afzien in tijden van zoeken naar die ene baan om te starten.
 
LHU, nee volgens mij kennen wij elkaar niet, ben zelf afgestudeerd aan de Uva in 2001, jij?
Kan me overigens jouw beweegredenen om er niet meer in te stappen levendig voorstellen, voor mij gelden deze factoren allemaal niet dus ik ga het erop wagen...
 
LHU, nee volgens mij kennen wij elkaar niet, ben zelf afgestudeerd aan de Uva in 2001, jij?
Kan me overigens jouw beweegredenen om er niet meer in te stappen levendig voorstellen, voor mij gelden deze factoren allemaal niet dus ik ga het erop wagen...

Nee, dan ben je inderdaad niet degene die ik in gedachten had. We hebben waarschijnlijk wel in dezelfde periode koffie gedronken op plein J en het voetenplein.
Ben zelf afgestudeerd UvA 1997 , promotie UvA 1997 (onderzoek gedaan tussen doctoraal en coschappen door), van 1997-2003 AGIO anesthesiologie A.M.C.
Nogmaals, heel veel succes met je vliegopleiding !
Groet,

Leon.
 
Back
Top