Stephan900
New member
Crosspost van het fok forum, maar ik denk toch dat ik hier inhoudelijk betere reacties krijg
Zelf is mij onlangs gevraagd of piloot worden niets voor mij is, even een kleine schets:
- ik ben 23 (bijna 24) en rond als het goed is mijn bachelor rechten(WO) af binnen nu en 3 maanden, en sta daarna ingeschreven voor een master european and international law.
- hiervoor een propedeuse informatica(hbo) en een propedeuse MER(hbo) gehaald
- nooit echt piloot willen worden of flight simulator gespeeld
Nu trekt het werken in de juridische sector mij niet bepaald, ik zie dan ook best op tegen de master waar ik nog zeker een jaar mee bezig zal zijn, vooral omdat het mij niet zo veel interesseert. Piloot zijn daarentegen klinkt niet geheel onaardig, althans het beeld dat geschept wordt, mijn vraag is of het volgen van deze opleiding nog wel reëel is in mijn situatie.
Wat ik ervan verwacht/hoop/wat ik mij afvraag:
- korte opleiding, die ik als ik wordt toegelaten toch wel zou moeten kunnen halen
- zodra ik klaar ben met deze opleiding veel reizen, hoe zit het precies met het vliegen naar verschillende landen en de pauzes die je moet nemen tussen het vliegen?
- hoeveelheid vrije tijd: toch niet geheel onbelangrijk voor mij
- intercontinentaal vliegen, vereist het veel tijd voordat je intercontinentale vluchten mag vliegen (als co-piloot). Want hoewel het vliegen in een cityhopper wel zijn charme heeft, trekt toch vooral het idee van even naar de andere kant van de wereld vliegen mij wel heel erg.
- arbeidsmarkt, financieel gezien zal dit niet de beste keuze zijn dat besef ik mij ook wel. Maar als ik straks 110k+ neerleg voor de opleiding heb ik dan wel zicht op een baan? Kijk een salaris van 100k per jaar hoop ik uiteindelijk toch wel te verdienen, ik ben niet super materialistisch, maar vind van mijzelf dat ik toch uiteindelijk wel iets boven modaal mag verdienen.
- uitdaging? kan mij voorstellen dat als je eenmaal door hebt hoe het allemaal werkt het soms best saai kan worden, althans dat denkt iedereen. Als ik advocaat zou worden krijg ik elke keer andere zaken, moet ik mijn hersens veelvuldig om raad vragen, hoe zit dit precies bij het piloot zijn? Is er meer naast het landen en opstijgen van een vliegtuig dat bij dit beroep komt kijken?
- Het vliegen zelf, lijkt mij natuurlijk heel gaaf, wie niet toch?
Sorry voor mijn onwetendheid over dit onderwerp, maar ik wil mij slechts wat laten informeren voordat ik naar de open dag ga.
Daarnaast vraag ik mij af hoe het zit met de pilotenopleidingen in de V.S.
p.s. ik rond uiteraard eerst mijn bachelor af zodat ik nog wat heb om op terug te vallen voordat ik hieraan zou beginnen.
Zelf is mij onlangs gevraagd of piloot worden niets voor mij is, even een kleine schets:
- ik ben 23 (bijna 24) en rond als het goed is mijn bachelor rechten(WO) af binnen nu en 3 maanden, en sta daarna ingeschreven voor een master european and international law.
- hiervoor een propedeuse informatica(hbo) en een propedeuse MER(hbo) gehaald
- nooit echt piloot willen worden of flight simulator gespeeld
Nu trekt het werken in de juridische sector mij niet bepaald, ik zie dan ook best op tegen de master waar ik nog zeker een jaar mee bezig zal zijn, vooral omdat het mij niet zo veel interesseert. Piloot zijn daarentegen klinkt niet geheel onaardig, althans het beeld dat geschept wordt, mijn vraag is of het volgen van deze opleiding nog wel reëel is in mijn situatie.
Wat ik ervan verwacht/hoop/wat ik mij afvraag:
- korte opleiding, die ik als ik wordt toegelaten toch wel zou moeten kunnen halen
- zodra ik klaar ben met deze opleiding veel reizen, hoe zit het precies met het vliegen naar verschillende landen en de pauzes die je moet nemen tussen het vliegen?
- hoeveelheid vrije tijd: toch niet geheel onbelangrijk voor mij
- intercontinentaal vliegen, vereist het veel tijd voordat je intercontinentale vluchten mag vliegen (als co-piloot). Want hoewel het vliegen in een cityhopper wel zijn charme heeft, trekt toch vooral het idee van even naar de andere kant van de wereld vliegen mij wel heel erg.
- arbeidsmarkt, financieel gezien zal dit niet de beste keuze zijn dat besef ik mij ook wel. Maar als ik straks 110k+ neerleg voor de opleiding heb ik dan wel zicht op een baan? Kijk een salaris van 100k per jaar hoop ik uiteindelijk toch wel te verdienen, ik ben niet super materialistisch, maar vind van mijzelf dat ik toch uiteindelijk wel iets boven modaal mag verdienen.
- uitdaging? kan mij voorstellen dat als je eenmaal door hebt hoe het allemaal werkt het soms best saai kan worden, althans dat denkt iedereen. Als ik advocaat zou worden krijg ik elke keer andere zaken, moet ik mijn hersens veelvuldig om raad vragen, hoe zit dit precies bij het piloot zijn? Is er meer naast het landen en opstijgen van een vliegtuig dat bij dit beroep komt kijken?
- Het vliegen zelf, lijkt mij natuurlijk heel gaaf, wie niet toch?
Sorry voor mijn onwetendheid over dit onderwerp, maar ik wil mij slechts wat laten informeren voordat ik naar de open dag ga.
Daarnaast vraag ik mij af hoe het zit met de pilotenopleidingen in de V.S.
p.s. ik rond uiteraard eerst mijn bachelor af zodat ik nog wat heb om op terug te vallen voordat ik hieraan zou beginnen.