Nu nog piloot worden?

Stephan900

New member
Crosspost van het fok forum, maar ik denk toch dat ik hier inhoudelijk betere reacties krijg :)

Zelf is mij onlangs gevraagd of piloot worden niets voor mij is, even een kleine schets:

- ik ben 23 (bijna 24) en rond als het goed is mijn bachelor rechten(WO) af binnen nu en 3 maanden, en sta daarna ingeschreven voor een master european and international law.
- hiervoor een propedeuse informatica(hbo) en een propedeuse MER(hbo) gehaald
- nooit echt piloot willen worden of flight simulator gespeeld

Nu trekt het werken in de juridische sector mij niet bepaald, ik zie dan ook best op tegen de master waar ik nog zeker een jaar mee bezig zal zijn, vooral omdat het mij niet zo veel interesseert. Piloot zijn daarentegen klinkt niet geheel onaardig, althans het beeld dat geschept wordt, mijn vraag is of het volgen van deze opleiding nog wel reëel is in mijn situatie.

Wat ik ervan verwacht/hoop/wat ik mij afvraag:

- korte opleiding, die ik als ik wordt toegelaten toch wel zou moeten kunnen halen
- zodra ik klaar ben met deze opleiding veel reizen, hoe zit het precies met het vliegen naar verschillende landen en de pauzes die je moet nemen tussen het vliegen?
- hoeveelheid vrije tijd: toch niet geheel onbelangrijk voor mij
- intercontinentaal vliegen, vereist het veel tijd voordat je intercontinentale vluchten mag vliegen (als co-piloot). Want hoewel het vliegen in een cityhopper wel zijn charme heeft, trekt toch vooral het idee van even naar de andere kant van de wereld vliegen mij wel heel erg.
- arbeidsmarkt, financieel gezien zal dit niet de beste keuze zijn dat besef ik mij ook wel. Maar als ik straks 110k+ neerleg voor de opleiding heb ik dan wel zicht op een baan? Kijk een salaris van 100k per jaar hoop ik uiteindelijk toch wel te verdienen, ik ben niet super materialistisch, maar vind van mijzelf dat ik toch uiteindelijk wel iets boven modaal mag verdienen.
- uitdaging? kan mij voorstellen dat als je eenmaal door hebt hoe het allemaal werkt het soms best saai kan worden, althans dat denkt iedereen. Als ik advocaat zou worden krijg ik elke keer andere zaken, moet ik mijn hersens veelvuldig om raad vragen, hoe zit dit precies bij het piloot zijn? Is er meer naast het landen en opstijgen van een vliegtuig dat bij dit beroep komt kijken?
- Het vliegen zelf, lijkt mij natuurlijk heel gaaf, wie niet toch?

Sorry voor mijn onwetendheid over dit onderwerp, maar ik wil mij slechts wat laten informeren voordat ik naar de open dag ga.

Daarnaast vraag ik mij af hoe het zit met de pilotenopleidingen in de V.S.

p.s. ik rond uiteraard eerst mijn bachelor af zodat ik nog wat heb om op terug te vallen voordat ik hieraan zou beginnen.
 
Tja, voor de meesten van ons is piloot worden iets wat je van jongs af aan wil. Maar er zijn blijkbaar uitzonderingen ;)

Lees de kennisbank eens goed door, en bekijk wat onderwerpen hier op het forum, dan worden je meeste vragen wel beantwoord.
 
Dus je wilt eigenlijk geen piloot worden?? Of moet ik dat anders zien...

gr

Vroeger nooit willen worden, misschien verkeerd geformuleerd, maar sommige mensen hebben zoiets van "toen ik voor het eerst een vliegtuig zag wist ik het!".

Dat heb ik dus niet gehad, maar goed dat heb ik over eigenlijk niks gehad.
 
Vroeger nooit willen worden, misschien verkeerd geformuleerd, maar sommige mensen hebben zoiets van "toen ik voor het eerst een vliegtuig zag wist ik het!".

Dat heb ik dus niet gehad, maar goed dat heb ik over eigenlijk niks gehad.

Oke dan snap ik het, maar ik ben wel van mening dat je er wel voor 100% achter moet staan om aan een vliegopleiding te beginnen. Mocht je er over twijfelen dan zou ik het niet doen. Hier op Airwork kun je veel info vinden, dus ik zou zeggen kijk even goed rond hier op het forum en succes met je keuze.

gr
 
Tja, voor de meesten van ons is piloot worden iets wat je van jongs af aan wil. Maar er zijn blijkbaar uitzonderingen ;)
Ik ken genoeg piloten die het niet van jongs af aan wilden maar waarbij het pas later is gaan 'kriebelen'.

Verder stelt hij wel een aantal interessante vragen bijvoorbeeld over uitdaging wat hier op het forum nog niet vaak behandeld is en waar ik ook wel benieuwd naar ben. Het is te makkelijk om altijd maar te zeggen 'kijk maar rond, dan vind je het wel'.
 
Piloot zijn daarentegen klinkt niet geheel onaardig,

Kijk een salaris van 100k per jaar hoop ik uiteindelijk toch wel te verdienen,

trekt toch vooral het idee van even naar de andere kant van de wereld vliegen mij wel heel erg.

100/150k schuld accepteren voor een baan die je "niet geheel onaardig lijkt"???

Niet respectloos bedoelt maar als ik dit zo lees denk ik echt dat je een verkeerd beeld hebt van de luchtvaart en het vak van piloot/vlieger. Kijk eerst nog eens goed rond hier. Er zijn genoeg mensen die dezelfde vragen al hebben gesteld in andere posts.

Succes
 
Uitdaging vind je in jezelf vind ik. Luie mensen zien nergens uitdagingen, daarom blijven zij lui. Ben jij zo iemand, dan raadt ik het je af om piloot te worden. Ben jij juist het tegenovergestelde en kun je jezelf vaak makkelijk ertoe zetten om dingen te doen en ben je daarbij ervan overtuigd dat dit 'm is: Doen!

Ik lees dat je twee propedeuses binnen hebt. Kan ik hieruit concluderen dat je een persoon bent die niet heel goed weet wat hij wil? Je hebt nu het idee om piloot te worden, maar denk je dat je hier genoeg motivatie voor hebt om dit te zijn tot aan je pensioen? Of heb je het na een paar jaar wel gezien... in dat laatste geval is het een duur grapje.

Ik zou als ik jou was toch maar beginnen met open dagen bezoeken en praten met (vooral) studenten. Daarbij kijk op http://www.airwork.nl/bulletinboard/nuwiki.php?do=book.view&bookid=3. Hier staat alles.
 
Is het tegenwoordig mode om maar meteen met links naar vliegscholen te beginnen??

Zou bijna zeggen dat dit weer verkapte reclame is voor een instelling...

Persoonlijke note.
Blijf lekker in de juridische wereld en begin niet aan een avontuur in de luchtvaart.
Vergis je niet dat tijden aan het veranderen zijn in de luchtvaart, en met jou instelling denk ik niet dat je er geschikt voor bent. Just my humble opinion.

Cheers.
welkom op airwork btw.
 
Bedankt voor de reacties allemaal!

Onaardig was min of meer als geintje bedoeld, het gevoel om daadwerkelijk te vliegen lijkt mij natuurlijk super!

Uitdaging vind je in jezelf vind ik. Luie mensen zien nergens uitdagingen, daarom blijven zij lui. Ben jij zo iemand, dan raadt ik het je af om piloot te worden. Ben jij juist het tegenovergestelde en kun je jezelf vaak makkelijk ertoe zetten om dingen te doen en ben je daarbij ervan overtuigd dat dit 'm is: Doen!

Kijk dit zie ik nu ook altijd op die posters staan van opeens weet je het, "conducteur". Nu zal dat ook wel uitdagend zijn, maar begrijp mij niet verkeerd ik denk gewoon dat er "meer" is dan alleen kaartjes controleren. Ik ben niet lui als het gaat om iets waar ik 100% achtersta, op het moment ben ik bijvoorbeeld eigenaar van een klein bedrijf (we verdienen niet zoveel, maar dat komt nog wel ;)), dus het is ook niet zo dat ik de hele dag op mijn luie gat zit als rechtenstudent.
Maar 100% erachter staan doe ik nog alles behalve, ik zal dan ook eerst wat open dagen moeten bezoeken en mijn bachelor halen. Zie dit als voorbereidend onderzoek.

Blijf lekker in de juridische wereld en begin niet aan een avontuur in de luchtvaart.
Hmmm de juridische wereld lijkt mij juist niks, zou toch zonde zijn om tot mijn pensioen als advocaat te werken dan.

Ik lees dat je twee propedeuses binnen hebt. Kan ik hieruit concluderen dat je een persoon bent die niet heel goed weet wat hij wil? Je hebt nu het idee om piloot te worden, maar denk je dat je hier genoeg motivatie voor hebt om dit te zijn tot aan je pensioen? Of heb je het na een paar jaar wel gezien... in dat laatste geval is het een duur grapje.
Dat is een makkelijk te trekken conclusie, maar wel één die aardig klopt :). Ik ben echt een jongen die alles wil, maar als ik het eenmaal heb kan het mij niet zo veel meer boeien. Misschien is dit de reden dat ik ook een brokkenpiloot ben wat relaties betreft ;).
Ik weet nog niet zeker of ik piloot zou kunnen zijn tot aan mijn pensioen, maar ik heb nog zeker een half jaar de tijd om daar over na te denken.

Maar nogmaals bedankt voor alle reacties! Ik zal zelf nog wel even op het forum naar Amerikaanse scholen zoeken, tenzij iemand toevallig uit zijn hoofd weet wat de voor/nadelen zijn.
 
Ik ben echt een jongen die alles wil, maar als ik het eenmaal heb kan het mij niet zo veel meer boeien. Misschien is dit de reden dat ik ook een brokkenpiloot ben wat relaties betreft ;).

Dan zou ik piloot worden maar eens laten als ik jou was. Dag in dag uit naar dezelfde instrumenten kijken op 10km hoogte waar het 'altijd blauw is' lijkt me dan niet helemaal jouw ding, en dat wederspreekt weer de verwachtingen van de passagiers achter je en en en...

Ook ik ben (zo goed als afgestudeerd) jurist, maar ik kijk op een heel andere manier tegen vliegen en piloot zijn aan als jij merk ik.

Misschien maar eens een proefvlucht van een uurtje of twee maken.
 
het gevoel om daadwerkelijk te vliegen lijkt mij natuurlijk super!

100% erachter staan doe ik nog alles behalve

Dat is een makkelijk te trekken conclusie, maar wel één die aardig klopt :). Ik ben echt een jongen die alles wil, maar als ik het eenmaal heb kan het mij niet zo veel meer boeien.

Ik weet nog niet zeker of ik piloot zou kunnen zijn tot aan mijn pensioen, maar ik heb nog zeker een half jaar de tijd om daar over na te denken.

Als je er geen volle 100% achterstaat, geef ik je weinig kans.

Er zijn een paar tegenstrijdige gegevens in je posts. Vliegen lijkt je super, maar aan de andere kant denk je niet dat je het tot aan je pensioen wil doen.

Met zulke ingesteldheid zal je zeker en vast niet door de selecties van vliegscholen heen raken.


Wat moeten luchtvaartmaatschappijen wel niet denken, als je zoals je zelf zegt, eens je iets hebt het je niet veel meer kan boeien?

Als je al enkele jaren vliegt, en het niet leuk meer vind, of het je niet meer boeit zal dat ook invloed hebben op je prestaties, en de veiligheid van de passagiers en bemanning, en dat is ook niet écht wat een Airline zoekt.
 
Ik vind eigenlijk ook dat ik best wat meer dan modaal mag verdienen nu ik er over nadenk.

is dit een quote van de maand?


ik sluit mij aan bij 3bergen en altimeter.
het beroep verkeersvlieger is niet iets wat je van de een op de andere dag even uitkiest. zovan... ik weet niet wat ik anders wil doen, laat ik dan maar een vliegopleiding proberen en een E100k-150k schuld aangaan. met niet alleen de financiele risico's maar ook dat je straks na afronden van de opleiding niet aan de bak komt.

denk er maar heel goed overna, en vraag misschien nog eens om een studie advies, misschien is er nog iets anders wat je (ook) interesseerd

succes!
 
is dit een quote van de maand?

Voel je vrij om mij te quoten hoor, ik heb zo mijn momenten ;).

Wat moeten luchtvaartmaatschappijen wel niet denken, als je zoals je zelf zegt, eens je iets hebt het je niet veel meer kan boeien?

Denk dat dit niet mijn openingszin wordt :).

Maar goed bedankt voor alle reacties, alleen 1 ding waar ik mee zit en wat een echte dealbreaker is voor mij:

zodra ik klaar ben met deze opleiding veel reizen, hoe zit het precies met het vliegen naar verschillende landen en de pauzes die je moet nemen tussen het vliegen?

En wat betreft de cityhopper ;)
Sorry voor mijn onwetendheid over dit onderwerp, maar ik wil mij slechts wat laten informeren voordat ik naar de open dag ga.

Het mooie aan piloot zijn lijkt mij ook dat je naar de andere kant van de wereld vliegt, en vergeef mij als ik dat fout heb maar daar is een cityhopper niet voor bedoelt toch?
 
Het mooie aan piloot zijn lijkt mij ook dat je naar de andere kant van de wereld vliegt, en vergeef mij als ik dat fout heb maar daar is een cityhopper niet voor bedoelt toch?

Er zullen toch op zijn minst enkele jaren overgaan voor je op de Long Haul fleet terecht komt, als de maatschappij in kwestie die dan ook heeft.

Tenzij je als coco bij KLM begint natuurlijk ;)
 
Je hebt nu een opleiding achter de rug. Je komt er nu achter dat het niet iets voor je is.
Hoe ben je aan het idee gekomen om die opleiding te doen?

Vliegen moet een passie zijn, anders kom je er tijdens die opleiding ook achter dat het niks voor je is. En dan ben je een heel stuk duurder uit dan die opleiding die je nu hebt. (denk ik).

Je kan uiteraard altijd naar scholen gaan en een selectie doen etc. Dan kom je er misschien voor een deel wel achter.

Ik ben echt een jongen die alles wil, maar als ik het eenmaal heb kan het mij niet zo veel meer boeien.

Gezien je oppervlakkige luchtvaartinteresse zou ik je in ieder geval afraden om dat te gaan doen.
 
Stephan900, welkom op het forum. Voordat je antwoord op je vraag kunt krijgen denk ik dat je eerst eens een paar dingen moet onderzoeken.

In de eerste plaats, wat houdt het vak 'piloot zijn' in? en wat zijn mijn motivaties. Wanneer boeit iets me en wanneer niet. Zoek dat eerst eens uit en kom dan eens terug op dit topic.
 
Back
Top