Gelijk selectie doen bij vliegschool of eerst een andere opleiding?

christiaan117

New member
Ik hoor van veel mensen die op een jonge leeftijd selectie doen vaak afvallen omdat ze te jong zijn. Ik zit nog op de middelbare school maar ik wil wel piloot worden. Mijn broer is net afgestudeerd bij de NLS maar voordat hij naar de NLS ging heeft hij ook selectie gedaan bij de KLS maar hij was te jong, namelijk 17 jaar. Als ik van school af ga ben ik 19, is dat een mooie leeftijd of zou ik eerst beter een andere opleiding doen om wat ervaring op te doen?
 
Ik zou gelijk de selectie voor de opleiding gaan doen, 19 jaar is echt prima.
Ik denk dan ook dat als je eerst HBO gaat doen dat je ook de vraag: ''Als je zo vraag piloot wilt worden waarom ging je eerst iets anders studeren?''.

Correct me if I am wrong maar volgens ligt de gemiddelde leeftijd zo een rond of 18/19 jaar dus dan zou je er goed bijpassen :)
 
@jegor:
Ik denk dat een vliegschool/maatschappij eerder heil ziet in een persoon die eerst heeft gestudeerd. Gezien de levenservaring die je daarmee over het algemeen opdoet.
Iemand die net van de middelbare school afkomt mist dat.
Dat maakt hem natuurlijk niet gelijk ongeschikt, begrijp me niet verkeerd. Het gaat erom dat het absoluut géén nadeel is om eerst te gaan studeren voordat je selecties gaat doen bij een vliegschool

@ christiaan 117:
Over gemiddelde leeftijd durf ik geen uitspraak te doen, gezien het feit dat er ook 30+'ers deelnemen aan selecties.
Op zich is 19 geen verkeerde leeftijd, maar het gaat niet om het getal, het gaat om je houding.
Ik denk dat leeftijd niet alleen bepalend is voor of je geschikt bent of niet. Ik denk dat je zelf wel kunt inschatten of je "er klaar voor bent" om het zo te zeggen.
En als je daar niet zeker over bent moet je gaan rondkijken/vragen net zo lang todat je enigszins een idee hebt van wat piloot zijn nou inhoud. En als je dan denkt dat je daar klaar voor bent, moet je ervoor gaan.
Ik denk dat jou broer hierbij een goede hulp kan zijn, hij weet in iedergeval wat voor houding nodig is om door een vliegschool als "geschikt" bevonden te worden.
Mocht je ondanks je eigen overtuiging toch afvallen krijg je als het goed is te horen waarom (nog) niet geschikt bent om piloot te worden...

succes

greetz, EmeX
 
Oke, bedankt voor jullie reacties. Als ik in de eindexamenklas zit kijk ik wel of ik denk dat ik er klaar voor ben.
 
Last edited:
Hallo Christiaan,

zelf heb ik eerst gestudeerd, en nu ga ik op relatief oude leeftijd aan een vliegopleiding beginnen. Voor mij geld dat ik vanaf mijn achtiende nog een behoorlijke karakter ontwikkeling heb doorgemaakt en mijn omgeving heeft daar grote invloed op gehad. Als ik nu terugkijk denk ik dat het voor mij erg goed geweest is om eerst op kamers te gaan en te gaan studeren. Bovendien had ik mijn studententijd voor geen goud willen missen :)

Ik zou iedereen aanraden om ook eerst te gaan studeren, maargoed, niet iedereen zit het zelfde in elkaar, dus er is denk ik ook geen pasklaar antwoord op je vraag.

Groeten,
FF
 
doku: Mijn broer heeft net selectie gedaan voor Ryanair en moet er nog uitslag van krijgen. Op het moment zit hij op texel rondvluchten te maken voor touristen en hij dropt parachutisten.

Flyfens: Het lijkt mij ook wel leuk om eerst een andere studie te doen, want je heb wat meer levenservaring en je maakt een grote vriendenkring. Groningen spreekt mij vooral erg aan. Maar ik moet er nog wel over nadenken.
 
Ik wil mij bij deze even helemaal aansluiten bij Flyfens. Ik ga dit jaar afstuderen en dan ben ik al wat ouder. Daarna ga ik aan de selectie voor een vliegschool beginnen.

Net na de middelbare school wist ik niet wat ik met mijn leven wilde gaan doen. Uiteindelijk een studie gevonden en nu bijna klaar. Tijdens studie kwam ik erachter dat vliegen mij heel erg interesseerde.

Ik kan straks met een HBO diploma als backup een flink portie levenservaring en een mooie studententijd op zak, weloverwogen de selecties gaan doen.

Ik zet mijn geld dus niet op één paard.

Ik raad aan eerst en studie te doen....maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te werken.
 
Aangezien de luchtvaart ontzettend conjunctuurgevoelig is, en er nou eenmaal slechte tijden aan zitten te komen is het mijns insziens absoluut geen nadeel om eerst een andere studie te hebben gedaan. Zo heb je een stok achter de deur mocht je gewoon niet aan de bak komen, om maar niet te spreken over de levenservaring die je eraan overhoudt. Vraag naar menig mooiste periode in iemands leven en je zal als antwoord "mijn studententijd" krijgen.

Werken kun je je hele leven nog; als het een beetje meezit ben je na het behalen van een bachelor in willekeurige studie en vliegopleiding ongeveer 24/25 en dan zit je tot je pensioen in de cockpit! Waarom op je 21/22e al?
 
doku: Mijn broer heeft net selectie gedaan voor Ryanair en moet er nog uitslag van krijgen. Op het moment zit hij op texel rondvluchten te maken voor touristen en hij dropt parachutisten.

Flyfens: Het lijkt mij ook wel leuk om eerst een andere studie te doen, want je heb wat meer levenservaring en je maakt een grote vriendenkring. Groningen spreekt mij vooral erg aan. Maar ik moet er nog wel over nadenken.

Als je graag in Groningen zou willen studeren zou ik voor de combinatie KLS en Hanzehogeschool kiezen, AP&M. Dit is een HBO en (f)ATPL in 4 jaar.
 
Ben het helemaal eens met Ask en FlyFens.

Je doet tijdens je studie levensevaring op die je anders niet zou opdoen.
Daarnaast is het hebben van een HBO papiertje geen overbodige luxe in slechte tijden. Mocht je dan geen baan kunnen vinden dan geldt voor jou straks iig niet het gevreesde ´supermarkt´scenario aangezien je gewoon aan de slag kan bij een baan waar ze een HBO diploma vragen.

Kun je gelijk je schuld wat makkelijker afbetalen.
 
Back
Top