Radio uit????

taildragger

New member
Vandaag in het nieuws:

Cessna-piloot onderschept door F-16
Een suffende sportvlieger is boven Friesland op de vingers getikt door de piloot van een F-16.
De man had een Cessna gehuurd in Lelystad en was op weg naar Ameland. Boven Tzummarum vloog hij over de rand van het militaire vlieggebied rond de Leeuwardense vliegbasis. Dat was erg gevaarlijk, want er stonden net enkele straaljagers klaar om op te stijgen. De piloot kon alleen niet worden gewaarschuwd want hij had zijn radio niet aan.
Een F-16 die al in de lucht was en net terugkwam van een oefening is daarop naast de Cessna gaan vliegen. De militaire piloot kon de sportvlieger met gebaren duidelijk maken dat hij de radio moest aanzetten. Na radiocontact heeft de man het militaire vlieggebied verlaten; hij mocht verder vliegen naar Ameland.


Je gelooft het toch niet hè? Die maakt geen reclame voor ons.:1855:
 
Met over de rand van het vlieggebied .... wordt de CTR ....

Zolang je niet daadwerkelijk in de CTR zit is er (juridisch) niets aan de hand.

Verder is het zalig om zonder al dat (onnodige) VHF gelul (recreatief) te vliegen :D

Note: niemand kan een VFR vlieger outside Controlled Airspace verplichten om zijn/haar Radio aan te zetten.
 
Met over de rand van het vlieggebied .... wordt de CTR ....

Zolang je niet daadwerkelijk in de CTR zit is er (juridisch) niets aan de hand.

Verder is het zalig om zonder al dat (onnodige) VHF gelul (recreatief) te vliegen :D

Note: niemand kan een VFR vlieger outside Controlled Airspace verplichten om zijn/haar Radio aan te zetten.

Ja, ga vooral zo door! Goed vliegerschap is .... ach laat ook maar.

GF.
 
Met over de rand van het vlieggebied .... wordt de CTR ....

Zolang je niet daadwerkelijk in de CTR zit is er (juridisch) niets aan de hand.

Verder is het zalig om zonder al dat (onnodige) VHF gelul (recreatief) te vliegen :D

Note: niemand kan een VFR vlieger outside Controlled Airspace verplichten om zijn/haar Radio aan te zetten.

GBoF hoe was het op Ameland?
(hoop namelijk dat er niet meer zijn die hun radio uit zetten)
 
Ja, ga vooral zo door! Goed vliegerschap is .... ach laat ook maar.

GF.

:haha:

Dit is het verschil tussen de hedendaagse kaviaarvlieger(s), die NIET meer zonder VHF Radio en GPS + moving map enz. kunnen en tussen iemand die zonder deze moderne (rot)zooi heeft leren vliegen (non radio, bolkompas, tijd, koers en hoogte enz.) :D
 
Zo, we zijn dus begonnen.

Stam zelf nog uit de "old skool" tijd en weet dus prima wat minimum equipment is.

Ook uitluisteren op 121.5 doen we altijd, voor het geval dat jij eens in noodsituatie terechtkomt en dat op de radio kenbaar maakt. Je zou (hopelijk) enorm dankbaar zijn als je collega's in dat geval een (reddende) helpende hand bieden.

Dus zet gewoon je radio aan, en voorkom dat je uit de lucht gevlogen word door iets of iemand.

GF.
 
Luchtvaartnieuws

F-16 onderschept Cessna 172 boven Friesland

18-07-2008

TZUMMARUM - Een F-16 heeft donderdagmiddag boven het Friese Tzummarum een Cessna 172 sportvliegtuig onderschept. Dat meldde de Vliegbasis Leeuwarden vrijdag (18 juli). De man had het eenmotorige propellervliegtuig in Lelystad gehuurd en was op weg naar Ameland. Boven Tzummarum vloog hij over de rand van het militaire vlieggebied rond de Leeuwardense vliegbasis. De piloot had zijn transponder niet aan.

Een F-16 die al in de lucht was en net terugkwam van een oefening, is daarop naast de man gaan vliegen om hem duidelijk te maken dat hij zijn zogenoemde "mode S" transponder aan moest zetten.

Nadat er weer contact was heeft de man het militaire vlieggebied verlaten en is verder gevlogen naar Ameland. Op het moment dat de man door het militaire vlieggebied vloog, stonden net een paar straaljagers klaar om op te stijgen.

Ik heb me altijd al afgevraagd wat er door je heen schiet als je rustig aan het vliegen bent in je Cessnaatje, naast je kijkt en opeens een gemaskerde man/vrouw in een F16 5 meter naast je ziet hangen... Ach, zolang het maar geen sidewinder is vind ik alles best....
 
Ik vraag me altijd af hoeveel spijt je achteraf hebt dat je geen foto meer hebt genomen.
Hoe langzaam kan zo'n F16 eigk hangen?
 
:haha:

Dit is het verschil tussen de hedendaagse kaviaarvlieger(s), die NIET meer zonder VHF Radio en GPS + moving map enz. kunnen en tussen iemand die zonder deze moderne (rot)zooi heeft leren vliegen (non radio, bolkompas, tijd, koers en hoogte enz.) :D

Stilstand is achteruitgang.
Lekker achterom blijven kijken naar die "goeie ouwe tijd" om van voor in de problemen te komen.
Ik begrijp wat je bedoelt, absoluut, maar tijden veranderen en daarmee ook de luchtvaart en de gebruiken. Good airmanship is ook hierop van toepassing mijn inziens.
 
Good airmanship is ook hierop van toepassing mijn inziens.

Wie zegt dat de betrokken vlieger in het bezit is/was van een R/T aantekening (RPL).

Note: het is bij wet nog altijd VERBODEN om zonder R/T aantekening de boordradio aan te zetten (lees: bedienen) !! LEY heeft voor niet R/T'ers een bijzondere (uitzonderings) regeling.

Ik maak mij meer zorgen (naakte feiten) over:

1. vliegers die hun vlucht onvoldoende voorbereiden (METEO, NOTAMS, Take-off & Landing Data, Fuel Required, Vliegkaart + plot, NAV Log, W&B Data enz.).

2. vliegers die zonder geldige medical PIC vliegen (ja ze zijn er, OOK CPL'ers :traantjes)

3. vliegers die zonder inachtneming van de 90 dagen regeling met passagiers (gaan) vliegen.

4. VFR vliegers die omkeren (severe CAVOK) omdat de GPS niet werkt :haha:

5. RPL'ers die je in verweggiestan tegenkomt :1855:

Dan over een (geroutineerd) vlieger die (eens) recreatief VFR (huisje, boompje, beestje) en zonder VHF gelul van A naar B wil vliegen :)

Stam zelf nog uit de "old skool" tijd en weet dus prima wat minimum equipment is.

Juist de old skool tijd heeft een aantal keren mijn dag goedgemaakt ;), single Pilot SEP actual IMC (IF): vacuümpomp system failure, idem: clogged (vaseline) pitot static system, electrical failure (defecte spanningsregelaar) enz.
 
Ik vraag me altijd af hoeveel spijt je achteraf hebt dat je geen foto meer hebt genomen.
Hoe langzaam kan zo'n F16 eigk hangen?

Ligt aan de load (ordnance/fuel/etc), maar normale snelheid op final is 135KIAS in LDG config, dus als je wilt dat ie bij je kan blijven moet je je Cessna 172 wel heel erg opboosten
 
Wie zegt dat de betrokken vlieger in het bezit is/was van een R/T aantekening (RPL).

Note: het is bij wet nog altijd VERBODEN om zonder R/T aantekening de boordradio aan te zetten (lees: bedienen) !! LEY heeft voor niet R/T'ers een bijzondere (uitzonderings) regeling.

Ik maak mij meer zorgen (naakte feiten) over:

1. vliegers die hun vlucht onvoldoende voorbereiden (METEO, NOTAMS, Take-off & Landing Data, Fuel Required, Vliegkaart + plot, NAV Log, W&B Data enz.).

2. vliegers die zonder geldige medical PIC vliegen (ja ze zijn er, OOK CPL'ers :traantjes)

3. vliegers die zonder inachtneming van de 90 dagen regeling met passagiers (gaan) vliegen.

4. VFR vliegers die omkeren (severe CAVOK) omdat de GPS niet werkt :haha:

5. RPL'ers die je in verweggiestan tegenkomt :1855:

Dan over een (geroutineerd) vlieger die (eens) recreatief VFR (huisje, boompje, beestje) en zonder VHF gelul van A naar B wil vliegen :)



Juist de old skool tijd heeft een aantal keren mijn dag goedgemaakt ;), single Pilot SEP actual IMC (IF): vacuümpomp system failure, idem: clogged (vaseline) pitot static system, electrical failure (defecte spanningsregelaar) enz.

Allemaal zaken die je terecht aan de schandpaal nagelt!
Maar als het bericht juist is heeft deze vlieger het met zijn 'Old School-Navigatie' niet best gedaan in combinatie met geen VHF door de CTR binnen te komen, ook al was het langs de rand. Je rept van een ervaren vlieger, je kent hem dus neem ik aan? Vliegerschap, al eerder genoemd, blijft voor mij hét sleutelwoord.
Het door jou genoemde VHF gelul is iets wat er nou eenmaal bijhoort tegenwoordig, ook voor mij als Old schooler, maar je hebt idd een punt als je aanhaalt dat niet R/T-ers van de radio af moeten blijven.........
 
je kent hem dus neem ik aan?

Neen, ik ken de betrokken vlieger NIET !

Het door jou genoemde VHF gelul is iets wat er nou eenmaal bijhoort tegenwoordig?

Voor (low level) VFR vluchten outside Controlled Airspace is VHF communicatie nergens voor nodig (behalve vernemen/verkrijgen Regional QNH). Idem gebruik Mode S < 1200'.

Note: Als Eye opener, wil ik elke (VFR) vlieger aanraden om eens een bezoekje te brengen aan de ATC bunker van Dutch Mill (Nieuw Millingen).
 
Last edited:
Maar als het bericht juist is heeft deze vlieger het met zijn 'Old School-Navigatie' niet best gedaan in combinatie met geen VHF door de CTR binnen te komen, ook al was het langs de rand.

Je kunt "Ter leering ende vermaeck" het ook vanuit een andere invalshoek bekijken:

Ameland (EHAL) is een groen, ongecontroleerd VFR veld.
M.a.w. tweezijdige radio communicatie is (dus) NIET verplicht (of noodzakelijk).

EHAL AD 2.22 VLIEGPROCEDURES

1 PROCEDURES EN REGELS VOOR VFR-VLUCHTEN

1. De minimum naderingshoogte voor het luchtvaartterrein is 1011 ft AMSL (1000 ft AAL).
2. De circuithoogte is 711 ft AMSL (700 ft AAL).
3. Indien RWY 27 in gebruik is, dient een rechterhandcircuit gevlogen te worden.
4. Vliegers van burgerluchtvaartuigen die VFR-vluchten uitvoeren boven de Waddenzee dienen:

* op tenminste 1500 ft AMSL te vliegen, maar wordt dringend geadviseerd om indien mogelijk een grotere hoogte aan te houden;

* indien, vanwege weerscondities, niet aan de voorgeschreven minima voor vliegzicht (>= 8km) en afstand tot de wolken (>= 1500 ft) kan worden voldaan en een hoogte lager dan 1500 ft AMSL moet worden gekozen, een route te kiezen binnen de corridors weergegeven op kaart ENR 6-5.3. De minimum vlieghoogte in de corridor is 1000 ft AMSL, maar vliegers wordt dringend geadviseerd om indien mogelijk een grotere hoogte aan te houden (zie ENR 5.6 paragraaf 1).

plaat.php


Om van/naar Ameland te vliegen zijn er dus VFR corridors (zie: ENR 6-5.3. )

De West corridor doorkruist idd de Leeuwarden CTR !!

Hierdoor zou terecht/onterecht de indruk (kunnen) ontstaan dat je in de West corridor (Oost kant), zonder tweezijdig (VHF) radio contact, van A naar B :eek:

Noord Oost bound (naar EHAL) is rechts in de West corridor en Zuid West bound (van EHAL) is idem rechts (West corridor).

Disclaimer: VFG Netherlands en (latest) Notam summary (PDF) zijn de enige wettelijke bron(nen) en/of (te volgen) procedures in dezen.
 
Last edited:
GBOF, snap je redenering. Echter één opmerking:

Luchtruim klasse C (CTR EHLW) mag je alleen binnenkomen indien er continue tweezijdige radiocommunicatie bestaat én je vooraf daarvoor een klaring hebt gekregen. Enige uitzondering is: 'Tenzij vrijgesteld door vooraf verkregen toestemming van de bevoegde ATC-autoriteit. Deze toestemming wordt alleen verleend in uitzonderlijke gevallen.'

Lijkt me helder, ook al ligt de west corridor voor een héél klein stukje in de EHLW CTR ga je dat stukje niet in zonder aan het bovenstaande te hebben voldaan.

Of ben ik nou gek?
 
GBOF, snap je redenering. Echter één opmerking:

Luchtruim klasse C (CTR EHLW) mag je alleen binnenkomen indien er continue tweezijdige radiocommunicatie bestaat én je vooraf daarvoor een klaring hebt gekregen. Enige uitzondering is: 'Tenzij vrijgesteld door vooraf verkregen toestemming van de bevoegde ATC-autoriteit. Deze toestemming wordt alleen verleend in uitzonderlijke gevallen.'

Lijkt me helder, ook al ligt de west corridor voor een héél klein stukje in de EHLW CTR ga je dat stukje niet in zonder aan het bovenstaande te hebben voldaan.

Of ben ik nou gek?

Dagdagelijks ben ik bezig met aviation accidents/incidents en human factors.

Vanuit voornoemd oogpunt, kan ik mij voorstellen dat er vliegers (zullen) zijn, die de West VFR corridor, van/naar Ameland aanzien als een volledig ATC vrije VFR corridor.

Om elke twijfel weg te nemen, hadden ze beter de Westelijke VFR corridor van/naar Ameland (EHAL) buiten de CTR gelegd.

Het is een kwestie van interpretatie.
 
...Juist de old skool tijd heeft een aantal keren mijn dag goedgemaakt ;), single Pilot SEP actual IMC (IF): vacuümpomp system failure, idem: clogged (vaseline) pitot static system, electrical failure (defecte spanningsregelaar) enz.

Je moet die vaseline ook niet aan de PITOTbuis smeren
 
Je moet die vaseline ook niet aan de PITOTbuis smeren

:D

Achteraf bleek de betrokken kist afgekeurd te zijn op haar Pitot-Static systeem (wist ik niet).
Een locale onderhoudsgoeroe kreeg het voor mekaar om toch een certificering los te krijgen onder het mom van "vertrouw mij maar, ik vervang de T-valve" (wist ik ook niet)

Neen dus, hij verving niets maar smeerde de (lekkende) T-valve O-ringen in met vaseline :1855:

En daar hang je dan solid IMC (IF).

Note: in de Pitot buis bleek (achteraf) ook nog een wespennestje te zitten.
 
Uit de AIP en lijkt mij duidelijk (nauw ja... het is een 'verzoek' en wat is ' in de omgeving' ???):

QUOTE ENR 5:

5.3 Intensief militair luchtverkeer in en rond EHR 4
Van MON t/m FRI dagelijks 0700-2300 (0600-2200) kan er in en rond het beperkingsgebied EHR 4 veel laagvliegend militair verkeer worden verwacht. Het algemene patroon van het militaire luchtverkeer naar en vanaf dit gebied is weergegeven op kaart ENR 6-5.1. De hoogte waarop de militaire luchtvaartuigen opereren ligt tussen 1000 ft en 3000 ft. Teneinde de “range controller" in staat te stellen de verkeersinformatie aan de militaire luchtvaartuigen in bovengenoemd gebied door te geven, wordt de bestuurders van burgerluchtvaartuigen die in de omgeving van EHR 4 vliegen, verzocht contact op te nemen met de “range controller", frequentie 122.100 MHz (roepnaam “CORNFIELD") om informatie betreffende hun vlucht te geven.

Met nadruk wordt erop gewezen dat het gebruik van de frequentie 122.100 MHz niet inhoudt dat er verkeersleiding wordt gegeven of toestemming tot het binnenvliegen van dit gebied kan worden verkregen. Het mijden van ander verkeer en het beperkingsgebied blijft de verantwoordelijkheid van de betrokken vliegers.

UNQUOTE
 
Het is een kwestie van interpretatie.

Gbof, om nog ff door te gaan op de interpretatie:

De corridors dienen gebruikt te worden bij de genoemde weersverslechteringen. Anders mag elke route over de Waddenzee worden gekozen, met inachtneming van Bird sanctuary's, restricted area's etc. Dat er dus een verplichting zou bestaan om gebruik te maken van de corridors is dus niet correct.
Afhankelijk van het weer, (geen idee hoe dat was, zat in Austria) heeft deze collega zich dus, of in de nesten gewerkt, door geen ruimere route om de CTR heen te plannen op minimaal 1500 ft, of heeft pech gehad door net over de rand heen te vliegen tussen 1000 en 1500 ft.

Dan nog even terugkomend op het gebruik van een transponder: wanneer je richting een Waddeneiland gaat dan is het de bedoeling dat je de Waddenzee op minimaal 1500 ft overvliegt -> transponder verplichting. Als het weer verslechtert en je dus gebruik moet gaan maken van de corridors, dan moet je zo hoog mogelijk proberen te vliegen met een minimum hoogte van 1000 ft. De kans dat je hier dan boven de 1200 ft vliegt is redelijk, dus is een transponder geen overbodige luxe.

Als er nog aanvullende informatie is die ik gemist heb... posten!
 
Back
Top