Zijn er hier mensen die bij Solid Air vliegen?

wall fly

New member
Heb van meerdere mensen gehoord dat Solid Air piloten aan het aanemen is.

Daarom de vraag, zijn er hier mensen die voor Solid Air werkzaam zijn en kwijt willen hoe de sfeer er is? Tevens zijn er mensen die direct zijn aangenomen als captain?

Ben aan het overwegen om eens wat verder te kijken.
 
Ze bestaan nog en recruteren nog, dus er zijn mogelijkheden bij de firma.

Ze hebben/gebruiken leuke kisten en het groeit ook nog steeds. Grote man achter het geheel is de heer Wessels uit Rijssen. (als grote man bedoel ik grote man met de zak met geld).

Wat voor veel jonge beginnende vliegers het probleem is is de volgede passage van de personeels advertentie

Solid aiR requires its first officer to make an investment of 40.000 euro to cover initial type rating and additional JAA training such as Fire Fighting, CRM, Dangerous Goods, First Aid, Security, etc.

Als je daar dan een Typerating op een Piaggio Avanti voor krijgt waarvan er niet zo heel erg veel rondvliegen in de EU/NL dan is het op z'n minst een beetje een risicovolle investering. Als je het geld op de plank hebt liggen is het misschien wel te doen, als je het moet lenen word het wat moeilijker aangezien het salaris in het begin niet zo heel erg hoog is.

Instap salaris voor een Jr F/O is € 2000.- dat komt neer op ongeveer €1500.- netto.

Bron

Als je dan € 40 000.- moet lenen tegen 8% betekent dat je alleen al aan rente € 3200.- per jaar kwijt bent! dat is € 533.- per maand! Dus € 1500 - € 267 = € 1233.- per maand voor levensonderhoud en huisvesting enz enz enz.

De Daily allowance is voor het eten en drinken ter plaatse, daar krijg je dus € 80.- per dag voor en die zal je in de duurdere plaatsen voor een deel wel nodig hebben, als je echter een beetje zuinig bent kan je er wellicht ook nog wel wat aan over houden. Bij 20 dagen werken per maand is dat 20* € 80.- = € 1600 dat telt dus wel aan. Laten we zeggen dat je de helft over kan houden = € 800.- per maand erbij.

Ik er nog vanuit dat je nog niet hoeft af te lossen op de lening van je opleiding. Vandaar dat het misschien meer iets is voor de "oudere jongere" die geen opleidingsschuld heeft en ook niet hoeft te lenen voor de Type Rating.

Maar ja, dan moet je wel graag willen vliegen, want als je al dat geld al hebt heb je kennelijk een redelijk goeie baan en waarom zou je dan voor dat geld willen gaan werken?

Kortom, het komt er dus op neer dat SolidAir zeeeeer gemotiveerde werknemers heeft anders waren ze er in de eerste plaats al niet aan begonnen.

Groeten

:radar: André :radar:

PS: ik moet er wel bij zeggen dat die € 1500 netto nog wel wat word opgeleukt met per diem's enz enz enz wat het geheel denk ik zo ongeveer op € 2300 netto doet uikomen. Dus als dat er voor zorgt dat je over de streep getrokken kan worden, heel veel succes in je nieuwe baan in gave kisten met een leuke operatie! (en veel tijd tijdens het wachten om een nieuwe strategie uit te denken om geld te genereren :) )
 
Last edited:
Oftewel,

Kun je beter naar AA gaan, word je ook genaaid maar wel op een type, waar je dan nog wat aan hebt zeg maar...
 
Nou ja, dat is niet helemaal waar want bij SolidAir ga je wel vliegen en heb je een echte baan i.p.v. dat je naar Schiphol oost kan gaan en elke dag even kijken naar de kist waar je nooit op zal vliegen totdat je de bon op P57 niet meer kan betalen.

Want er zijn best een aantal mensen die al jaren bij Solid vliegen en het er kennelijk naar de zin hebben. Of in iedergeval zoveel ervaring op gedaan hebben dat ze nu bij Netjets zitten en goed verdienen.

En zoals het nu gaat zullen de Ab Initios bij AA niet genoeg vliegen om over 2 jaar bij Easyjet aan de slag te kunnen.

Groeten

:radar: André :radar:
 
....en heb je een echte baan....


MMMMM, stage zul je bedoelen. Je kan het pas een baan noemen na.... ff rekenen:

-2000,- bruto p/m, laten we zeggen netto met daily allowance.
-40.000/2000= 20 maanden.

dat is dus 1 jaar en 8 maanden. En dat op een type, waar je niet veel aan hebt. Sorry, zijn de feiten, wil niemand op zijn/haar tenen trappen.

met spijt,

C.
 
1) Sinds wanneer is 3200 gedeeld door 12 = 533...?? (=267)
2) 2000 is het basissalaris, voor het gemak wordt de daily allowance vergeten...?
3) jammer die negativiteit, het is namelijk een erg leuk bedrijf!
 
Boetenko,

Ik ben zoals je misschien wel kan lezen helemaal niet zo negatief! Het is een keuze.... en ik probeer een zo goed mogelijk beeld te schetsen vandaar dat ik het verhaal meteen aangepast heb.

En als je meer en betere info hebt, feel free! Het zou fijn zijn als er iemand vanbinnenuit een goed verhaal zal posten omdat we dan allemaal een beter beeld krijgen en er misschien meer mensen de kans grijpen om bij een fijn bedrijf te gaan werken.

Mensen die het niks vinden solliciteren toch niet, en persoonlijk doe ik niks op verhalen van mensen die alleen maar lopen te schelden en niks onderbouwen met feiten en/of ervaringen. Als je het er naar de zin hebt en er van kan leven dan heb jij dus een fijn leven, en dat is je van harte gegund! Sterker nog, ik ben jaloers, want ik wil ook graag vliegen en ervan kunnen leven:D

Positieve groeten

:radar: André :radar:
 
Als je daar dan een Typerating op een Piaggio Avanti voor krijgt waarvan er niet zo heel erg veel rondvliegen in de EU/NL dan is het op z'n minst een beetje een risicovolle investering. Als je het geld op de plank hebt liggen is het misschien wel te doen, als je het moet lenen word het wat moeilijker aangezien het salaris in het begin niet zo heel erg hoog is.

Instap salaris voor een Jr F/O is € 2000.- dat komt neer op ongeveer €1500.- netto.


Ja ik verzin het natuurlijk niet. Ok, 2300 p/m dan.

Jongens, nogmaals, ik wil niemand beledigen. En als jullie daar goed zitten met dit salaris, prima. Jullie blij ik blij. Ik probeer alleen mensen met weinig ervaring te waarschuwen voor bedrijven die mensen een poot uittillen. Immers, een type op een Vespa, sorry, Piaggo kost NOOIT 40.000 euro. Dat ben je misschien kwijt voor een Airbus of Boeing type. En de ervaring die je daar op doet is erg leuk natuurlijk en vooral goed voor je eigen ontwikkeling, maar of het waardevol is op de huidige arbeidsmarkt? Dat betwijfel ik. Misschien in de Corperate sector, maar kijk eens naar de eisen bij luchtvaartmaatschappijen. Die Jet time die je misschien doet bij Sollid kan wel eens te "licht" zijn. Dus ik adviseer iedereen die besluit om te betalen, ik begrijp dat het soms niet anders kan helaas, zorg dan dat het waardevol is!!!!

Jongens, veel plezier bij Sollid en dat je een mooie carriere mag hebben.

Gr. C.
 
Het is een mooi begin van je loopbaan. Je leert 100x meer dan bij een grote airline. Je komt overal. Je leert ook de ops kant, die je bij een airline niet eens ziet (oa navplannen maken en filen, hotel zoeken). Alles wat je daar leert neem je mee in je rukzakje. Al verdien je in het begin wat minder, het vliegen maakt het zeker goed! Als je bent uitgekeken kan je altijd nog verder, Netjets, maar ook naar groen of blauw.
Als je geen job hebt en je hebt het geld, DOEN! Ze zijn te vertrouwen, ze hebben ook het bedrijf in korte tijd groot gemaakt, in tegenstelling tot die %$§$%&%$% (bedenk er maar wat negatiefs bij) van AA, die heeft in korte tijd het omgekeerde met Denim gedaan!!! Ik heb beide partijen van dichtbij gezien...

Groeten Supergrover...
 
Last edited:
Wat doet de ops afdeling dan bij Solid? of hebben ze die niet?

Maar is idd wel goede ervaring, denk alleen dat die 40000 euro'tjes de meeste mensen tegen staat.
 
vliegplan filen, hotel regelen (kan je wel je eigen hotel uitzoeken natuurlijk), bonnetjes bewaren..........maak me gek!!

dacht dat ik al veel paperwork moest doen voor een vlucht
 
Supergrover,

Je 'leert' dan blijkbaar heel veel tijdens je werkzaamheden voor Solid Air, maar je kunt je afvragen wat je uiteindelijk aan die kennis hebt.

No offense en ieder z'n eigen keus, maar het is niet zo dat een vlieger van bijv. Solid Air uiteindelijk beter bepakt de markt opgaat dan iemand die een blauw pakje of lowcost pakje aan heeft. Waar en wat je vliegt, uiteindelijk leer je van elke baan een hoop. In het corporate wereldje ontwikkel je een hoop assertiviteit en flexibiliteit, als bushvlieger leer je tenminste wat echt sturen is, etc.

Het enige risico wat je loopt bij bedrijven als Solid Air is dat je er vast gaat roesten; het vliegen en het wereldje is leuk, maar de overstap naar een grote toko wordt iedere dag een stukje moeilijker.

Vliegze!

Lators,
Koen
 
Maar is idd wel goede ervaring, denk alleen dat die 40000 euro'tjes de meeste mensen tegen staat.

De laatste informatie die ik daarover heb is dat het 40k verhaal van tafel is.
Iemand meer info erover?
 
Citaat:
Origineel gepost door Supergrover
Je leert 100x meer dan bij een grote airline.


Oja? Hoe weet je dat zo goed? Ik ben het daarover niet met je eens.

C.

Ik ken beide kanten zoals ik al schreef. Je leert veel meer omdat je gewoon meer zelf moet regelen en improviseren. Dat zul je bij een airline niet snel tegenkomen omdat daar bijna alles voor je geregeld is (en dat bevalt me ook prima).

Wat Koentje zegt is natuurlijk waar, wat heb je eraan? Ik denk dat vooral het vaak geimproviseert moeten hebben (wensen van klanten kunnen vaak veranderen, ook tijdens de vlucht), mij veel extra "lucht" of "bitjes" (eerste vind ik leuker eigenlijk) geeft in het geval dat ik nu moet improviseren tijdens het vliegen. Op de grond heb je bij een airline natuurlijk ops.

De 40000 is natuurlijk een ander verhaal. Daarom schreef ik ook: als je het geld hebt... Ook zou ik naar loco's kijken, die typeratings zijn natuurlijk beter, maar ik bedoelde: alles beter dan AA!

Bonnetjes verzamelen is ook niet mijn hobby, ik ben blij dat ik dat nu niet meer moet doen, idd al papierwerk genoeg (veel teveel). Voordeel is echter wel dat je een inzicht in het totale kostenplaatje krijgt en daar rekening mee kunt houden.

Groeten Supergrover...
 
Back
Top