Pilotenopleiding en terugbetalen IB schuld

Willem Fly

New member
Hallo airworkers,

Zelf heb ik een hbo afgerond en binnekort begin ik aan de opleiding tot verkeersvlieger. Ik heb op mijn vorige opleiding een schuld opgebouwd en ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het afbetalen hiervan?

je kunt uitstel krijgen van betaling maar dit kan alleen als je huidige opleiding bij het CROHO staat ingeschreven (erkende hbo wo) dit is zover ik dit onderzocht heb bij geen enkele opleiding het geval. (www.croho.nl).

De vraag is dan: wat gebeurd er over twee jaar als de IB-groep komt vragen om zijn centjes en ik deze op dat moment niet kan terug betalen? ben ik dan nog een stap dichter bij een faillissement?

Wie o Wie heeft hier ervaring mee?
 
Zolang je niks verdient hoef je sowieso niet terug te betalen, ook als je een baan hebt na je opleiding kun je nog 2 jaar ofzo verrekenen met je negatieve inkomen van je opleiding, en heb je dus voor de IB-groep nog geen inkomen. Daarna zien ze pas dat je inkomen hebt en hoef je dus pas weer iets te gaan terugbetalen(zit nog een vertraging van een jaar in).
 
Check eens de website van de ib-groep. Staat volgens mij genoeg informatie over het terug betalen van je schuld.
En volgens mij zijn heel veel opleidingen ingeschreven bij het CROHO, je linkje is in ieder geval niet de juiste informatiebron volgens mij. Op de website van de IB kan je het CROHO register raadplegen.

Succes
 
Ben in 2006 afgestudeerd en begonnen aan een vliegopleiding die ik begin dit jaar heb afgerond. Ergens in januari kreeg ik een brief van de IBGroep dat ik in januari 2009 moet gaan terugbetalen en hoeveel dat was. Wat later kreeg ik een brief waarin stond dat ik eventueel in beroep kan gaan tegen het bedrag. Komt neer op het feit dat het maandelijkse bedrag initieel bepaald is door je schuld. Op basis van je (geringe) inkomen kan je dan daar in beroep tegen gaan en zal het bedrag verlaagd worden. Weet niet zeker of deze verlaging tot nul kan gaan, of dat je altijd wel iets moet terugbetalen.

@fokkerkoning: Bedoel je dat je zolang je je opleidingskosten-gebonden belastingvoordeel hebt dit ook voor de IBG geldt?
 
thanx voor de reacties fijn om van mensen met ervaring te horen!

is in ieder geval niet zo dat een eventuele schuld het mij financieel TE moeilijk gaat maken, wel moeilijker natuurlijk

@vliegende jurist, had ook in het croho register gekeken maar kon geen enkele opleiding vinden
 
Wat als je dus al 2j ben afgestudeerd en er einde dit jaar/begin volgend jaar mee zou beginnen?

Ik moet vanaf januari gaan dokken...maar what happens als ik dan in de opleiding zit?
 
wat ik uit vonrichtenhoven's post las kun je dan in beroep gaan.

Het is ook zo dat als je het financieel minder hebt je ook minimaal kunt gaan betalen, minimale aflossing bij de IB groep is iets van 45,.. euro per maand dacht ik;)
 
Hey Poes

Ik ben ondertussen al in beroep gegaan...zowiezo al tegen IB, omdat ik het niet eens wat met een schuld. Ik zou 4j krijgen en omdat mijn diploma geen gewoon diploma meer was, maar een bachelor werd er ineens naar het aantal punten gekeken...nu dus een schuld:S

Ik probeer er ook een beetje achter te komen welke kosten je tijdens/na je opleiding als piloot nog allemaal op je dak krijgt...maar het vlot niet echt. De commentaren die ik erop kreeg, zijn nutteloos:(
 
Het terugbetalen begint twee jaar nadat je bent afgestudeerd. En er wordt alleen in hele jaren geteld. Bv: Wanneer je in juni 2009 bent afgestudeerd, gaat vanaf 2010 de twee jaar in. Dus je bent dan vanaf 2012 verplicht om terug te gaan betalen.

Het bedrag dat je moet gaan terug betalen is gebaseerd op je inkomsten in die afgelopen twee jaar. Wanneer je dit niet kunt betalen, kun je er beroep tegen aantekenen.

In 2012 is echter een nieuwe wet van kracht, waarin je als student vijf jaren hebt dat je het afbetalen van je schuld stop kunt zetten.
 
Ik heb na mijn HTS en UNI de KLS gedaan. Je moet gewoon bezwaar aantekenen (eventueel een draagkrachtmeting uitvoeren) dan ga je na je vliegopleiding een keer afbetalen als je een positief inkomen hebt op papier. Ik betaal nu 90 eutjes p.m. aan de IBG en 1200 aan de bank voor de vliegopleiding, fijne verhouding hè, haha
 
Iemand een idee?
1 jaar HBO niet afgemaakt had stuffie + lening. Nu moet je lening terugbetalen maar stuffie krijg je van de overheid als je opleiding afmaakt (met OV). Nu heb ik pilotenopleiding gedaan en afgemaakt +baan. Ik betaal de IB groep al terug. Weet iemand of ik nu recht heb op kwijtschelding van mijn stuffie schuld? Omdat ik wel een opleiding heb afgerond.
thanks!
 
De meeste vliegopleidingen (volgens mij zelfs allemaal) worden niet op dergelijke wijze erkend door de IB. Je krijgt dus niets terug. Ik heb zelf ook 2 jaar stufi+OV terug mogen betalen.

Mocht je binnen die 10 jaar na aanvang van je eerste studie alsnòg een erkend HBO of WO diploma halen (bijvoorbeeld in deeltijd), dan kun je het al betaalde bedrag alsnog terugvorderen.
 
Back
Top