Vliegtaks (gedeeltelijk) omzeilen

Ik heb inmiddels antwoord gekregen. Het is volgens mij een standaard brief, maar goed. Hier issie:
Geachte heer Koning Lucht,

Op 24 Juli ontvingen wij uw brief waarin u bezwaar maakt tegen de vliegbelasting die u recentelijk moest betalen bij vertrek vanaf Schiphol.

De vliegbelasting valt onder de beleidsverantwoordelijkheid van de staatssecretaris van Financiën. Namens hem beantwoord ik uw brief. De vliegbelasting maakt deel uit van een pakket fiscale maatregelen onder de noemer 'fiscale vergroening'. Doel van de maatregelen is zorgen voor milieusparend gedrag te bevorderen.

(Staat er echt is een kromme zin maar ja...)

Een duurzame leefomgeving is een van de speerpunten van dit kabinet. Om verdere aantasting van het milieu te voorkomen, moet anders geproduceerd en geconsumeerd worden. Eén van de manieren waarop dat kan, is daar waar de mate van milieuvervuiling onvoldoende in de marktprijzen tot uiting komt, positieve en/of negatieve prikkels in te voeren. Op die manier wordt duurzame productie en consumptie gestimuleerd. Indien deze belasting per saldo leidt tot een lagere groei van het vliegverkeer, zal dit een positief effect op het milieu hebben. In de afweging voor de introductie van deze belasting weegt voorts mee dat het internationale vliegverkeer, anders dan andere vervoersmodaliteiten, nu is vrijgesteld van accijns- en omzetbelastingheffing.

In het belastingplan 2008 is een voorstel gedaan voor de invoering van de vliegbelasting. Dit voorstel is op Prinsjesdag aangeboden aan de Tweede Kamer en is op 10 december 2007 aangenomen door het Parlement.

Op 19 maart heeft de kortgedingrechter bepaald dat de vliegbelasting rechtmatig is en niet in strijd met het verdrag van Chicago. In een bodemprecedure heeft de rechter op 17 juli dit vonnis bekrachtigd. Ik verwijs u voor die uitspraken naar bijgeleverde nieuwsberichten.

De overige bijlagen geven meer informatie over de vliegbelasting. De informatie is ook te vinden op de van de website van het ministerie van Financiën. (Kromme zin 2)

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

J.J.C. Sprenger
Directeur Voorlichting & Communicatie

''You will be assimilated...''
 
Het is natuurlijk lullig dat tickets nog duurder worden nu. Aan de andere kant vind ik het geen slechte zaak dat er in de luchtvaart wat aan het verbeteren van het milieu wordt gedaan. Eerlijk gezegd vind ik dat wij hier een goed voorbeeld geven aan de rest van de wereld. Maar ja... als de rest van de wereld daar niet in meegaat snijden wij onszelf hier eigenlijk in de hand.
Dus als meneer Bos echt iets ter verbetering van het milieu wil doen, zou hij wat actiever op zoek moeten naar concrete oplossingen. Die preventieve maatregelen zijn zo onduidelijk en passief.
Doe dan een centje bovenop de algemene milieu belasting, en financier daarmee projecten voor airlines die kokosnoten gaan verbranden, of waterstof of wat dan ook.
Maar dat er iets moet gebeuren aan het milieu daar zijn wij het allemaal ook wel over eens volgens mij?
 
Terminal Velocity, ben je helemaal van de p*t gerukt?

Wat en dat moet je me toch even uitleggen draagt dit soort onzinbelastingen bij aan het milieu? Daarbij, we hebben al jaren ontieglijk veel belasting op auto's. Deze zijn milieu ONVRIENDELIJKER, zowel absoluut als relatief. Het belasten heeft dus geen enkel positief milieueffect.
 
Ja het is allemaal beetje schijnheilig idd, vraag me af hoeveel van de inkomsten die hieruit voortvloeien daadwerkelijk in het milieu worden gestoken.
En daarnaast; of iedereen moet het doen, of niemand. Het goede voorbeeld geven is leuk, alleen jammer dat Nederland niet zo groot is en dus ook totaal geen voorbeeldfunctie heeft.

En veel mensen vliegen nu vanaf Duitsland dus het minder winst voor de bedrijven in Nederland waardoor minder Winstbelasting, inkomsten belasting gezien er minder banen zijn. Dus ja wat schieten we ermee op allemaal, financieel niet veel en Milieutechnisch ook niet echt.
 
Het is natuurlijk lullig dat tickets nog duurder worden nu. Aan de andere kant vind ik het geen slechte zaak dat er in de luchtvaart wat aan het verbeteren van het milieu wordt gedaan. Eerlijk gezegd vind ik dat wij hier een goed voorbeeld geven aan de rest van de wereld. Maar ja... als de rest van de wereld daar niet in meegaat snijden wij onszelf hier eigenlijk in de hand.
Dus als meneer Bos echt iets ter verbetering van het milieu wil doen, zou hij wat actiever op zoek moeten naar concrete oplossingen. Die preventieve maatregelen zijn zo onduidelijk en passief.
Doe dan een centje bovenop de algemene milieu belasting, en financier daarmee projecten voor airlines die kokosnoten gaan verbranden, of waterstof of wat dan ook.
Maar dat er iets moet gebeuren aan het milieu daar zijn wij het allemaal ook wel over eens volgens mij?

het gaat nu wel over auto's, maar tot voor kort vond ik ook dat we moesten opletten voor het milieu. tot ik deze tekst las. sindsien kan het me niet veel meer schelen...
http://forum.goddeau.com/viewtopic.php?f=11&t=4400
 
Terminal Velocity, ben je helemaal van de p*t gerukt?

Wat en dat moet je me toch even uitleggen draagt dit soort onzinbelastingen bij aan het milieu? Daarbij, we hebben al jaren ontieglijk veel belasting op auto's. Deze zijn milieu ONVRIENDELIJKER, zowel absoluut als relatief. Het belasten heeft dus geen enkel positief milieueffect.

Nee, daarom zeg ik ook, dat geld moet dan wel ergens in gestoken worden dat van praktisch nut is. Het belasten op zich nee... dat heeft weinig zin. Daar ben ik het helemaal met je eens. Er moet wel iets nuttigs met dat geld gebeuren. Maar dan moeten we dat wel doen. In Nieuw Zeeland kunnen ze toch ook op notenolie vliegen?
Kijk opzich maakt het mij ook geen drol uit hoor. Het is natuurlijk veel makkelijker om het er maar gewoon van te nemen, en het millieu te laten stikken. Wat komt dat komt, we gaan allemaal dood, en het einde van de wereld maken wij toch niet meer mee.
Maar het gros van de bevolking maakt zich nu eenmaal druk om de toekomst van onze kinderen hun kinderen hun kind... Dus dan zeg ik. Als je er wat aan gaat doen doe het dan goed.:)
 
Back
Top