Lensuperman
New member
PvdA
T.a.v. dhr. W. Bos
Postbus 1310
1000 BH Amsterdam
Adres
Baguley, 11 Juli 2008
Betreft: verzoek om terugbetaling milieuheffing
Geachte minister Bos,
Enige tijd geleden ben ik uit Nederland geëmigreerd. Recentelijk ben ik op familiebezoek naar Nederland geweest, alwaar ik voor een uiterst onaangename verrassing kwam te staan. Bij vertrek van onze nationale trotst, de luchthaven Schiphol, werd mij € 11,25 in rekening gebracht. Dit is een ‘milieubelasting’ die uitsluitend bij vertrek in rekening gebracht wordt.
Het in rekening brengen van deze kosten is mijns inziens hypocriet, in strijd met internationale verdragen en heeft bovendien een averechts effect. Dit wil ik graag toelichten.
1) Het is hypocriet om ‘ten behoeve van het milieu’ reizigers die vertrekken van een luchthaven te belasten. Gemiddeld wordt er binnen Europa tussen de 5 en 7 procent omgevlogen. De enige reden dat dit gedaan wordt, is vanwege het feit dat de europese landen de soevereiniteit van hun luchtruim niet op willen geven. Door politieke onwil wordt er dus 5 tot 7 procent extra CO2 uitgestoten per vlucht. Een aantal jaren geleden is er een nieuwe baan aangelegd op Schiphol. Onder druk van de geluidshinderlobby is deze baan zo ver van het terminal gebouw gelegd, dat een verkeersvliegtuig zo’n 10-15(!) minuten moet taxiën. Daarbij wordt zo’n 300 tot 500 kg kerosine extra het milieu ingeblazen. Mij dunkt dat dáár iets aan gedaan dient te worden, voordat er ook maar gedacht wordt over het invoeren van een ‘milieubelasting’.
2) Op 7 December 1944 is het verdrag van Chicago opgesteld. Dit verdrag is door Nederland geratificeerd. Artikel 15 van dit verdrag stelt, dat het expliciet verboden is om eenzijdig heffingen in te stellen. Ik citeer: “No fees, dues or other charges shall be imposed by any contracting State in respect solely of the right of transit over or entry into or exit from its territory of any aircraft of a contracting State...” U maakt onderscheid tussen transit en aankomend verkeer enerzijds en vertrekkend verkeer anderzijds en handelt daarmee in strijd met dit verdrag.
3) Het is vooral voor mensen die in het grensgebied wonen gunstiger, om vanaf andere luchthavens te vertrekken. Het verschijnsel doet zich nu voor dat mensen b.v. vanaf Dusseldorf kunnen vertrekken en via Amsterdam naar de uiteindelijke bestemming vliegen en niet belast worden. Dit terwijl mensen die direct vanaf Amsterdam vertrekken en naar dezelfde bestemming vliegen wèl belast worden. U discrimineert daarmee dus. Ook ontstaat er een vreemde situatie wanneer men overstapt in Europa. Men kan een retourvlucht naar Parijs boeken en vanaf daar een ander retour kopen naar Zuid-Afrika. De passagier wordt nu voor € 11,25 belast, terwijl men een rekening van € 45,- krijgt, wanneer men rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Zuid-Afrika vliegt.
Dit zijn maar enkele redenen waarom een eenzijdige ‘milieubelasting’ niet zal werken. Ik vrees echter voor hele andere gevolgen. De luchtvaart in het algemeen en Schiphol in het bijzonder is een van de pilaren van de Nederlandse economie. Met de huidige politiek bent u hard bezig een sector, die het toch al moeilijk heeft, te slopen.
Vanwege het bovenstaande verzoek ik u om terugbetaling van de € 11,25. Verder zou ik u ten zeerste aanraden de ‘milieuheffing’ terug te draaien. Vanwege de toegenomen hufterigheid van de overheid jegens de burgers, verwacht ik niets van U. Er is hier dus een mogelijkheid om boven verwachting te presteren. Iets wat het kabinet, volgens de laatste peilingen, wel zou kunnen gebruiken.
Hoogachtend,
Naam
Naast het spelvautje zou ik nog je bankgegevens toevoegen, zodat kabouter Bos het geld over kan maken En misschien is de laatste alinea iets te sterk uitgedrukt.