Vliegtaks (gedeeltelijk) omzeilen

St. Barts

New member
In de zomervakantie ga ik op vakantie naar Namibie en Botswana.
We vliegen de eerste vlucht op Johannesburg.
Vanaf Schiphol zou dat dus 45 euro toeslag zijn.
Maar vanaf bijv. Parijs is er toch geen vliegtaks.
Dus dan vliegen we eerst naar parijs met een toeslag van 11,50 en daarna vanaf parijs naar johannesburg waardoor je veel geld bespaard!
maar sommige mensen zeggen dat dit niet kan, ik snap het niet
de overheid gaat toch niet kijken wat de uiteindelijke bestemming is en ze weten dat toch ook helemaal niet?
 
klinkt als een goed idee eigenlijk

De vliegtax is zover ik weet in 2 dingen verdeelt,
korte vlucht, 11.50 euro
lange vlucht 45 euro

klinkt als een goed idee,
alleen moet je dus wel overstappen met alle stress wat erbij komt kijken.

maar in mijn ogen lijkt het wel een idee om het zoals jij zegt, te omzeilen

fijne vakantie

Eagle_One
 
bedankt voor de snelle reactie!

ik vind het niet zo erg om over te stappen; beetje rondkijken op de luchthaven, alleen hebben we dan wel een risico om op parijs te blijven staan.
en als de overstaptijd heel kort is kan je problemen krijgen op parijs met al die terminals die een halfuur rijden uit mekaar liggen :-D
 
Als je een beetje aan de grens woont dan loont het zich om bijvoorbeeld vanaf Dusseldorf of Brussel via Amsterdam te vliegen. Dit heeft twee voordelen:

- Een vlucht met een overstap op Amsterdam is meestal goedkoper dan een directe vlucht vanaf Amsterdam.

- Je betaald helemaal geen taks omdat je een transit passagier bent.

Op deze manier kun je zeker een dikke 100 euro besparen.
 
haha, dat is ook wel slim, om eerst naar het buitenland te gaan, dan naar schiphol en dan op vakantie
maar ik woon op ongeveer 5 minuutjes rijden van schiphol dus de grens is wel ff rijden en dan staat je auto daar ook weer.
 
En als je nou niet op komt dagen voor je eerste vlucht en alleen op Schiphol opstapt, voor je aansluitende vlucht?? Of trappen ze daar niet in? Allicht het proberen waard, niet?
 
Daar is de KLM ook achter gekomen aangezien meer Nederlanders via het buitenland boekten en dan op AMS opstapten. Tegenwoordig is het zo dat als je de eerste vlucht niet komt opdagen, dat je hele trip geannuleerd wordt.

Die vlieger gaat dus niet meer op ;)
 
AF vliegt twee keer per dag naar Johannesburg. Om 10.15 en 23.15. Zorg dus dat je of heel vroeg vanaf AMS gaat en dan ben je binnen anderhalf uur op CDG. Ik weet niet hoelaat er een vlucht naar CDG vertrekt, maar als je om 7 uur vertrekt ben je er om half negen. Dan heb je tijd zat om je aansluiting te vinden. Let er wel op dat er verschillende terminals zijn, niet zoals in AMS. Het kan dus wel heel chaotisch zijn, vooral met de zomerdrukte nu. Eigenlijk is het er altijd chaotisch om eerlijk te zijn.

Als het goed is kun je dat gewoon bij KLM.com boeken en kun je uit een aantal vluchten kiezen. Ik weet alleen niet of KLM dan ook toeslag vraagt voor als je buiten Europa vliegt, maar wel een tussenstop binnen Europa.
 
Daar is de KLM ook achter gekomen aangezien meer Nederlanders via het buitenland boekten en dan op AMS opstapten. Tegenwoordig is het zo dat als je de eerste vlucht niet komt opdagen, dat je hele trip geannuleerd wordt.

Die vlieger gaat dus niet meer op ;)

Kunnen we minister W. Bos niet op het forum uitnodigen? :p:
 
Het loont denk ik wel de moeite de taks te omzeilen, maar zoals al eerder is gezegd: je moet natuurlijk wel je aansluitende vlucht niet missen. De overheid gaat volgens mij ook echt niet uitpluizen via welke weg elke passagier vliegt en aan de hand daarvan de taks bepaald. Vanaf een veld buiten NL vetrekken zou ook een optie kunnen zijn ja...
gr
 
Ga binnenkort op familiebezoek, helaas moet ik de Bos Belasting betalen. Reken maar dat er een brief naar de PvdA gaat, waarin ik ze top op hun schoenveters affik. Misschien publiceer ik hem wel hier, zodat mensen mee kunnen tekenen.
 
Al gekeken of het te boeken is vanaf de buitenlandse sites?? Laatst een ticket VIE/YYZ geboekt, via www.ebookers.AT was het 250euro duurder als via www.ebookers.COM (us site). Zelfde vluchten met eerste vlucht in VIE.

Sinds wanneer is die vliegtax er eigenlijk?? Gister retourtje AMS gekocht... Geen Vliegtax...

lg
 
Hmm scheelt wel dan. Trouwens is het zo in frankrijk dat alle binnenlandse vluchten in Frankrijk vanaf Orly vertrekken (als je in Parijs bent dan). Ga over een dikke week van AMS naar CDG, en dan moet ik de bus pakken van CDG naar ORY, om vervolgens naar PGF te vliegen ..
Lekker systeem hebben die fransen dan voor binnenlandse vluchten vanuit Parijs.
 
Hier is een concept voor een brief. Heb helaas geen spellingchecker. Ik zit erover te denken om een lijst met nicknames toe te voegen met mensen die mijn brief willen ondersteunen. Zouden jullie mee willen denken over eventuele spel- en stijlfouten.
PvdA
T.a.v. dhr. W. Bos
Postbus 1310
1000 BH Amsterdam

Adres


Baguley, 11 Juli 2008



Betreft: verzoek om terugbetaling milieuheffing


Geachte minister Bos,

Enige tijd geleden ben ik uit Nederland geëmigreerd. Recentelijk ben ik op familiebezoek naar Nederland geweest, alwaar ik voor een uiterst onaangename verrassing kwam te staan. Bij vertrek van onze nationale trotst, de luchthaven Schiphol, werd mij € 11,25 in rekening gebracht. Dit is een ‘milieubelasting’ die uitsluitend bij vertrek in rekening gebracht wordt.

Het in rekening brengen van deze kosten is mijns inziens hypocriet, in strijd met internationale verdragen en heeft bovendien een averechts effect. Dit wil ik graag toelichten.

1) Het is hypocriet om ‘ten behoeve van het milieu’ reizigers die vertrekken van een luchthaven te belasten. Gemiddeld wordt er binnen Europa tussen de 5 en 7 procent omgevlogen. De enige reden dat dit gedaan wordt, is vanwege het feit dat de europese landen de soevereiniteit van hun luchtruim niet op willen geven. Door politieke onwil wordt er dus 5 tot 7 procent extra CO2 uitgestoten per vlucht. Een aantal jaren geleden is er een nieuwe baan aangelegd op Schiphol. Onder druk van de geluidshinderlobby is deze baan zo ver van het terminal gebouw gelegd, dat een verkeersvliegtuig zo’n 10-15(!) minuten moet taxiën. Daarbij wordt zo’n 300 tot 500 kg kerosine extra het milieu ingeblazen. Mij dunkt dat dáár iets aan gedaan dient te worden, voordat er ook maar gedacht wordt over het invoeren van een ‘milieubelasting’.
2) Op 7 December 1944 is het verdrag van Chicago opgesteld. Dit verdrag is door Nederland geratificeerd. Artikel 15 van dit verdrag stelt, dat het expliciet verboden is om eenzijdig heffingen in te stellen. Ik citeer: “No fees, dues or other charges shall be imposed by any contracting State in respect solely of the right of transit over or entry into or exit from its territory of any aircraft of a contracting State...” U maakt onderscheid tussen transit en aankomend verkeer enerzijds en vertrekkend verkeer anderzijds en handelt daarmee in strijd met dit verdrag.

3) Het is vooral voor mensen die in het grensgebied wonen gunstiger, om vanaf andere luchthavens te vertrekken. Het verschijnsel doet zich nu voor dat mensen b.v. vanaf Dusseldorf kunnen vertrekken en via Amsterdam naar de uiteindelijke bestemming vliegen en niet belast worden. Dit terwijl mensen die direct vanaf Amsterdam vertrekken en naar dezelfde bestemming vliegen wèl belast worden. U discrimineert daarmee dus. Ook ontstaat er een vreemde situatie wanneer men overstapt in Europa. Men kan een retourvlucht naar Parijs boeken en vanaf daar een ander retour kopen naar Zuid-Afrika. De passagier wordt nu voor € 11,25 belast, terwijl men een rekening van € 45,- krijgt, wanneer men rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Zuid-Afrika vliegt.

Dit zijn maar enkele redenen waarom een eenzijdige ‘milieubelasting’ niet zal werken. Ik vrees echter voor hele andere gevolgen. De luchtvaart in het algemeen en Schiphol in het bijzonder is een van de pilaren van de Nederlandse economie. Met de huidige politiek bent u hard bezig een sector, die het toch al moeilijk heeft, te slopen.

Vanwege het bovenstaande verzoek ik u om terugbetaling van de € 11,25. Verder zou ik u ten zeerste aanraden de ‘milieuheffing’ terug te draaien. Vanwege de toegenomen hufterigheid van de overheid jegens de burgers, verwacht ik niets van U. Er is hier dus een mogelijkheid om boven verwachting te presteren. Iets wat het kabinet, volgens de laatste peilingen, wel zou kunnen gebruiken.

Hoogachtend,


Naam
 
Back
Top