Grappig dat een opsomming van feiten hier als ongenuanceerd, ongefundeerd en incompleet wordt bestempeld. Incompleet, daar kan ik inkomen. Er zijn vast ook nog wel wat positieve dingen te melden, ryanair blijft bijv. kisten krijgen (parkeert er van de winter dan wel weer een paar). Maar ik lees net weer dat AF-KLM de groei gaat verminderen, dat germanwings deze winter met 4 kisten minder gaat vliegen, net als wat andere duitse mij-en. Die adviezen van de grote banken zijn overigens niet voor de korte termijn maar voor de middellange. Dan de olieprijs, er zijn twee kampen, de ene denkt dat het voornamelijk speculatie is, de andere dat het vraag-aanbod is, ik begin de laatste tijd toch wel wat meer naar dat laatste te neigen, india en china groeien zo hard dat de vraag enorm gestegen is en zal blijven stijgen de komende jaren, en als ze straks van de bruinkool en steenkool naar olie overstappen voor de energievoorziening zal de vraag naar olie alleen maar stijgen. Die CO2 trading moet volgens mij alleen nog door het europese parlement worden goedgekeurd, geloof dat de europese commissie er al uit is. Dit zijn allemaal wel zaken die de komende jaren gaan/blijven spelen, en dat is niet goed voor de luchtvaart, kijk bijv. ook naar de voorspellingen van de IATA. En als het niet goed gaat met de luchtvaart wordt de markt voor beginnende piloten ook minder, er zullen namelijk weer mensen met ervaring (en typeratings) op de markt gaan komen door faillisementen. V.w.b. de invloed die deze dingen op je carriere gaan hebben, daar kan ik maar een ding over zeggen. Uiteindelijk kom je er misschien/waarschijnlijk wel, maar als je 2 jaar (zoals bij mij) of 4 tot 5 jaar (zoals bij sommige andere mensen) zonder baan zit nadat je klaar bent met je opleiding dan zet je die roze bril wel af. Ik zou alvast maar wat goede contacten in de general aviation op gaan doen, zodat je je daar kunt vermaken in de tussentijd.
Blijft over dat het een mooi vak is en blijft!