Het beste moment om af te studeren?

Willem Fly

New member
Wat is volgens de meer en minder ervaren piloten op airwork het beste moment om af te studeren? zodat de doorstroom naar een baan het snelste gaat, natuurlijk..

bijvoorbeeld voor de zomerdrukte?
zoals het nu uitziet ben ik rondom augustus (2010) klaar dan lijkt het mij qua aannames minder omdat er na de zomer minder gevlogen zal worden. Of zitten er dan juist weer veel piloten verplicht thuis omdat ze al aan hun uren zitten?

met een beetje geluk kan ik eerder aan mijn opleiding beginnen waardoor ik in mei 2010 klaar kan zijn
 
Hallo Willem,

Daar is eigenlijk geen antwoord op te geven. Dat hangt geheel van de markt af.

@ Borntofly. Ik ben het niet met je eens.
 
Na de zomerdrukte neemt de vraag weliswaar af, maar is het dan ook niet zo dat dát de tijd is waarin de 'grijze piloten' van hun welverdiende pensioen gaan genieten? (omdat de maatschappij ze vasthoudt tot na de zomerdrukte) Ofwel: er weer heel wat plaatsen vrijkomen?
 
DiTo, daar is helemaal niets van te zeggen. Vaak worden mensen juist in de winter opgeleid, omdat de maatschappij dan capaciteit over heeft.
 
Omdat het dan nooit tegenvalt. Ben zelf ook als de dood dat ik in een shitperiode klaar ben maarja niks aan te doen. Nog 8 maanden.
 
Het kan je dan misschien nooit tegenvallen, maar een beetje optimisme lijkt me toch wel op zijn plaats. (Je kunt immers toch geen enkel zinnig woord zeggen over de toekomst!)

Een wat optimistere houding lijkt me tegenover een luchtvaartmaatschappij of tegenover een vliegschool wel een pre. Met een houding van ' we hopen er het beste van en we zien wel in wat voor shitperiode we belanden' kom je denk ik niet zo ver. Je zult het toch zelf moeten doen!

Natuurlijk heb ik in deze wereld nog (erg) weinig ervaring, maar ik vind dat je er altijd 100% (geen 99,9 %) voor moet gaan en optimistisch moet zijn over de toekomst!
 
Waarom we zo pessimistisch zijn?
1 Olieprijs op absolute recordhoogte
2 Wereldwijd minder economische groei
3 Je ziet dat nu ook de adviezen aan aandelenbezitters voor aandelen van luchtvaartmaatschappijen van buy naar add en van hold naar sell gaan, en als dat zelfs voor maatschappijen als AF-KL en de Luftwaffe al gebeurt betekend dat niet veel goeds.
4 In India begint men erachter te komen dat de luchtvaart toch iets minder booming is dan verwacht, hoe lang gaat het nog duren voordat men daar in het Midden en Verre Oosten achterkomt?
5 Daar komt voor Europa nog bij dat men de Luchtvaart wil gaan opnemen in het Emission Trading programma voor CO2 uitstoot, dat gaat de maatschappijen ook dikke knaken kosten
6 Het wil maar niet opschieten met die Single European Sky, dat zou voor vele maatschappijen de uitgaven aan fuel (30% van het totaal) en variabele kosten ivm vlieguren kisten redelijk kunnen verlagen.
7 Er worden binnen Nederland (weet niet hoe dat in de rest van Europa zit) veel en veels te veel mensen opgeleid, zeker met de neergaande beweging die er ongetwijfeld aan zit te komen in het vooruitzicht.....
8 Er staan wereldwijd geloof ik 150 maatschappijen op de rand van een faillisement......
 
7 Er worden binnen Nederland (weet niet hoe dat in de rest van Europa zit) veel en veels te veel mensen opgeleid, zeker met de neergaande beweging die er ongetwijfeld aan zit te komen in het vooruitzicht.....

Hier zitten op het moment 12 klassen in de groundschool.... tel uit je winst!


Natuurlijk heb ik in deze wereld nog (erg) weinig ervaring, maar ik vind dat je er altijd 100% (geen 99,9 %) voor moet gaan en optimistisch moet zijn over de toekomst!

Ja je moet er uiteraard voor gaan, zou zonde zijn van je geld anders. Altijd optimistisch zijn vind ik niet.

Always expect the unexpected.
Always plan for the worst.
 
Last edited:
thanx voor de replies,

ben pas over 2,5 jaar klaar dus de huidige situatie is niet relevant. heb een keuze gemaakt en het blijft gissen hoe de sector er over een paar jaar uit ziet. het goedkope vliegen van de afgelopen jaren heeft in ieder geval wel een grotere vliegbehoefte gecreerd bij de consument. dan kan het wel duurder worden maar de behoefte blijft.
zie het als de 2 halen 1 betalen aanbieding in je supermarkt. dit is om de behoefte te vergroten, dit werkt. zelfs als de klant de volgende keer de volle prijs moet betalen.

goed het is allemaal niet zo zwart wit te zien maar eigenlijk was deze post hier niet voor

Back on topic aub!
 
Waarom we zo pessimistisch zijn?
1 Olieprijs op absolute recordhoogte
2 Wereldwijd minder economische groei
3 Je ziet dat nu ook de adviezen aan aandelenbezitters voor aandelen van luchtvaartmaatschappijen van buy naar add en van hold naar sell gaan, en als dat zelfs voor maatschappijen als AF-KL en de Luftwaffe al gebeurt betekend dat niet veel goeds.
4 In India begint men erachter te komen dat de luchtvaart toch iets minder booming is dan verwacht, hoe lang gaat het nog duren voordat men daar in het Midden en Verre Oosten achterkomt?
5 Daar komt voor Europa nog bij dat men de Luchtvaart wil gaan opnemen in het Emission Trading programma voor CO2 uitstoot, dat gaat de maatschappijen ook dikke knaken kosten
6 Het wil maar niet opschieten met die Single European Sky, dat zou voor vele maatschappijen de uitgaven aan fuel (30% van het totaal) en variabele kosten ivm vlieguren kisten redelijk kunnen verlagen.
7 Er worden binnen Nederland (weet niet hoe dat in de rest van Europa zit) veel en veels te veel mensen opgeleid, zeker met de neergaande beweging die er ongetwijfeld aan zit te komen in het vooruitzicht.....
8 Er staan wereldwijd geloof ik 150 maatschappijen op de rand van een faillisement......
Mijn vorige reactie mag als cynisme worden beschouwd, hier wil ik echter meer serieus op reageren. Wat hier gequote staat is een ongefundeerde, ongenuanceerde en incomplete weergave van feiten.

Vooral reden 3 neem ik aanstoot aan, want: een relatief korte termijn financieel advies voor speculanten op altijd zeer fluctuerende financiele markten als fundament beschouwen om pessimistisch te zijn over het verloop van je carriere als vlieger getuigt niet van veel realiteitszin.
 
Nu het goed gaat/ging met de economie krijgen milieu problemen altijd meer voet aan de grond. De olie is nu ongelofelijk duur, maar een keihard fundament voor deze record prijzen zijn er niet. Hetzelfde geldt voor de aandelenmarkt, 35% gedaald in de afgelopen 6 maanden. Deze enorme fluctuaties ontstaan naar mijn idee o.a. door de hefboom werking van de optie handel en dus voor een groot gedeelte door speculanten. Maar goed dit is gedeeltelijk of topic. M.a.w. die olieprijs daalt wel weer wat de komende periode.

Ik denk dat in de luchtvaart we weer omlaag gaan. Als het een normale cyclus is, is het verstandig om over 1 a 1,5 jaar te beginnen.

Maar goed ik heb ook geen glazen bol, anders had ik al lang niet meer hoeven werken. :grijns:

Grtz Mike5
 
Grappig dat een opsomming van feiten hier als ongenuanceerd, ongefundeerd en incompleet wordt bestempeld. Incompleet, daar kan ik inkomen. Er zijn vast ook nog wel wat positieve dingen te melden, ryanair blijft bijv. kisten krijgen (parkeert er van de winter dan wel weer een paar). Maar ik lees net weer dat AF-KLM de groei gaat verminderen, dat germanwings deze winter met 4 kisten minder gaat vliegen, net als wat andere duitse mij-en. Die adviezen van de grote banken zijn overigens niet voor de korte termijn maar voor de middellange. Dan de olieprijs, er zijn twee kampen, de ene denkt dat het voornamelijk speculatie is, de andere dat het vraag-aanbod is, ik begin de laatste tijd toch wel wat meer naar dat laatste te neigen, india en china groeien zo hard dat de vraag enorm gestegen is en zal blijven stijgen de komende jaren, en als ze straks van de bruinkool en steenkool naar olie overstappen voor de energievoorziening zal de vraag naar olie alleen maar stijgen. Die CO2 trading moet volgens mij alleen nog door het europese parlement worden goedgekeurd, geloof dat de europese commissie er al uit is. Dit zijn allemaal wel zaken die de komende jaren gaan/blijven spelen, en dat is niet goed voor de luchtvaart, kijk bijv. ook naar de voorspellingen van de IATA. En als het niet goed gaat met de luchtvaart wordt de markt voor beginnende piloten ook minder, er zullen namelijk weer mensen met ervaring (en typeratings) op de markt gaan komen door faillisementen. V.w.b. de invloed die deze dingen op je carriere gaan hebben, daar kan ik maar een ding over zeggen. Uiteindelijk kom je er misschien/waarschijnlijk wel, maar als je 2 jaar (zoals bij mij) of 4 tot 5 jaar (zoals bij sommige andere mensen) zonder baan zit nadat je klaar bent met je opleiding dan zet je die roze bril wel af. Ik zou alvast maar wat goede contacten in de general aviation op gaan doen, zodat je je daar kunt vermaken in de tussentijd.

Blijft over dat het een mooi vak is en blijft!
 
AF heeft ook nog eens aangekondigd om de pensioenleeftijd voor piloten te verhogen naar 65 jaar. Voorheen was dat 63 jaar. Weet je waarom ze dit doen ? Door de stijgende prijzen en dalende winsten, willen ze minder gaan investeren in het opleiden van nieuwe piloten! Type Rating wordt namelijk door AF betaald en dat kost geld. Door de werknemers langer aan te nemen, scheelt dat weer in de kosten! Het draait gewoon allemaal om geld.

Twee Europese majors zijn ook al aan het reduceren qua vloot. SAS reduceert haar vloot met 5% en Iberia stopt met het gebruiken van de McDonneltjes. Ook hier is het weer vooral aan de stijgende olieprijs te danken (wijten?).

Ik lees nu net ook weer een artiekl in Les Echos en American, British Airways en Iberia zijn mogelijkheden aan het zoeken om samen te werken. Ook hier weer dit artikel (mits je Frans kunt ;)) http://www.lesechos.fr/info/transport/4749174.htm

Ik las overigens ook nog eens in Les Echos dat de AF-KLM Group in de winter minder bestemmingen dan normaal aandoet i.v.m de huidige kerosineprijs. Voor het artikel verwijs ik je naar de volgende site (mits je Frans kunt lezen ;)) http://www.lesechos.fr/info/transport/4749174.htm

Oja, ik blijf het grappig vinden dat vooral de aspiranten opmerkingen maken zoals Judge King dat nu doet. Je moet de luchtvaart een beetje zien als een menstruatiecyclus alleen dan uitgedrukt in jaren :grijns: . Als de pijn verdwenen is, zal die altijd wel weer terugkomen ;)
 
Oja, ik blijf het grappig vinden dat vooral de aspiranten opmerkingen maken zoals Judge King dat nu doet. Je moet de luchtvaart een beetje zien als een menstruatiecyclus alleen dan uitgedrukt in jaren :grijns: . Als de pijn verdwenen is, zal die altijd wel weer terugkomen ;)

Meesterlijke vergelijking ;) Daar ga ik in m'n hoofd nog even op verder borduren.:p:
 
Back
Top