Tsja, welke school. Naderhand gezien (voor mij) is het toch één van de belangerijkste keuzes, althans in Nederland / Europa. Het maakt niet uit hoe goed je bent en tot op zekere hoogte maakt het ook niet uit hoeveel uur je hebt, de link die de school heeft met airlines is (hier en in de ons omringende landen althans) van cruciaal belang.
Ik denk dat de resultaten van "plaatsing" van vliegscholen redelijk bepalend is voor dat aspect. En dan inderdaad bepaald door de meest recente resultaten.
- KLS levert (onlangs verbeterd) circa. 90% van hun vliegers aan KLM (duh). De mensen die het niet halen (met de COVA, het enige dat nog over is in de selectie) worden veelal daarna geholpen door CAE/NLS en kom je dan nog wel eens tegen bij Luxair / Denim / Cityjet.
- NLS/CAE levert de laatste klassen voor het overgrote deel aan KLM en Ryan Air af, voor een iets kleiner gedeelte aan Transavia en nog wat overige vliegers aan Tyrolean, Luxair etc.
- EPST levert de laatste klassen ook voor een redelijk groot deel aan KLM af, voor de rest bij British Airways dochters, Trans ook (dacht ik) en ik geloof nog wat Engelse airlines (ik denk aan Easy, Flybe etc), met dank aan de Oxford aviation naam natuurlijk. Wat Danfly voor effect zal hebben (zeker als dat de primaire opleiding wordt) is nog niet duidelijk, nog te nieuw.
- Stella levert af bij ehmm... tsja... er zijn er geloof ik wel een aantal richting Lufthansa Cityline gegaan, één van de weinige airlines waar elke ab initio vrije markt vlieger mag solliciteren. De KLM ab-initio test is voor hen kennelijk niet goed gegaan, daar mogen ze niet meer aan mee doen (en ze mogen ook geen reclame meer maken met de leus dat ze supplier zijn voor Lufthansa). Waar de rest van al die massa's Stella mensen heen gaan? Geen idee... Taxi centrales? Wibra? Zelfde geldt voor DFA en EFTO (naam nr. 3 en nu weer failliet geloof ik) en "Martinair" vliegschool. Volgens mij zal je veel harder moeten werken om bij een beetje airline terecht te komen als je van één van deze scholen komt (veel geluk of heeeeel veel uren hebben dus).
Ik had niet echt de juiste (wel de goedkoopste) school gekozen, maar heb een zekere mate van geluk gehad dat ik toch een kans voor selectie (toentertijd) kreeg om mezelf te bewijzen (en ondanks het feit dat ik door selectie was toch tijdens wachtlijst periode gepasseerd juist en alleen maar door de verkeerde school naam, verder lang verhaal). Als ik nu iemand tegenkom die wil gaan vliegen raad ik ze tegenwoordig enkel CAE/NLS, EPST of KLS aan. Alle drie hebben tegenwoordig een garantiefonds overigens. Stella heb ik nog geen of te weinig succes verhalen van gehoord, maar dat kan ook aan mij liggen. Martinair vliegschool heeft volgens mij geen enkele links whatsoever, en al helemaal niet met Martinair (verwarrende naam, dat wel).
Als orienterend aspirant vlieger heb je in ieder geval één groot voordeel tegenwoordig en dat is het internet en dan met name het airwork forum wat echt een fantastische resource is (Diana, bedankt :biertje
.