NLS/Stella/Martinair

Er staat ook "als ik nu selectie doe" dus waarschijnlijk schat hij de tijd van begin selectie to aanvang opleiding circa 8 maanden en dan komt het wel zo'n beetje overeen.

Maar met het niveau broodje aap verhalen, zal het wel meevallen gezien hier medewerkers van de desbetreffende maatschappijen de geruchten bekrachtigen.
 
Tsja, welke school. Naderhand gezien (voor mij) is het toch één van de belangerijkste keuzes, althans in Nederland / Europa. Het maakt niet uit hoe goed je bent en tot op zekere hoogte maakt het ook niet uit hoeveel uur je hebt, de link die de school heeft met airlines is (hier en in de ons omringende landen althans) van cruciaal belang.

Ik denk dat de resultaten van "plaatsing" van vliegscholen redelijk bepalend is voor dat aspect. En dan inderdaad bepaald door de meest recente resultaten.

- KLS levert (onlangs verbeterd) circa. 90% van hun vliegers aan KLM (duh). De mensen die het niet halen (met de COVA, het enige dat nog over is in de selectie) worden veelal daarna geholpen door CAE/NLS en kom je dan nog wel eens tegen bij Luxair / Denim / Cityjet.

- NLS/CAE levert de laatste klassen voor het overgrote deel aan KLM en Ryan Air af, voor een iets kleiner gedeelte aan Transavia en nog wat overige vliegers aan Tyrolean, Luxair etc.

- EPST levert de laatste klassen ook voor een redelijk groot deel aan KLM af, voor de rest bij British Airways dochters, Trans ook (dacht ik) en ik geloof nog wat Engelse airlines (ik denk aan Easy, Flybe etc), met dank aan de Oxford aviation naam natuurlijk. Wat Danfly voor effect zal hebben (zeker als dat de primaire opleiding wordt) is nog niet duidelijk, nog te nieuw.

- Stella levert af bij ehmm... tsja... er zijn er geloof ik wel een aantal richting Lufthansa Cityline gegaan, één van de weinige airlines waar elke ab initio vrije markt vlieger mag solliciteren. De KLM ab-initio test is voor hen kennelijk niet goed gegaan, daar mogen ze niet meer aan mee doen (en ze mogen ook geen reclame meer maken met de leus dat ze supplier zijn voor Lufthansa). Waar de rest van al die massa's Stella mensen heen gaan? Geen idee... Taxi centrales? Wibra? Zelfde geldt voor DFA en EFTO (naam nr. 3 en nu weer failliet geloof ik) en "Martinair" vliegschool. Volgens mij zal je veel harder moeten werken om bij een beetje airline terecht te komen als je van één van deze scholen komt (veel geluk of heeeeel veel uren hebben dus).

Ik had niet echt de juiste (wel de goedkoopste) school gekozen, maar heb een zekere mate van geluk gehad dat ik toch een kans voor selectie (toentertijd) kreeg om mezelf te bewijzen (en ondanks het feit dat ik door selectie was toch tijdens wachtlijst periode gepasseerd juist en alleen maar door de verkeerde school naam, verder lang verhaal). Als ik nu iemand tegenkom die wil gaan vliegen raad ik ze tegenwoordig enkel CAE/NLS, EPST of KLS aan. Alle drie hebben tegenwoordig een garantiefonds overigens. Stella heb ik nog geen of te weinig succes verhalen van gehoord, maar dat kan ook aan mij liggen. Martinair vliegschool heeft volgens mij geen enkele links whatsoever, en al helemaal niet met Martinair (verwarrende naam, dat wel).

Als orienterend aspirant vlieger heb je in ieder geval één groot voordeel tegenwoordig en dat is het internet en dan met name het airwork forum wat echt een fantastische resource is (Diana, bedankt :biertje:).
 
- Stella levert af bij ehmm... tsja... er zijn er geloof ik wel een aantal richting Lufthansa Cityline gegaan, één van de weinige airlines waar elke ab initio vrije markt vlieger mag solliciteren. De KLM ab-initio test is voor hen kennelijk niet goed gegaan, daar mogen ze niet meer aan mee doen (en ze mogen ook geen reclame meer maken met de leus dat ze supplier zijn voor Lufthansa). Waar de rest van al die massa's Stella mensen heen gaan? Geen idee... Taxi centrales? Wibra? Zelfde geldt voor DFA en EFTO (naam nr. 3 en nu weer failliet geloof ik) en "Martinair" vliegschool. Volgens mij zal je veel harder moeten werken om bij een beetje airline terecht te komen als je van één van deze scholen komt (veel geluk of heeeeel veel uren hebben dus).

Als je op de verschillende klassen website's kijkt zie je wel degelijk dat studenten van Stella aan de bak komen. Recentelijk oa bij idd Cityline/Ryanair/Arkefly/Transavia/Luxair....
 
Last edited:
Een vriend van me die nu op Martinair Vliegschool zit heeft me verteld dat de leerlingen van Martinair Vliegschool (waarschijnlijk ook van andere scholen) geen CBC meer mogen doen omdat de brandstofprijzen zijn gestegen en dat ze wat rustiger aan gaan doen dus nu geld alleen van KLS/MLD/KLu/NLS (bij NLS hoef je geen CBC te doen na een paar uur ervaring).
 
Als je op de verschillende klassen website's kijkt zie je wel degelijk dat studenten van Stella aan de bak komen. Recentelijk oa bij idd Cityline/Ryanair/Arkefly/Transavia/Luxair....

Ab initios bij Arkefly ook? Hoe komen ze aan deze eis voor first officer:

"-Je hebt meer dan 500 uur werkervaring in een charter en/of lijndienstoperatie op een vliegtuigtype met een MTOM van meer dan 10.000kg;
- Je bent in bezit van een Airline Transport Pilot License (ATPL)"

Of geldt die niet voor hen?

Je zou denken dat transavia.com vanwege het onderhoud ook stella mensen aanneemt, maar op de site staat "NLS/ KLS/ KLU/ of MLD" gespecificeerd, danwel "100 uur Multi Engine ervaring (MPA) binnen Europa of 300 uur Multi Engine ervaring (MPA) buiten Europa". Ik vermoed dat Stella onder de KLS noemer valt (als oude RvdS KLM cityhopper opleider)?

Enig idee hoeveel procent van de Stella klassen een vlieger baan krijgt (binnen een jaar of 2 na opleiding ofzo)? Iemand die daar laatst op een open house was kreeg te horen een derde ofzo, maar vond het nogal raar dat ze zoiets (als dat zou kloppen) naar voren zouden willen brengen.
 
Ab initios bij Arkefly ook? Hoe komen ze aan deze eis voor first officer:

"-Je hebt meer dan 500 uur werkervaring in een charter en/of lijndienstoperatie op een vliegtuigtype met een MTOM van meer dan 10.000kg;
- Je bent in bezit van een Airline Transport Pilot License (ATPL)"

Of geldt die niet voor hen?

Je zou denken dat transavia.com vanwege het onderhoud ook stella mensen aanneemt, maar op de site staat "NLS/ KLS/ KLU/ of MLD" gespecificeerd, danwel "100 uur Multi Engine ervaring (MPA) binnen Europa of 300 uur Multi Engine ervaring (MPA) buiten Europa". Ik vermoed dat Stella onder de KLS noemer valt (als oude RvdS KLM cityhopper opleider)?

Enig idee hoeveel procent van de Stella klassen een vlieger baan krijgt (binnen een jaar of 2 na opleiding ofzo)? Iemand die daar laatst op een open house was kreeg te horen een derde ofzo, maar vond het nogal raar dat ze zoiets (als dat zou kloppen) naar voren zouden willen brengen.

Ken alle specifieke details niet, wat betreft Arkefly lijkt mij een 'kruiwagen' handig.
Percentages, zou ik niet durven zeggen.
Heb in ieder geval nog niemand gehoord die geen baan heeft gekregen, maar dat zegt natuurlijk vrij weinig.
 
Nog geen 2 weken geleden is er een Ab Initio bij ArkeFly aangenomen op de B767!! Snap het eigenlijk ook niet echt, bron? PM ;)
 
Jep, een pilote op longhaul, dat wordt nog 's genieten in de cockpit :D Afkomstig van Stella Aviation Academy. Naar mijn mening leer je niet echt vliegen in een 767 meer op een 737/320 of een dash/fokker natuurlijk.
 
Van MVVL zijn er van een JAR klas, welk klaar was in december, ook diverse bij Arkefly langsgeweest, begin dit jaar.
Echter 3 van de 4 personen waren al toegelaten voor CBC van KLM en hebben Arkefly bedankt nadat ze allemaal een uur in 737 sim hadden gevlogen.
Arkefly was van deze gang van zaken duidelijk niet gecharmeerd en heeft verder de overige mensen van deze klas ook niet uitgenodigd.

Een persoon van bovengenoemde groep is wel direkt na de opleiding terecht gekomen op de 767...dus er worden wel degelijk Ab Initio's aangenomen bij Arkefly...
 
Last edited:
Waar oud-MVVL'ers terecht zijn gekomen:

JAR12 klaar 2de kwartaal 2007
2 personen
---------------------------------------
1x CoCo A330 KLM
1x nog geen baan

JAR14 klaar 3de kwartaal 2007
7 personen
---------------------------------------
1x FO B738 Ryanair
1x CoCo A330 KLM
1x FO F50 Denim
1x FO Dash8 Denim
1x CoCo B747(?) KLM
1x KLM Aerocarto (hoogstwaarschijnlijk voor tijdelijk?)
1x nog geen baan

JAR15 klaar december 2007
8 personen
-----------------------------------------
3x CBC KLM en alledrie aangenomen
1x FO B737 Transavia
1x FO B767 Arkefly
2x FO Citation Mustang Bikkair
1x Aangenomen Transavia nog niet met Type-rating begonnen

JAR16 heeft net 3 weken de opleiding afgerond...hiervan weet ik verder niet hoe het met hen gaat...

Hopende hiermee wat duidelijkheid geschept te hebben over MVVL:)

Gr.

PS om wat discussie te voorkomen, informatie van oudere klassen heb ik niet, zolang loop ik er nog niet rond:eek:fftopic:
 
Last edited:
Als je op de verschillende klassen website's kijkt zie je wel degelijk dat studenten van Stella aan de bak komen. Recentelijk oa bij idd Cityline/Ryanair/Arkefly/Transavia/Luxair....

Luxair kan je van je lijstje afhalen. Die jongen van STELLA is inmiddels ontslagen!:dozey:
 
Luxair kan je van je lijstje afhalen. Die jongen van STELLA is inmiddels ontslagen!:dozey:

Aan wie lag dat ?

Wat ik van leerlingen van SAA zelf heb begrepen en volgens de klassenwebsites zijn er mensen bij Ryanair aangenomen en gaan er een aantal naar Cityline, ook 1naar Arke en Denim, voor de rest is het afwachten wat het wordt. Er komen er nu redelijk wat uit de opleiding volgens mij. 2 klassen ?! Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Iemand die daar meer over weet?

@ Safa: zit jij naast haar dan?

gr
 
@3bergen: op de studentensite (The Cloudbreakers)
@Koning Lucht: Op een 767 maak je veel meer ICA vluchten dan een 737, je land en start ook vaker met een 737. op de 737 leer je een 'heavy' jet echt te besturen, ook op een 767 natuurlijk maar dan slaap je langer dan je vliegt. En natuurlijk, een 767 besturen is meer verantwoordelijkheid. Ik zeg nu niet dat als een Ab Initio op een 767 start een slechte keuze maakt maar ik zou beter een ICA plane overlaten aan een wat ervaren piloot. De 767 is natuurlijk wat zwaarder dan een 737 in het draaien dalen etc. Naar mijn mening is het altijd beter van beneden te beginnen en dan naar boven te klimmen. Je gaat toch ook niet van klas 3 naar 1? Beetje bij beetje en je komt er wel.
 
Volgens mij weet jij helemaal niet waar je over praat Safin :bwah:. Het is al vaker gezegd, maar wees een beetje voorzichtig met adviezen of commentaar geven op dingen waar je (nog) totaal geen verstand van hebt.

Tim
 
Back
Top