NLS/Stella/Martinair

PH-MOI

New member
Beste aspirant vliegers,

Bij de NLS ben ik aangenomen en mag ik in principe binnenkort beginnen. Daar het een investering blijft van 150.000 euri, wil ik evt. ook selectie doen bij Stella of Martinair vliegschool (EPST geen optie meer...). Vandaag heb ik wat vliegdiensten gebeld van verschillende maatschappijen. Het lijkt erop dat Transavia geen vliegers meer af wilt nemen van de nls. Wel van Stella en Martinair vliegschool. Op de website van de stichting wachtlijst nls lijkt het erop dat wel iedereen een baan heeft. Heeft iemand van jullie enig idee waar de meeste nls'ers aan de bak komen? Welke vliegschool is in jullie het beste qua kans op een baan en kwaliteit? Stella hoor je steeds betere verhalen over, maar toch krijg ik er persoonlijk geen warm gevoel bij... En ik vraag me af of Martinair vliegschool en Stella buiten NL wel goed aangeschreven staan...
Graag hoor ik jullie ervaringen.
Alvast bedankt!
 
I.v.m. het geld selectie doen bij Stella dan wel Martinair? Ik snap niet precies wat je bedoelt, aangezien het daar weinig of niet goedkoper zal zijn... Als je jezelf niet prettig voelt bij een school moet je daar niet voor kiezen. Want het lijkt alsof je niet helemaal achter je keuze voor de NLS staat als ik het zo lees...

P.S.: Hebben diegenen die je gesproken hebt van de vliegdienst je een advies gegeven qua schoolkeuze?

gr
 
Vanwege dat het een investering blijt van 150.000 euri, wil ik graag scholen vergelijken. Het gaat me niet om dat ik de goedkoopste opleiding wil, want dan zou ik wel naar de USA gaan, maar waar ik de meeste kans op een baan heb. Qua sfeer e.d. lijkt me de NLS prettig, maar als ik rationeel ben lijkt me de KLS beter qua kans op een baan enzo.Ik wil niet zomaar over een nacht ijs gaan, snap je?...
De personen van de vliegdienst noemden vooral de KLS en EPST... (daarna Stella en Martinair, raar genoeg niet nls...)
Ben benieuwd naar praktijkervaringen met deze verschillende scholen.
 
Prima instelling om kritisch te zijn en ook te informeren bij de verschillende vliegdiensten! Heb je al bij KLS en EPST selectie gedaan, want die noem je namelijk niet als alternatieven?
Persoonlijk heb ik een grote afkeer van Stella en als je hier op airwork een aantal topics over deze school doorleest krijg je er ook niet echt een positief beeld van. Martinair daarentegen hoor ik veel goede verhalen over en er zijn recentelijk ook studenten van deze school onder andere bij KLM aangenomen.
Wat me verbaasd is dat Transavia zegt dat ze geen NLS'ers meer aannemen, kan je daar nog wat meer over zeggen?
 
Is dat alleen omdat een x aantal de type rating niet aan kon? Zou toch wel beetje vreemd zijn want volgens mij vliegen er genoeg oud NLS'ers rond bij Trans.
 
PH-MOI,

Heb je al eens in het buitenland gekeken? FlyBE biedt een sponsorship evenals Netjets in de U.K., verder is er de lufthansa school en ik meen Air Berlin.
 
Helaas wilde de vliegdienst van Trans hier niet meer over los laten. Ik heb roddels gehoord dat Trans wel in gesprek is/gaat met de nls om dit probleem op te lossen…
EPST: wel selectie gehaald, echter door persoonlijke omstandigheden niet opleiding daar kunnen doen…
KLS: vast een goede school, vooral qua baankansen. Echter schrikt me de mentaliteit van die school me dusdanig af dat ik er nooit selectie heb gedaan…
Martinair: lijkt me een goede en leuke optie. Vooral nu ze een garantiefonds hebben. Helaas kun je je levensonderhoud niet meefinancieren en dat houdt dus in dat je dat voor jezelf voor zo’n twee jaar lang moet kunnen betalen… Ikzelf heb niet zo’n groot buffer om dat te kunnen betalen.
Buitenland: wel gekeken en lijkt me prima sponsorships. Echter is het volgens mij zo dat je wel initieel zelf je opleiding moet financieren en je borg moet kunnen staan. Dat is bij mij niet mogelijk. Gisteren kwam ik de sponsorship van Luxair tegen, misschien dat ik dat nog ga proberen, want daar wordt de opleiding voor je betaald…
Ben benieuwd naar jullie ervaringen…
Alvast bedankt en groeten
 
Dat klopt camel.
Er vliegt een hele grote groep NLS'ers.En er is absoluut niets mis met deze groep! Er zijn dit jaar ook weer een aantal NLSérs aangenomen die eerst elders gevlogen hebben, met die groep is ook helemaal niets mis.Het gaat om de nieuwe mensen die nu van de NLS afkomen.

Maar laten we vooral niet een discussie starten van welles nietus en het is belachelijk. Dont shoot the messenger.Ik vertel alleen wat er op dit moment aan de hand is niet meer en niet minder. Heb er verder ook geen oordeel over aangezien ik geen instructeur ben.Ik ken alleen de verhalen van afgelopen opleidingsjaar zoals bijna alle vliegers die inmiddels kennen.

Maar het vreemd vinden omdat er al genoeg oud NLS'ers rondvliegen is natuurlijk geen goed argument. Het is voor ons misschien vanzelf sprekend dat de kwaliteit van een vliegschool gelijk blijft. Maar misschien dat er wel dingen aan het veranderen zijn en dat er een nieuwe lichting mensen aan komt. Er is natuurlijk al zovaak over gesproken de uren e.d gaan alleen maar omlaag.. Daarmee dus ook de exposure en misschien wel de kwaliteit.
Maar waarom ? who knows.

Cheers.
Is dat alleen omdat een x aantal de type rating niet aan kon? Zou toch wel beetje vreemd zijn want volgens mij vliegen er genoeg oud NLS'ers rond bij Trans.
 
Last edited:
Die 150.000 is een rekenvoorbeeld vergeet dat niet de kale lening zonder kosten voor huisvesting en het vrij besteed bare bedrag van 400 euro per maand bedragt wel gewoon 102.000 euro. De rest is persoonlijk en kun je in overleg met de bank aanpassen dus of minder lenen of niets lenen en alle huisvesting kosten zelf betalen.
 
Het gaat me niet om de 150.000 euro, maar dat het geen opleiding is zoals een normale HBO die maar paar duizend kost... Je neemt een risico en die wil ik goed afwegen voordat ik de stap neem...
 
Is het niet zo dat er ook gewoon teveel NLS'ers plotseling in heel korte tijd naar de KLM zijn gegaan. En dat Trans daar niet zo gecharmeerd van was!!
 
Is het niet zo dat er ook gewoon teveel NLS'ers plotseling in heel korte tijd naar de KLM zijn gegaan. En dat Trans daar niet zo gecharmeerd van was!!

Dat zou wel heel erg kinderachtig zijn van Trans, en kan me echt niet voorstellen dat je daarom studeten niet meer aanneemt. Je bent natuurlijk gek als je goede studenten niet meer aanneemt louter omdat ze van de NLS afkomen.

Kan je je post onderbouwen Bowstring? Inside information?
 
Ik kan ook bijna niet geloven dat een luchtvaartmaatschapij die piloten nodig heeft. Mensen gaat weigeren omdat, die van de NLS afkomen. Ik denk dat het aan de studenten zelf licht als ze niet aangenomen worden aan niet aan de school waar hij of zij vandaan komt.
 
Nou, ik heb 2 redenen gehoord, waarvan deze er dus 1 is.
Tuurlijk moet de selecteur iedereen objectief bekijken, maar kan best begrijpen dat hij ergens ''onbewust'' in zijn achterhoofd denk, mmmm, die NLS'ers, dat waren die lui die bijna allemaal weggingen toch.... bron, wandelgangen van Trans. Maar die zijn net zo betrouwbaar als bijv. meneer Burlage zullen we maar zeggen.
(maar aan de andere kant, waar rook is, is vuur).

en die andere reden is ook al eerder genoemd in dit topic.

Maar het zal allemaal wel niet zo erg zijn als men beweert. Roddels, roddels en nog eens geruchten. Bottom line, NLS is een goede school met goed product.

Geniet van het mooie weer iedereen, voordat het weer weg is
Groeten Bowstring
 
Dat zou wel heel erg kinderachtig zijn van Trans, en kan me echt niet voorstellen dat je daarom studeten niet meer aanneemt. Je bent natuurlijk gek als je goede studenten niet meer aanneemt louter omdat ze van de NLS afkomen.

Ja, maar het blijft gewoon keihard zaken doen. ALS dit de reden is, is dat vanuit het standpunt van Transavia toch goed te begrijpen?
 
Ik denk dat je het probleem van Trans niet begrijpt, jurist... Als zij een dure opleiding verschaffen aan NLS'ers die ze hebben aangenomen, waarna die NLS'ers bijna allemaal na een paar jaar naar KLM vertrekken, hebben zij daar natuurlijk een flinke schade van. Vind het dus niet eens zo'n gekke reden als ze daarom liever geen NLS'ers meer willen...
 
Nou, ik heb 2 redenen gehoord, waarvan deze er dus 1 is. Tuurlijk moet de selecteur iedereen objectief bekijken, maar kan best begrijpen dat hij ergens ''onbewust'' in zijn achterhoofd denk, mmmm, die NLS'ers, dat waren die lui die bijna allemaal weggingen toch.... bron, wandelgangen van Trans.

Bowstring..
Mensen vallen af tijdens de Type-rating niet tijdens de selectie!. Ik denk dat als trans geen NLSers wil omdat ze toch allemaal weg gaan, ze hen de type niet eens laten doen. Wel dan ?
Tevens hebben alle kandidaten een Bond. Binnen 4 jaar weg gaan is gewoon de knip trekken.Verder weet ik niet of jij bij Trans werkt ja of nee.. Maar als je er niet werkt denk ik dat je niet echt een oordeel kan vellen.

Wellicht dat je zelf een NLSer bent en dat je het kut vind dat het jou school betreft. Spijtig maar helaas.
Daarbij verlaten al jaren NLSérs e.d. trans voor de KLM. Dit is niet nieuw.. Dus waarom zou nu opeens trans stoppen met de NLS ?Beats me.

Maar geniet van het mooie weer. ;)
 
Back
Top