Piloten vallen in slaap

chupito

New member
Uit de telegraaf:

Piloten vallen in slaap, vliegtuig mist vliegveld
BOMBAY - In de verkeerstoren van de luchthaven van de Indiase hoofdstad Bombay heerste onlangs flinke paniek: een vliegtuig dat daar had moeten landen, vloog over het vliegveld heen zonder ook maar een meter te dalen.
De twee piloten van het vliegtuig, dat meer dan honderd mensen vervoerde, bleken in slaap te zijn gevallen. Het vliegtuig stond op de automatische piloot, schrijft de Indiase krant The Times of India donderdag. Pas vijftien mijl verder lukte het de piloten te wekken.

De medewerkers van de verkeerstoren namen via een speciale procedure contact op met het vliegtuig, omdat ze vreesden voor een kaping. Pas toen in het vliegtuig een noodalarm afging, dat door de verkeerstoren was aangezet, ontwaakten de piloten uit hun dutje


Handig zo'n systeempje :grijns:
 
Vind het wel een ingenieuze oplossing, die piloten wakker krijgen met een TA!:grijns:
 
'De medewerkers van de verkeerstoren namen via een zogeheten SELCAL contact op met het vliegtuig, omdat ze vreesden voor een kaping.'
 
Waren de heren bezig een katertje weg te slapen.... Ook zo'n bericht in deze krant, dat vliegers moed indrinken.
 
"Red Eye"Flying

"Red Eye"Flying

In this part of the world a lot of flights (especially to/from the Middle East) are flown during the night.

It's quite normal to leave at 1830 and land at 0445.

My company has flights that leave at 0155 and land at 1230 (this is the worst schedule IMHO). It's just getting light prior to pushback at destination and you fly back with the sun in your eyes for 4 hours.

There's a new pattern where you fly a short flight to India departing at 1930 followed by a Bangkok departure at 0200. Sun's just coming up on descent into Bangkok - luckily we get off in Bangkok.

It can be a struggle to stay awake believe me.
 
It's easy to get off in Bangkok!

Ook hier uiteraard weer een hoog sensatiegehalte. Waarschijnlijk reageerden ze niet nabij het top of descent en zijn ze een paar minuten daarna wakker geschud. Als ze al sliepen. Het is te onlogisch dat ze 120 nm na top of descent doorvlogen en nog recht boven het vliegveld uitkwamen ook. Ook zou de frequentie van de verkeerstoren ingesteld moeten zijn voor hun om een SELCAL te kunnen doen, enige andere optie is misschien 121.500, als ze die bij hadden staan. En al die tijd was er ook geen reactie in het vliegtuig geweest, door de cabin crew bijvoorbeeld? Hoe "weet" men dat de vliegers echt sliepen? Misschien was het wel een gevalletje verkeerde frequenties ingedraaid.

Ik geloof er weinig van.
 
Tja alles kan zoals Iz al zegt.

Maar dat men in slaap sukkelt kan ik me soms wel wat bij voorstellen hoor. Kijk eens naar de tijden die bijv hierboven al genoemd zijn. Heb nu ook weer een paar vluchten met zulke tijden gedaan en het is echt lastig om goed wakker te blijven soms.
Van achter je bureau is het altijd maar makkeljik vingertje wijzen, maar als je er zit is het soms toch wel ff wat anders. Ondanks heavy crew...
 
Communication

Communication

Communications in the Mumbai FIR leave a lot to be desired at the best of times.

Coming across the Arabian Sea it's 50/50 whether you will get Mumbai on HF. You can be flying up to 1+30 with no communication. I've been able to receive Gander (6000 miles away) but not Mumbai (less than 600 miles).

There are gaps in the VHF coverage around Goa and between Delhi and Nagpur sectors. In these cases you are flying over land!

CPDLC makes life easier but frequently they don't have anyone on duty (this in a country with a billion people....)

I suspect the flight in question was Eastbound. If ATCwere unable to reach them on VHF then a SELCAL would have worked as the HF would be tuned to Mumbai.
 
Sweet dreams

Sweet dreams

Stond in de Piloot & Vliegtuig ook een keer een stukje in over een soortgelijke gebeurtenis. Kan me alleen even niet bedenken welke dat geweest is. Ging over werktijden onder andere...
gr
 
Back
Top