welke opleiding ? :S

Ik ben zelf in ieder geval niet meer van plan havo te doen. Bovendien subsidieert mijn gemeente geen vavo, waardoor dat al zowiezo een stuk moeilijker zou worden. Hbo is in mijn geval een veel haalbaardere (en leukere) optie.

Zonde dat een maatschappij liever kijkt naar alleen havo dan vmbo/mbo/hbo. Mocht dit betekenen dat ik geen verkeersvlieger kan worden, so be it.
 
Ik denk dat ik een beetje verkeerd over kom... ik heb zelf geen intentie om verkeersvlieger te worden. Ik gebruikte mijn eigen situatie als voorbeeld dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend meer is om 'gewoon even' de havo te halen en dat ik het daarom zonde vind dat maatschappijen niet verder dan dat kijken (ten minste, dat begrijp ik uit de vorige posts).

Ik zit zelf in engineering en heb het daar prima naar mijn zin.
 
No offence Stab Trim,

Heb zelf heel veel respect voor mannen en vrouwen die de kist die ik sloop, weer kunnen maken. Er is denk ik een verschil met het vliegen van de kist en het weer repareren van het ding. Er is een zwaar overschot aan onervaren vliegers, dus maatschappijen kunnen eisen wat ze willen. Daarentegen is er een tekort aan goedgeschoolde engineers...
 
Maatschappijen kijken zeker naar hoe je het doet. Middelbare schooldiploma's, A-levels etc worden vaak gevraagd. Vooropleiding is zeker heel erg belangrijk.

Wil dat dan ook zeggen dat je (als je kan vliegen :p) een streepje voor hebt op de rest als je al een Master diploma hebt (ben eigelijk ingenieur van opleiding)? Meer kans om aangenomen te worden?
 
Ik heb in het kader van opleidingen de volgende vraag:

Is het raadzaam, puur vanwege economische redenen, om eerst WO te volgen alvorens een vliegopleiding te gaan doen?
Ik heb namelijk het voornemen om hoogstwaarschijnlijk WO Rechtsgeleerdheid te doen en een Master, om zo genoeg tijd te krijgen om te weten of ik het 100% zeker wil(piloot worden) . Mocht dat niet zo zijn, dan heb ik in ieder geval een goede studie gevolgd en ook veel kans op een goede baan.

Waarom Rechtsgeleerdheid? Het heeft me altijd aangetrokken en nadat ik me erin heb verdiept ben ik tot de conclusie gekomen dat het ook iets is wat ik echt wil, naast eventueel piloot worden, omdat het zo veelzijdig is en je zoveel verschillende beroepen hebt. Bovendien hoor je hier en daar geluiden van een naderende crisis, en daar zou ik niet middenin willen zitten, alhoewel je nooit kunt voorspellen wanneer dat gebeurt.

Ik zit soms weer te twijfelen : zal ik nu al selectie doen of niet.
Anderzijds denk ik: Ik ben ongeveer 23-24 als ik klaar ben met die studie, dus waarom haasten?

Zijn er mensen die een universitaire bachelor en Master hebben afgerond en die op het moment bezig zijn? Ik zou graag de ervaringen willen horen.
 
PanPan,

Ik heb eerst Luchtvaart en Ruimtevaart techniek gedaan in Delft. Waarom? Op mijn 12e had ik besloten dat ik F16 vlieger ging worden. Helaas kwam ik bij mijn selectie er achter dat ik een kleine, maar toch te grote oogafwijking had. Het feest ging dus niet door. Kut! Wat nu. Heb lang zitten twijfelen tussen allerlei verschillende mogelijkheden. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik het gewoonweg niet 100% zeker wist. En om dan ruim een ton te gaan lenen met alle risico's van dien vond ik gewoon niet verantwoord.
Ik ben toen gaan studeren. Gewoon iets wat ik leuk vond. Bij mij had dat toevallig met vliegen te maken, maar ik denk niet dat dat veel uit maakt. Tijdens mijn studie alles gedaan wat god verboden had. En soms ook best wat geleerd. Stage in Zuid Amerika, en een jaar lang afstuderen bij een ingenieursbureau en begonnen met zweefvliegen. Uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat het allemaal best mooi was, dat ingenieur zijn, maar dat ik toch liever wilde vliegen. Een paar maanden voor afronden van de studie begonnen met selecties, en vlak na mijn afstuderen begonnen op de KLS. Ik was toen 25. Inmiddels alles succes afgerond en binnenkort begin ik bij de KLM.

Beetje lange biografie, maar waar het op neer komt is dat je prima kan studeren. Elk voordeel heeft zijn nadeel zei een wijs man ooit. Tuurlijk je bent pas later vlieger, en verliest senioriteit. Maar daar staan wel dingen tegenover.
-Je hebt een echte studententijd! (enige kans in je leven...)
-Mocht je niet aan de bak komen kan je wel een redelijke baan vinden en hoef je niet te gaan vakkenvullen.
-Als studeren toch niet bevalt ga je lekker over een jaartje alsnog selectie doen.
-Misschien (let op: misschien) geeft een studie je ooit voordelen bij nevenfuncties oid.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk een lastige keuze. Succes ermee!

vR
 
Hoe zit het eigenlijk met een HBO-papiertje in de praktijk in combinatie met je vliegjob?

Ik heb zelf HBO-werktuigbouwkunde gestudeerd en werk nu als ingenieur bij een baggerbedrijf. Uiteraard een compleet andere tak van sport, maar dat is weer een lang verhaal.
Ik kan de mening van ‘von Richthofen’ helemaal delen, al is daar het verschil dat ik aan het begin van het traject sta wat betreft een vliegopleiding.
Ik wist wel zeker dat ik wilde vliegen een aantal jaar geleden, maar rond 2002 vond ik het zelf niet verstandig om op zeer jonge leeftijd een ton in mezelf te investeren terwijl de vliegwereld plat gezegd op z’n reet lag.

Op dit forum wordt vooral gesproken over een goede vooropleiding om al dan niet aangenomen te worden bij een airline. Eenmaal binnen, kun je dan ook nog iets met je HBO-papiertje? Ik bedoel, wat zijn de kansen en mogelijkheden op een nevenfunctie (opleidingsgerelateerd) bij een airline en waar moet je dan aan voldoen?
Of is het verstandiger, als je toch iets wil doen met je papiertje, ergens anders je handjes te laten wapperen (mits er tijd en goede rust en blablablabla is).
Heeft iemand hier ervaring mee?

@von Richthofen, een kleine correctie.
Deze wijze man zei ooit elk nadeel heb z’n voordeel. Kleinigheidje
 
@von Richthoven

Is het niet mogelijk om NA je vliegopleiding een universitaire studie (zoals lucht- en ruimtevaarttechniek) te volgen? Als je heel graag wilt vliegen is eerst 5-6 jaar zware studie denk ik moeilijk op te brengen.

Óf alleen bachelor doen (3 jaar), dan vliegopleiding van 2 jaar en vervolgens bekijken of je nog een master wilt doen in je vrije tijd (naast het vliegen voor een maatschappij)? Aangezien jij het hele traject al doorlopen hebt, kan je zeggen in hoeverre dit mogelijk is? Ken je bijv. mensen die dit gedaan hebben of iets vergelijkbaars?
 
Hmm, een studie na je vliegopleiding is natuurlijk goed mogelijk. Het is wel zo dat sommige studies daar beduidend beter voor geschikt zijn dan andere. Ik denk zelfs dat sommige studies onmogelijk in deeltijd te doen zijn. L&R is een zware studie waar je vrij veel tijd kwijt bent aan practica en projecten waar aanwezigheid verplicht is. Sommige van deze zijn zo intensief (10 weken fulltime voor je bachelor eindproject bijv.) dat het hebben van een normale baan nagenoeg onmogelijk is. Andere studies zijn denk ik iets geschikter hiervoor. Iets als geschiedenis of rechten lijkt mij makkelijker te combineren, omdat deze studies volgens mij voor een groot deel uit zelfstudie bestaan. Je kan ook kijken bij de open universiteit. Daar zitten volgens mij veel mensen die deeltijd studeren en een normale baan hebben.

Wat betreft eerst je bachelor doen is dat natuurlijk een goede mogelijkheid. Heb je wel een papiertje achter de hand en ben je niet 5 jaar of langer bezig. Toen ik studeerde werd het Ba-Ma systeem net ingevoerd waardoor het bij mij niet echt 2 afzonderlijke fases waren. Ik was bezig met master vakken terwijl ik nog genoeg bachelor dingen open had staan. Kwam nou eenmaal zo uit. Denk wel dat dit tegenwoordig anders is. Overigens vond ik de master juist het leukste deel van de opleiding, maar dat terzijde.

Ik ken verder geen mensen die eerst een bachelor gedaan hebben en na hun opleiding hun master, maar wel genoeg mensen die eerst een universitaire opleiding of hbo gedaan hebben en daarna zijn gaan vliegen.
 
Heeey,

Informeer is bij de hogeschool van Adam.

Die hebben contacten met stella aviation academy.

Maar eerst je MBO halen of je HAVO!

Gr
 
Hallo, ik zal me even voorstellen ik ben dus Matthijs, 14 jaar, doe VMBO kader en wil piloot worden.

Tot zover ik weet kan ik als ik mijn kader opleiding heb afgerond naar een vier jarige MBO opleiding waarna een vlieg opleiding en aan het werk bij een maatschappij. Is dat zo of?
Ik bedoel uiteindelijk gaat het om je brevet toch?

Gr Matthijs_
 
Safa , dankjewel voor je advies .. maar er zijn haast geen scholen die me toelaten om N&T te gaan doen omdat ik geen scheikunde heb.
Ik ga wel proberen om E&M te volgen met Natuurkunde als vrije vak en dan maar hopen dat dat goed genoeg is ;)

hallo alexander
je kan ook kiezen voor havo versneld tempo, namelijk door je aan te melden op een roc (vavo =volwassenenonderwijs).Daar word je meteen aangenomen als je gemiddelde voor vmbo 7 of hoger is. en je bent onafhankelijk van je profiel keuze dat beslis jij.

hopelijk een nuttige tip
 
Hallo, ik zal me even voorstellen ik ben dus Matthijs, 14 jaar, doe VMBO kader en wil piloot worden.

Tot zover ik weet kan ik als ik mijn kader opleiding heb afgerond naar een vier jarige MBO opleiding waarna een vlieg opleiding en aan het werk bij een maatschappij. Is dat zo of?
Ik bedoel uiteindelijk gaat het om je brevet toch?

Gr Matthijs_

Je kan na je VMBO natuurlijk ook gewoon HAVO gaan doen. Dan ben je in 2-3 jaar klaar.
 
Dat is idd waar maar, Met m'n MBO-4 voldoe je niet aan de eisen voor de school, om direct binnen te kunnen stromen. M'n optie is dan dus om Airline Pilot & Managment te doen. Dat betekend dus dat je een Bachelor of Engineering op HBO niveau krijgt en je vliegbrevet. Een maatschappij zal tijdens de sollicitatie niet heel erg letten op je vooropleiding. Wat het belangrijkste is, is hoe je gepresteerd hebt tijdens de vliegopleiding.
 
Een maatschappij zal tijdens de sollicitatie niet heel erg letten op je vooropleiding. Wat het belangrijkste is, is hoe je gepresteerd hebt tijdens de vliegopleiding.

Vraag me af of dit daadwerkelijk het geval is én waar je dit op baseert? Natuurlijk spelen de prestaties tijdens je atpl opleiding een belangrijke rol, maar dit neemt niet weg dat bepaalde maatschappijen wel degelijk een VWO/HBO achtergrond vragen (om een voorbeeld te noemen).
 
Back
Top