luchtziekte, toch maar geen piloot worden?

Dat heb ik ook wel eens gehoord, een jongen op Stella, die begon aan z'n praktijk en was ook luchtziek, kotsen en al. Toen moest hij 8 dagen ergens heen, en moest hij 5x per dag misselijk gemaakt worden.
Dan zat hij op een stoel die rond draaide en dan moest hij met z'n ogen dicht, naar zijn knieen gaan en weer terug.
Zo is hij er vanaf geholpen.
Natuurlijk is zoiets geen pretje, want kotsen is gewoon kut. Maar goed, veel sterkte ermee xD

Xx
 
Heey..

Het is puur wennen! Je zult er de eerste uren wel wat last van hebben maar vaak ben je er na 5-7 uurtjes vanaf. Probeer als je start met je opleiding wat met wat collega's achter in mee te vliegen. Dan zit je verder van het draaipunt van het vliegtuig en dit zorgt ervoor dat alle bewegingen wat heftiger zijn. Je zult daarom eerder misselijk worden maar zodra je dan zelf achter de knuppel kruipt zal je merken dat het een stuk beter gaat met je lucht ziekte. SUCCES!
 
En ook ik was aardig misselijk op mn 2e vluchtles! (geen turbulentie op de 1e)

Paar jaar later, zo bumpy op de 73, dat ik de waarden van de instrumenten niet meer goed kon aflezen (capt ook niet)... Zakken maar, maar nergens last van.

Succes
 
Persoonlijk heb ik geen last van lucktziekte, maar ik ben verziend. Ik heb in elk oog 5+ en draag lenzen. Is dit een probleem om recreatief piloot te worden?
 
Weinig meer aan toe te voegen. Ook ik kwam redelijk onprettig de eerste 5 keer de kist uit lopen. Daarna eigenlijk nooit meer last gehad.
Ik merk wel het verschil tussen een DA40 en een C-172 in turbulentie. Met die tweede is het toch wat beter uit te houden.

Gerucht gaat dat een half primatourtje ook helpt maar geen gewoontje van maken.....
 
want kotsen is gewoon kut

Ik zeg: quote van de maand :grijns:

Zie vaak ook mensen bij het zweefvliegen die tijdens hun eerste lesstarts ook misselijk zijn. Bij de meeste wordt dit gevoel steeds minder naarmate ze meer hebben gevlogen.

Dus ik zou me geen zorgen maken.
 
Bij de open dag van de kls zeiden ze inderdaad dat het een heel enkele keer voorkomt dat een student in Arizona heel erg luchtziek wordt.. die sturen ze terug naar Nederland, daar wordt je bij de luchtmacht in een apparaat gezet die je 300 keer over de kop dondert zodat je zo misselijk bent dat je niet meer op je poten kunt staan en 3 dagen in bed ligt en daarna is het over:grijns:
 
Gerucht gaat dat een half primatourtje ook helpt maar geen gewoontje van maken.....

ABSOLUUT NIET AAN DE PRIMATOUR!!!!!

Iemand die Primatour heeft ingenomen, hoort niet achter het stuur van een auto te zitten, laat staan een vliegtuig! Primatour werkt namelijk versuffend ("drowsy") en bevat ook een aantekening in de bijsluiter:

"Door de licht versuffende werking wordt het gebruik, voor en/óf tijdens het besturen van een auto, afgeraden. Ook bij andere activiteiten die veel concentratie vereisen, moet hiermee rekening worden gehouden."

Of zoals ze in de USA altijd zeggen: "Do not operate heavy machinery..."

Dat is overigens met veel anti-misselijkheids pilletjes. Overigens moet je bij alle medicatie opletten want ook bepaalde pillen tegen allergie of verkoudheid (en nog meer) zijn versuffend.
 
van die medicijnen zou ik idd ook nie doen gewoon voor de zekerheid
naarmate je meer gevlogen hebt went je lichaam eraan en je gaat ook steeds
stabieler vliegen (bij de meeste tenminste) en dat schilt ook al een hoop, laat je
droom vooral niet in de weg zitten door zoiets als dit, ik heb er zelf ook in het begin last
van gehad maar na een aantal lessen gaat het vanzelf over
 
Nee denk niet dat de arts dat goedkeurd als het resultaat is dat je met je suffe hoofd achter de controls plaatsneemt.

Maar wat ook helpt is, nooit met een lege maag vliegen, en geen koolzuurdranken drinken voor een vlucht. Voor de rest gaat het vanzelf over.
 
Merk het nu ook met vliegen, paar lesjes gehad in de praktijk fase. 1e en 2e les misselijk en minder misselijk. 3e les, goed over mn zuiger gegaan (aan het einde) daarna vrolijk nog laatste stukje + landing gedaan. Ben benieuwd hoe de verdere vluchten zullen gaan. Kreeg van instructeurs een tip over evt homeopathische pilletjes tegen luchtziekte. Iemand ervaring hier daarmee? (iets van VSM travelin ofzo)
 
Merk het nu ook met vliegen, paar lesjes gehad in de praktijk fase. 1e en 2e les misselijk en minder misselijk. 3e les, goed over mn zuiger gegaan (aan het einde) daarna vrolijk nog laatste stukje + landing gedaan. Ben benieuwd hoe de verdere vluchten zullen gaan. Kreeg van instructeurs een tip over evt homeopathische pilletjes tegen luchtziekte. Iemand ervaring hier daarmee? (iets van VSM travelin ofzo)

Het is dan een ander merk maar waarschijnlijk komt het op hetzelfde neer:

Iz said:
ABSOLUUT NIET AAN DE PRIMATOUR!!!!!

Iemand die Primatour heeft ingenomen, hoort niet achter het stuur van een auto te zitten, laat staan een vliegtuig! Primatour werkt namelijk versuffend ("drowsy") en bevat ook een aantekening in de bijsluiter:

"Door de licht versuffende werking wordt het gebruik, voor en/óf tijdens het besturen van een auto, afgeraden. Ook bij andere activiteiten die veel concentratie vereisen, moet hiermee rekening worden gehouden."

Of zoals ze in de USA altijd zeggen: "Do not operate heavy machinery..."

Dat is overigens met veel anti-misselijkheids pilletjes. Overigens moet je bij alle medicatie opletten want ook bepaalde pillen tegen allergie of verkoudheid (en nog meer) zijn versuffend.
 
De pilletjes van VSM (travelin) die zorgen niet voor een versuffende werking. Daarom zijn ze juist heel handig. Ik heb ze zelf ook. Gebruik ze bij het duiken als we een stuk moeten varen. Maar dan kan je natuurlijk moeilijk moe worden terwijl je juist moet opletten.
Als ik ook de bijsluiter erbij pak staat er dat er geen omstandigheden bekend zijn dat Travelin niet gebruikt mag worden en dat het als je de dosering niet overschrijd er geen negatief effect is op de rijvaardigheid of het bedienen van machines.
Dus deze kan je zonder problemen gebruiken zolang je je netjes aan de regels houd van de inname.
En ze werken goed hor :D
 
Toch zou ik oppassen met duiken, tenzij er specifiek in de bijsluiter staat dat je die pilletjes kunt nemen tijdens en voor het duiken. Geen effect op bediening van machines betekent natuurlijk op zeenivo. Tijdens het duiken heb je al last van nare bijverschijnselen, stikstofnarcose bijvoorbeeld. Wat is het effect van dat pilletje op deze bijverschijnselen? Is de maximale dosering op zeenivo hetzelfde als bij een verdriedubbelde zuurstofdruk op 30 m diepte? Denk je dat ze hier rekening mee houden in de bijsluiter?

Ik zou het niet doen, tenzij je een zelfstandig medisch proefkonijn wilt zijn!
 
Tot nu toe nog geen last gehad :D Ook niet dat ik iets merkte en als ik duik doe ik t ruim binnen de limieten. En het ging hier over vliegen. Het was meer een voorbeeld dat het op een boot ook goed werkt en in het vliegtuig ook. En deze pilletjes neem je ruim van te voren in (halve dag) dus het zijn geen primatours die je half uurtje van te voren inneemt.
Maar zoals jij het zegt, zou je nooit een medicijn of iets kunnen innemen als je gaat duiken of vliegen. Want het kan allemaal bij effecten hebben. Maar er zijn genoeg mensen die allerhande medicijnen gebruiken en nog wel al dit soort dingen doen waarbij drukverschil aan de orde komt. En die hebben er ook geen last van.
 
Last edited:
Zoals ik zei, als je medisch proefpersoon wilt zijn, be my guest! Dat 'veel' mensen het doen, of dat je 'anders helemaal niet kunt duiken als je een pilletje slikt' zijn natuurlijk flinterdunne argumenten. Ik heb ook mensen met bier op zien duiken. Het gaat goed totdat het fout gaat. Zoek de grens maar op!

Duiken is een stuk kritischer qua drukverschil dan vliegen. En de gevolgen zijn een stuk ernstiger. Dus als de regels voor het vliegen al zo streng zijn...

Maar goed, jij hebt er ervaring mee, en tot nu toe is het goed gegaan. Wat ik wil zeggen is dat je je op onbekend terrein begeeft, en dat wat voor jou goed werkt, voor een ander desastreus kan zijn. That's all.
 
Back
Top