luchtziekte, toch maar geen piloot worden?

kevin123

New member
Hallo allemaal, ik zal mij even voorstellen; Mijn naam is Kevin, ik ben 17 jaar en heb al jaren de droom om piloot te worden.

Aangezien ik van plan ben om mij dit jaar nog bij een vliegschool in te schrijven heb ik een tijdje terug een vliegles genomen in een cessna. Ik heb al heel veel gevlogen als passagier van grote vliegtuigen, maar wilde toch eens ervaren hoe het voelt om zelf de knuppel in de hand te hebben. Ik vond het fantastisch:grijns:, maar er was één probleem: na 20 minuten was ik heel erg misselijk (luchtziekte) :stapelge: (in grote vliegtuigen heb ik hier noot last van).

Verdwijnt luchtziekte naarmate je veel vliegt of zit het gewoon in je genen? Hebben jullie hier misschien ervaring mee?
 
Last edited:
Tijdens het zweefvliegen heb ik juist als passegier veel last van misselijkheid.
Dit heeft te maken omdat je het vliegtuig niet bestuurd, want je volgt de beweging niet.

Beetje vreemd dat het bij jouw andersom is!
De instructuers hebben hier geen last meer van, het is dus een kwestie van gewenning.
Ik denk dat als je zelf gaat zweefviegen er zo vanaf bent o.i.d
 
Sorry, had de boodschap niet duidelijk geformuleerd, ik bedoelde dat ik als passagier tijdens vluchten in grote vliegtuigen nooit ergens last van heb gehad. Zo'n Cessna is natuurlijk veel minder stabiel, maar als piloot zul je ook in deze vliegtuigen behoorlijk wat uren moeten maken.
 
dit gaat inderdaad vanzelf over. had het de allereerste keer ook. De tweede keer had ik nergens last van. Het is waarschijnlijk gewoon een soort van beweging waar je aan moet wennen.
 
Er is geen reden om je nu al ongerust te maken. Een aanzienlijk percentage beginnende vliegers heeft in het begin last van luchtziekte. Het heeft met verschillende factoren te maken. Onder andere het zelf sturen en het maken van steep turns etc.

Bijna iedereen komt er vanaf na een aantal uur vliegen. Misschien niet geheel volledig, maar wel voldoende om zelf goed te kunnen blijven vliegen. Na een geruime tijd zal het waarschijnlijk geheel verdwijnen.

Mocht je tot de zeer kleine groep behoren die er niet vanaf komt, dan kun je nog altijd een programma volgen waarbij ze je een week lang kotsmisselijk maken. Schijnt heel effectief te zijn.

Succes verder!
 
Als je bang bent dat het een terugkerend ritueel is (zakje pakken, mond open... en gaan met die banaan, of dat andere wat je als ontbijt had). Dan zou ik misschien nog een paar vlieguren maken op zo'n kleine kist. Dan voel je vanzelf of het bij jou (langzamerhand) overgaat.

Misschien weet de dokter hier ook wel wat meer over (bellen kan geen kwaad).

Ik zou er voor gaan, mede door wat de andere airworkers hiervoor hebben geschreven.
Good Luck!
 
Zelf heb ik gelukkig geen last van luchtziekte, maar ken genoeg mensen die het wel hebben. Kauwgom schijnt erg goed te helpen omdat het je evenwichtsorgaan extra activeert.

Zijn trouwens ook KLS'ers met luchtziekte. Na een paar keer goed misselijk te zijn geworden is het bij hen overgegaan. De meeste mensen wennen er gewoon aan, jij waarschijnlijk dus ook!
 
Ten eerste allemaal bedankt voor de snelle reacties!

Toch wel fijn om te weten dat het blijkbaar vaker voorkomt en dat het in de meeste gevallen weer over gaat. Misschien dat ik (zoals DiTo zegt) nog een lesje neem :airforce: en kijk of er een stijgende lijn in zit. Ik ga er in ieder geval mee door!
 
Als passagier kan ik zelf ook best misselijk worden als ik niet naar buiten kijk (geldt ook voor auto's). Als ik zelf achter het stuur zit is dat gevoel vrijwel weg. Waar je wel even aan moet wennen in een Cessna is dat gevoel alsof je te hard over een heuveltje rijdt als je daalt ;)
 
Ken nog iemand die op zijn grading voor de opleiding op de eerste vlucht een plastic zakje van binnen bekeek. Zakje open, vullen, zakje dicht, doorvliegen. Tijdens de tweede sessie geen verdere problemen. En je toont nog progressie ook...
 
mja, ik ben ook eens meegegaan in een Cessna, vanuit kortrijk....
De piloot die met het toestel vloog was een beetje gefrustreerd omdat de vorige meevliegers gezegd hadden dat er te weinig actie zat in de vlucht...
Ik had voor 'spelen' gevraagd ipv voor rondvlucht, maar op het einde zag ik toch wel efjes bleek....
was wel SUPER, over de wolken springen en stalls doen enzo (waarvan ik er 2 zelf heb gedaan)...verschillende keren 0-gravity meegemaakt...was echt uber :grijns:
 
mja, ik ben ook eens meegegaan in een Cessna, vanuit kortrijk....
De piloot die met het toestel vloog was een beetje gefrustreerd omdat de vorige meevliegers gezegd hadden dat er te weinig actie zat in de vlucht...
Ik had voor 'spelen' gevraagd ipv voor rondvlucht, maar op het einde zag ik toch wel efjes bleek....
was wel SUPER, over de wolken springen en stalls doen enzo (waarvan ik er 2 zelf heb gedaan)...verschillende keren 0-gravity meegemaakt...was echt uber:grijns:

Blijkt maar weer wat niet-zweefvliegers allemaal missen... :grijns:
 
ik zou gaan zweefvliegen moesten alle clubs niet zo ver liggen....meeste hier in belgie zitten in Limburg....
Vroeger was er 1 vlakbij gent maar die is jaren geleden dicht gegaan (naar het schijnt)....
De dichste is in de buurt van Terneuzen ergens had ik gehoord, maar dan moetik iedere keer grens over, en moet met de trein en treintickets zijn pokkenduur als je iedere keer de grens over moet (in verhouding met nationaal treinverkeer)
 
mijn ervaring:

zelf genoeg vluchten gemaakt als passagier, niks aan de hand.
maar bij mijn eerst 3 lesvluchten was het raak. mijn instructeur ging toen de lessen in 2 delen. ipv 1 uur 2x een half uur. hij adviseerde me zodra ik me niet lekker voelde, meteen aan de bel te trekken. na een half uur aan de grond, 20min pauze en weer de lucht in. vervolgens rustig opbouwen. en nu? "genezen"!
wat bij mij ook het geval is: meteen na het spugen, kan ik gewoon weer verder vliegen alsof er niks is gebeurd.

grt RAH
 
Ik weet nog wel dat veel mensen bij de eerste paar vlieglessen in Arizona een zakje vulde. Uiteraard niet de meest ideale omstandigheden. Flink turbulent, 40 graden en dan lekker steepturns draaien. Voor degenen achterin niet altijd even prettig.
Zo goed als iedereen is er na paar lesjes vanaf, enkeling heeft er wat langer last van maar gaat altijd wel over.
 
Back
Top