Amsterdam Airlines

Hoor een gerucht dat de oprichter van Amsterdam Airlines reeds het pand heeft verlaten en dat de airline is overgenomen door een Turkse airline cq organisatie. Meer detail weet ik niet. Wie weet in hoeverre dit correct is????

Word het dan zo'n Corendon iets?
 
hij stond vanmiddag laat op G2 of G4......dus maakt de kist toch wat meters :p: ben wel nieuwschierig wat hij daar deed??? iemand ???
 
Ontwikkelingen rond Amsterdam Airlines :

Amsterdam Airlines voor Noord-Europese landen naar Afghanistan

21-02-2009

SCHIPHOL - Amsterdam Airlines gaat vanaf eind maart vliegen tussen verschillende Noord-Europese landen en Afghanistan. Het Nederlandse bedrijf heeft daarvoor een contract getekend met Nordcaps, een militair samenwerkingsverband van vijf landen in Noord-Europa. De overeenkomst heeft een looptijd van ten minste een jaar en kan eventueel met twee jaar worden verlengd.

De vluchten die Amsterdam Airlines in opdracht van Nordcaps gaat uitvoeren vertrekken vanaf vliegvelden in Oslo, Kopenhagen, Vasteras (Zweden) en Pori (Finland). De routes voeren naar de militaire zones in Kabul en Mazar I Sharif. Op de luchthaven van het Turkse Trabzon wordt een tussenstop gemaakt.

Amsterdam Airlines vloog in 2008 voornamelijk in het Middellandse Zeegebied. Zo stationeerde het bedrijf de enige Airbus A320 in de vloot drie maanden op Milaan Malpensa Airport. Vanaf daar vloog de maatschappij in dienst van het Italiaanse Air Vallee.

In de eerste maanden van 2009 zette Amsterdam Airlines de A320 in voor chartervluchten verspreid over Europa.

Van onze redactie
 
Insurance?

Insurance?

All sounds pretty dodgy to me - commercial aircraft are prohibited from operating in a war zone - no insurance company will underwrite the risk.

I'm pretty sure Afghanistan is still a war zone.

Since all employees of Amsterdam Airlines have to obtain their own healthcare coverage - I doubt that they are covered in case anything happens to them in Afghanistan.

Personally - I'd refuse to operate into or out of Afghanistan.
 
Als de toestellen van AA gecharterd worden voor militaire operaties, is het toch geen commercial meer? Denim heeft t zelfde systeem toch zo'n beetje?
 
Als de toestellen van AA gecharterd worden voor militaire operaties, is het toch geen commercial meer? Denim heeft t zelfde systeem toch zo'n beetje?

Het gaat er niet zozeer om dat het wel of geen commercieel operatie is maar dat het een civil vliegtuig is dat een oorlogszone invliegt (DHL Bagdad anyone?). Daar zal een verzekeringsmaatschappij vies van gaan kijken.

Word around the campfire was trouwens dat de Denim crews die voor Noorwegen in Afganistan zaten dit op vrijwillige basis deden omdat ze niet te verzekeren waren.
 
Mag allemaal zo wezen, maar voor AA is het natuurlijk wel een goeie deal dat zu nu voor in elk geval een jaar lang vluchten hebben. Is zeker in het huidge klimaat wel zo lekker.
 
Voor mijn vorige en huidige werkgever vlieg ik regelmatig de oorlogszones binnen. Er is verzekering te krijgen voor dit soort operaties. Mijn huidige baas heeft een polis die wereldwijd is, met uitzondering van N. Amerika. De vorige polis had een aantal uitzonderingen maar die zijn er uit gehaald. Voor de crews is er een extra levensverzekering door het bedrijf afgesloten (had de vorige baas ook) omdat prive levensverzekeringen niet uitkeren in een war zone.
Persoonlijk voel ik me een heel stuk onveiliger in Lagos, Port Harcourt, Johannesburg of sommige andere (onveilige) steden dan in Kabul, Bagram of Mazaar-el-Sharif waar we alleen stoppen, afladen en zo snel mogelijk weer weg zijn.
 
Beide kisten vliegen nu nog voor US airways (N619AW en N602AW).

Is een van die US Air kisten die Amsterdam Airlines overneemt, die ene die in de Huson terecht is gekomen?

Daarom sturen ze die kist natuurlijk naar Afganistan, is ie lekker snel droog.
 
Nee, ik denk dat de kist die in Husdon op het water landde, wordt afgeschreven, kan niet meer mee gevlogen worden .
 
Last edited:
Afschrijven? Collectors item van maken.

MGD Beer cans, made of Sully's Plane, the beer inside brewed with only the finest Hudson sewage.
 
Hoe weet je welke kisten het zijn, en waar en van wie ze zijn?

Staat op wikipedia - heb het even nagezocht wie dat heeft toegevoegd en het IP adres komt van iemand die hier werkt.

edit:
Staat ook op Scramble kennelijk. Maar waar die Scramble mensen hun informatie vandaan halen weet ik nooit.
 
Insurance Part2

Insurance Part2

Voor mijn vorige en huidige werkgever vlieg ik regelmatig de oorlogszones binnen. Er is verzekering te krijgen voor dit soort operaties. Mijn huidige baas heeft een polis die wereldwijd is, met uitzondering van N. Amerika. De vorige polis had een aantal uitzonderingen maar die zijn er uit gehaald. Voor de crews is er een extra levensverzekering door het bedrijf afgesloten (had de vorige baas ook) omdat prive levensverzekeringen niet uitkeren in een war zone.

Thanks for the info metrodriver - however there is a huge difference between cargo and passenger ops.

I live in a war zone and from time to time the war spills over into my backyard (like 3 nights ago).

2 years ago after an aerial attack on the airport my Airline was prohibited from operating from the airport between 2200 - 0530. This came from our Insurance company and lasted 5 months. Operating outside these times would have invalidated our Insurance.

Very good to hear your company was committed to looking after its employees - a quick look a T&C's on the AA website indictes this is not the case here. They seem to prefer a one year contract with no guarantees. I would never stick my neck out for this kind of company.

A quick look at travel advisories.....
OFFICIAL WARNING: Foreign Affairs and International Trade Canada advises against all travel to Afghanistan. Canadians undertaking travel despite this warning take serious risks. Canadians already in Afghanistan should leave. The security situation remains extremely volatile and unpredictable.
I'm sure everything is great until you have an AOG situation........
 
At one of the airports was an issue with the fuel, and the crew was offered to stay in tents on the base. Since AA is operating for the military they can make similar arrangements.
One place I don't want to go AOG is Port Harcourt, Nigeria. Another one was Cape Haitien / Port O'prince, Haiti a few years ago.

Btw, the only reason my former and current bosses arranged for separate life insurance policies was that nobody wanted to go to war zones. And if nobody wants to go, things will happen.

The US departement of State and SOS international both provide travel advisories. Sad to say, many places we go have a negative advice
 
I'm sure everything is great until you have an AOG situation........


Want?
Alle vliegvelden in Afghanistan zijn geheel of semi-militair en in handen van de USAF of ISAF. Bij een AOG situatie of als je gebased wordt in Afghanistan zijn er mogelijkheden om daar op het vliegveld/kamp te bivakkeren (vaak inclusief restaurants, winkeltjes, kappers en andere dingen die een klein stadje nodig heeft).
Verder is het echt niet zo dat iedere Afghaan met een AK47 of RPG-7 rondloopt om op ieder vliegtuig of iedere westerling te schieten als hij/zij de kans krijgt. Zeker in de grotere steden in Afghanistan werken/wonen veel westerlingen die, met de nodige common sense, relatief veilig kunnen leven.

@metro;
Afhankelijk van hoe waardevol de crew is voor een company is er in Port Harcourt speciale security te regelen voor crews zodat je met zwaar bewapend transport van/naar het vliegveld kan en in een relatief veilig hotel kan verblijven.
 
Back
Top