Vertellen of niet? COVA KLS

ph4

New member
hallo,

binnenkort heb ik GVSS en moet een levensbeschrijving inleveren, maar ik zit met een tweestrijd.

Het probleem zit hem in het COVA gesprek en daardoor een klein beetje in de levensbeschrijving. Mijn planning is namelijk dat ik rond augustus 1 jaar op reis ga, hierna zou ik heel graag aan de pilotenopleiding beginnen. Alleen voor ik op reis ga wil ik weten waar ik aan toe ben, en ben dus de selectie gaan doen.

Aangezien motivatie ontzettend belangrijk is, twijfel ik nogal of ik mijn planning moet vertellen. De kans is aanwezig dat ze zeggen: ''dus je stelt ergens anders hogere prioriteiten?''. Ik zelf zie dit niet zo omdat het liefste wat ik wil is piloot worden. Nu kan ik dit natuurlijk gewoon vertellen en duidelijk maken dat: een jaar weg ten goede komt, zou ik moeten kiezen wordt het ongetwijfeld de pilotenpopleiding en dat ik juist nu de selectie doe omdat het dan perfect zou aansluiten. Deze aanpak was ik eerst ook van plan.

Nu heb ik de KLS gebeld of ik uberhaupt een jaar weg zou kunnen, en dat kan. Notabene deze mevrouw vertelde mij dat ik mijn plannen helemaal niet tijdens de COVA op tafel hoef te gooien (!!?) en dat ik de hele procedure kan volgen alsof ik deze plannen niet had. Eenmaal toegelaten zou ik kunnen beargumenteren waarom ik een jaar later zou mogen en willen beginnen.

Kortom lastig... wat zouden jullie doen? wat zou ik moeten doen?

Ik ben benieuwd!
mvg, Peter
 
Ik zou het niet in mijn levensbeschrijving zetten. In mijn levensbeschrijving heb ik alle belangrijken zaken vermeld die ik tot op dat moment had meegemaakt. Mijn toekomstplannen zoals het halen van m'n rijbewijs in 4 weken en een zuipvakantie naar Lloret de Mar heb ik niet in mijn levensbeschrijving gezet :grijns:.

Je opzet om eerst selectie te doen met het idee dat je zekerheid hebt vind ik wel uiterst slim. Mochten ze er toch naar vragen kan je het ook gewoon zo uitleggen. Lijkt me sterk dat ze daar een probleem van maken, je doet immers weer een boel levenservaring op op zo'n reis (ervan uitgaande dat je niet een heel jaar al je spaarcentjes op gaat zuipen in diverse kroegen in Azië of iets dergelijks)!

In ieder geval succes met je GVSS!

Tim
 
@ boffert: Hmm ja daar had ik ook al van te voren over nagedacht maarja.. In principe mogen ze het van mij lezen. Dan weten ze dat ik er goed over nadenk, zijn mijn motieven van te voren al duidelijk en weten ze dat ik de pilotenopleiding veel belangrijker vind maar dat het op deze manier gewoon perfect uitkomt. Bovendien zal ik sowiezo niet gaan liegen maar zoals die mevrouw van de KLS zei ''niet op tafel gooien''.

Lijkt me trouwens ook niet dat ze gaan speuren naar dingen om af te keuren.. maarja met die titel :p

@Tim: Ik denk dat ze het idd wel snappen omdat, net wat jij zegt, het zo slim gepland is. Bovendien komen bepaalde eigenschappen overeen met piloot worden zoals: reizen en dingen willen ondernemen..
 
Je kan gewoon eerlijk zijn hoor, het zijn gewoon mensen.
Overigens hoef je het inderdaad niet te vertellen, de COVA plaatst je namelijk niet direct in een klas ofzo.
 
Het belangrijkste is dat als je het verteld je ook duidelijk je argumenten geeft, zodat ze dus wel duidelijk merken dat jij echt piloot wilt worden.
Je wordt wel pas na gehele selectie in klas geplaatst, als je dan zegt dat je pas later wilt vanwege deze reis is dat denk ik geen probleem.

Je moet denk ik doen waar jij zelf het beste gevoel bij hebt.
 
Lijkt me niet dat ze je om die reden zouden afwijzen. Een jaar weg = ook weer meer levenservaring :) Als je toekomstige plannen niet ter sprake komen, zou ik het echter wel gewoon achterwege laten. Als je in een klas geplaatst wordt, kun je inderdaad altijd nog aangeven dat je later wil beginnen.
 
Hoe lang is een positief advies geldig? Volgens mij kun je daar uit opmaken of je het moet vertellen of niet. Er valt heel veel voor te zeggen om nu de selectie te doorlopen. Mocht je het niet halen dan zou je zelfs nog kunnen besluiten je vakantie iets uit te stellen om te kunnen solliciteren bij een andere school, zodat je in iedergeval kunt beginnen aan een opleiding wanneer je terug bent !
 
Een positief advies is twee jaar geldig. Persoonlijk snap ik ook niet helemaal waarom deze discussie uberhaupt gevoerd moet worden. In je levensbeschrijving hoef je het niet te melden, maar bij de COVA zal ik het zeker door laten schemeren. Een jaar weggaan getuigd gewoon van een zekere mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, evenals het feit dat je waarschijnlijk makkelijk sociale contacten kan leggen, anders ga je dit echt niet doen. De COVA zal dit alleen maar zien als een positief punt, zolang jij ook gewoon je motivatie voor piloot goed uit kan leggen. Dan neem je ook meteen van ze weg dat ze je af kunnen wijzen wegens gebrek aan levenservaring, want die heb je volgend jaar echt wel ;)
 
Hey Arjen,

Ik wil je niet bang maken maar een jongen bij mij in de grading groep,
wilde een 1,5 tot 2 jarige fietsreis maken. Tijdens zijn 2e gesprek bij de COVA werd hem verteld dat ze geen mensen aannemen die pas over 2 jaar beginnen.
Hij is dan ook niet aangenomen bij de KLS.

Of je hier wat hebt?! Weet ik niet? Ieder persoon is anders, zo ook jouw motivatie etc. Misschien hebben ze een goede bui en laten ze je toe?!

Succes in ieder geval!
 
Last edited:
De resultaten van de selectie blijven toch ook maar beperkt geldig? Volgensmij tot een max. van 2 jaar (na je PO1).
Het zou dus moeten kunnen, volgens jouw planning.

Zaak is dat ze je motivatie niet gaan verwarren met deze planning (ofwel: voor je uitschuiven/andere prioriteiten).

Ik zou sowieso van tevoren (desnoods even opschrijven) goed jouw argumenten achter elkaar zetten met daarbij mogelijke tegenargumenten uit de COVA.
Als het dan ter sprake komt, zien ze dat je er in ieder geval goed over nagedacht hebt en dat je werkelijke droom toch echt vliegen is, en niet die rondreis.

Succes!
 
Het belangrijkste is denk ik echt dat je laat blijken dat die reis voor jou alleen maar voordelen heeft t.o.v. het piloot worden. Ze moeten aan jou merken dat jij piloot wilt worden en dat jaar juist wilt gebruiken om ervaring op te doen waardoor je als persoon alleen maar vooruit gaat.
 
Ze zullen ongetwijfeld een beetje gaan twijfelen aan je motivatie. Waarom een jaar reizen als je nu de kans hebt om piloot te worden ? Je wilt toch piloot worden en geen reisleider ? Kun je wel na dat jaartje reizen de boeken induiken ? Dit soort vragen kan je wellicht verwachten als je het vertelt. Je moet het hoe dan ook vertellen, want het is nogal onprofessioneel als je pas vertelt dat je gaat reizen als je de selectie eventueel helemaal succesvol hebt afgerond
 
Iemand waarmee ik de GVSS gedaan heb, heeft na de selectie ook een jaar in het buitenland gezeten, en is vorige week begonnen op de KLS....
 
Back
Top