AIS is kennelijk qua opbouw een goede school volgens jullie. Dit is fijn te horen, want leerlingen moeten goed gestimuleerd worden en dat werkt alleen als de school solide genoeg is.
Maar, jullie zeggen dat
nu. Als je kijkt naar de feiten die nu een rol spelen en die de toekomst zeer zeker zullen beïnvloeden, ik heb het dus over de oliemarkt, de kredietcrisis in de VS en in GB, terrorisme, overschot van A.I's op de markt, etc.
De stijgende olieprijs zal binnenkort ook Europese maatschappijen diep raken. In Europa kennen ze geen Chapter 11 zoals in de VS, maar ook hier kunnen maatschappijen zo diep geraakt worden dat ze failliet gaan. Het punt is dat het op dit moment een kut periode is om met een vliegopleiding te starten. Ik ben er namelijk bijna zeker van dat je na twee jaar keihard moet solliciteren en dat is niet brieven sturen of online applications, maar zorgen dat je gaat netwerken!
Een ander voorbeeld is dat je voor je vliegopleiding een hypothecaire lening aangaat voor 20 jaar ofzo. Op dit board heb ik al 178.000 euro tegengekomen! Dat was wel met een garantiefonds, maar dergelijke bedragen zullen ook bij anderen terechtkomen zonder garantiefonds. Je helpt jezelf en je borg daarmee ook een diep dal in!
Ik wil niemand ontmoedigen en zeg niet dat AIS een slechte school is, ik wil dat iedereen zo snel mogelijk een baan heeft, maar het feit blijft dat het niet gaat om de kleur van het gebouw en of je een KLM stropdas erbij cadeau krijgt, het gaat om die baan!!!!
Voor aspirantvliegers zou ik eerst een aantal vragen stellen:
1) Waar vind ik baangarantie?
2) Met welke maatschappijen heeft welke school contacten mee ?
3) Hebben ze een garantiefonds?
4) Wat is de gemiddelde tijd dat men een baan vindt na afstuderen?
Bij vraag 1 heb je gelijk al een paar hele mooie ''aanbiedingen'' liggen. Baangarantie bij Luxair cadetship, AF, Lufthansa academy, CTC cadets, Etihad, Cathay Pacific, Air Berlin en ik zal er vast wel een paar vergeten zijn...
Jongens, ik begrijp gewoon een ding niet. Waarom gaan zoveel jongens en meiden zich als eerste bij de KLS aanmelden met een schuld van iets van 170.000 euro ????!!! Een puistende puber van 18 die net zijn eerste vriendin heeft gehad en heeft geleerd hoe hij een condoom moet omdoen en daarvoor alleen nog maar World of Warcraft speelde, moet zo'n belangrijke beslissing nemen! Mensen, ik heb op die leeftijd ook zo'n beslissing genomen (en zou nu echt wel bij een cadetship gaan solliciteren of bij Lufthansa Flugschule) en let op mijn woorden dat het in het begin ook moeilijk is om met het geld om te gaan. Je moet rente + aflossing afbetalen + een evt. hypotheek of huur + gas, licht, etc + autokosten + weekelijkse boodschappen + internet, mobiel, telefoon, tv, etc. Vertel mij dan maar even wat je denkt over te houden... Je zult misschien je eerste autootje wel op marktplaats moeten kopen voor 2.000 euro en dan heb je misschien een ''mooie'' Renault Clio die al 200.000 km heeft gereden... Vooral met de stijgende brandstofprijzen aan de pomp, zou ik lekker de bus of de trein nemen
.
Ik ben het dan ook volledig met de Meester eens.
Ik wil ook nog even een kanttekening plaatsen over de negativiteit van vliegers. De negativiteit over het vak zijn vooral de financiën en het vinden van een baan, is eigenlijk het enige. Voor de rest is het een fantastisch beroep en ik raad iedereen ook aan om voor dit beroep te gaan. Echter, doe dit op financieel minder risicovolle beslissingen!
Disclaimer: Bovenstaande is niet om iemand ervan te weerhouden om piloot te worden. Je maakt mij heel blij als je ervoor gaat en schijt aan iedereen hebt die er een mening klaar voor heeft. Het is jouw ding en jij moet doen wat jij denkt dat goed is. Het zijn allemaal adviezen en als je slim genoeg bent, moet je dit ook heel goed in je besluitvorming nemen. Je kunt niet na een opendag van de KLS meteen al weten dat je daar naartoe wilt! Maak lijstjes met voors en tegens en waar jij je voorkeur aangeeft! Bij KLM vliegen is niet heilig. BA, LH, Virgin, AF, Austrian, Iberie, Cathay, Emirates, etc etc etc. Er zijn meerdere maatschappijen waar je genoeg doorstroom hebt. Als je piloot wilt worden, moet je ook niet zeiken dat je alleen in Nederland wilt werken. Het is mooi meegenomen, maar je moet piloot worden, omdat het je passie is en je daar
alles voor over hebt, dus je moet er genoegen mee hebben om je vrienden, familie, sociale leven op te kunnen zeggen en een leven opbouwen ergens anders. Je kunt altijd langskomen, maar prioriteit nummer één is je carrière als je piloot wil worden! Er gaan genoeg huwelijken kapot, omdat vrouwlief het niet aankan dat manlief lang weg is. Tjaa, als dit het geval is bij een dergelijk huwelijk, dan zeg ik dumpen. Het is makkelijker gezegd, maar je kunt je baan niet opzeggen voor je vrouw, omdat zij vindt dat je altijd weg bent en dan maar ergens op kantoor moet werken zodat je om 6 uur thuis bent, nee zo werkt dat niet. Je wordt piloot in je eentje en daar heb je in principe niemand voor nodig, alleen jezelf! Dat is ook de reden dat je sterk in je schoenen moet staan!
Ok, een beetje lange disclaimer