(Non-verbatim: Redenen om voor AIS te kiezen)
- eerlijk beeld geschetst over de toekomst van de luchtvaart, de plannen en ambities van de school
- het stageprogramma
- CONTACTEN zijn gestart met verschillende maatschappijen in binnen- en buitenland.
- de geïntegreerde opbouw van de opleiding (praktijk en theorie)
- een leuke, ambitieuze groep intructeurs en docenten mét de nodige ervaring
- de vloot
Sammetje, bedankt voor je antwoord. Allemaal valide argumenten.
Echter, omdat Airwork vooral een voorlichtingsbron voor toekomstige vliegers is, ga ik er toch even op schieten.
- Eerlijkheid: Belangrijk! Maar er is een verschil tussen een verhaal dat eerlijk en realistisch klinkt en een verhaal dat eerlijk en realistisch IS! Heeft iemand die weinig tot geen luchtvaartervaring heeft de capaciteit om dat te onderscheiden? Hang je verhaal op, zeg zo nu en dan "maar het is niet altijd koek en ei" en het klinkt al gauw als een gebalanceerd verhaal.
- Stageprogramma: Daar wordt ten onrechte veel nadruk op gelegd, en het klinkt nog aannemelijk ook. Is een van de meest makkelijke manieren om aspirant vliegers (en hun ouders) over te halen, want vlieguren zijn zeer belangrijk en met een paar honderd uur extra heb je een streepje voor op iedereen die van de andere scholen af komt. En toch werkt het zo niet meer tegenwoordig (15 jaar geleden wel!), tenzij je stage doet op een grote turboprop of jet.
- Contacten: Ach ja, wat moet ik er van zeggen. "Yes hello mister chief pilot of XX airlines, my name is Jan, the training manager of AA flight school. Yes sir, we exist. Uh-huh. Yes. Thank you for your time, have a nice day." Tadaa, contact. Het ene contact is het andere niet en je hebt hier gewoon geen zicht op als student.
- Geintegreerde opbouw praktijk/theorie: Leuk maar totaal niet belangrijk. Alle scholen leiden je op tot CPL+fATPL.
- Instructeurs: Kan je hier een goed oordeel over maken? Weet je namelijk als wannabe waarom iemand daar instructeur is? Komt hij net van de school? Kan hij zelf geen baan vinden? Is hij werkelijk wel gemotiveerd?
- Vloot: Ook dit is totaal niet relevant. Hoe "leuk" je het hebt tijdens de opleiding heeft een totaal ondergeschikte rol. Je moet niet voor een opleiding kiezen omdat je dan tijdens de opleiding in een tropisch oord zit in plaats van een koud land. En je moet ook niet kiezen voor mooie kistjes, want op een gare Cessna 152 kan je het ook leren, is waarschijnlijk nog goedkoper ook, en je kan de rest van je carrière nog tegen glazen cockpits aan kijken.
Uiteindelijk gaat het maar om één ding:
-
Bij welke school is mijn risico het laagst en heb ik de beste kans om een baan te vinden, tegen een concurrerende prijs!
De risicoinschatting is gekoppeld aan je baankansen en werkt verreweg het beste bij een school met een bewezen historie, een track record.
Het is net als wanneer je voor het eerst naar een paardenrace gaat zonder er enig verstand van te hebben, en extra geld te lenen, en al dit geld in te zetten op een nieuw paard dat voor het eerst aan de race meedoet. Misschien doe je dat omdat je de jockey zo vriendelijk vindt of het paard er gespierd uitziet, maar of het verstandig is...
Aan de andere kant, een vliegschool krijgt nooit een track record zonder eerste studenten, dus doe je best, het is altijd mogelijk.