Vliegende Jurist, ik zie dat je vrij prominent aanwezig bent op dit forum en ook altijd een duidelijk mening over zaken hebt. Maar wat vind jij dan de "beste" vliegschool, waar baseer jij dat op (concreet + opjectief graag) en wat zijn jou plannen voor de toekomst?
Peace
Beste David,
Mijn zoektocht naar de in mijn ogen juiste FTO heeft al de nodige stress en geld gekost en is nog steeds gaande.
Uiteraard ben ik net als een ieder begonnen met het snuffelen op het World Wide Web om te kijken welke FTO's er eigenlijk waren. Daarnaast heb ik een lijst bij IVW opgevraagd of het daadwerkelijk allemaal Nederlandse FTO's waren om te controleren of er geen "brokers" tussen zaten (ga geen opleiding bij een broker kopen als ik zelf ook contact op kan nemen met een opleiding).
Aangezien ik geen eigen vermogen heb en mijn ouders ook niet ben ik aangewezen op een garantiefonds en/of borgstelling dus dat beperkt ook mijn keuze. Om de VNV-Dalpa te quoten "een vliegopleiding hoort gewoon over een borgstelling te beschikken".
Daarnaast heb ik gekeken naar de kostprijs van een opleiding, kosten van levensonderhoud (woon samen, heb een huurhuis etcetera), rente etcetera.
Uiteraard heb ik als eerste de website van de enige echte vliegschool van Nederland geraadpleegd, de website van de KLS. Opleiding ziet er prima uit, mensen die ik ken zijn in beginsel tevreden. Vind zelf alleen dat er momenteel flink veel studenten overal en nergens worden geplaatst voor hun opleiding bij de KLS, maar dat mag de pret niet drukken. Uiteindelijk aan het rekenen geslagen en vond dat ik behoorlijk veel geld moest gaan lenen. Bedragen die hier op Airwork zijn genoemd van 176 k kon ik me wel voorstellen. Dergelijke bedragen vind ik een te groot risico, ook al kan je misschien direct aan de slag bij dé grote club in Nederland.
Conclusie:Geen selectie gedaan.
Ik wil toch piloot worden dus mijn zoektocht gaat verder. De NLS misschien? Natuurlijk! En er gingen geruchten over een garantiefonds, DOEN! Omdat ik niet zoals bij de KLS mijn conclusies wilde trekken ben ik eerst maar eens selectie gaan doen. Selectie gehaald, GEFELICITEERD zou je denken. Garantiefondsperikelen, en laat ik het maar formuleren als slechte klantenbinding hebben mij doen besluiten om niet bij de NLS te gaan studeren.
Shit, nu begint het spannend te worden. Geen KLS, geen NLS wat nu. Ondanks sommige negatieve verhalen over de MVVL toch maar eens een kijkje genomen bij die club. Opleiding ziet er goed uit, mooie vloot, aardige mensen. Geen probleem?? Jawel hoor. Aangezien ik geen normale studieroute heb genoten( ben begonnen op het laagste niveau en geeindigd op de Universiteit, met als tussenweg mbo-techniek) vonden de mensen van MVVL c.q. de bank mij niet capabel om selectie te mogen doen en mogelijk deel te nemen aan het garantiefonds omdat ik een risico kon vormen voor het net opgerichte garantiefonds.
conclusie:Balen voor de vliegende jurist, en begrijp eigenlijk nog steeds niks van deze motivatie.
De zoektocht naar de "juiste"FTO gaat verder en ik ben een wanhopige wannabee aan het worden.
En daar kwam opeens het walhalla in zicht! Een opleiding in het altijd zonnige Jerez, Engelse vrouwen
, All-in prijs, scherpe prijs, het was Orbit in Arnhem in samenwerking met Flight Training Europe. Gratis selectie dus meteen doen natuurlijk. Selectie in Arnhem gedaan en successvol. Op naar Jerez voor de laatste loodjes. Ook daar door de laatste selecties heen. YES, eindelijk een opleiding, of toch niet? Nope, wederom niet. Mijn conclusie hierover heb ik al in een andere thread neergezet, maar kort komt het er op neer dat ik geen zin had om een contract te tekenen onder Spaans recht, de veels te hoge extra verborgen kosten en de schijnsamenwerking met Orbit. Wederom een zeepbel geknapt(en een paar honderd lichter voor de vlucht)! Oh ja een leuk detail en de vermelding waard. Na mijn kennisgeving over het niet volgen van de opleiding kreeg ik een alternatief aangeboden die 20k goedkoper was. Raar? jazeker, maar wel degelijk waar!
Tussen de bovenstaande selecties en bezoekjes ook nog langs AIS en onze oostelijke vrienden van Stella. Mijn mening over AIS heb ik in deze thread kunnen ventileren en Stella, tja wat zal ik daarover in het kort over zeggen
Wil piloot worden maar heb mijn grenzen in de manier waarop
Ik hoor de mensen uit Maarssen al SCHREEUWEN:" EPST, EPST"!!!
Bezoekje gebracht naar de website van EPST.Verdomd, een nieuwe samenwerking met Dan-Fly, scherpe prijs, garantiefonds. Nou na mijn belevenissen dacht ik bij mijzelf dat zal wel niks worden. Toch een belletje gewaagd om een afspraak te maken voor de test. Hey wat blijkt?. Een aardig,behulpzaam persoon aan de andere kant van het toestel. Dat belooft wat. 1e fase gedaan en gehaald. Nog wat rond lopen vragen, indruk opgedaan van de mensen en ze komen op mij over als oprecht. Laten we dan maar fase 2 gaan doen. Fase twee in de pocket op naar fase 3. Helaas fase 3 niet gehaald, en ben momenteel druk bezig met de herkansing. Mijn indruk van deze club is echter erg positief.
Wat nu als je fase 3 niet haalt hoor ik jullie al vragen. Tja dan zit de vliegende jurist met een probleem. De Klu?Het is gratis maar ben geen defensieman(heb er stage gelopen) dus die valt eigenlijk af. Ik hoop eigenlijk op het succesvol halen van fase 3 verder heb ik eigenlijk nog niet gekeken. Mijn boek is dus nog niet gesloten en er volgen denk ik ook nog wel wat extra hoofdstukken.
Hoop zo een duidelijk beeld te hebben gegeven en dat mensen er misschien wat aan hebben. Een PM mag altijd gestuurd worden.
disclaimerAls ik op een thread reageer probeer ik altijd mijn antwoorden te funderen en niemand te kort te doen, laat staan beledigen.Probeer ook zoveel mogelijk uit "eigen ervaring" te spreken.