AIS Flightacademy

Status
Not open for further replies.

Mr. Boeing

New member
Na een tijd lang trouw alle threads en posts gelezen te hebben, blijf ik toch ook met een vraag zitten. Tijdens mijn orientatie naar een geschikte FTO, kwam ik, naast enkele andere FTO's, terecht bij AIS Flightacademy. Nou viel het mij op dat er vrijwel geen informatie over deze FTO op Airwork te vinden is. Zijn er hier mensen die mij meer kunnen vertellen over AIS of er zelf studeren? Zelf heb ik al wel contact gehad en de site bezocht en vooralsnog zijn mijn indrukken positief.

Alvast bedankt, Mr. Boeing!
 
Ik ben er ook op gesprek geweest. Het is een nieuwkomer, vliegen met aardig materiaal (TB-9, TB10). Omdat ze nieuw zijn moeten ze zich nog bewijzen en dat houd mij tegen. Luchtvaartwereld is toch een wereld van de gevestigde orde, helaas. Op mijn vraag "hoe vertegenwoordigt AIS zich bij de maatschappijen en wat vinden ze van AIS"bleef het akelig stil.

Ook zijn ze zelf erg onder de indruk van hun Cessna crusader als twin machine. Kan mij het schelen om wat voor toestel ik mijn twin rating haal?? Nope,maatschappijen volgens mij ook niet omdat het toch "klein spul"blijft t.o.v. het "echte werk".

Als nieuwkomer beschikken ze wel over een garantiefonds/borgstelling. Dus dat is wel positief te noemen en een signaal dat het een degelijke/gezonde organisatie is, financieel gezien dan.
Ik vond ook dat er best veel jonge instructeurs rondliepen. Een instructeur blijft in beginsel een instructeur, maar persoonlijk heb ik er liever een die een paar duizend uur "heavy spul" heeft gevlogen en alles al heeft meegemaakt.

Gelet op het bovenstaande heb ik niet voor AIS gekozen.

Ben benieuwd of er studenten actief op dit forum zijn en mijn verhaal kunnen ontkrachten

Succes met je keuze!
 
. Een instructeur blijft in beginsel een instructeur, maar persoonlijk heb ik er liever een die een paar duizend uur "heavy spul" heeft gevlogen en alles al heeft meegemaakt.

Gelet op het bovenstaande heb ik niet voor AIS gekozen.

Succes met je keuze!

Thanks, tijdens mijn contact was er juist een oudere instructeur aanwezig. Voor zover ik heb begrepen doen zij het vfr vliegen 'zelf' en het ifr vliegen gebeurt onder begeleiding van de oudere, ervaren instructeurs, beide ex luchtmacht vliegers en 747 vliegers. Zo uit mijn hoofd (kan er naast zitten) vliegt één instructeur momenteel nog steeds 747 in combinatie met het lesvliegen. Misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen.
 
Ook zijn ze zelf erg onder de indruk van hun Cessna crusader als twin machine. Kan mij het schelen om wat voor toestel ik mijn twin rating haal?? Nope,maatschappijen volgens mij ook niet omdat het toch "klein spul"blijft t.o.v. het "echte werk".

Klopt het boeit airlines geen reet of je je twin rating nou op een Seminole of een cessna crusader doet.

Verder als advies.. Kijk naar de bekende scholen in Nederland. Neem niet zon grote gok met zoveel geld door naar een onbekende school te gaan.
Just not worth it!

Succes met de keuze
 
Ik vond ook dat er best veel jonge Instructeurs rondliepen. Een instructeur blijft in beginsel een instructeur, maar persoonlijk heb ik er liever een die een paar duizend uur "heavy spul" heeft gevlogen en alles al heeft meegemaakt.

Dat zijn leerlingen geweest van andere fto's die daar aan het werk zijn. Zowel voor theorie als voor actual.
Sommigen hebben even als F/O gewerkt of als paradropper. Sommigen komen gewoon niet aan de bak en gaan dan instructie geven.
 
Dat zijn leerlingen geweest van andere fto's die daar aan het werk zijn. Zowel voor theorie als voor actual.
Sommigen hebben even als F/O gewerkt of als paradropper. Sommigen komen gewoon niet aan de bak en gaan dan instructie geven.

Heb toch ook met jonge instructeurs van AIS zelf gesproken. Mijns inziens heb je niet echte de gemotiveerde instructeurs te pakken indien ze kort gewerkt hebben als F/O en zich nu rot aan het solliciteren zijn voor een job bij een airline. Heb je net 3 maanden les gehad van een in jou ogen top instructeur pakt ie z'n biezen weer.

Heb je inside information Beech? Kan jij meer vertellen over de opleiding/het merk AIS etcetera.
Ik ben kritisch, maar sta altijd open voor nieuwe kwalitatief goede FTO´s.
 
Hoi, tja inside info, ik weet dat de eigenaar ooit zelf vloog of zou vliegen voor Rossair met een B1900. Hij gaf theorieles aan de KLS en andere scholen.
Van de FTO zelf weet ik niet veel. Ze hebben hun eigen klas(sen) nu en in het verleden hebben de instructeurs van AIS aan Stella lesgegeven in Teuge toen ze nog niet op Eelde waren.
De mensen die nu lesgeven zullen vast niet zo weg zijn omdat ze bij de airlines solliciteren anders was dat al gebeurd. De huidige situatie (zomerseizoen, recessie, brandstofprijzen etc..) zal ook niet direct leiden tot vertrek van instructeurs lijkt me.

Er is een uitgave van piloot en vliegtuig waar een FTO special bij in zat. Misschien moet je die even lezen als je die nog kan vinden.
 
Hoi, tja inside info, ik weet dat de eigenaar ooit zelf vloog of zou vliegen voor Rossair met een B1900. Hij gaf theorieles aan de KLS en andere scholen.
Van de FTO zelf weet ik niet veel. Ze hebben hun eigen klas(sen) nu en in het verleden hebben de instructeurs van AIS aan Stella lesgegeven in Teuge toen ze nog niet op Eelde waren.
De mensen die nu lesgeven zullen vast niet zo weg zijn omdat ze bij de airlines solliciteren anders was dat al gebeurd. De huidige situatie (zomerseizoen, recessie, brandstofprijzen etc..) zal ook niet direct leiden tot vertrek van instructeurs lijkt me.

Er is een uitgave van piloot en vliegtuig waar een FTO special bij in zat. Misschien moet je die even lezen als je die nog kan vinden.

Thanks voor je info. Ben zelf langsgeweest en heb een gesprek gehad met instructeurs en de eigenaar dus deze info wist ik al min of meer. Ook de special heb ik doorgelezen. Tja wat betreft het verloop van instructeurs is misschien koffiedik kijken. De zogenaamde A scholen in nederland kunnen hun studenten wel snel `kwijt. Dus die instructeurs zouden toch ook wel aan de bak moeten kunnen komen.
 
Ben nu bezig bij deze club met ME, inderdaad op de crusader, fijne kist!

Verdere info alleen via PM...

mvg
Ditched
 
AIS Flight Academy is inderdaad een beginnende FTO, echter naar mijn mening wel veel ervaring. Directeur en personeel zelf hebben helpen opzetten met gerenomeerde FTO's, les gegeven op bekende scholen en nog steeds actief bij de marine-luchtvaart.

De theorie zit goed in elkaar, duidelijk en goed les wordt er gegeven en er wordt redelijk breed op de stof in gegaan. Qua praktijk zijn wij denk ik een leidende school, een brede vloot: 6 TB-9's, 2 TB-10's, cessna-303 (crusader), Allsim FNTP-II. Verder wordt de vloot op korte termijn uitgebreidt met een TB-200 en een TB-20. Er zijn momenteel 2 ex-luchtmacht instructeurs (1 nog steeds actief op de B747) 1 instructeur A320 en 4 beginnende FI's.

Tot nu toe heb ik totaal geen spijt van mijn keuze, ik ben bezig met mijn laatste blok theorie (alles in 1x gehaald) en 25 praktijk uren.

Heb zelf op meerdere scholen gekeken voordat ik een keuze heb gemaakt. Dit zou ik zeker doen omdat je dan vergelijkings materiaal hebt. Succes met je keuze Mister Boeing.

Misschien uit mijn opzicht een subjectief beeld omdat ik zelf op de AIS Flight Academy zit.
 
Last edited:
Misschien ben ik te achterdochtig hoor, maar ik vind dat jou bericht iets te veel klopt, sammetje. In combinatie met je register datum "Jun 2008" en aantal berichten..

Zomaar een opmerking: Neem niet alles aan wat "leerlingen" schrijven, het kan net zo goed vermomde reclame van de vliegschool zijn.

Peace
 
Last edited:
Je kunt beter leerlingen spreken die al klaar zijn. Volgens mij is deze school rond 2005/2006 gestart dus zullen er nu toch wel wat leerlingen klaar moeten zijn. Sowieso van mensen die modulair alleen wat brevetten bij hebben gehaald.

Zijn ze aan de bak gekomen? Hoe snel? Via school?

Het vliegersleven is niet zo makkelijk als mensen die nog op school zitten doen voorkomen (in dit geval reageer ik op sammetje) Prachtig dat je opleiding zo lekker loopt, maar je carriere is een ander verhaal. Voor 100.000 euro haal je overal je brevet, niet je baan!

Groetjes
 
Inderdaad ik heb me speciaal aangemeld voor dit topic, wilde hier graag op reageren. En wie weet heb ik me baan al;)
 
Ik vond ook dat er best veel jonge instructeurs rondliepen. Een instructeur blijft in beginsel een instructeur, maar persoonlijk heb ik er liever een die een paar duizend uur "heavy spul" heeft gevlogen en alles al heeft meegemaakt.

Dat is een uitstervend ras!

Om tegenwoordig JAA instructeur te worden, ben je 20.000 euro kwijt.

Heb het zelf een tijdje terug ook overwogen. Maar vond 20.000 een beetje veel geld om vervolgens de zakken weer te spekken van een vliegschool directeur. Dit gaat en is nu al een probleem voor vliegscholen. Een ab-intio geeft dan liever het geld uit aan een type rating, en ervaren vliegers geven liever de 20.000 euro uit aan een Audi S3. (oke een halve S3 ;) )

Grtz Mike5
 
Met je 25 uur en geen brevetten??

Jup! Doe ik goed he;) Misschien ben ik daarom wel begonnen aan een studie van 18 maanden...
 
Met je 25 uur en geen brevetten??

Jup! Doe ik goed he;) Misschien ben ik daarom wel begonnen aan een studie van 18 maanden...

Wat een gezwets zeg. Concretiseer eens het een en ander. Hoezo baan? als vlieger? Of bedoel je het zogenaamde stageprogramma van AIS?

@ mike 5 begrijp je punt. Wist eigenlijk niet dat het zo duur was. En die S3 is toch ook al achterhaald!;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top