Overzetten FAA naar JAA

Cybewinder

New member
Op dit moment woon ik zelf in de VS en wil bij een lokale vliegschool in Georgia mijn PPL gaan halen, eventueel gevolgd door een intstrument rating.

Nadeel van de school die hier zit, is dat het alleen een FAA training is. De dichts bijzijnde JAA school zit in Florida en da's zeker 8 uur rijden. Nu vroeg ik mij af hoeveel moeite en kosten ermee gemoeid gaan om straks mijn FAA om te zetten naar een JAA als ik weer in Nederland ga wonen.

Ook ben ik benieuwd of de instrument rating dan ook weer opnieuw moet...

Iemand hier een duidelijk antwoord op?
 
JAR-FCL 1.015 Aanvaarding van bewijzen van bevoegdheid, bevoegdverklaringen, autorisaties, goedkeuringen of certificaten

......
(2) Een PPL(A), CPL(A) of ATPL(A), afgegeven conform ICAO Annex 1, kan worden omgezet in een bewijs van bevoegdheid conform JAR-FCL met een bevoegdverklaring voor een éénvlieger-gecertificeerde vliegtuigklasse / typebevoegdverklaringen door te voldoen aan de in bijlage 2 bij JAR-FCL 1.015 vermelde eisen.
......

Bijlage 2 bij JAR-FCL 1.015
Omzetting van een PPL afgegeven door een niet-JAA-lidstaat in een PPL conform JAR-FCL
(Zie JAR-FCL 1.015(c)(2))
De minimumeisen voor de omzetting van een bewijs van bevoegdheid als privévlieger
afgegeven door een niet-JAA-lidstaat in een bewijs van bevoegdheid conform JAR-FCL zijn:
(a)de aanvrager moet in het bezit zijn van een bewijs van bevoegdheid afgegeven conform ICAO Annex 1
(b)de aanvrager moet in het bezit zijn van ten minste een medische verklaring van klasse 2 conform JAR-FCL
(c)in het bezit zijn van R/T-bevoegdheden, die voor het bevoegde gezag aanvaardbaar zijn
(d)de aanvrager moet voldoen aan de eisen, uiteengezet in de tabel hieronder.

IN BEZIT VAN
NATIONAAL BEWIJS
VAN BEVOEGDHEID

Huidig en geldig
nationaal ICAO PPL

ERVARINGSEIS
> 100 uur als bestuurder van Vliegtuigen

ENIGE NADERE JAR-FCL-EISEN
(a)Slagen voor een schriftelijk examen in luchtvaartvoorschriften en menselijke prestaties en beperkingen
(b)Slagen voor de PPL-vaardigheidstest zoals uiteengezet in bijlage 1 bij JAR-FCL 1.130 en 1.135 en bijlage 2 bij JAR-FCL 1.135
(c)Voldoen aan de desbetreffende eisen van subdeel F.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Anders is een telefoontje naar onze vrinden bij IVW gewenst.
 
Dank voor je reactie. Ik begrijp hieruit dat ik in ieder geval moet zorgen voor 100 vlieguren en dat dan de rest van het proces meer administratief is. Klopt dat?

Als dat inderdaad het geval is, dan lijkt het me wel een goede investering :grijns:
 
Dank voor je reactie. Ik begrijp hieruit dat ik in ieder geval moet zorgen voor 100 vlieguren en dat dan de rest van het proces meer administratief is. Klopt dat?

Zeker niet administratief!
FAA PPL met minder dan 100 vlieguren:
* Halen van alle 7 JAA theorie examens
* Halen van RTF (praktijk) examen
* Vliegexamen (dit is de reguliere flight check)

Kortom je moet ALLE examens doen die je ook gedaan zou hebben als je JAA opleiding in Europa zou volgen. Er wordt alleen niet meer naar de ervaringseisen gekeken.

Indien je meer dan 100 vlieguren hebt vervallen 4 van de 7 theorie examens. Dat is dan ook het enige voordeel :wegkwijt:
 
Het voordeel is dat je dan tijdens je lange JAA theorie studie lekker op je FAA PPL kan vliegen. Dat maakt het leren een stuk aangenamer :) En dan kan je natuurlijk de theorie meteen in de praktijk zien... Zonder iemand die in de rechter stoel non-stop praat en af en toe de controls van jou probeert af te pakken :)


Zeker niet administratief!
FAA PPL met minder dan 100 vlieguren:
* Halen van alle 7 JAA theorie examens
* Halen van RTF (praktijk) examen
* Vliegexamen (dit is de reguliere flight check)

Kortom je moet ALLE examens doen die je ook gedaan zou hebben als je JAA opleiding in Europa zou volgen. Er wordt alleen niet meer naar de ervaringseisen gekeken.

Indien je meer dan 100 vlieguren hebt vervallen 4 van de 7 theorie examens. Dat is dan ook het enige voordeel :wegkwijt:
 
Zat aan het zelfde te denken, maar heb een diep lui oog. US Medical is gecovered met een SODA, maar ik neem aan dat ik mijn JAA medical dus nooit kan behalen? Dus onmogelijk om mijn FAA brevet naar JAA om te zetten?
 
Back
Top