clear criminal record = verklaring omtrent gedrag?

BeechDriver

New member
Allemaal, wie weet er iets meer hierover:

Mij is gevraagd een "Clear criminal record" op te sturen naar een airline.
Nu is mijn vraag, is dit hetzelfde als de Verklaring Omtrent Gedrag, die je kan aan vragen middels een aanvraagformulier die ook ingevuld moet worden door die airline?

Of kan ik ergens gewoon bij de gemeente een papiertje vragen, betalen en klaar?

Dat laatste weet ik niets van, dat eerste staat vermeld op de site van Justitie.

Ik ga ook nog bellen met de instanties maar misschien heeft iemand hier alvast een idee wat ik nu precies moet gaan aanvragen.

thanks!!!
 
Ja, dat gaat een verklaring omtrent het gedrag worden. Op te vragen in je geboorteplaats, als je in NL ingeschreven staat. (Dus de plaats waar je ouders je hebben ingeschreven, nbiet persé de plaats waar je geboren bent..) Als je in het buitenland woont, dan gaat dat via het ministerie van Justitie.

Bij aanvraag wél aangeven dat het voor een buitenlandse organisatie is, dan krijg je een versie met een stuk of 10 talen erop.

"toendertijd" (2002) kon ik het volgens mij zonder problemen direkt ophalen, maar je kunt even bellen met het gemeentehuis van je geboorteplaats.
 
en niet vergeten een brief of verklaring van je toekomstige werkgever waarin hij vraagt om zo'n verklaring, anders wordt e.e.a. niet voor je aangevraagd.
Hou rekening met 3 a 4 weken voordat je t papiertje in huis hebt...
 
Ik heb die in 2005 voor NetJets aagevraagd. De brief met die eis erin was voldoende om aan te tonen dat het voor een toekomstige werkgever was. 'Prima, wilt u even in het Portugees uitleggen wat voor brief u hebben wilt?'.... :D

Het duurde meen ik 2-3 weken voor ik antwoord had; gewoon in het Nederlands doorgestuurd.

Erik
 
Als het voor een airline in de UK is moet je hier zijn:

http://www.disclosurescotland.co.uk/

Je moet dan wel een waterdichte periode van 5 jaar kunnen aantonen zonder 'gaten' erin... Ook deze aanvraag kan even duren en kan niet online aangezien je geen UK recident bent.

In NL kan je idd een bewijs van goed gedrag halen op het gemeentekantoor. Aanvragen, iets van 30 euro betalen en de aanvraag loopt via justitie... weekje of 3 duurt het.
 
Bedankt allen tot zover.

Blijkbaar is het tegenwoordig anders: formulier download en invullen, opsturen naar je airline en die moet het invullen en stempelen.
Dan kan het formulier terug en moet het ingeleverd worden bij de gemeente.
Hierna duurt het 2 tot 4 weken en betaal je ook nog iets van 30 euro voor het papiertje.

Hoezo bureaucratie. (of hoe je dat ook moet schrijven)

ps. ik heb gebeld met de gemeente, het centraal orgaan verklaring omtrent gedrag, centraal justitieel documenten huppeldepup EN justitie zelf.
Allemaal zeggen ze hetzelfde.

Anyway, er wordt gewerkt om het formulier in te vullen en naar mij te sturen zodat ik dat papiertje eindelijk kan gaan aanvragen.

Vroeger was alles beter.....
 
Ik heb het destijds één keer voor elkaar gekregen om zo'n aanvraag te doen zonder een ingevulde aanvraagformulier, na lang zeuren, daarna niet meer. Dat de werkgever zo'n aanvraag moet invullen en aangeven wat de toekomstige werkzaamheden inhouden is ter bescherming van de werknemer. Zo'n verklairing omtrent het vedrag is niet persé een "clean " criminal record. Je kunt wel iets of je kerfstok hebben maar justite bekijkt of de door jou eventuele gepleegde misdaden een probleem of gevaar kunnen vormen in verband met het uitoefenen van de werkzaamheden.

@Beech : je zou je airline eventueel dat formulier kunnen mailen en vragen of ze je dat ingevulde formulier naar je terug kunnen faxen, bij mij werd dat toen ook geaccepteerd.Of laten scannen. Scheelt je weer een week wachten. Bij justitie gaat het wel redelijk vlot.
 
Verklaring omtrent gedrag kwam van mij in 2004 van het AIVD. Moet je opvragen bij de gemeente effe geld lappen en voila. Een a4tje met geblaat dat je een brave jonge bent.
 
Back
Top