Kans op baan: vrouw + 32 jaar oud

Dakota*fan

New member
Even iets heel anders, maar het heeft hier wel mee te maken:

Ik ben een vrouw van 29 en ga als het goed is dit jaar met mijn vliegopleiding beginnen. Als ik klaar ben dan ben ik dus iets van 32 jaar oud. Iemand enig idee wat mijn kansen dan zijn op een baan?? Ik denk zelf dat ik om twee redenen in het nadeel ben:

-mijn leeftijd
-het feit dat ik vrouw ben (niet vanwege het vrouw-zijn, maar vanwege het gegeven dat de meeste vrouwen van mijn leeftijd vast wel eens kinderen willen en dat is voor het bedrijf dus best prijzig)

Ik hoop dat ik ongelijk heb. Zijn er mensen die om dezelfde redenen moeite hadden met het vinden van een baan als piloot? Of zijn er mensen die het wel is gelukt? Ik hoor het graag!
 
Last edited by a moderator:
Denk niet dat je leeftijd echt een probleem oplevert. Vliegscholen mogen niet discrimineren op leeftijd en bijvoorbeeld EPST neemt juist graag geschikte mensen aan van eind 20 (uitgaande dat je een geïntegreerde opleiding gaat doen). Dit omdat ze bij de engelse maatschappijen graag wat volwassenere piloten willen zien. Maar ook de Nederlandse maatschappijen nemen niet alleen ab initio's van begin 20 aan. Levenservaring en een extra studie zijn ook waardevol.

Denk dat je als vrouw juist licht in het voordeel bent omdat bedrijven graag een bepaald percentage vrouwen hebben onder hun werknemers. De meeste vrouwen krijgen eens een kinderwens, denk niet dat een maatschappij je daarvoor op de stoep laat staan.
 
Avian, wat je hier post is klinklare kolder en bovendien geen antwoord op de vraag van Dakota*fan.

1) Vliegscholen mogen inderdaad niet discrimineren op leeftijd. Toch is dit heel makkelijk te omzeilen voor vliegscholen. Ze vonden namelijk dat je karakter niet bij de school past...
2) Wat is je bron voor dat verhaal over engelse maatschappijen? Ik werk zelf bij een engelse maatschappij en heb dit nog nooit gehoord.
3) Ik geloof NIET dat je in het voordeel bent, omdat je een vrouw bent. Ook als vrouw zul je de selectie moeten doorstaan.
4) De maatschappij zal je niet ontslaan OMDAT je kinderen neemt.

Zelf ben ik van mening dat je als je piloot wilt worden, je in eerste instantie alles aan de kant moet zetten, totdat je een paar jaar bij een bedrijf werkt. Het feit dat een zeer gerenommeerd bedrijf als BA een rechtzaak aanspande tegen een vrouwelijke piloot, omdat ze haar nog te onervaren vonden om deeltijd te gaan vliegen, bewijst mijn gelijk.
 
Avian, wat je hier post is klinklare kolder en bovendien geen antwoord op de vraag van Dakota*fan.

1) Vliegscholen mogen inderdaad niet discrimineren op leeftijd. Toch is dit heel makkelijk te omzeilen voor vliegscholen. Ze vonden namelijk dat je karakter niet bij de school past...
2) Wat is je bron voor dat verhaal over engelse maatschappijen? Ik werk zelf bij een engelse maatschappij en heb dit nog nooit gehoord.
3) Ik geloof NIET dat je in het voordeel bent, omdat je een vrouw bent. Ook als vrouw zul je de selectie moeten doorstaan.
4) De maatschappij zal je niet ontslaan OMDAT je kinderen neemt.

Zelf ben ik van mening dat je als je piloot wilt worden, je in eerste instantie alles aan de kant moet zetten, totdat je een paar jaar bij een bedrijf werkt. Het feit dat een zeer gerenommeerd bedrijf als BA een rechtzaak aanspande tegen een vrouwelijke piloot, omdat ze haar nog te onervaren vonden om deeltijd te gaan vliegen, bewijst mijn gelijk.

1) Tegenwoordig zijn er bij de grotere vliegscholen (lees: KLS, NLS, EPST) studenten te vinden van 30+
2) EPST
3) Het is een feit dat bepaalde maatschappijen streven naar een bepaald percentage vrouwelijk geslacht. Zoals je weet zijn er niet enorm veel vrouwelijke piloten -> voordeel
4) Agree

Dakota*fan noemt bepaalde zaken waarvan ze denkt dat het een nadeel kan opleveren. Ik geef haar een mening over deze zaken die overigens niet volledig uit de lucht is gegrepen.
 
Dakota*fan.... ik denk dat je leeftijd en geslacht echt geen nadeel zullen zijn! Echter het lijkt dat we op het randje staan van een zeer zware financiele storm... (olieprijs, recessie).

Potentieel zwaarder dan 9/11 Airlines in de USA zijn driftig aan het mergen om kosten te besparen.. iets wat zelfs 9/11 niet heeft kunnen veroorzaken. United zet 100 vliegtuigen aan de grond, Continental laat 3000 employees gaan.

Ik weet het ik heb het hier over de USA, maar alles wat daar gebeurt waait langzaam over naar deze kant van de Oceaan...

Het feit dat een zeer gerenommeerd bedrijf als BA een rechtzaak aanspande tegen een vrouwelijke piloot, omdat ze haar nog te onervaren vonden om deeltijd te gaan vliegen, bewijst mijn gelijk.

Sorry Koning, maar voor zever ik weet is dat niet correct!!

Zij was geloof ik een jaar of 4-5 in dienst had een 75% contract vanwege een baby (na alle zwangerschapsverlof en wilde een 50% contract... BA regels zijn dat je minimaal 2000 uur ervaring moet hebben voor een 50% contract. Zij had dat nog niet dus sleepte zij (met BALPA) BA voor de rechter... niet omgekeerd !!

Het feit was altijd al dat je 2000 uur nodig had voor 50% gewoon vanwege het feit dat als je als low time pilot eerst een goede basis moet hebben om zo weinig te vliegen..
 
Women... You gotta be kidding me.

En inderdaad, what happens here always seems to find it's way across the pond to the old country, so y'all better brace for impact.

What buzzer even wegliet was de merger tussen US Air and America West. LCC's die zelfs gestopt zijn met aannemen. B scale contracts die C scale contracten zijn geworden. Pension's/401K gone etc etc. Nu weet ik dat dit allemaal onder EU regelgeving wat moeilijker zal gaan, maar toch... Get ready...

Krijg je bij Stella ook je taxi chauffeur bewijs naast je MCC/Bridge course A380 ? je zal het nodig hebben over een paar jaar... 500 man per jaar.... :grijns:

brace brace brace !

Buzzer -

Check PM.
 
Ik geloof dat het limiet van de meeste scholen tegenwoordig rond de 33 jaar ligt. Waar je wel rekening mee moet houden is dat dit niet echt HET moment is om af te studeren of te beginnen, economie staat aan de rand van recessie en de olieprijs blijft omhoog gaan in rap tempo.

Waar je voor jezelf over na moet denken is wat als je in jouw geval op je 34ste klaar bent met school en stel de markt is slecht het echt lang kan duren voordat je een baan hebt in de luchtvaart. Dan begint leeftijd wel langzaam een rol te spelen.

Let wel, ik beschrijf hier een doemscenario, het kan natuurlijk ook allemaal lekker lopen en gewoon gelijk een baan en klaar.
 
Als je het wilt en je staat er volledig achter, gewoon doen.
Ervaring leert dat een recesie overgaat, hoge olie prijzen misschien niet maar daar wordt wel wat op gevonden. Ook al zou de voorspelde groei maar voor de helft door gaan, piloten genoeg nodig. Je moet je alleen niet geheel op ons kleine kikkerlandje richten maar iets buiten de grenzen.
 
ik ben juist gaan studeren tijdens een downcycle. je wilt namelijk klaar zijn als die cycle over is. zeker als je al wat ouder bent wil je aangenomen worden op het moment dat je aangenomen kunt worden.

denk dat t wel enigzins belangrijk is hoe je in welke situatie nu piloot wordt, cq bij welke school.
 
Misschien is het weer wat verandert maar wat ik me meen te herinneren over aanname leeftijd bij NL maatschappijen,

KLM, max 35 (afgezien van de KLS/NLS opleiding)
KLM Cityhopper, max 42 (afgezien van de KLS/NLS opleiding)
Martinair, max 32...tenzij...
Transavia, max 35...tenzij..
VLM, geen max.
Jet Netherlands, weet niet
ArkeFly, weet niet.

Het tenzij (afh. van de maatschappij), je een militaire achtergrond hebt, je al en type rating voor een van de types van de maatschappij hebt met 500+ uren op het type, je een instructeursbevoegdheid hebt.
 

@Avian,
Vliegen scholen lullen net zo goed uit hun nek (als het hun uitkomt), kan de ervaring van KL bevestigen heb inmiddels bij meerdere engelse bedrijven gevlogen....

@dakota*fan
Als je het echt wilt, ga er dan voor! Zoek je baan niet noodzakelijkerwijs in Nederland. Nederland is gewoon per definitie moeilijk vanwege je leeftijd. Officieel is er geen leeftijdsdiscriminatie, echter de prakrijk leert dat ze je gewoon niet uit zullen nodigen voor een sollicitatie gesprek.
In het buitenland is leeftijd in het algemeen geen issue. Voor zowel vliegscholen als werkgevers.

succes!
 
Niet dat ik je niet geloof Fokker52 maar waar heb je die cijfers vandaan?

En ik geloof dat Dakota*fan iets vroeg over haar kansen als ´oudere´vrouw zijnde. Maar helaas begint dit alweer te ontaarden in een post waarin verteld wordt hoe slecht het straks wel niet zal gaan.

Dat was de vraag niet !!

En ja " jullie willen wannabe´s alleen maar waarschuwen voor de moeilijke tijden die gaan komen" en dat vind ik oprecht sympathiek en aardig. Maar probeer je nu eens voor 1 keer bij de vraag te houden in plaats van de RTL-Z verslaggever uit te hangen en steeds de prijs van een barrel olie te vertellen. :passed:
 
@Thermal

De openingspost begon met

Ik ben een vrouw van 29 en ga als het goed is dit jaar met mijn vliegopleiding beginnen. Als ik klaar ben dan ben ik dus iets van 32 jaar oud. Iemand enig idee wat mijn kansen dan zijn op een baan??

Kortom ik geef neutraal een paar getallen weer waaruit iemand zelf maar moet bepalen wat de kansen zijn, beticht jij me van iets willen te gaan ontaarden, wel cheers mate.

En in antwoord waar ik de cijfers vandaan heb, puur eigen ondervonden ervaring op basis van antwoorden op verzonden CV's

LS, als je op het fotootje klikt kan je meer info in iemands profiel vinden, achtergrondinfo? :)
 
Even voor de goede orde Fokker52 , dat tweede stukje was niet voor jou bedoeld. Had ik even duidelijker in moeten zijn, excuus.

Dat was meer voor de positivo´s/realisten die hier rondlopen en contstant lopen te miepen dat de olie zo duur is en dat alle maatschappijen in de US op de fles gaan. Jaahaa dat weten we nu wel.

Alsof wannabe´s zelf niet kunnen kijken op luchtvaartnieuws, PPrune en naar RTL-Z en CNBC kunnen kijken.

En de eerste die nu zegt "Nou het lijkt er anders niet op dat ze daar naar kijken" mag bier betalen. :eek:fftopic:
 
Back
Top