Wij besparen volgend jaar ongeveer 15% brandstof tov dit jaar. Tsja, de belangrijkste reden is dat 15% van de vloot verdwijnt, maar dat gaan we er niet bij vertellen.
@ Onassis, werken jullie dan met een standaard fuelburn per sector? Ik weet niet welk systeem wij (TUI) hebben (kan het wel opzoeken maar het is al zo laat), maar fuelburns voor de berekende sector wijken zelden meer dan 100kg af op een vluchtje naar spanje (shortcuts daargelaten)
@19 of 77, de nieuwste 737-800WS in onze vloot hebben nu al een PF van 4%. Ik heb voorgesteld om ze terug te sturen naar Seattle om ze opnieuw te laten uitlijnen.
De meeste besparing is in mijn ogen te behalen door een fatsoenlijke luchtruimindeling. Mijn ervaring in Engeland is dramatisch, ben based in Doncaster ('oostkust' engeland), en iedere vlucht naar het zuiden-westen van europa (westelijk van italie) kunnen we eerst naar manchester vliegen (koersje west) om vervolgens terug te draaien naar het zuiden. Reden: Uncontrolled airspace voor een mijl of 20 ten zuiden van DSA (richting EMA). Dus, iedere dag 10 minuten omvliegen, X zeg 15 departures per dag, X40kg per minuut.
Onze standard alternate: EMA. Hemelsbreed 40 mijl (ongeveer), maar omdat ook dit via manchester geplant moet worden vertrekken wij bijna dagelijks met een CMR van 2.8T ipv 1.8T als er rechtstreeks gevlogen zou mogen worden.
Om over die early descents in london maar helemaal nie te spreken.
Ik was laatst in de VS, vloog met USAIR, en ik kan me vergissen, maar ik ben ervan overtuigd dat die op 1 motor de gate verlaten, en de 2e motor pas starten op het moment dat ze bijna vertrekken. In de VS heeft dat nog meer zin dan in de UK, omdat we daar dus echt nr 25 waren in de take-off queue. De 'warm-up' tijd voor de motor is dan nog altijd langer dan een gemiddelde taxiout op een klein veld als Doncaster, Eindhoven etc.
Overigens gebruiken wij standaard niet meer dan idle reverse en laten de remmen het werk doen. Dit is verbruikt ook minder peut, en zorgt ook voor minder geluid (door onverlaten ook wel Herrie genoemd)
grtz,
H
off topic over die pet: Ik ben nog geen gratis vlucht tegengekomen bij ryanair, wel voor 0.01 cent inclusief. Dat is dan overigens wel exclusief betalingskosten a € 1,50 per persoon per sector (heb ik nog geluk dat ik een engelse bankpas heb, anders betaal je met je Credit Card nog meer)
Ik vraag me nu dit af: je boekt een retourtje, heenweg is gratis (gratis, dus niet €0,01 inclusief), terugweg betaal je wel. Als je dan afrekent, betaal je dan ook €1,50 voor de gratis sector, of moet je dit op vangen door los van elkaar te boeken?)
Overigens blijft het mooi om met 3 man op en neer te vliegen naar london voor 15 euro. (+ 9 euro betalingskosten)