SRZ Schiphol

Gelieve je prive-vetes in een ander draadje voort te zetten.:boring:

Even terug naar het onderwerp, ik heb nog twee opmerkingen:
1. De kreet SRZ voor een gebied waar je niet mag vliegen; hoezo eufemisme? Vroeger noemden we dat gewoon een EHP.:wegkwijt:
2. Aangezien niet de grens van 1500' van de TMA het probleem schijnt te zijn (anders breidt je toch gewoon de TMA uit?), maar het feit dat men schrikt van de transponders: dan zetten we daar toch tussen 1200' en 1500' de transponder op standby?:D
 
maar het feit dat men schrikt van de transponders:

Denk niet dat schrikken de juiste bewoording is voor een RA in de Amsterdam TMA. Ben alleen bang dat als ik een RA volg (wat verplicht is) dat dit leid tot een sneeuwbal effect met nog meer RA's
 
Een SRZ, is toch voor zwevers ... denk dat het een voorbereiding van een milieumaatregel is ... mind my words ... over een tijdje wordt ingesteld dat je met motor uit established naar de polderbaan moet zweven :D

p.s. op een ander topic wordt door Overload al aangegeven dat de wieltjes op z'n laatst nog op 300ft uit kunnen ...
 
Last edited:
Een SRZ, is toch voor zwevers ...

Nee hoor, een SRZ kan worden ingesteld voor alle bijzondere luchtvaartactiviteiten of ''ter bescherming van bepaald soort luchtverkeer'' aldus het AIP...

P.S. Wieltjes kunnen op 300' uit, maar daarvoor zijn alle bellen en toeters al afgegaan en gaat de company phone nog voordat je op de blokken staat met de vraag of je even op kantoor langs wilt komen.
 
Deze SRZ is naar mijn weten niet in de Staatscourant gepubliceerd en het betreden van de SRZ is ook niet aangemerkt als strafbaar feit. Dit heeft 2 gevolgen:
1: Het is geen officiële wet
2: Omdat het niet is aangemerkt als strafbaar feit zou als het al een wet zou zijn het betreden niet bestraft kunnen worden.

Niemand kan je iets maken als je deze SRZ binnenvliegt. De autopilot lutsers die te lui zijn om hun eigen zuigende regels aan te passen en anale controllers die airspace inpikken omdat ze te lui zijn om achter de overtreders die de echte airspace busts veroorzaken aan te gaan trekken dus gelukkig aan het kortste eind vandaag.
 
@ Hanso, wat kan je op 1500ft wel wat je op 1200ft niet kan??
Ik zie totaal geen bezwaar om onder die SRZ te blijven. Grote kisten blij, LVNL blij, ik ook blij. het is namelijk een prachtig stukje Nederland om overheen te vliegen en om 1100ft/1200ft kan je alles mooi zien.

mvg
Ditched
 
Deze SRZ is naar mijn weten niet in de Staatscourant gepubliceerd en het betreden van de SRZ is ook niet aangemerkt als strafbaar feit. Dit heeft 2 gevolgen:
1: Het is geen officiële wet
2: Omdat het niet is aangemerkt als strafbaar feit zou als het al een wet zou zijn het betreden niet bestraft kunnen worden.

Niemand kan je iets maken als je deze SRZ binnenvliegt. De autopilot lutsers die te lui zijn om hun eigen zuigende regels aan te passen en anale controllers die airspace inpikken omdat ze te lui zijn om achter de overtreders die de echte airspace busts veroorzaken aan te gaan trekken dus gelukkig aan het kortste eind vandaag.

Nogmaals zoals hier boven al een aantalmaal is gezegd. Die SRZ is er gekomen door die nieuwe parallel approach van 18R en 18C, waarbij je op 18R op 2000ft de base turn in gaat. Denk niet dat de controllers :radar: zich verheerlijken met airspace inpikken die doen gewoon hun werk met de middelen die hun aan gedragen worden. Niks dan lof over de controllers op EHAM, als je soms ziet wat zij in de spits soms te verwerken krijgen, met crappy weer er ook nog bij.

Of iemand je nou wel of niet iets kan maken vind ik een beetje een bijzaak, goed vliegersschap lijkt mij het belangrijkst. :biertje:
 
Ik ben het met AoS eens. De controllers op EHAM zijn super, voor zover ik dat kan beoordelen als VFR vlieger. Op een hele enkele uitzondering na wordt ik altijd professioneel en vriendelijk geholpen bij het kruisen van de CTR.

Ik vloog laatst langs de kust en riep de toren op. Moest bijna 15 min. wachten voor men tijd had. In die tijd waren ze continu bezig en als er een record is voor het aantal vluchten per minuut dan zaten ze er dicht tegen aan denk ik. :) Petje af.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we in Nederland vakbekwame controllers hebben!

Terug naar het onderwerp : Ik weet niet wie de SRZ's verzonnen heeft, maar de transponder niet aan hebben in genoemde gebieden zou, naar ik vermoed, afdoende zijn geweest.
 
Waarom het een SRZ is en geen EHP of zelfs bij de CTR wordt getrokken, is omdat de oorspronkelijke plannen waren om op de momenten dat de 18R/C niet samen gebruikt worden, met toestemming van de FIC-verkeersleiders daar alsnog in te mogen vliegen.

Vwb de Twr-controllers op EHAM, de meesten vinden het allemaal juist schitterend om vfr-verkeer overal tussendoor te proppen, en zullen ook zeker hun best doen om het te accomoderen..maar soms past het gewoon echt niet. (Baancombinatie, in/outbound-piek, leerling)
 
Last edited:
Nogmaals zoals hier boven al een aantalmaal is gezegd. Die SRZ is er gekomen door die nieuwe parallel approach van 18R en 18C, waarbij je op 18R op 2000ft de base turn in gaat. Denk niet dat de controllers zich verheerlijken met airspace inpikken die doen gewoon hun werk met de middelen die hun aan gedragen worden. Niks dan lof over de controllers op EHAM, als je soms ziet wat zij in de spits soms te verwerken krijgen, met crappy weer er ook nog bij.

Of iemand je nou wel of niet iets kan maken vind ik een beetje een bijzaak, goed vliegersschap lijkt mij het belangrijkst.

Het is niet zo dat de SRZ er is gekomen DOOR die nieuwe parallel approaches, maar VOOR... Sinds de transponder verplicht aan moet onder de TMA bleek dat er meer RA's kwamen in dit gebied en het absolute spookscenario van de approach controller is dat de bewuste kist die op 2000' indraait voor de localizer 18R een RA krijgt en gaat klimmen, daardoor door de localizer heenschiet, daardoor lateraal niet meer gesepareerd is van de kist op de localizer van 18C en ook geen 1000 voet verticale separatie meer heeft. En dit scenario is zeer goed denkbaar met een mode C transponder op 1499 voet onder de TMA. Ik neem aan dat niemand het de LVNL (uitvoerder) zal kwalijk nemen om deze maartegel te hebben verzocht.

Wel ben ik van mening dat in dit geval een transponder vrije zone wellicht een optie was geweest, dus een zone waarin de transponder juist weer uitgeschakeld dient te worden. Daarmee is het probleem volgens mij ook opgelost en is de situatie niet minder veilig dan de situatie van voor de transponder verplichting. Ik heb geen inzicht of deze optie is overwogen en zo ja, wat dan de reden is geweest hiervoor niet te kiezen. Het feit dat het voor de zweefvliegers van Castricum wel is toegestaan zonder transponder deze SRZ binnen te vliegen doet mij wel enige vraagtekens reizen. Wellicht dat een vraag hierover vanuit de stuurgroep General Aviation aan IVW op zijn plaats is.

Verder lees ik dat er hier nogal wordt afgegeven op de LVNL, die dit luchtruim zou hebben ingepikt. Het is echter niet de LVNL, maar IVW-DL die de transponders heeft verplicht gesteld. De LVNL ondervindt er in dit en nog enkele andere gevallen enkel hinder van en stelt dan een dergelijke maatregel voor om haar taak zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. En voor de mensen die het niet weten: Nee, LVNL (vroegere LVB) is al lang geen onderdeel meer van IVW (zoals het vroeger onderdeel uitmaakt van de RLD).
 
Last edited:
Back
Top