Kostenbegroting PPL

Als ik nou straks m'n PPL haal bij KLM aeroclub, mag ik dan wel bij KLM solliciteren?

Solliciteren mag altijd ;), ook als je niet lid bent natuurlijk.

Wil je echter bij de KLM als verkeersvlieger (CPL, frozen ATPL) aan de gang, dan zal je het toch echt via KLS/NLS/EPST moeten proberen. Hele vage plannen zijn er al wel om de club wellicht iets meer te integreren met de KLS, maar meer dan brainstorms zijn dat geloof ik niet. Bij de Air France vliegclubs is het in ieder geval wel een stuk normaler om een sterke connectie te hebben met de moedermaatschappij, vanaf daar gaan ook mensen door naar de grotere AF. Maar bij de KLM aeroclub zou ik er in ieder geval niet van uit gaan. Dus puur het lid zijn van de KLM aeroclub zal je niet heel veel dichter bij KLM brengen, of je moet net de juiste mensen tegenkomen (een enkel persoon met hoge (ex) functie in de vliegdienst is ook lid). Alhoewel connecties binnen KLM naar mijn weten nooit echt veel hebben uitgemaakt (niet dat ik zoveel weet).

Er zijn natuurlijk wel veel KLMers en KLM vliegers lid, dus tips kan je vast wel krijgen. Maar primair is het een vliegclub, gerund door vliegers, met de focus op vliegen voor je lol voor weinig geld.

Edit: zie nu dat je al grote buizen transporteert. Wellicht dat connecties helpen, maar zover ik weet moet je nog steeds van de strijdkrachten komen of NLS/KLS op je cv hebben staan (of ab initio van KLS/NLS/EPST). Ik zou dan ook niet op mijn huidige functie kunnen solliciteren (levensgevaarlijk, ik weet 't).
 
Last edited:
Ik heb mijn PPL eind vorig jaar bij de diamond flyers gehaald (http://www.diamondflyers.nl). Je moet natuurlijk je aandeel kopen, maar daarna is het niet meer zo duur.

Totale kosten (buiten het aandeel en de reiskosten naar/van Lelystad) all-in waren 8000 euro (materialen, theorie- en praktijkexamens, "huur" toestel, instructie, landingsgelden, ...).
 
En hoe groot is dat aandeel? Als je dan 2 duizend euro kwijt bent ben je net zo ver van huis als alle andere clubs.
 
als ik het goed begrepen heb, is dat aandeel een aandeel. Net als bij aandelen bij bedrijven kun je die later weer verkopen, meestal tegen hetzelfde bedrag. Dus je moet het wel investeren, maar je bent het niet kwijt.

Ipv dividend krijg je als rendite een goedkopere mogelijkheid vliegtuigen te huren.
 
als ik het goed begrepen heb, is dat aandeel een aandeel. Net als bij aandelen bij bedrijven kun je die later weer verkopen, meestal tegen hetzelfde bedrag. Dus je moet het wel investeren, maar je bent het niet kwijt.

Ipv dividend krijg je als rendite een goedkopere mogelijkheid vliegtuigen te huren.

Klopt, je kunt je aandeel later weer verkopen dus dat bedrag ben je niet kwijt. Of je hetzelfde bedrag er voor terug krijgt is afhankelijk van de afschrijving.
 
Let wel op dat je als er een grote reparatie is en er is geen reserve, dan moet je soms bijbetalen. Maar als alles goed gaat een prima deal! E 50,- daar teken ik voor.
 
DA40 is 90 euro per uur tegenwoordig vanwege de Thielert situatie.
Gaat waarschijnlijk wel weer veranderen maar Thielert levert nu alleen als je vooruit betaald. Voorheen zat dat in het service contract wat nu dus gecancelled is.
 
Back
Top