Had je al wat ervaring?

Had je al wat ervaring?

  • Helemaal geen ervaring

    Votes: 29 60.4%
  • Wat zweefuurtjes maar geen GPL

    Votes: 4 8.3%
  • Wat motoruurtjes maar geen RPL/PPL/CPL

    Votes: 8 16.7%
  • Had al een RPL/PPL/CPL toen ik met de opleiding begon.

    Votes: 7 14.6%

  • Total voters
    48
  • Poll closed .

Thermal

New member
Jaaa en wederom een poll, laten we het er maar even op houden dat ik me verveel. ;)

Zat bij mijn selectie met een jongen die zijn PPL al had met 200 uur SE onder zijn pet. Dus je denkt, oh die haalt het wel. Maar hij haalde het niet tijdens de groepsopdrachten. Kennelijk iets teveel alleen gevlogen.

Nu vroeg ik me af wat de mensen die nu een geintegreerde ATPL opleiding doen of gedaan hebben (waar dan ook) al aan vliegervaring hadden voordat ze met hun opleiding begonnen? Dus had je al wat uren ervaring of zelfs al een RPL(G)/PPL whatever.

En dan bedoel ik dus niet 2 uurtjes meevliegen en rondkijken met ome Kees naar Texel in een C172 maar dus echte (zweef)vluchten waarbij jezelf in control was met een instructeur of solo.

-edit- een GPL valt uiteraard ook onder optie 4.
 
Last edited:
Hoi Thermal,

Leuke poll. Ik ben zelf van mening dat als men als kandidaat al een GPL / RPL / PPL op zak heeft, deze nogal arrogant is. Meer in de zin van ''ik weet alles beter, want ik heb meer ervaring''. Het voorbeeld dat je geeft, is misschien ook wel representatief voor de psycho. Ik ben immers van mening dat voor de meerderheid van dit soort gevallen, bovenstaande op gaat. Zij denken dat ze het wel weten en proberen hun ''ervaring'' op te dringen om hun gelijk te halen.

Ik was helemaal clean voordat ik aan mijn opleiding begon. Had alleen wat vluchtjes met ome Kees naar Texel gedaan, zoals jij het noemt ;)
 
Voor een geintegreerde opleiding wordt het in principe afgeraden.

Echter de IFly regeling is er ook niet voor niets.

Je hebt ervaring en ervaring, kennis en kennis. Als je jezelf er bewust van bent dat de procedures die jij aanleert niet heilig zijn, kan een stukje familiarisatie het je juist makkelijker maken tijdens de opleiding. De kans is echter groot dat je jezelf ook dingen moet afleren.

Met een attitude van "beter weten" ga je juist dan de mist in.
 
Ik blijf me toch verbazen over die KLM-mentaliteit hier in Nederland. Alles wat niet van 'ons' is is slecht? Als je al een PPL hebt dan heb je slechte gewoontes. Hoezo?? Als je als leerling piloot niet de discipline hebt om oude procedures te laten voor wat ze zijn, hoe wil je dan ooit later overstappen van, laten we zeggen, een Boeing naar Airbus. Naar een andere airline verkassen is dan zeker helemaal uit den boze.

Time for a reality check hier in dit land.

Als jij altijd geleerd hebt om de kist naar de baan te vliegen, terwijl je nieuwe integrated instructeur wil dat je de kist de baan op stallt, of dat je eerst je neus omhoog trekt voordat je gas geeft, of dat je het aantal slagen van de trimwiel aftelt, dan doe je dat toch gewoon? Het duurt misschien twee vluchten voordat je het allemaal onder de knie hebt...big deal, je klasgenootjes hebben dan nog steeds moeite met straight en level vliegen. Natuurlijk heb je een instructeur nodig die snapt dat je geen eenheidworst bent. Maar dat is eerder aan de school!

En laten we wel wezen: tijdens mijn integrated opleiding was er meer verschil tussen de instructeurs onderling dan die 'slechte gewoontes' die ik meebracht. Dus zolang je de discipline hebt om te vliegen zoals je school dat wilt, zolang je realiseert dat jij ook zo'n eenheidworst moet worden omdat de hele opleiding daarop is gebaseerd, dan is er geen probleem.
:)
 
Back
Top