geen fuel charge maar......

Hoe kan je dan betalen zonder een toeslag te krijgen van € 4,- ? Kan alleen met de Visa Electron kaart (wat dat ook moge zijn) als ik dat zo zie. Bij mijn weten is het onmogelijk op een andere manier te betalen, bankrekening gaat bijv. niet. Bij Air Berlin kan/kon dit wel.

Vorig jaar heb ik namelijk wel gratis tickets geboekt, er werd daadwerkelijk 1 cent afgeschreven per enkeltje. Toen was er dus nog geen creditcard toeslag...

Had zelfs de mogelijkheid om heel de kist vol te boeken voor 2 euro ofzo :D
 
Ben vorige week met Ryanair naar Glasgow geweest (Wereld pijn congres). Ik vlieg meestal met KLM, maar wilde het toch een keer proberen. Vond het inderdaad allemaal best tegenvallen. Uiteindelijk is het toch een soort truc om met een zo laag mogelijke prijs te adverteren en je vervolgens steeds extra bedragen uit de zak te kloppen.
Total fare 29.98 euro
Taxes, fees and charges: 49.31 euro
1 checked in bag: 18.00 euro
Airport checkin: 8.00 euro
Priority boarding: 8.00 euro
Handling fee: 8.00 euro
Totaal: 121.29 euro
Dan reis je natuurlijk ook nog eens van een luchthaven waar je moeilijk kunt komen (Weeze) naar een luchthaven waar je niet wilt zijn (Prestwick). Dit resulteerd ook weer in extra kosten:
Taxi van Glasgow naar Prestwick 72 pond (83 euro), Ryanair vertrekt s’ ochtends zo vroeg dat het treintje nog niet rijdt, dus je moet wel met de taxi.
Blikje cola en broodje heen en terugweg totaal 18 euro
7 dagen parkeren op Weeze 60 euro. Twee enkeltjes met de trein Roermond-Schiphol 48 euro, dus meerprijs 12 euro.
Totaalprijs dus 121+83+18+12=234 euro
O.K. ik geef toe priority boarding is niet nodig, maar bij KLM ben ik gold member en krijg ik dit dus ook (gratis). Natuurlijk kost het ook geld om van Glasgow airport naar het hotel en terug te reizen, dit heb ik niet meegerekend. Daarentegen heb ik ook het treintje naar Glasgow niet gerekend (er kwam geen conducteur) en de benzine van en naar Weeze.
Bottom line is dat Ryanair lokt met een ticketprijs van 39,31 euro, maar uiteindelijk ben je dus gewoon 230 euro kwijt. Voor een paar tientjes meer vlieg je met de KLM. Die paar tientjes heb ik er best voor over om niet van Prestwick van en naar Glasgow te moeten en om met een premium airline te vliegen. Plus dat ik het prettig vind ik met de trein naar schiphol kan, hoeft de auto niet de hele week op een parkeerplaats bij een vliegveld te staan
Maar goed, ieder z’n meug
Groet,

Leon.
 
Ben vorige week met Ryanair naar Glasgow geweest (Wereld pijn congres). Ik vlieg meestal met KLM, maar wilde het toch een keer proberen. Vond het inderdaad allemaal best tegenvallen. Uiteindelijk is het toch een soort truc om met een zo laag mogelijke prijs te adverteren en je vervolgens steeds extra bedragen uit de zak te kloppen.
Total fare 29.98 euro
Taxes, fees and charges: 49.31 euro
1 checked in bag: 18.00 euro

Tja, daar gaat het naartoe, hoe zwaarder je jezelf belaadt, hoe meer peut je verbrandt, dus dokken maar....volgende keer geen EXTRA tas?

Airport checkin: 8.00 euro

Dat is weer die tas...laat lekker staan, kan je gewoon online inchecken wat je geen geld kost....want die meid achter de balie, baliehuur etc etc kost toch ook geld.
Kost je ook als je met EZY vliegt, en wordt meer trend dan uitzondering

Priority boarding: 8.00 euro

Niet nodig...kist gaat echt niet eerder met jou alleen, en je zit naast iemand die het niet heeft betaald

naar een luchthaven waar je niet wilt zijn (Prestwick).

Moet je een andere bestemming boeken.

Ryanair vertrekt s’ ochtends zo vroeg dat het treintje nog niet rijdt, dus je moet wel met de taxi.

Tja nooit goed, heb je lekker de hele dag...toch? iig tijd zat om dat colaatje en broodje op de grond te kopen

Blikje cola en broodje heen en terugweg totaal 18 euro

Wat een onzin...helemaal niet nodig....doet me even denken aan dat artikel over Gert Berg's reisverslag....ik heb nu al 52 Euro bij elkaar opgeteld die je ticket onnodig hebben verhoogd

bij KLM ben ik gold member en krijg ik dit dus ook (gratis).

Moet je lekker met KLM gaan vliegen...vergeet niet dat niet iedereen GoldMember is

goldmember_800x600.jpg



Heb even gekeken:
AMS-GLA met de tepelKLeM...goedkoopste tarief...ja je gaat naar een congres dus je zit vast aan specifieke reisdata: heen 18, terug 19 sept (komt er nog een opmerking bij van de KLM: De gekozen reisdata komen niet in aanmerking voor de laagste tarieven. De reden hiervoor is: Uw gewenste verblijfsduur is 1 dag(en), maar de minimum verblijfsduur voor het laagste tarief is 3 dagen of zaterdagnacht.)
Kost je inclusief reserveringskosten: 640 EURO!!! (zonder colaatje, taxi etcetc)

Ik weet niet of je als goldmember 63% korting krijgt

Bottom line is dat Ryanair lokt met een ticketprijs van 39,31 euro, maar uiteindelijk ben je dus gewoon 230 euro kwijt. Voor een paar tientjes meer vlieg je met de KLM. Die paar tientjes heb ik er best voor over om niet van Prestwick van en naar Glasgow te moeten en om met een premium airline te vliegen. Plus dat ik het prettig vind ik met de trein naar schiphol kan, hoeft de auto niet de hele week op een parkeerplaats bij een vliegveld te staan
Maar goed, ieder z’n meug
Groet,

Leon.

Jouw meug is dus naar de Bravo gate te lopen, busje te pakken....in die tijd sta je lekker in de vertrekterminal Weeze van je Deutche kwalitat bakkie leut te genieten



Onassis werd laatst extra persoon op t ticket bijgerekend omdat ie zo zwaar gehangen is ;)
 
Last edited:
Koffer is geen optie, maar een must als je naar een congres gaat, er moeten toch twee pakken mee (als je zelf een presentatie houdt, moet je er wel een beetje representatief uitzien) en vrijetijdskleding voor s'avonds.

Als de koffer een must is, is online inchecken niet mogelijk.

Zoals al eerder gezegd door anderen is er voor mij geen andere mogelijkheid dan met een creditcard betalen.

Wat betreft het colaatje, broodje en priority inchecken heb je gelijk, dit is niet nodig, maar heb het expres wel gerekend, omdat dit bij KLM in de prijs zit inbegrepen. Trouwens, als je al om 7 uur vertrekt vanaf Prestwick, ben je te vroeg voor het ontbijt in het hotel (vanaf 6 uur) en is het broodje dus wel zo lekker.

Congres was 7 dagen, dus jouw prijsvoorbeeld KLM was niet op mijn vlucht van toepassing. Heb destijds gekeken, was iets van 320 of zo bij KLM.

Overigens niets mis met Ryanair, stessen waren vriendelijk en correct en vlucht verliep vlekkeloos en op tijd. Maar zoals gezegd, voor mij valt de afweging anders uit. Als ik voor 1 dag zou gaan en de KLM zou inderdaad zoveel duurder zijn als in jouw voorbeeld, zou ik met Ryanair gaan. Maar voor een paar tientjes dus niet.

Ben overigens zo vrij geweest om het door jou gebruikte voorbeeld (18 sept NRN-PIK, 19 september PIK-NRN) bij Ryanair te checken:

Sorry, er zijn geen beschikbare, vertrekkende vluchten op 18 sep
Dit kan zijn omdat:
De vlucht die u gekozen hebt is volgeboekt
De geselecteerde route is nog niet beschikbaar
De gevraagde reis datums zijn voor onze volgende periode en de tarieven/stoelen zijn nog niet in het systeem opgeladen voor deze datums
Er zal misschiengeen vlucht voor deze dag van de week gepland zijn
Boekingen naar en van Riga (Letland) en Kaunas (Litouwen) kunnen alleen binnen 7 dagen voor vertrek gemaakt worden door te bellen naar ons reserveringscentrum
Boekingen naar en van Berlijn Schönefeld kunnen alleen binnen 3 dagen voor vertrek gemaakt worden door te bellen naar ons reserveringscentrum
Controleer onze tijden op Ryanair.com of kijk bij de vorige of volgende dag beschikbare vluchten.

Kortom: extra dag hotel, inkomensverlies dag niet werken, enz.

en dan mag je dus blijkbaar nog van geluk spreken dat je niet, voor zaken en dus gebonden aan een bepaalde dag, naar Berlijn moet, want dan weet je bij Ryanair dus pas 3 dagen voor vertrek of je meemag en als de reis langer dan 3 dagen duurt, moet je daar afwachten of je op de dag dat je terug wilt ook terug kunt. Dit is geen probleem voor scholieren, studenten en bejaarden op stedentrip, maar dus echt geen serieus alternatief voor een zakelijke reiziger.
 
Last edited:
als je het zo bekijkt, ja....maar nogmaals, niet iedereen heeft een Goldmember status (wat je zeer waarschijnlijk wat scheelt), hoeft in pak, en heeft behoefte of de noodzaak naar een groot veld te gaan.
Maar goed een tegenvaller, die hoogst waarschijnlijk een uitzondering is.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat marktwerking vroeg of laat uitwassen zoals hidden charges teniet gaat doen. Men moet immers toch de klanten binnenhalen en houden.

Overigens moest ik wel lachen om Naudjuhs verhaal....(reeds in mei geplaatst)...je moet ook nooit een Pool de weg vragen naar Oxford!! haha!
Soms komt het gewoon niet uit om op die buitenplaatsen te zijn....zit zelf nu een nachtje in Hahn, wat als Frankfurt wordt verkocht, maar absoluut NIETS in de buurt is....(dan maar een beetje kloten op t net...)

Overigens aan de topicstarter: PK, die tickets naar AMS zijn ook de pan uitgerezen...en dat is met JOUW club...:cool:
 
Het zijn inderdaad juist die "hidden charges" die irritatie oproepen.
Apart betalen voor je koffer kan ik inkomen, waarom moet iemand anders betalen voor je koffer? Het is echter een beetje flauw om die 8 euro balie inchecken dan niet gelijk er bij te rekenen. Zelfde geldt voor het betalen met creditcard, hoort in de ticket prijs.

Uiteindelijk zijn jullie wel degelijk de goedkoopste, waarom dan niet gewoon adverteren met een realistische ticketprijs ?

Wat me trouwens wel tegenviel was dat de kalender niet aan boord te kopen is, die wilde ik nu juist zo graag hebben. De stessen hadden als argument dat het jaar al zo ver om is en de 2009 kalender er nog niet is. Net alsof je die kalender koopt om op te kijken welke dag het is.
 
Uiteindelijk zijn jullie wel degelijk de goedkoopste, waarom dan niet gewoon adverteren met een realistische ticketprijs ?

Wat me trouwens wel tegenviel was dat de kalender niet aan boord te kopen is, die wilde ik nu juist zo graag hebben. De stessen hadden als argument dat het jaar al zo ver om is en de 2009 kalender er nog niet is. Net alsof je die kalender koopt om op te kijken welke dag het is.

Dat is aan de EU om daar egalitee et fraternitee in te brengen...geloof ook wel dat ze daar op aangesproken worden.
Denk dat dat de eerste hick-ups zijn allemaal van een nieuwe manier van shorthaul...zal tzt allemaal wel zich uitfilteren...

die kalender heb ik een hoop van aangeschaft om EIN Ground mee om te kopen...;)
Zitten met smart te wachten op nieuw spul...en geloof me: er loopt wat rond hier...hehe
 
Ahwell manne,
Typisch 'Ollands om over 4 euro te gaan lopen besjoeren eejj.

Tjonge jonge, als je goedkoop wilt vliegen komt dat met beperkingen.

Echt werkelijk waar ongelooflijk........
Misschien heb ik een te amerikaanse kijk gekregen, maar het is echt zo dat een "ollander voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten om na afloop te klagen over een stijve nek!!!
 
Ryanair is geen filantropische instelling!!! Vliegen willen ze “gratis” maken voor de pax..... Ze willen geen andere pax laten betalen voor de bagage enz die jij meebrengt, dat is een eerlijke manier om je prijzen te verlagen. Maar wij allen betalen voor iedereen die met Ryanair vliegt!! Lokale overheden betalen met belastinggeld, premies aan Ryanair om ze te laten vliegen op hun vergeten vliegveld. Ryanair is gewoon een smaakje in het assortiment. Soms heb ik het idee dat mensen die hier bij Ryanair vliegen ook verplicht op de marketing/sales afdeling werken. Voor niets gaat de zon op, en voor de rest betaald er uiteindelijk altijd iemand voor.

Bij het bedrijf waar ik voor werk kost een retourtje Amsterdam - New York (KTEB of waar je wilt) 180.000 euro. Ik weet niet of je hier nog een kosten dekkende 4 euro CC fee voor moet betalen! :grijns:

Grtz Mike5
 
Ryanair is geen filantropische instelling!!! Vliegen willen ze “gratis” maken voor de pax.....
MOL is inmiddels ontwaakt uit zijn droom en heeft toegegeven dat dat niet meer het plan is. Ze willen nog steeds de goedkoopste zijn, maar gratis gaat niet meer lukken. En dat hoeft ook niet meer in het huidige negatieve economisch klimaat.
 
Als consument ben ik in ieder geval blij met RYR. Een tijdje terug ben ik met het hele gezin naar Glasgow geweest vanuit Charleroi. Ook voor €230,00 ongeveer, maar dan dus voor 4 man. Netjes op tijd en alles, alleen een probleem met doopnaam/roepnaam wat wel minder was. De uitleg van Overload in een andere thread maakte me in ieder geval duidelijk waarom dat zo was, en vanuit bedrijfsaspekt begrijpelijk. Gelukkig konden we het op een andere manier dan die € 100,00 regelen ;)

De trein trip in Prestwick was voor ons ook geen probleem, meer sight-seeing ;) en nota bene met korting. In de trein heb ik nog een CO (of Co-co?) van RYR in de trein getroffen, die me een aantal handige websites aan de hand deed (waaronder deze). Overigens was ze wat minder positief over haar salaris als hier op het forum wel eens wordt voorgesteld ;)

Ook mijn ouders zijn een dikke maand terug met RYR naar Spanje geweest, ook daar niets dan lof: mijn vader is moeilijk ter been, en hij werd van alle kanten goed geholpen.
 
@T&G:
Die 4 euro maakt me niet uit, sterker nog, zoals ik al schreef betaal ik liever nog iets meer bij de KLM. Het gaat me om het adverteren met prijzen die niet correct zijn. Adverteer gewoon met de juiste prijs. Verder worden er bewust beter klinkende namen aan luchthavens gegeven, ook dit is niet correct.
Niederrhein heet Niederrhein/Weeze en niet Duesseldorf. Brussel South had net zo goed Paris North kunnen heten, maar heet natuurlijk gewoon Charleroi.
Het gaat niet om de centjes, het gaat om de ontzettend misleidende manier van adverteren.
Vertel gewoon eerlijk wat het kost en waar je naar toe gaat. Dat is toch niet te veel gevraagd.
 
Tsja, de keerzijde van het verhaal van de dure koffie en broodjes is dat mensen zelf hun spul meenemen.

AMSTERDAM (AFN) - De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair en het Britse Bmibaby serveren het duurste kopje koffie van alle prijsvechters die vanaf Nederland vliegen. Zij rekenen hiervoor 3 euro. Dat blijkt donderdag uit een inventarisatie van het blad Zakenreis Magazine.
Bron

En wat gebeurt er dan:
A Ryanair plane was forced to land in Germany after a passenger had an allergic reaction to mushroom soup.

The soup leaked onto the man from a jar in an overhead locker on a flight from Budapest to Dublin on Monday, the airline said.

His neck reportedly swelled up and he struggled to breathe, forcing the plane to divert for emergency medical help.
Bron
 
Dat dat colaatje duur is maakt me niets uit, in het flight magazine staat de correcte prijs vermeld en je bent niet verplicht om het te kopen.
Als Ryanair met de colaprijs zou doen wat ze met de vluchten doen dan zou:
De cola 50 cent kosten, het verplichte servetje 1 euro en het eveneens verplichte bekertje 50 cent. Als je niet in ponden betaald (omdat je die niet hebt omdat je van buiten UK naar buiten UK vliegt) 1 euro extra kosten.
Het irriteert mij dat ze adverteren met onjuiste prijzen en dat ze zelf klinkende namen verzinnen voor afgelegen luchthavens. Dit terwijl ze dat helemaal niet nodig hebben. Ze zijn toch meestal de goedkoopste (uitgaande van de werkelijke prijs) en bieden verder uitstekende sevice. Waarom dan list en bedrog (o.k., meer list dan bedrog, want het staat uiteindelijk wel eerlijk vermeld als je gaat boeken) ?
Leon.
 
Weeze is niet Düsseldorf
Prestwick is niet Glasgow

Zoals al in mijn post gezegd, het staat er uiteindelijk allemaal wel, als je boekt via de website. Zoals ik al schreef geen bedrog, wel list.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zoals sommigen, ryanair bashen, maar de manier waarop ze adverteren irriteerd mij. Kost uiteindelijk veel meer dan in de advertentie, lijkt de BMW dealer wel. Verder alle respect hoor, voor de manier waarop ze zo een grote airline uit de grond gestampt hebben.
 
Back
Top