geen fuel charge maar......

De reden dat het €100,- kost is omdat veel mensen tientallen Ryanair tickets goedkoop kochten en die dan op Ebay zetten. Vervolgens paste je voor een tientje de naam op de ticket aan.
Nu het €100,- kost om een naam op een ticket te veranderen is dat sterk afgenomen.
Dit verklaart het voor mij wel. Ik heb er zelf een keer last van gehad. 3 gezinsleden hebben een doopnaam die gelijk of hetzelfde is aan de roepnaam, de 4de had echter een verschil. Gelukkig wel nog op een schappelijke manier weten te regelen daar we konden aantonen dat het toch echt om dezelfde persoon ging.
En inderdaad, de trip van het vliegveld naar de 'plaats van bestemming': er zijn goede en relatief goedkope alternatieven beschikbaar, in ons geval een goeie treinverbinding ;)
 
@ Overload,

Tickets gratis maken? Begin ik me toch af te vragen waar Ryanair dan van plan is geld mee te verdienen, want dat is toch de bedoeling neem ik aan? Zijn de items die aan boord verkocht worden dermate winstgevend?

Voor de goede orde; deze vraag is uit intresse, geenszins bedoeld om het beleid van Ryanair aan de kaak te stellen ofzo. (Ergens mag ik die no-nonsense aanpak wel).

mvg
Ditched
 
Tja, die dingen aan boord zijn zeker wel zo winstgevend ja. Een goede low-cost maakt een groot deel (zo niet het grootste deel) van zijn winst uit bijkomende verdiensten. Verkoop aan boord, online verkoop van hotels, autohuur, verzekering, etc. Dat levert flink veel op!
 
@ Overload,

Tickets gratis maken? Begin ik me toch af te vragen waar Ryanair dan van plan is geld mee te verdienen, want dat is toch de bedoeling neem ik aan? Zijn de items die aan boord verkocht worden dermate winstgevend?

Voor de goede orde; deze vraag is uit intresse, geenszins bedoeld om het beleid van Ryanair aan de kaak te stellen ofzo. (Ergens mag ik die no-nonsense aanpak wel).

mvg
Ditched

Wordt verdient aan de credit card, 4 euro per persoon per betaling. Boekte gisteren vluchtje met Ryanair voor 2 personen kwam onverwachts 8 Euro bij wordt leuk als je met je gezinnetje van 5 op vakantie gaat. Maar goed sommige airliners gooien er een fuelcharge op etc. Uiteindelijk spaarde het me 250 Euro op de goedkoopste vlucht met de blauwe zwaan, moet ik wel voor naar Eindhoven.

Cheerio,

PS'99
 
Hoezo onverwachts? Zei Ryan dat het ticket 10 euro kostte en twee maanden later zag je 18 euro op je afschrift staan? ;)

Zonder gekheid, moment dat je betaalt staat het er gewoon zwart op wit wat je betaalt. If not you have been robbed. What is the big deal?

Macaroni zeg, bij Martinair moest ik een tijdje geleden na het inchecken alsnog een heftige fuel surcharge betalen. Dat verbleekt alle, aan de lowcost inherente, 'verscholen' kosten

p.s. je hebt toch wel een debit card?
 
Ryanair maakt geen winst op credit card bookings, maar berekent de kosten daarvan aan de passagiers die per credit card betalen. Nogmaals, ook nu weer, om het voor andere passagiers die wel gewoon meteen betalen goedkoper te maken en hen niet voor anderen te laten betalen.
 
Hoezo onverwachts? Zei Ryan dat het ticket 10 euro kostte en twee maanden later zag je 18 euro op je afschrift staan? ;)

Zonder gekheid, moment dat je betaalt staat het er gewoon zwart op wit wat je betaalt. If not you have been robbed. What is the big deal?

Macaroni zeg, bij Martinair moest ik een tijdje geleden na het inchecken alsnog een heftige fuel surcharge betalen. Dat verbleekt alle, aan de lowcost inherente, 'verscholen' kosten

p.s. je hebt toch wel een debit card?

Het zijn allemaal trucjes van verborgen kosten, eerst alles wegklikken en daarna wanneer alles 0 staat komt de 8 euro erbij, bij de betaling op de betaal pagina had de 8 euro initieel niet gezien. Kan zijn dat ik dat over het hoofd heb gezien. maar goed als ik dat doe doen waarschijnlijk meedere dat. Ik heb inderdaad een debit card maar dan komen de transfer kosten en lagere wisselkoers erbij als betaling in Euro's is. Helaas kon ik de currency niet wijzigen.

en Overload een betaling per credit card kost zover ik weet per transactie geld, niet per persoon. Volgens mij wordt hier dus wel aan verdiend. Verder geen klachten over de prijs nog steeds goedkoper dan de concurenten op de route. alleen er komen een aantal kosten bij die misschien niet helemaal verborgen zijn maar dan wel lastig te vinden.

cheerio PS'99
 
Last edited:
Het excuus dat er op creditcardtransacties geen winst wordt gemaakt wordt door elke lowco naar voren geschoven. Ook mijn werkgever zegt dat.

Geloof ik het? Nee, ik geloof er geen zak van. Als dit echt de kosten zijn die ze maken, dan moeten ze misschien eens met de transaction provider gaan praten. Bij grote aantallen transacties zouden de kosten niet boven de 2% moeten komen en zelfs dat is hoog. Ook is het voor sommige bedrijven (grote supermarktketens bijvoorbeeld) mogelijk een vast maandelijks bedrag af te spreken voor alle transacties. Lowco's hebben, lijkt mij, voldoende transacties om iig onder die 2% te komen.

Dus is 8 euro per pax zonder winst is òf complete bullshit, òf zeer slecht contractwerk van de lowco.
 
[YOUTUBE]http://youtube.com/watch?v=dlDnRzxR0bo[/YOUTUBE]

GELUIDSILOSATIE? Ik mag toch hopen dat dat vliegtuig geiloseerd is!
 
Het excuus dat er op creditcardtransacties geen winst wordt gemaakt wordt door elke lowco naar voren geschoven. Ook mijn werkgever zegt dat.

Geloof ik het? Nee, ik geloof er geen zak van. Als dit echt de kosten zijn die ze maken, dan moeten ze misschien eens met de transaction provider gaan praten. Bij grote aantallen transacties zouden de kosten niet boven de 2% moeten komen en zelfs dat is hoog. Ook is het voor sommige bedrijven (grote supermarktketens bijvoorbeeld) mogelijk een vast maandelijks bedrag af te spreken voor alle transacties. Lowco's hebben, lijkt mij, voldoende transacties om iig onder die 2% te komen.

Dus is 8 euro per pax zonder winst is òf complete bullshit, òf zeer slecht contractwerk van de lowco.
http://www.platformdetailhandel.nl/index.cfm/4,858,3,html
In Nederland liggen de kosten voor het gebruik van een creditcard voor de ondernemer tussen de 1,5 en 6%, maar dat verschilt per bedrijf (welk contract kan je als bedrijf afsluiten) en uiteraard ook per land.

Ryanair berekent €4 per one way trip, dus €8 euro per vlucht.
Op verschillende fora lees ik dat de gemiddelde creditcard in de UK zo'n 2,5% merchant service charge (MSC) vraagt aan (kleine) bedrijven (in 2003 heeft RYR besloten om geen american express meer te accepteren vanwege hoge MSC), dus een simpel rekensommetje leert dat met die 2,5% kosten, je bij een ticketprijs van 320 euro of hoger, jij "verdient" aan die €8 opslag, onder de €320, verdient RYR aan die €8.

Mij maak je niet wijs dat RYR niet een mooi bedrag heeft afgesproken met hun creditcard maatschappijen, dus mij lijkt het stug dat ze meer moeten betalen dan die 2,5%.

In 2004 was de MSC in de UK iets meer dan 1,5%, wat de eerder genoemde €320 euro verhoogt naar zo'n €500 (bij 1,6%). In Ierland lag het percentage onder de 1,5%.
 
PAYMENT DETAILS
********65.96 EUR Total Fare
*******114.60 EUR Taxes, Fees & Charges
********16.00 EUR Passenger Fee: CC
*******196.56 EUR Total Paid

dit is de rekening die ik had. Ben net op de website van Ryanair wezen kijken en zie dat voor een credit card betaling 4 euro per persoon per vlucht betaald moet worden. Of te wel retourtje kost je 16 euro alleen aan credit card kosten voor 2 personen.

en die 16 euro komt er pas bij nadat je de betaling gedaan hebt. of te wel wanneer je je mail met de rekening krijgt. Je kunt het vinden op de betaalsite wanneer je klikt op credit card informatie, het staat er wel maar je moet er naar zoeken

Je kunt mij niet vertellen dat daar geen geld aan verdiend wordt.
 
Dat klopt. Zoals ik al eerder schreef. Daar wordt geen geld aan verdient.

Als je dat denkt, begrijp je niet helemaal hoe Ryanair werkt. Zoals al eerder gezegd, proberen ze het vliegen voor de pasagier geheel gratis te maken. Bovendien zijn ze de enige die er altijd voor hebben gevochten om dit soort 'verborgen' extra's kwijt te raken en een vaste (all inclusive) prijs te hanteren. Als we meer aan een passagier wilden verdienen, zouden we de ticketprijs wel omhoog doen.
Echter, ook in dit geval, gaat het er om mensen te ontmoedigen per credit card te betalen en als ze dat toch willen doen, te zorgen dat dit volledig kosten dekkend is en anderen die wel netjes meteen betalen er niet voor op draaien.
Verder brengt het meer kosten met zich mee dan je denkt. Zo hebben we onlangs een IT afdeling gekregen met een aantal mensen in vaste dienst. Dat hadden we als enige Luchtvaartmaatschappij nog niet.
 
Last edited:
Dat klopt. Zoals ik al eerder schreef. Daar wordt geen geld aan verdient.
Als hij werkelijk 200 euro heeft betaald voor 2 personen heen en weer , verdient RYR wel degelijk aan de creditcard kosten voor die boeking. Kan ook niet anders, want de kosten voor RYR zijn variabel, gelinkt aan de ticketprijzen. Dus een vast bedrag van €4 kan mogelijk gemiddeld genomen gelijk zijn aan de kosten die RYR maakt, maar zal bij goedkope vluchten wel degelijk geld op leveren.
Vraag is in hoeverre die verdiensten weg vallen bij boekingen met hogere kosten...

(tenzij MOL keihard genomen is door de creditcard maatschappijen en een significant hogere bijdrage moet leveren in vergelijking met de rest van het bedrijfsleven)
 
Zoals al eerder gezegd, proberen ze het vliegen voor de pasagier geheel gratis te maken.

Het is pas gratis als je, met (hand) bagage, op je bestemming arriveert zonder ook maar iets betaalt te hebben. Hier laat ik de airport tax dan even buiten beschouwing want dat heeft niets met de airline te maken.
Je kan het dan allemaal leuk verpakken met creditcardkosten, bagagekosten, incheckkosten en noem maar op, bottemline is dat je dus gewoon betaalt voor je vlucht. De eerste (een paar) weinig, de laatste stoeltjes voor best veel.

De dag dat je een B737 koopt of least, de bemanning salaris moet betalen, de brandstof tankt en je de passagier (echt) gratis laat vliegen, vreet ik m'n pet op.
 
Ryanair betaalt de belasting etc al voor een percentage van de pax. Uiteindelijk gaat Ryanair alle kosten voor de passagier betalen, zodat die volledig gratis vliegt. We geven al miljoenen tickets weg (soms letterlijk op straat) waarbij dat nu al zo is.
 
Dat klopt. Zoals ik al eerder schreef. Daar wordt geen geld aan verdient.

Als je dat denkt, begrijp je niet helemaal hoe Ryanair werkt. Zoals al eerder gezegd, proberen ze het vliegen voor de pasagier geheel gratis te maken. Bovendien zijn ze de enige die er altijd voor hebben gevochten om dit soort 'verborgen' extra's kwijt te raken en een vaste (all inclusive) prijs te hanteren. Als we meer aan een passagier wilden verdienen, zouden we de ticketprijs wel omhoog doen.
Echter, ook in dit geval, gaat het er om mensen te ontmoedigen per credit card te betalen en als ze dat toch willen doen, te zorgen dat dit volledig kosten dekkend is en anderen die wel netjes meteen betalen er niet voor op draaien.
Verder brengt het meer kosten met zich mee dan je denkt. Zo hebben we onlangs een IT afdeling gekregen met een aantal mensen in vaste dienst. Dat hadden we als enige Luchtvaartmaatschappij nog niet.

The user pays. Helemaal mee eens. Echter laten de bovenstaande rekensommetjes zien dat, zoals ik al eerder zei, Ryanair (en de andere lowco's; laten we wel wezen) een major fuckup heeft gemaakt bij het afsluiten van zijn deals met de credit co's, of gewoon winst maakt op de credit card charge. IT afdeling of niet; bij een beetje onderhandelen kan je het online betalingssysteem zelfs voor je laten onderhouden door een credit card co, dus zoveel kost het niet. Daarnaast; een vaste charge (per pax nog wel) voor een transactie is onzin voor het 'dekken' van een variabele kostenpost.

Je opmerking "mensen die wel direct betalen" raakt helemaal kant noch wal. Het heeft niets te maken met direct betalen of niet. Mijn creditcardbetalingen gaan direct van mijn rekening af. De MSC geldt ook voor debit cards (wel lager), en ook voor systemen als iDeal.
Maar goed, welke keuze hebben we? Tenzij we in de UK/Eire wonen (Solo/Debit) is de enige betalingsoptie bij Ryan (en de meeste anderen) de creditcard. Dat is geen keuze, dat is de enige mogelijkheid.

Dus zeggen dat Ryanair mij ontmoedigd te betalen met creditcard betekent gewoon dat Ryanair mij ontmoedigd met ze te vliegen....
 
@ Overload

Is het nu €4,- om te ontmoedigen of om de kosten te dekken?

Als je per been, per persoon €4,- moet betalen en je boekt iets voor 4 personen, lets say je gaat op en neer van, the middle of nowhere naar the middle of nowhere, betaal je dus €32,- aan "Passenger Fee: CC" terwijl er maar 1 rekening betaald moet worden, toch? Laatste wat MOL dan volgens mij wil is betalen met CC ontmoedigen.

:passed:
 
Back
Top