VFR on airways (France)

LimaRomeo

New member
Een beetje een gekke vraag misschien, maar ik zal ze dan maar stellen.

Ik ben een PPL houder met en zou deze zomer naar het zuiden van Frankrijk willen vliegen. Nu lees ik her en der dat je in Frankrijk ook VFR kan vliegen op de airways.
Welke klasse luchtruim is dat dan (B?)
Wie controleert die airways (Paris Info, ...)
Die officiele airways doorkruisen vaak TMA's. Blijf je de heel tijd verbonden met dezelfde frequentie of moet je telkens heen en weer schakelen naar de TMA freq?

Kortom, hoe werkt vliegen op een airway??

Dank!!

Lode
 
Waarom zou je NIET VFR op een airway kunnen vliegen? Zolang je niet in klasse A luchtruim vliegt, zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen.
 
De klasse airspace hangt een beetje af van waar je precies zit. Ben zelf ooit VFR met een Fokker 100 van Montpelier naar Woensdracht gevlogen op FL105. Een IRS kwam niet online in NAV mode en daardoor waren we niet IFR/B-RNAV capable. Severe CAVOK de hele weg dus IFR gecancelled tijdens het opstarten en VFR gegaan.
Ik zou behalve de VFR-kaart ook de Jeppesen IFR low kaarten meenemen: daarop zie je het makkelijkst de MEA van de airways en airspace zoals TMAs.

Veel plezier! Erik.
 
Ok, ik ben al een stukje wijzer. Maar een belangrijke vraag is nog: als die airway een stukje TMA doorkruist, blijf je dan praten met de controlefrequentie (ACC) die gezag heeft over die airway of moet je overschakelen op die bepaalde TMA frequentie?
Iemand?
Dank!
 
Dat hangt af van de klasse luchtruim. Ik heb de info over het Franse luchtruim even niet bij de hand, maar verwacht dat je wel klasse B of C zult tegenkomen. Dan moet je dus crossing clearance vragen, net alsof je in NL een CTR kruist. Afhankelijk van je hoogte kun je ook buiten de TMAs de hele weg door controlled airspace vliegen en dan zul je moeten blijven praten, maar dan zul je ook door ATC worden overgezet op de volgende freq.

Erik
 
Back
Top