André
Member
Mensen,
Ik lees net op de Telegraaf website onderstaand stuk (of klik op deze link)
AMSTERDAM - Als met alles gaat het ook, en misschien wel vooral, in de reis- en luchtvaartwereld om facade, imago en illusies, zo men wil. Prijsvechters in de luchtvaart moeten het vooral hebben van het imago dat ze goedkoop zijn; dat ontstaat door stunten, incidenten. Voor 1 euro een tripje naar Barcelona, duizenden tickets gratis – wie controleert dat uiteindelijk - of zoals de Ryanair directie nog niet zo lang geleden rondtoeterde dat de medewerkers hun mobieltjes in de sobere kantoorruimten niet meer mochten opladen om kosten te besparen. Zo ontstaat het imago dat een prijsvechter echt goedkoop moet zijn.
Albert Heijn kon in het verleden volstaan met een peperdure advertentiecampagne die duidelijk maakte dat de grootgrutter op de kleintjes lette.... De luchtvaart vraagt om “hardere” akties. Het is allemaal nog onbetrouwbaarder dan de verkiezingsuitslag in Zimbabwe.
Wie bij prijsvechters bijkomende kosten van toeslagen, transfers van de verder weggelegen luchthavens naar de uiteindelijke bestemming en een hapje en een drankje bij elkaar optelt, komt nogal eens hoger uit dan de reissom met traditionele maatschappijen. Wie dan de betere service bij problemen in rekening neemt, bijvoorbeeld bij overboekingen, annuleringen (hotelkosten) kan pas echt een verstandig reisbesluit nemen
Ryanair, Europa’s grootste prijsvechter, maakte deze week bekend dat om kosten te besparen zoveel mogelijk worden gestimuleerd om via internet te laten incheccken. Geen slechte zaak, denk je dan, als daarmee de vliegprijs laag blijft. Maar pas op, passagiers die niet over een computer beschikken betalen vrijwel per dir4ect sinds 5 mei meer voor het inchecken op luchthavens. Geen 4 maar 5 euro. Lijkt weinig, maar is wel 25%...
Een slechtere en vaak ronduit schandalige service brengt de prijsvechters, die het met de stijgende brandstofprijs en andere kosten nu letterlijk en figuurlijk ook verliezen, meer geld in het laatje te brengen.
Mark Biemans vroeg in een mailtje of het is het toegestaan dat Ryanair € 100 rekent voor een administratieve handeling, die slechts 3 minuten heeft geduurd?
“Bij een boeking op internet bij Ryanair voor een vlucht naar Spanje voor twee personen, werd bij een daarvan de roepnaam ingevuld in plaats van de doopnaam.
Aan de incheck-balie werd ons medegedeeld dat we naar de Ryanair-service-balie (?) moesten om het ticket te laten wijzigen. Geen keus natuurlijk. En acuut € 100 armer. De vakantiestemming goed verpest natuurlijk”.
De vraag of dat is toegestaan, is met “ja” snel beantwoord. Zolang de klant het pikt en kiest voor de “lage” vliegprijs van Ryanair..
Mark Biemans redeneert: “Dat het niet fout ingevuld mag worden, kan ik me iets bij voorstellen. Daar zullen wel regels en kleine lettertjes voor zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat voor die handeling € 100 mag worden gerekend. Reken maar mee: 10 passagiers in de rij, 3 minuten per klant, maal € 100 is € 1000 euro. Dat is een uurtarief van € 2000. En dat terwijl Ryanair durft te adverteren met aanbiedingen van € 13 met in een sterretje vermeld: “ZONDER VERBORGEN KOSTEN”.
Hans Visser van de gelijknamige prestigieuze schoenenmodezaak in Amsterdam en zijn vrouw Ans wachten nu al sinds 22 februari op teruggave van € 336,36 van Spaanse prijsvechter Vueling. Het bedrag werd met de Visa Card betaald voor een vlucht, die werd geannuleerd. Vueling beloofde het bedrag terug te storten binnen 30 dagen, wat ook al erg lang is. Maar een maandje rente is voor Vueling kennelijk ook nooit weg. Intussen wacht de geergerde Amsterfdammer nu al bijna drie maanden.
“Op alle correspondentie krijg ik tot nu toe alleen maar standaard excuses met de mededeling dat het geld nu spoedig wordt overgemaakt. Maar ik heb nog niks ontvangen”, liet hij mij weten. Vueling strijkt intussen nu bijna een kwartaal rente op en nog lijkt het de maatschappij op de verlies en winstrekening niet echt voor de wind te gaan
Een andere BN-er, btv producent Gert Berg, stuurde me een mail met ervaringen van een geheel andere orde, waarmee ook geld valt te verdienen. “Als veelreiziger, dacht ik het slechtste al meegemaakt te hebben. Zo is het niet. Ryanair slaat alles”,aldus Berg, die op 21 maart met zijn zoontje Thomas de avondvlucht nam van Eindhoven Airport naar Marseille.
“Ryanair kostte mij bijna € 800 voor twee tickets retour Eigen schuld, laat geboekt. Naar binnen gedreven in een vies vliegtuig. Schoonmaken doen ze kennelijk 1 keer per dag. Geen beenruimte, geen service en volstrekt onbekwame bediening’, stelde de tv maker vast.
Hij verhaalt verder: “Ik nam een broodje, twee opgewarmde soepjes en een cappucino, voor mij en mijn zoon. De soep was in orde . Het broodje van 8 euro vies en vochtig en de aangeprezen koffie beneden elk niveau. Klagen hielp niet..
"Ik heb het broodje niet gemaakt”, was het verweer van purser Laura. Toen ik opmerkte dat het verkopen van zo'n broodje net zo'n grote bijdrage aan wanprestatie is als het maken, werd onze Laura een amateur. “This man is crazy”, zei ze hoorbaar tegen haar collega. Het werd nog erger. Tijdens de landing moesten de tafeltjes omhoog, meldde de piloot terecht.
Laura kwam weer langs om het te controleren. Op ons ' petit tableau 'stonden nog twee lege soepkommen en een volle kop lauwe, onsmakelijke, koffie en het flesje water van de buren. Geen enkel personeelslid deed een poging de rommel op te ruimen. Laura kwam weer langs en meldde dat we het maar op ons schoot moesten zetten. Opruimen was er niet bij. Tegen elke regels tijdens het landen. Koffie en soepkommen!
Gert Berg: Ik was het zat en vroeg om haar naam. Niet gekregen... Ik weet dat ze Laura heet. Haar achternaam bleef een geheim. Toen ik uitstapte zag ik haar in de open cockpit met haar benen op een stoel. Ze zwaaide nog wat naar de passagiers. Ook de piloot vond dat blijkbaar gewoon...”.
Misschien verstandig deze en andere ervaringen bij de keuze van een vliegmaatschappij te betrekken. Traditionele maatschappijen hoeven echt niet duurder te zijn. De kans op ergernissen lijkt in elk geval minder te zijn
Passagiers kunnen trouwens sinds deze week overigens voor het vinden van goedkope vliegtarieven “vliegticket-advies” krijgen via de website “melookyoubook.com”. Maar ja...., kost wel weer € 7,50 voor vlucht binnen Europa en €15 voor een intercontinentale vliegreis.
Nu nog een consumentenorganisatie of –autoriteit die optreedt tegen deze vaak schandalige praktijken, die met name prijsvechters er op na blijken te houden. Voorbeelden te over.
Dat laaste stuk is gewoon Ryanair Bashen! Ik heb al vaak met Ryanair gevlogen maar ik heb nog NOOIT ergens last van gehad, ja het gaat allemaal efficient, en je moet zorgen dat je doet wat er gezegd word want bij een 25 minuten turnarround kunnen ze geen rondleiding geven bij de kist, maar het gaat allemaal prima, en het kost weinig, als je zelf maar zorgt dat je je shit voor elkaar hebt.
En als het je niet bevalt, dan boek je toch lekker een ticket voor 3 keer zoveel bij een ander Ik ga 21 Juni weer lekker naar Bergamo voor € 30.- RETOUR JA! en dat is INCLUSIEF belastingen en de koffer, want daar moet je ook voor betalen. Maar dan nog.
Tjonge jonge, dat de Telegraaf niet zelf eens onderzoek verricht tussen de Legacy carriers en de LOCO's. Gewoon een aantal data pakken en een paar destinations, en kijken wie het goedkoopst is, is toch allemaal niet zo moeilijk?
Groeten
:radar: André :radar:
PS: Like I care wat een BNer er van vind! Hebben die meer rechten dan een ander of zo? Moeten die beter behandeld worden?
Ik lees net op de Telegraaf website onderstaand stuk (of klik op deze link)
AMSTERDAM - Als met alles gaat het ook, en misschien wel vooral, in de reis- en luchtvaartwereld om facade, imago en illusies, zo men wil. Prijsvechters in de luchtvaart moeten het vooral hebben van het imago dat ze goedkoop zijn; dat ontstaat door stunten, incidenten. Voor 1 euro een tripje naar Barcelona, duizenden tickets gratis – wie controleert dat uiteindelijk - of zoals de Ryanair directie nog niet zo lang geleden rondtoeterde dat de medewerkers hun mobieltjes in de sobere kantoorruimten niet meer mochten opladen om kosten te besparen. Zo ontstaat het imago dat een prijsvechter echt goedkoop moet zijn.
Albert Heijn kon in het verleden volstaan met een peperdure advertentiecampagne die duidelijk maakte dat de grootgrutter op de kleintjes lette.... De luchtvaart vraagt om “hardere” akties. Het is allemaal nog onbetrouwbaarder dan de verkiezingsuitslag in Zimbabwe.
Wie bij prijsvechters bijkomende kosten van toeslagen, transfers van de verder weggelegen luchthavens naar de uiteindelijke bestemming en een hapje en een drankje bij elkaar optelt, komt nogal eens hoger uit dan de reissom met traditionele maatschappijen. Wie dan de betere service bij problemen in rekening neemt, bijvoorbeeld bij overboekingen, annuleringen (hotelkosten) kan pas echt een verstandig reisbesluit nemen
Ryanair, Europa’s grootste prijsvechter, maakte deze week bekend dat om kosten te besparen zoveel mogelijk worden gestimuleerd om via internet te laten incheccken. Geen slechte zaak, denk je dan, als daarmee de vliegprijs laag blijft. Maar pas op, passagiers die niet over een computer beschikken betalen vrijwel per dir4ect sinds 5 mei meer voor het inchecken op luchthavens. Geen 4 maar 5 euro. Lijkt weinig, maar is wel 25%...
Een slechtere en vaak ronduit schandalige service brengt de prijsvechters, die het met de stijgende brandstofprijs en andere kosten nu letterlijk en figuurlijk ook verliezen, meer geld in het laatje te brengen.
Mark Biemans vroeg in een mailtje of het is het toegestaan dat Ryanair € 100 rekent voor een administratieve handeling, die slechts 3 minuten heeft geduurd?
“Bij een boeking op internet bij Ryanair voor een vlucht naar Spanje voor twee personen, werd bij een daarvan de roepnaam ingevuld in plaats van de doopnaam.
Aan de incheck-balie werd ons medegedeeld dat we naar de Ryanair-service-balie (?) moesten om het ticket te laten wijzigen. Geen keus natuurlijk. En acuut € 100 armer. De vakantiestemming goed verpest natuurlijk”.
De vraag of dat is toegestaan, is met “ja” snel beantwoord. Zolang de klant het pikt en kiest voor de “lage” vliegprijs van Ryanair..
Mark Biemans redeneert: “Dat het niet fout ingevuld mag worden, kan ik me iets bij voorstellen. Daar zullen wel regels en kleine lettertjes voor zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat voor die handeling € 100 mag worden gerekend. Reken maar mee: 10 passagiers in de rij, 3 minuten per klant, maal € 100 is € 1000 euro. Dat is een uurtarief van € 2000. En dat terwijl Ryanair durft te adverteren met aanbiedingen van € 13 met in een sterretje vermeld: “ZONDER VERBORGEN KOSTEN”.
Hans Visser van de gelijknamige prestigieuze schoenenmodezaak in Amsterdam en zijn vrouw Ans wachten nu al sinds 22 februari op teruggave van € 336,36 van Spaanse prijsvechter Vueling. Het bedrag werd met de Visa Card betaald voor een vlucht, die werd geannuleerd. Vueling beloofde het bedrag terug te storten binnen 30 dagen, wat ook al erg lang is. Maar een maandje rente is voor Vueling kennelijk ook nooit weg. Intussen wacht de geergerde Amsterfdammer nu al bijna drie maanden.
“Op alle correspondentie krijg ik tot nu toe alleen maar standaard excuses met de mededeling dat het geld nu spoedig wordt overgemaakt. Maar ik heb nog niks ontvangen”, liet hij mij weten. Vueling strijkt intussen nu bijna een kwartaal rente op en nog lijkt het de maatschappij op de verlies en winstrekening niet echt voor de wind te gaan
Een andere BN-er, btv producent Gert Berg, stuurde me een mail met ervaringen van een geheel andere orde, waarmee ook geld valt te verdienen. “Als veelreiziger, dacht ik het slechtste al meegemaakt te hebben. Zo is het niet. Ryanair slaat alles”,aldus Berg, die op 21 maart met zijn zoontje Thomas de avondvlucht nam van Eindhoven Airport naar Marseille.
“Ryanair kostte mij bijna € 800 voor twee tickets retour Eigen schuld, laat geboekt. Naar binnen gedreven in een vies vliegtuig. Schoonmaken doen ze kennelijk 1 keer per dag. Geen beenruimte, geen service en volstrekt onbekwame bediening’, stelde de tv maker vast.
Hij verhaalt verder: “Ik nam een broodje, twee opgewarmde soepjes en een cappucino, voor mij en mijn zoon. De soep was in orde . Het broodje van 8 euro vies en vochtig en de aangeprezen koffie beneden elk niveau. Klagen hielp niet..
"Ik heb het broodje niet gemaakt”, was het verweer van purser Laura. Toen ik opmerkte dat het verkopen van zo'n broodje net zo'n grote bijdrage aan wanprestatie is als het maken, werd onze Laura een amateur. “This man is crazy”, zei ze hoorbaar tegen haar collega. Het werd nog erger. Tijdens de landing moesten de tafeltjes omhoog, meldde de piloot terecht.
Laura kwam weer langs om het te controleren. Op ons ' petit tableau 'stonden nog twee lege soepkommen en een volle kop lauwe, onsmakelijke, koffie en het flesje water van de buren. Geen enkel personeelslid deed een poging de rommel op te ruimen. Laura kwam weer langs en meldde dat we het maar op ons schoot moesten zetten. Opruimen was er niet bij. Tegen elke regels tijdens het landen. Koffie en soepkommen!
Gert Berg: Ik was het zat en vroeg om haar naam. Niet gekregen... Ik weet dat ze Laura heet. Haar achternaam bleef een geheim. Toen ik uitstapte zag ik haar in de open cockpit met haar benen op een stoel. Ze zwaaide nog wat naar de passagiers. Ook de piloot vond dat blijkbaar gewoon...”.
Misschien verstandig deze en andere ervaringen bij de keuze van een vliegmaatschappij te betrekken. Traditionele maatschappijen hoeven echt niet duurder te zijn. De kans op ergernissen lijkt in elk geval minder te zijn
Passagiers kunnen trouwens sinds deze week overigens voor het vinden van goedkope vliegtarieven “vliegticket-advies” krijgen via de website “melookyoubook.com”. Maar ja...., kost wel weer € 7,50 voor vlucht binnen Europa en €15 voor een intercontinentale vliegreis.
Nu nog een consumentenorganisatie of –autoriteit die optreedt tegen deze vaak schandalige praktijken, die met name prijsvechters er op na blijken te houden. Voorbeelden te over.
Dat laaste stuk is gewoon Ryanair Bashen! Ik heb al vaak met Ryanair gevlogen maar ik heb nog NOOIT ergens last van gehad, ja het gaat allemaal efficient, en je moet zorgen dat je doet wat er gezegd word want bij een 25 minuten turnarround kunnen ze geen rondleiding geven bij de kist, maar het gaat allemaal prima, en het kost weinig, als je zelf maar zorgt dat je je shit voor elkaar hebt.
En als het je niet bevalt, dan boek je toch lekker een ticket voor 3 keer zoveel bij een ander Ik ga 21 Juni weer lekker naar Bergamo voor € 30.- RETOUR JA! en dat is INCLUSIEF belastingen en de koffer, want daar moet je ook voor betalen. Maar dan nog.
Tjonge jonge, dat de Telegraaf niet zelf eens onderzoek verricht tussen de Legacy carriers en de LOCO's. Gewoon een aantal data pakken en een paar destinations, en kijken wie het goedkoopst is, is toch allemaal niet zo moeilijk?
Groeten
:radar: André :radar:
PS: Like I care wat een BNer er van vind! Hebben die meer rechten dan een ander of zo? Moeten die beter behandeld worden?