Werkt die AB bij de KLM of zo???

André

Member
Mensen,

Ik lees net op de Telegraaf website onderstaand stuk (of klik op deze link)

AMSTERDAM - Als met alles gaat het ook, en misschien wel vooral, in de reis- en luchtvaartwereld om facade, imago en illusies, zo men wil. Prijsvechters in de luchtvaart moeten het vooral hebben van het imago dat ze goedkoop zijn; dat ontstaat door stunten, incidenten. Voor 1 euro een tripje naar Barcelona, duizenden tickets gratis – wie controleert dat uiteindelijk - of zoals de Ryanair directie nog niet zo lang geleden rondtoeterde dat de medewerkers hun mobieltjes in de sobere kantoorruimten niet meer mochten opladen om kosten te besparen. Zo ontstaat het imago dat een prijsvechter echt goedkoop moet zijn.

Albert Heijn kon in het verleden volstaan met een peperdure advertentiecampagne die duidelijk maakte dat de grootgrutter op de kleintjes lette.... De luchtvaart vraagt om “hardere” akties. Het is allemaal nog onbetrouwbaarder dan de verkiezingsuitslag in Zimbabwe.

Wie bij prijsvechters bijkomende kosten van toeslagen, transfers van de verder weggelegen luchthavens naar de uiteindelijke bestemming en een hapje en een drankje bij elkaar optelt, komt nogal eens hoger uit dan de reissom met traditionele maatschappijen. Wie dan de betere service bij problemen in rekening neemt, bijvoorbeeld bij overboekingen, annuleringen (hotelkosten) kan pas echt een verstandig reisbesluit nemen

Ryanair, Europa’s grootste prijsvechter, maakte deze week bekend dat om kosten te besparen zoveel mogelijk worden gestimuleerd om via internet te laten incheccken. Geen slechte zaak, denk je dan, als daarmee de vliegprijs laag blijft. Maar pas op, passagiers die niet over een computer beschikken betalen vrijwel per dir4ect sinds 5 mei meer voor het inchecken op luchthavens. Geen 4 maar 5 euro. Lijkt weinig, maar is wel 25%...

Een slechtere en vaak ronduit schandalige service brengt de prijsvechters, die het met de stijgende brandstofprijs en andere kosten nu letterlijk en figuurlijk ook verliezen, meer geld in het laatje te brengen.

Mark Biemans vroeg in een mailtje of het is het toegestaan dat Ryanair € 100 rekent voor een administratieve handeling, die slechts 3 minuten heeft geduurd?

“Bij een boeking op internet bij Ryanair voor een vlucht naar Spanje voor twee personen, werd bij een daarvan de roepnaam ingevuld in plaats van de doopnaam.

Aan de incheck-balie werd ons medegedeeld dat we naar de Ryanair-service-balie (?) moesten om het ticket te laten wijzigen. Geen keus natuurlijk. En acuut € 100 armer. De vakantiestemming goed verpest natuurlijk”.

De vraag of dat is toegestaan, is met “ja” snel beantwoord. Zolang de klant het pikt en kiest voor de “lage” vliegprijs van Ryanair..

Mark Biemans redeneert: “Dat het niet fout ingevuld mag worden, kan ik me iets bij voorstellen. Daar zullen wel regels en kleine lettertjes voor zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat voor die handeling € 100 mag worden gerekend. Reken maar mee: 10 passagiers in de rij, 3 minuten per klant, maal € 100 is € 1000 euro. Dat is een uurtarief van € 2000. En dat terwijl Ryanair durft te adverteren met aanbiedingen van € 13 met in een sterretje vermeld: “ZONDER VERBORGEN KOSTEN”.

Hans Visser van de gelijknamige prestigieuze schoenenmodezaak in Amsterdam en zijn vrouw Ans wachten nu al sinds 22 februari op teruggave van € 336,36 van Spaanse prijsvechter Vueling. Het bedrag werd met de Visa Card betaald voor een vlucht, die werd geannuleerd. Vueling beloofde het bedrag terug te storten binnen 30 dagen, wat ook al erg lang is. Maar een maandje rente is voor Vueling kennelijk ook nooit weg. Intussen wacht de geergerde Amsterfdammer nu al bijna drie maanden.

“Op alle correspondentie krijg ik tot nu toe alleen maar standaard excuses met de mededeling dat het geld nu spoedig wordt overgemaakt. Maar ik heb nog niks ontvangen”, liet hij mij weten. Vueling strijkt intussen nu bijna een kwartaal rente op en nog lijkt het de maatschappij op de verlies en winstrekening niet echt voor de wind te gaan

Een andere BN-er, btv producent Gert Berg, stuurde me een mail met ervaringen van een geheel andere orde, waarmee ook geld valt te verdienen. “Als veelreiziger, dacht ik het slechtste al meegemaakt te hebben. Zo is het niet. Ryanair slaat alles”,aldus Berg, die op 21 maart met zijn zoontje Thomas de avondvlucht nam van Eindhoven Airport naar Marseille.

“Ryanair kostte mij bijna € 800 voor twee tickets retour Eigen schuld, laat geboekt. Naar binnen gedreven in een vies vliegtuig. Schoonmaken doen ze kennelijk 1 keer per dag. Geen beenruimte, geen service en volstrekt onbekwame bediening’, stelde de tv maker vast.

Hij verhaalt verder: “Ik nam een broodje, twee opgewarmde soepjes en een cappucino, voor mij en mijn zoon. De soep was in orde . Het broodje van 8 euro vies en vochtig en de aangeprezen koffie beneden elk niveau. Klagen hielp niet..

"Ik heb het broodje niet gemaakt”, was het verweer van purser Laura. Toen ik opmerkte dat het verkopen van zo'n broodje net zo'n grote bijdrage aan wanprestatie is als het maken, werd onze Laura een amateur. “This man is crazy”, zei ze hoorbaar tegen haar collega. Het werd nog erger. Tijdens de landing moesten de tafeltjes omhoog, meldde de piloot terecht.

Laura kwam weer langs om het te controleren. Op ons ' petit tableau 'stonden nog twee lege soepkommen en een volle kop lauwe, onsmakelijke, koffie en het flesje water van de buren. Geen enkel personeelslid deed een poging de rommel op te ruimen. Laura kwam weer langs en meldde dat we het maar op ons schoot moesten zetten. Opruimen was er niet bij. Tegen elke regels tijdens het landen. Koffie en soepkommen!

Gert Berg: Ik was het zat en vroeg om haar naam. Niet gekregen... Ik weet dat ze Laura heet. Haar achternaam bleef een geheim. Toen ik uitstapte zag ik haar in de open cockpit met haar benen op een stoel. Ze zwaaide nog wat naar de passagiers. Ook de piloot vond dat blijkbaar gewoon...”.

Misschien verstandig deze en andere ervaringen bij de keuze van een vliegmaatschappij te betrekken. Traditionele maatschappijen hoeven echt niet duurder te zijn. De kans op ergernissen lijkt in elk geval minder te zijn

Passagiers kunnen trouwens sinds deze week overigens voor het vinden van goedkope vliegtarieven “vliegticket-advies” krijgen via de website “melookyoubook.com”. Maar ja...., kost wel weer € 7,50 voor vlucht binnen Europa en €15 voor een intercontinentale vliegreis.

Nu nog een consumentenorganisatie of –autoriteit die optreedt tegen deze vaak schandalige praktijken, die met name prijsvechters er op na blijken te houden. Voorbeelden te over.



Dat laaste stuk is gewoon Ryanair Bashen! Ik heb al vaak met Ryanair gevlogen maar ik heb nog NOOIT ergens last van gehad, ja het gaat allemaal efficient, en je moet zorgen dat je doet wat er gezegd word want bij een 25 minuten turnarround kunnen ze geen rondleiding geven bij de kist, maar het gaat allemaal prima, en het kost weinig, als je zelf maar zorgt dat je je shit voor elkaar hebt.

En als het je niet bevalt, dan boek je toch lekker een ticket voor 3 keer zoveel bij een ander :) Ik ga 21 Juni weer lekker naar Bergamo voor € 30.- RETOUR JA! en dat is INCLUSIEF belastingen en de koffer, want daar moet je ook voor betalen. Maar dan nog.

Tjonge jonge, dat de Telegraaf niet zelf eens onderzoek verricht tussen de Legacy carriers en de LOCO's. Gewoon een aantal data pakken en een paar destinations, en kijken wie het goedkoopst is, is toch allemaal niet zo moeilijk?

Groeten

:radar: André :radar:

PS: Like I care wat een BNer er van vind! Hebben die meer rechten dan een ander of zo? Moeten die beter behandeld worden?
 
Gewoon Low cost carrier bashen. De klassieke airlines hebben het moeilijk dus de publieke opinie moet bijgesteld worden door AB.
 
Beetje onzin allemaal.

"Reken maar mee: 10 passagiers in de rij, 3 minuten per klant, maal € 100 is € 1000 euro."

Hallo? De passagier heeft in dit geval een verkeerde naam opgegeven waardoor de ticket niet klopt met het paspoort. Dat is de schuld van de passagier, niet van de maatschappij. Dat de maatschappij daar geld voor vraagt vind ik ook redelijk, al ben ik het er mee eens dat 100 euro wel erg veel is.

Over de ontevreden Ryanair passagier: Ten eerste, de piloot zal nooit omroepen dat de tafeltjes omhoog moeten ;) Dat doet de cabine bemanning (details, ik weet). Ten tweede, er zal altijd langsgekomen worden om afval mee te nemen. Ik heb nog nooit op een vlucht gezeten waar dat niet het geval was. Ook maak je natuurlijk geen vrienden met de stewardess als je gaat zeggen dat ze een "wanprestatie" levert omdat je het broodje niet lekker vind.
 
KLM, KLS, Telegraaf ! ! is dat niet allemaal het zelfde dan?
 
Wat trouwens wel grappig is, is dat al die BNers kennelijk allemaal wel met een Lowcost maatschappij boeken. Zulke uitzoekers zijn het dan weer wel!

Kennelijk heeft 19of77 toch een punt met zijn stelling dat de Nederlandse markt "price driven" is.

Dus eerst de Cheapo uithangen i.p.v. een Businessclass ticket bij de KLM te boeken lekker cheap met Ryanair of Vueling, en dan later je BNer zijn gebruiken om die maatschappij te bashen omdat je niet dezelfde service krijgt als bij de KLM.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Wat ook wel typisch is, is dat een artikel waar het woord KLM niet één keer in voorkomt meteen weer wordt aangegrepen voor het gebruikelijke KLM-bashen. Dus elk artikel dat kritisch is over low cost service is meteen gesponsord door KLM? Okee dan...

:dozey:
 
Hallo Xetrov,

Dat was mij ook opgevallen, wat heeft het artikel met de KLM te maken ? Het gaat over Ryanair. Waarschijnlijk hetzelfde als de stelling dat de schrijvers op deze posting in dienst van dezelfde lowcost carrier !

Wat het bn´er verhaal aangaat daar kan ik mij in vinden, voor het wel bekende dubbeltje op de eerste rang en dan denken dat je als bn´er wat meer bent dan de ´bekende´ Jan met de pet ! Werkt juist averechts maar dat hebben ze niet door !

Misschien is het juist te beseffen dat een brandstofprijs van bijna 800Euro per ton juist de lowcost carrier relatief hard raakt. Men probeert vervolgens overal Euro´s van te maken want de ticketprijs maakt ze een lowcost carrier ! Dan maar 100 Euro voor het omzetten van het ticket vragen. Komt het niet uit de lengte dan maar uit de breedte.

Garoet,
 
Van wie is het artiekel ook alweer xetrov? En wat heeft deze meneer nog meer geschreven in het verleden? :D ;)
 
Misschien is het juist te beseffen dat een brandstofprijs van bijna 800Euro per ton juist de lowcost carrier relatief hard raakt. Men probeert vervolgens overal Euro´s van te maken want de ticketprijs maakt ze een lowcost carrier ! Dan maar 100 Euro voor het omzetten van het ticket vragen. Komt het niet uit de lengte dan maar uit de breedte.

Garoet,


Sjakie, verwar je een lowcost airline niet met een lowprice airline?
Maar on topic, als jij Johannes Jansen heet, en je koopt een ticket op de naam van Sjonnie...tsja...denk je dat je dan gratis een nieuw ticket krijgt bij de KLM?

Maar goed, waar gaat het nou allemaal om? We zijn toch niet dom? Na een half uurtje surfen weet je precies wat je bij welke maatschappij moet betalen. Bij Ryan betaal je voor je baggage, bij KLM betaal je voor een stoel bij de nooduitgang, een broodje dat je waarschijnlijk niet wilt...who cares these days? You go with the cheapest. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat je vroeger, voor het lowcost tijdperk, waarschijnlijk het vijfvoudige had betaald.

Burlage is gewoon lekker aan het bashen.
 
Sjakie,

Je hebt gelijk, ik had in het topic moeten zeggen, "werkt die AB bij een legacy carrier of zo?"

Maar aangezien we in NL maar 1 serieuze legacy carrier hebben heb ik er maar KLM van gemaakt gezien het feit dat iedereen op AW wel ongeveer weet aan welke kant AB staat.

En voor de volledigheid, ik werk niet bij Easy of Ryanair, was het maar zo! Ik zit nog thuis, links op de bank, dat wel:D

Groeten

:radar: André :radar:
 
het is en blijft idd het typisch nederlandse 'voor een dubbeltje op de eerste rang zitten', dat gecombineerd met de welbekende 'ik ben een bn'er'-arrogantie maakt het plaatje echt compleet.

Van iedere vliegmaatschappij mag men verwachten dat men op een veilige manier van a naar b wordt gebracht, waarbij het niet uitmaakt wat de prijs is. Ik ben er zoals zovelen van overtuigd dat dit ook praktisch altijd het geval is, ook bij ryanair. Mensen verwachten in dit geval echter een dikke klm business class voor een duppie, en dat valt ze tegen. You get what you pay for... dus betaal je bijna niets, verwacht dan ook bijna niets.

Nu nog een consumentenorganisatie of –autoriteit die optreedt tegen deze vaak schandalige praktijken, die met name prijsvechters er op na blijken te houden. Voorbeelden te over.
Precies... en zodra ryanair daar verandering in zou brengen gaan de ticketprijzen weer omhoog, en wil niemand meer met ryanair vliegen "want ze zijn zo duur". Men gaat vervolgens opzoek naar de volgende loco, en komt daar weer exact dezelfde dingen tegen.

Maarja.... burlage.....
 
Nu nog een consumentenorganisatie of –autoriteit die optreedt tegen deze vaak schandalige praktijken, die met name prijsvechters er op na blijken te houden. Voorbeelden te over


Was het niet juist Transavia die onlangs zwaar op de vingers is getikt wegens dubieuze prijspraktijken? Did anyone care? :yeehaa:
 
Compleet nutteloos artikel, maar dit vond ik dan wel weer een grappig citaatje:

'Amsterfdammer'
 
Prachtig, een journalistiek meesterwerk. Pullitzerprijs in the making. AB op de bres voor armlastig BNL

Hans Visser. Zeker nooit bij Scapino of Bristol naar binnen gestapt? Tsja, als je met tickets van 800e naast iemand zit die een paar euro betaald heeft is het zuur. Maar dan gaan lopen mekkeren over rente over 300 euro. Sorry hoor, maar dan verdien je toch echt wel een gouden eikel nominatie. Staat zeker een schaaltje op zijn toonbank waar je wisselgeld in kan doneren.....
 
Tsja, als je met tickets van 800e naast iemand zit die een paar euro betaald heeft is het zuur.

Eehhh... is dat op dat moment niet gewoon je eigen stomme fout? Het is een bekend feit dat je bij ryanair pas goedkoop zit als je tijdig boekt. Als ik er achter kom dat een vlucht me 800 euro gaat kosten, dan ga ik toch zeker niet met ryanair vliegen, omdat ik weet dat ik daar gewoon niets moet verwachten. Als het ticket me maar 2 tientjes kost dan weet ik dat ook wel, maar dan heb ik daar al minder moeite mee. Een vliegtuig is niet hetzelfde als een taxi, die je a la minute even kunt bellen omdat je over 10 minuten ff naar where-ever wil. Dit soort mensen lijken daar anders over te denken.
 
Back
Top