Fokker 100NXT

Fish

New member
Zag het op a.net staan:

01.jpg


Komen zal hij wel nooit, maar Rekkof geeft het in elk geval niet op :1855:
 
Die foto staat inmiddels ook alweer meer dan een jaar op de site, net als de boodschap "this site is in the process of being updated". Je kunt inderdaad zeggen dat ze niet snel opgeven nu de site nog in de lucht is, maar als ze net zo lang doen over het ontwikkelen van dit vliegtuig als over het bouwen van een simpele website dan duurt het nog grofweg een eeuw of 23 voordat hij vliegt.
 
Ik vind de site nu een stuk professioneler. Ik hoop dat het wat wordt. Ook voordat de VLM verkocht werd was er al plenty cash voor handen hoor (zie quote).
 
Welke quote?

Ik hoop trouwens dat deze Fokker-serie een groot succes wordt. Zou toch mooi zijn zo'n (her)nieuw(d) Nederlands product in de lucht.

Heeft Rekkof overigens de naam Fokker gekocht? Ik geloof dat ze de naam Fokker voor het eerst op de site gebruiken?
 
Hehe, na het schrijven dacht ik nog: "zou het om het blad gaan i.p.v. een citaat?"

Wat stond er globaal in de Quote? Dat Jaap Rosen Jacobson veel geld had of dat er genoeg investeerders waren gevonden?
 
Beetje erge wing flex voor en Fokker :O

Nou ja, ik het het Rekkof-idee nooit echt wat gevonden. Beetje artificieel in leven houden van een defunct bedrijf met een onoriginele (en vreselijke) naam. Als ze iets nog eens een keer mogen ressurecten, is het de Dornier 728.
 
Even een stukje bijv. In de lijst van Quote staat hij dus ergens in het midden. Ik vind het positief als Jacobson het geld opnieuw investeert in de luchtvaart. Maar een Fokker fabriek opzetten kost meer als een paar honderd miljoen natuurlijk.

Jacobson ving 178 miljoen voor VLM
In 2007 verkocht Jaap Rosen Jacobson het Vlaamse VLM Airlines aan Air France-KLM. De overname maakte de Nederlandse ondernemer in één klap €178 miljoen rijker, ruimschoots voldoende voor een virtuele binnenkomer in de middenmoot van de Quote 500.

De 58-jarige Jacobson, enigszins bekend van zijn poging om Nederlands vergane glorie Fokker nieuw leven in te blazen, kocht VLM Airlines, dat toentertijd maar één toestel in zijn bezit had, in 1995. In twaalf jaar tijd groeide dat aantal tot 18 vliegtuigen, en werd de Antwerpse maatschappij de belangrijkste speler in het vliegverkeer tussen Londen City en Nederland. Dit was dan ook de reden waarom Air France de vliegtuiginstantie maar al te graag over wilde nemen.

VLM Airlines, dat onlangs een felbegeerde Business Destinations Annual Travel Award won, was jarenlang in het bezit van Panta Holdings, de bv van Jacobson. Nu pas komen de financiële details van de overname aan het licht in het Air France-KLM jaarverslag van 2007, en dus ook het megabedrag dat de stille tycoon van de Frans/Nederlandse luchtvaartmaatschappij ving. Opmerkelijk was de goodwill die €166 miljoen bedroeg.

In de jaren ’80 vulde Jacobson zijn portemonnee als directeur en vennoot van Wolters & Schaberg Management, een onderneming die slecht draaiende bedrijven opkocht, reorganiseerde en vervolgens met winst verkocht. Eind jaren ‘80 bezat Jacobsons participatiemaatschappij bedrijven en deelnemingen met een gezamenlijke omzet van 1,2 miljard gulden en had ze ruim 6000 mensen in dienst.
 
Nou ja, ik het het Rekkof-idee nooit echt wat gevonden. Beetje artificieel in leven houden van een defunct bedrijf met een onoriginele (en vreselijke) naam. Als ze iets nog eens een keer mogen ressurecten, is het de Dornier 728.

True, de 728 is(lees 'was') een mooi kist, maar het bedrijf is niet hetgene wat Rekkof in leven probeert te houden, juist het product omdat dat toch nog steeds een mooi product is. Helaas was het binnen het door en door rotte bedrijf genaamd Fokker niet meer in stand te houden door belachelijke overheads en een verhoudingsgewijs duur product.

Van mij mag het hoor, hup die 100 en 70 weer in productie met wat mooie nieuwe hardware zoals motoren die niet zoveel olie misbruiken;)
 
Back
Top