Even een stukje bijv. In de lijst van Quote staat hij dus ergens in het midden. Ik vind het positief als Jacobson het geld opnieuw investeert in de luchtvaart. Maar een Fokker fabriek opzetten kost meer als een paar honderd miljoen natuurlijk.
Jacobson ving 178 miljoen voor VLM
In 2007 verkocht Jaap Rosen Jacobson het Vlaamse VLM Airlines aan Air France-KLM. De overname maakte de Nederlandse ondernemer in één klap €178 miljoen rijker, ruimschoots voldoende voor een virtuele binnenkomer in de middenmoot van de Quote 500.
De 58-jarige Jacobson, enigszins bekend van zijn poging om Nederlands vergane glorie Fokker nieuw leven in te blazen, kocht VLM Airlines, dat toentertijd maar één toestel in zijn bezit had, in 1995. In twaalf jaar tijd groeide dat aantal tot 18 vliegtuigen, en werd de Antwerpse maatschappij de belangrijkste speler in het vliegverkeer tussen Londen City en Nederland. Dit was dan ook de reden waarom Air France de vliegtuiginstantie maar al te graag over wilde nemen.
VLM Airlines, dat onlangs een felbegeerde Business Destinations Annual Travel Award won, was jarenlang in het bezit van Panta Holdings, de bv van Jacobson. Nu pas komen de financiële details van de overname aan het licht in het Air France-KLM jaarverslag van 2007, en dus ook het megabedrag dat de stille tycoon van de Frans/Nederlandse luchtvaartmaatschappij ving. Opmerkelijk was de goodwill die €166 miljoen bedroeg.
In de jaren ’80 vulde Jacobson zijn portemonnee als directeur en vennoot van Wolters & Schaberg Management, een onderneming die slecht draaiende bedrijven opkocht, reorganiseerde en vervolgens met winst verkocht. Eind jaren ‘80 bezat Jacobsons participatiemaatschappij bedrijven en deelnemingen met een gezamenlijke omzet van 1,2 miljard gulden en had ze ruim 6000 mensen in dienst.