MisterDutch
New member
Hallo mensen! Mijn naam is Maarten, ik ben bijna 18 jaar en zit in mijn eindexamenjaar Tweetalig VWO.
Ik heb al een bericht geplaatst op het forum van defensie-info.nl. Daar kreeg ik een link naar deze forum en ik dacht, laat ik mijn vragen hier ook eens stellen!
Ik ben op het moment aan het kijken voor een leuke baan na mijn middelbare school, onder andere bij de marine en de luchtmacht.
De opleidingen die mij het meest aantrekken zijn die voor Officier Vlieger bij de luchtmacht of bij de marine. Een andere die ook erg leuk lijkt is Officier Zeedienst bij de marine, al is dat natuurlijk wel iets heel anders dan de eerstgenoemde!
Nu heb ik een aantal vragen over al deze opleidingen en ik zal ook zeker contact openemen met de luchtmacht en de marine, en naar open dagen gaan etc. Toch wilde ik ze ook even aan jullie stellen omdat ik eigenlijk niet kan wachten om zoveel mogelijk antwoorden te krijgen.
Aangezien dit het Koninklijke Luchtmacht-forum is zal ik alleen vragen stellen over de opleiding Officier Vlieger.
Vraag 1
Ik weet dat de opleiding Officier Vlieger héél erg streng en ook erg zwaar is, en dat er veel concurrentie zal zijn met je studiegenoten. Ik vraag mij af wat ik kan verwachten van zowel de selectieprodecure als de opleiding ná de selectieprodecure, er van uitgaand dat ik daar al door heen ben.
Wat voor dingen worden er precies getest tijdens de selectie? Wat kan ik verwachten van de psychologische test? Hoe zwaar zijn de uithoudings/lichamelijke testen, net zo zwaar als bijvoorbeeld een soldaat bij de landmacht?
Als je eenmaal aan de opleiding zelf bezig bent, hoe intensief (zowel lichamelijk als mentaal) is die dan? Is het zo dat als je één keer iets verkeerd doet, of als een bepaalde vliegmaneuvre niet lukt ofzo (om maar iets te noemen) lig je er dan meteen uit?
Vraag 2
Is er enig verschil tussen de opleiding Officier Vlieger bij de luchtmacht en de opleiding Officier Vlieger bij de marine?
Verschil in de latere baan die je krijgt kan ik me wel een beetje inbeelden, bijvoorbeeld ik neem aan dat piloten van de luchtmacht mee gaan op uitzending naar bv. Uruzgan wat mij echt super-tof lijkt (denk alleen dat mijn partner daar iets anders over denkt!) terwijl piloten bij de marine meer in Nederland zelf blijven, toch?
Vraag 3
Tenslotte nog een vraag over de nieuwe (?) normen voor gezichtsvermogen die ik op de site van de KLU heb zien staan...
Dit pluk ik bijvoorbeeld van de officiële info over de opleiding tot Officier Vlieger:
Een geringe oogafwijking is geen beletsel om te solliciteren naar de functie van vlieger, loadmaster, verkeersleider of gevechtsleider. Het is spijtig maar je maakt geen enkele kans om door de keuring te komen met een afwijking die groter is dan +2 of -6. Als je een correctie van maximaal -2 of +2 hebt maak je een goede kans dat je zicht voldoende is. Bij een afwijking tussen -2 en
-6 bestaat een kans dat het zicht voldoende is. Die kans is echter niet groot. Daarom vragen we je een meting te laten doen bij onze 'meten is weten' service voordat je solliciteert en de uitslag daarvan bij je sollicitatiepapieren te doen.
Tja, je voelt hem misschien al aankomen: ik heb geen perfect zicht. Mijn zicht is -2,50 in beide ogen om precies te zijn, dit heb ik een week geleden laten meten bij de opticien. Volgens de norm die hier genoemd wordt zouden mijn ogen dus op het randje moeten zitten tussen "een goede kans dat het voldoende is" en "een kleine kans dat het voldoende is". Echter als ze zeggen dat je met een sterkte van -6 (!!!) een kans maakt dat je goed genoeg ziet, waarom zou ik met mijn -2,50 dan niet genoeg zien?
Uiteraard wil ik dit nog een keer laten onderzoeken bij het centrum "meten is weten", ik heb al uitgezocht waar dat precies ligt en wil er begin Mei heengaan, als het dan kan.
Dit brengt mij vervolgens naar mijn volgende vraag:
Vraag 4
Als mijn zicht nu NIET voldoende is (waar ik mij al op voorbereid) Hoe zit dat dan met laseren en vooral, nachtlenzen? Over laseren vind ik het volgende:
Laseren
Laseren is een techniek die nog vrij nieuw is: we zijn dus erg voorzichtig geweest om mensen met gelaserde ogen goed te keuren. Tegenwoordig mag je solliciteren met gelaserde ogen, maar alleen als het is gedaan met de methode PRK, Lasek of Lasik. Let op: als je gelaserd bent volgens de methode Lasik mag je geen F-16 vlieger worden. Als je een andere behandeling als deze drie hebt gehad wordt je niet goedgekeurd en heeft solliciteren dus ook geen zin.
Een laserbehandeling leidt er niet altijd toe dat je gezichtsvermogen helemaal aan onze eisen voldoet. Als je er over denkt om je ogen te laten laseren voor je sollicitatie ga dan even langs bij onze 'meten is weten'
service voor een oogmeting en een advies.
Ik weet eigenlijk al zeker dat ik bereid ben om mijn ogen te laten laseren als ik daarmee een kansje maak om Officier Vlieger te worden. (ook al is die kans klein) Maar op die site wordt niets gezegd over nachtlenzen. Voor diegenen die niet precies weten wat dat zijn: nachtlenzen zijn lenzen die je niet overdag, maar s'nachts indoet terwijl je slaapt. Deze lenzen drukken je oogbollen een beetje in, zodat ze in de "juiste vorm" worden gedrukt, om het zo maar te zeggen. Je ogen houden deze vorm een dag of 2 vast, zelfs nadat je de nachtlenzen uit doet. Gedurende deze tijd zie je dus 100% terwijl je op dat moment geen bril of lenzen draagt! Ik kan me voorstellen dat dit wel een hele lastige vraag is dus ik zal deze ook zeker stellen in het centrum voor "meten is weten".
En nu (eindelijk, hè hè! ) mijn laatste vraag:
Vraag 5
Is er een verschil tussen de zicht-vereisten van jachtvliegers en helikoptervliegers? Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het vliegen van apaches of transporthelikopters. F-16 lijkt me ook wel vet, maar als helikoptervlieger ben je eigenlijk een soort "vliegende tank", en werk je dus veel meer samen met de troepen op de grond, en dat trekt mij dus enorm aan. Ik kan mij voorstellen dat ze voor helikopterpiloot iets lossere eisen stellen aan je gezichtsvermogen, maar ik weet dat dus niet precies. Jullie wel?
Okee, dit was me toch een hele typ. Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met mijn vragen.
Nogmaals bij voorbaat dank en ik hoop snel van jullie te horen
Vriendelijke groetjes,
Maarten
Ik heb al een bericht geplaatst op het forum van defensie-info.nl. Daar kreeg ik een link naar deze forum en ik dacht, laat ik mijn vragen hier ook eens stellen!
Ik ben op het moment aan het kijken voor een leuke baan na mijn middelbare school, onder andere bij de marine en de luchtmacht.
De opleidingen die mij het meest aantrekken zijn die voor Officier Vlieger bij de luchtmacht of bij de marine. Een andere die ook erg leuk lijkt is Officier Zeedienst bij de marine, al is dat natuurlijk wel iets heel anders dan de eerstgenoemde!
Nu heb ik een aantal vragen over al deze opleidingen en ik zal ook zeker contact openemen met de luchtmacht en de marine, en naar open dagen gaan etc. Toch wilde ik ze ook even aan jullie stellen omdat ik eigenlijk niet kan wachten om zoveel mogelijk antwoorden te krijgen.
Aangezien dit het Koninklijke Luchtmacht-forum is zal ik alleen vragen stellen over de opleiding Officier Vlieger.
Vraag 1
Ik weet dat de opleiding Officier Vlieger héél erg streng en ook erg zwaar is, en dat er veel concurrentie zal zijn met je studiegenoten. Ik vraag mij af wat ik kan verwachten van zowel de selectieprodecure als de opleiding ná de selectieprodecure, er van uitgaand dat ik daar al door heen ben.
Wat voor dingen worden er precies getest tijdens de selectie? Wat kan ik verwachten van de psychologische test? Hoe zwaar zijn de uithoudings/lichamelijke testen, net zo zwaar als bijvoorbeeld een soldaat bij de landmacht?
Als je eenmaal aan de opleiding zelf bezig bent, hoe intensief (zowel lichamelijk als mentaal) is die dan? Is het zo dat als je één keer iets verkeerd doet, of als een bepaalde vliegmaneuvre niet lukt ofzo (om maar iets te noemen) lig je er dan meteen uit?
Vraag 2
Is er enig verschil tussen de opleiding Officier Vlieger bij de luchtmacht en de opleiding Officier Vlieger bij de marine?
Verschil in de latere baan die je krijgt kan ik me wel een beetje inbeelden, bijvoorbeeld ik neem aan dat piloten van de luchtmacht mee gaan op uitzending naar bv. Uruzgan wat mij echt super-tof lijkt (denk alleen dat mijn partner daar iets anders over denkt!) terwijl piloten bij de marine meer in Nederland zelf blijven, toch?
Vraag 3
Tenslotte nog een vraag over de nieuwe (?) normen voor gezichtsvermogen die ik op de site van de KLU heb zien staan...
Dit pluk ik bijvoorbeeld van de officiële info over de opleiding tot Officier Vlieger:
Een geringe oogafwijking is geen beletsel om te solliciteren naar de functie van vlieger, loadmaster, verkeersleider of gevechtsleider. Het is spijtig maar je maakt geen enkele kans om door de keuring te komen met een afwijking die groter is dan +2 of -6. Als je een correctie van maximaal -2 of +2 hebt maak je een goede kans dat je zicht voldoende is. Bij een afwijking tussen -2 en
-6 bestaat een kans dat het zicht voldoende is. Die kans is echter niet groot. Daarom vragen we je een meting te laten doen bij onze 'meten is weten' service voordat je solliciteert en de uitslag daarvan bij je sollicitatiepapieren te doen.
Tja, je voelt hem misschien al aankomen: ik heb geen perfect zicht. Mijn zicht is -2,50 in beide ogen om precies te zijn, dit heb ik een week geleden laten meten bij de opticien. Volgens de norm die hier genoemd wordt zouden mijn ogen dus op het randje moeten zitten tussen "een goede kans dat het voldoende is" en "een kleine kans dat het voldoende is". Echter als ze zeggen dat je met een sterkte van -6 (!!!) een kans maakt dat je goed genoeg ziet, waarom zou ik met mijn -2,50 dan niet genoeg zien?
Uiteraard wil ik dit nog een keer laten onderzoeken bij het centrum "meten is weten", ik heb al uitgezocht waar dat precies ligt en wil er begin Mei heengaan, als het dan kan.
Dit brengt mij vervolgens naar mijn volgende vraag:
Vraag 4
Als mijn zicht nu NIET voldoende is (waar ik mij al op voorbereid) Hoe zit dat dan met laseren en vooral, nachtlenzen? Over laseren vind ik het volgende:
Laseren
Laseren is een techniek die nog vrij nieuw is: we zijn dus erg voorzichtig geweest om mensen met gelaserde ogen goed te keuren. Tegenwoordig mag je solliciteren met gelaserde ogen, maar alleen als het is gedaan met de methode PRK, Lasek of Lasik. Let op: als je gelaserd bent volgens de methode Lasik mag je geen F-16 vlieger worden. Als je een andere behandeling als deze drie hebt gehad wordt je niet goedgekeurd en heeft solliciteren dus ook geen zin.
Een laserbehandeling leidt er niet altijd toe dat je gezichtsvermogen helemaal aan onze eisen voldoet. Als je er over denkt om je ogen te laten laseren voor je sollicitatie ga dan even langs bij onze 'meten is weten'
service voor een oogmeting en een advies.
Ik weet eigenlijk al zeker dat ik bereid ben om mijn ogen te laten laseren als ik daarmee een kansje maak om Officier Vlieger te worden. (ook al is die kans klein) Maar op die site wordt niets gezegd over nachtlenzen. Voor diegenen die niet precies weten wat dat zijn: nachtlenzen zijn lenzen die je niet overdag, maar s'nachts indoet terwijl je slaapt. Deze lenzen drukken je oogbollen een beetje in, zodat ze in de "juiste vorm" worden gedrukt, om het zo maar te zeggen. Je ogen houden deze vorm een dag of 2 vast, zelfs nadat je de nachtlenzen uit doet. Gedurende deze tijd zie je dus 100% terwijl je op dat moment geen bril of lenzen draagt! Ik kan me voorstellen dat dit wel een hele lastige vraag is dus ik zal deze ook zeker stellen in het centrum voor "meten is weten".
En nu (eindelijk, hè hè! ) mijn laatste vraag:
Vraag 5
Is er een verschil tussen de zicht-vereisten van jachtvliegers en helikoptervliegers? Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het vliegen van apaches of transporthelikopters. F-16 lijkt me ook wel vet, maar als helikoptervlieger ben je eigenlijk een soort "vliegende tank", en werk je dus veel meer samen met de troepen op de grond, en dat trekt mij dus enorm aan. Ik kan mij voorstellen dat ze voor helikopterpiloot iets lossere eisen stellen aan je gezichtsvermogen, maar ik weet dat dus niet precies. Jullie wel?
Okee, dit was me toch een hele typ. Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met mijn vragen.
Nogmaals bij voorbaat dank en ik hoop snel van jullie te horen
Vriendelijke groetjes,
Maarten