Geschikte WO/HBO Opleiding.

Pilot-Sam

Member
Hallo allemaal,

Ik sta nu eigenlijk voor een dilemma en wilde graag wat informatie, tips en eventuele opmerkingen.

Om te beginnen, ik ben 20 jaar en heb vorig jaar mijn VWO diploma gehaald. Ik heb me het afgelopen jaar aangemeld bij de KLS en de EPST. Helaas ben ik bij beide vliegscholen afgewezen (KLS: COVA - EPST: Fase 2). Dit is natuurlijk een hele grote teleurstelling ! ! Maar ik laat me niet het veld uitslaan! Ik heb namelijk voor mezelf besloten dat ik koste wat kost piloot wil worden. Alleen vraag ik me nu af of dit hét moment is??

Ik, persoonlijk, ben namelijk niet echt gecharmeerd van de overige scholen in Nederland, zoals Stella en NLS. Ik vroeg me af of er een WO/HBO opleiding is (het liefst luchtvaartgerelateerd en in het engels) die ik zou kunnen volgen in 2 jaar. Ik ben al bekend met aviation studies op de HvA. Die opleiding wordt echter aangeboden in combinatie met een vliegopleiding bij Stella (waar ik niet van gecharmeerd ben) of in 4 volledige jaren. Voor de rest ken ik eigenlijk alleen opleidingen van 3 of meer jaren.

Het lieft zou ik me dus na afronding van de opleiding weer bij één van deze scholen willen aanmelden met een veel grote ervaring en kennis. Ik kijk uit naar jullie respons..

Alvast bedankt allemaal !
 
Hallo allemaal,

Ik sta nu eigenlijk voor een dilemma en wilde graag wat informatie, tips en eventuele opmerkingen.

Om te beginnen, ik ben 20 jaar en heb vorig jaar mijn VWO diploma gehaald. Ik heb me het afgelopen jaar aangemeld bij de KLS en de EPST. Helaas ben ik bij beide vliegscholen afgewezen (KLS: COVA - EPST: Fase 2). Dit is natuurlijk een hele grote teleurstelling ! ! Maar ik laat me niet het veld uitslaan! Ik heb namelijk voor mezelf besloten dat ik koste wat kost piloot wil worden. Alleen vraag ik me nu af of dit hét moment is??

Ik, persoonlijk, ben namelijk niet echt gecharmeerd van de overige scholen in Nederland, zoals Stella en NLS. Ik vroeg me af of er een WO/HBO opleiding is (het liefst luchtvaartgerelateerd en in het engels) die ik zou kunnen volgen in 2 jaar. Ik ben al bekend met aviation studies op de HvA. Die opleiding wordt echter aangeboden in combinatie met een vliegopleiding bij Stella (waar ik niet van gecharmeerd ben) of in 4 volledige jaren. Voor de rest ken ik eigenlijk alleen opleidingen van 3 of meer jaren.

Het lieft zou ik me dus na afronding van de opleiding weer bij één van deze scholen willen aanmelden met een veel grote ervaring en kennis. Ik kijk uit naar jullie respons..

Alvast bedankt allemaal !

ff een vervelende vraag: wat was bij de COVA en bij de EPST de motivatie om je af te wijzen? Bij fase2 EPST is het namelijk vooral persoonlijkheid, maar daar werd je ook voor getest bij PO2 KLS...
 
De keuze die je moet maken tussen de de HBO/WO opleidingen hang af van wat je zelf wilt.
Meer ontwerpen: InHolland
Meer operationeel bezig zijn: HvA
Ik denk zelf dat de opleiding Aviation het "beste", voor zover je dat kunt zeggen, aansluit op een eventuele opleiding tot verkeersvlieger. Maar dat is mijn mening:biertje:
Er lopen ook genoeg threads over HBO opleidingen. Misschien kan je daartussen nog wat info vinden. Suc6 met je keuze.
Gr 3Bergen
 
Ik denk dat er genoeg 2-jarige HBO-opleidingen zijn. Maar luchtvaartgerelateerd?
Zoals zo vaak gezegd, doe een studie die je ligt. Laat dat het zwaarste criterium zijn.

Beter met gemak een studie kunstgeschiedenis afronden, tijd overhoudend om je PPL te halen, of om op Schiphol te werken, dan 10 jaar TU omdat wiskunde niet je sterktse kant is. (Ik zeg maar wat, voor hetzelfde geld ben je heel mathematisch ingesteld en doe je de TU in no-time).
 
De opleiding Luchtvaarttechnologie op de Hogoschool Inholland is ook nog een optie, alleen zij werken samen met de NLS en uit jou eerste Post begreep ik dat je daar niet zo van gecharmeerd bent. Maar op zich zelf is het wel een goede opleiding.
Wat op zich ook een pluspunt is, is dat Inholland (Delft) nauw samenwerkt met de TU Delft. Je zult de colleges van bepaalde onderwerpen ook volgen op de TU Delft.
Anders zou ik als ik jou was gewoon in het buitenland kijken wat daar jou kansen zijn. VWO betekent een ticket voor de universiteit en dat zal een hoop vliegscholen/maatschappijen wel aanspreken.

succes
 
TU Delft

TU Delft

Aan de TU Delft hebben ze een opleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Vooral handig met Principles of Flight ;-) Mogelijk heb je er ook wat aan bij Airframe/Systems en Instrumentation.

Trouwens, als je graag vlieger wilt worden zou ik zéker niet meteen gaan voor een alternatieve volledige beroepsopleiding. Haal gewoon eerst een propedeuse en doe dan weer eens selectie bijvoorbeeld bij NLS of bij de andere opleidingen die je noemde. Dat NLS je nu niet aanspreekt wil niet zeggen dat je er niets van kunt leren. En wellicht verander je van gedachten? Zelfde geldt voor Stella etc.

Succes met het kiezen van je opleiding.

Clown.
 
@ Doku : Ik ben bij beide scholen afgewezen vanwege mijn ''overenthousiasme'' Zij kregen hierdoor een indruk dat ik (ook vanwege mijn jonge leeftijd) een verkeerd beroepsbeeld heb. Ik weet wel degelijk wat het beroep inhoudt en wat je er wel allemaal niet voor moet opgeven, desalniettemin vind ik het een beroep om enthousiast over te worden. Ik ben ervan overtuigd dat ik dit hét beroep is wat ik wil gaan doen mijn hele leven..

@ 49015 : Ik geef je helemaal gelijk. Ik wil echter een luchtvaartgerelateerde opleiding volgen, niet zozeer alleen om later gemakkelijker de stof van het theoriegedeelte bij de vliegopleiding te snappen, maar óók omdat dit vakgebied mij interesseert en omdat ik het simpelwel leuk vind. Ik ben al op de hoogte van de opleiding van InHolland icm de NLS, alleen was ik hier idd niet echt van gecharmeerd.

Ik ben echt op zoek naar een kortere studie ( het liefst 2 jaar) in verhouding tot de meeste opleidingen. Daarnaast zou het mijn engels ontzettend goed doen als de opleiding (gedeeltelijk) in het Engels zou zijn.

Weet iemand wat de mogelijkheden zijn om in Engeland te studeren ?
Graag zou ik hiervan willen vernemen.. Hartelijk dank allemaal voor jullie snelle reactie's !!
 
Anekdote. Tijdens mijn opleiding zat er een jongen in de klas die aeronautical engineering had gestudeerd, in Engeland. Dit leverde tijdens het vak principles of flight ellenlange discussies op, hij ging telkens weer dieper in op de lesstof, terwijl de rest van de klas allang geen clue meer had waar de discussie uberhaupt over ging. En de leraar ook niet. En hij uiteindelijk ook niet. Voor het examen scoorde hij, net als iedereen om en nabij de 92%. Moraal?

Sam, je kunt ook gaan voor een bachelor diploma, duurt doorgaans zo'n drie jaar in Nederland als ik me niet vergis. Wat je er precies aan hebt, dat weet ik niet. Om soortgelijke redenen die jij opgeeft ben ik ooit begonnen op de TU in Delft. Het heeft niet lang geduurd voordat ik haast over kop naar een andere studentenstad ben verhuisd. Als je je tot in het oneindige wilt verdiepen in de wonderen van de mechanica, statica, wiskunde, sterkteleer, en een klein beetje vlietuigen, dan is dit de bachelor studie voor jou! ;) Als je goed bent in dit soort vakken dan is het zeker een van de boeiendste studies die ik me kan bedenken. Twijfel je echter, denk er dan nog heel goed over na! Dat is mijn (persoonlijk gekleurde) advies.
 
I see your point !
Eigenlijk wil ik een opleiding volgen om daarna mij weer aan te kunnen melden bij de KLS / EPST met een veel bredere kennis en ervaring. Ik acht de kans dan gro(o)t(er) dat ik destijds wel toegelaten wordt tot de opleiding. Ik kan in die tussentijd dan namelijk ook werken aan mijn ontwikkelingspunten en skills, zodat ik als persoon optimaal voldoe aan de criteria die airlines stellen aan een toekomstige succesvolle captain.
 
Ok! Zolang je je realiseert dat een luchtvaartstudie je niet per se 'the edge' gaat geven tijdens een selectie, niet per definitie meer dan een willekeurige andere studie. De paar selecties die ik heb gedaan hadden tien keer meer aandacht voor mijn interesses en mijn persoon in het algemeen dan mijn avontuurtje op de TU en de propaedeuse die ik daarna heb gedaan.

Ik weet overigens niet of een wo-bachelor genoeg is om weer op selectie te mogen bij de KLS. Zou haast denken van wel. Dat zou je even moeten uitzoeken.

Succes.
 
Dat is me echt helemaal duidelijk.. Hartelijk dank nogmaals voor je info 49015 !
Ja, het is mogelijk om na afronding van WO/HBO bachelor opleiding je weder aan te melden bij de KLS. Mag ik je trouwens vragen wat jij zelf gestudeerd heb op de TU Delft en wat jij nu zelf doet? Ik zie al wel dat je je brevet hebt dus denk ik haast wel dat je vliegt bij een airline..

Heeft iemand nog ideeën mbt mijn vraag? Zijn er interessante WO/HBO opleidingen die korter zijn dan 3 jaar?? Hoeft dus niet per definitie luchtvaartgerelateerd te zijn. Daarnaast wilde ik graag weten wat de mgoelijkheden zijn om in Engeland te studeren. Mocht iemand een opleiding kennen dan zou ik dat graag willen horen! Alvast bedankt allemaal ;)
 
Beste Sam,

Ik begrijp je dilemma en heb in een soortgelijke situatie gezeten. (Ik was na de middelbare school afgekeurd voor de luchtmacht en wist het toen niet helemaal zeker) Mijns inziens zijn er een aantal aspecten die je moet overwegen bij je beslissing.
Als eerste zeg je een studie te zoeken die niet zo heel lang duurt. Liefst 3 jaar of korter. Dit omdat je dan snel weer selecties kan doen. Realiseer je dat in NL nagenoeg alle bachelors 2.5 tot 3 jaar duren wanneer je nominaal studeerd. Nu kun je natuurlijk altijd voornemen dat je heel hard gaat studeren, niet uitgaat en geen bier gaat drinken door de weeks, maar mijn ervaring zegt dat je in de praktijk heel vaak toch wat langer over je Bsc doet.

Verder zeg je een luchtvaart gerelateerde studie te willen. Denk goed na of dit is omdat je graag piloot wil worden en daarom je aangetrokken voelt tot dat wereldje. Het werk in die wereld is doorgaans heel anders dan dat van een piloot. Je loopt natuurlijk het risico dat je je studie haalt en dan weer niet wordt aangenomen tot een school. Het is daarom super belangrijk dat je een studie kiest waarmee je later ook zou willen werken mocht je geen piloot kunnen worden. En het is al vaker gezegd maar een luchtvaart gerelateerde opleiding levert denk ik slechts marginale voorkeur bij een selectie process.

Ik denk dus wat dat betreft dat je het beste op zoek kan gaan naar een leuke studie ongeacht duur of onderwerp. Als dat wat een 2 jarige opleiding is, prima, maar als het langer is ook goed. Ikzelf ben Luchtvaart en Ruimtevaart techniek gaan doen. Super keuze geweest. Ik heb 6.5 jaar gestudeerd, ben een jaar er tussen uit geweest en heb een geweldige tijd gehad. Ik begrijp dat het wel lang is, maar ik zou het zo weer doen.

Wat betreft studeren in Engeland kan ik je vertellen dat dat zeker tot de mogelijkheden behoort. In tegenstelling tot NL doen in Engeland de meeste mensen een Bsc en zijn ze doorgaans ook in 3 jaar klaar. Nadeel is wel dat het waarschijnlijk heel veel geld gaat kosten en dat aanname ook een crime kan zijn. Denk aan interviews, essays en dat soort ellende voor ze je willen hebben.

Denk er rustig over na, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel,

vR
 
Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord..
Ik moet inderdaad goed nadenken over wat ik precies wil.
Ik ben er wel van overtuigd dat ik uiteindelijk piloot wil worden, daar twijfel ik echt geen enkel moment aan! Ik heb dit jaar eigenlijk niets gedaan (m.u.v versneld natuurkunde cursus). Ik wil me het liefst na een jaar weer aanmelden bij de EPST. Ik wil echter niet weer een jaar helemaal niets doen! Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een korte studie. Ik denk overigens niet dat de selecteurs van EPST gecharmeerd zullen zijn van het feit dat ik een jaar heb gewacht en niets hebt gedaan. Ik hoop dus dat iemand weet wat ik in hooguit twee jaren zou kunnen doen. Anders ben ik bang dat het gewoon een bacheloropleiding wordt van 3 jaar.
 
Ik vind het echt belachelijk dat een school als de KLS kan bepalen dat je pas na 4 jaar terug mag komen met een HBO of WO papiertje. Het maakt je echt geen betere piloot. Als je over een jaar naar EPST wilt, moet je geen HBO of WO opleiding doen, aldus mijn mening. Ga een paar maanden reizen, vrijwilligerswerk doen in Afrika, ga je zweefvliegbrevet halen, ga werken, noem maar op.
 
Een jaartje werken (en daarvan bijv. je zweefvliegbrevet betalen) is volgens mij idd de beste manier om een beetje 'levenservaring' op te doen, een studie blijft toch altijd een beetje een beschermde omgeving waarin je weinig tot geen echte verantwoordelijkheden hebt.
 
Ik wilde me inderdaad al opgeven voor een zweefvliegclub om een glider license te gaan halen..Iemand suggesties waar ik terecht zou kunnen?
 
Ligt er volledig aan waar je woont. Zou ff kijken op http://zweefvliegen.pagina.nl. Daar kan je vast wel wat vinden in jou regio. Je zou ook een jaartje (of 2) iets anders kunnen doen in de luchtvaart wat bijv. met een korte opleiding kan. Er zijn genoeg baantjes te vinden bij de KLM of Schiphol. Of purser worden. Heb toch genoeg piloten gezien die dat een tijdje gedaan hebben.
 
@Pilot-Sam,
als je ervoor kiest om te gaan studeren: realiseer je dat je studiefinanciering en OV die je krijgt, in principe leningen zijn, die je volledig moet terugbetalen als je binnen 10 jaar geen diploma haalt. Er bestaat geen bacheloropleiding waar je binnen 2 jaar je papiertje al kunt pakken. En een propedeuse telt in dit geval niet als diploma! Dus als je alleen ergens je P wil halen, dan moet je uiteindelijk de stufi&OV kosten gewoon terugbetalen!

Voor het geval je meer dan 2 jaar wil investeren:

Aviation @ HvA is erg goed te doen voor een VWO-er. Er staat 4 jaar voor die opleiding maar als je bereid bent harder te werken (=niet elke doordeweekse avond in de kroeg hangen) dan de gemiddelde student, en als de studiebegeleiders het daar goedkeuren, dan zou je best wel eens je bachelor in veel kortere tijd kunnen halen!

De 3 jarige bachelor LR in Delft is ook goed te doen als je exact bent aangelegd, maar als je gek bent op vliegen en niet echt op de wetenschappelijke achtergronden en natuurkundige basisbeginselen dan zou ik er niet al te snel aan beginnen. Zeker het eerste jaar word je doodgegooid met wiskunde, mechanica e.d. om een degelijke basis te kunnen leggen, ze willen daar immers een goede ingenieur van je maken. Bovendien krijg je ook verplicht Space Technology en Earth Observation, iets waarvan een toekomstige (wannabe-)piloot zich regelmatig afvraagt waarom ie zo friggin' hard werkt om die tentamens te halen... als ie er verder toch nooit meer wat mee doet! Eigenlijk kun je pas met je master (4e, 5e jaar) veel meer vakken kiezen in de richting die jou specifiek interesseert. In de bachelor wordt alleen maar de basis gelegd, het aantal echte 'vliegtuigvakken' is op 1 hand te tellen... maar overigens wel heel interessant (Airplane performance bijv.)

Ik ben het eens met de mensen op dit forum, als je bij de selectie afgewezen bent omdat je nog te jong bent, dan willen ze gewoon zien dat je wat meer levenservaring opbouwt, of je nou schapen gaat tellen in nieuw-zeeland, lemen hutjes bouwt in afrika, LR studeert of Franse kunstgeschiedenis, het boeit geen ene reet. Kortom: GA IETS DOEN WAT JIJ LEUK VINDT! en kom na 3/4 jaar weer terug op de selectie. dan ben je nog jong zat, maar weer een stuk wijzer!
 
Last edited:
Back
Top