C.V. Lufthansa / Air Berlin

Gouden Idee

New member
Dag Allemaal,

Weet iemand of je per se je C.V. in het Duits moet opsturen / scannen als je wilt solliciteren bij Lufthansa!? (Site)

Bij Air Berlin kan je mooi alles in het engels opsturen?

Thankx in advance,

Gouden Idee...

P.s. Waarom heeft Lufthansa niet de optie (Engels) op hun site........ snik snik..
 
Omdat het een Duits bedrijf is allicht , en ze meer aanbod als vraag hebben ?
 
Omdat het een Duits bedrijf is allicht , en ze meer aanbod als vraag hebben ?

tjonge jonge, wat een grammaticale fout zeg:eek:
het is omdat ze meer aanbod dan vraag hebben:)

volgens mij omdat die Duitsers geen Engels kunnen.
Kijk maar naar die Duitse zenders alles word vertaald:confused:
 
Over grammaticale fout gesproken: worD vertaald...lijkt me eerder worDT vertaald...:biertje: !

Betreffende dat Duits lijkt het me logisch dat je toekomstige werkgever van je mag verwachten dat je een mondje Duits moet kunnen verstaan/lezen/schrijven, dit zowel voor de selecties als voor het werk achteraf. Dat selecties eerder al in het Engels plaatsvonden weet ik, maar dat beetje Duits mag toch geen probleem zijn denk ik.

Succes met de selecties !
 
Ik zou het zeker in het duits doen. Ik heb indertijd mijn Lebenslauf (levensloop:biertje:) in het engels naar de DLR gestuurd. Een kwart van mijn psychologisch gesprek ging toen over de vraag waarom ik dat niet in het duits had gedaan, ze vonden het volgens mij nogal onbeleefd. Op mijn antwoord dat ik dacht dat afgestudeerden (psychologen dus ook) meestal goed engels kunnen reageerden ze nogal lauwtjes. Achteraf bleek dat in Duitsland afgestudeerden inderdaad niet altijd goed engels kunnen, zelfs piloten hier hebben nogal eens moeite om het technical logbook in het engels in te vullen of een engelse pax announcement te maken (en dan heb ik het niet over het accent).

Succes met de studie duits (of bekijk alle 50.000 oude aflevering van Derrick nog eens op een druilige zondagmiddag)
 
Last edited:
Als je het door iemand na kan laten kijken zou ik het in het duits doen. Maar aangezien ze bij LH zo enorm hard op zoek zijn naar piloten, weet ik zeker dat je ook met een engels CV een uitnodiging krijgt (mits je aan de selectiecriteria voldoet).

Het kan inderdaad wel een interessant gesprek worden als ze daar op inhaken (motivatie enzo). Van de andere kant, als je je overal doorheen slaat en op het eindgesprek verder een goede indruk achterlaat, gaat een Engels CV je niet stoppen! Zou wel mooi zijn als je dat kunt compenseren met goede mondelinge duitse vaardigheden.

Maargoed, als het even kan, better safe than sorry!

succes

Jax
 
Op mijn antwoord dat ik dacht dat afgestudeerden (psychologen dus ook) meestal goed engels kunnen reageerden ze nogal lauwtjes.

Hahaha, grappig. Heb zelf ook een gevalletje "what not to say at a jobinterview gehad". Moest ik bij Dr. Morawitz in Oostenrijk uitleggen waar ik vandaan kwam. Arnheim, dat kent toch iedereen dacht ik. Hij dus niet, dus verteld dat Arnheim nogal bekend is om "Die brücke von Arnheim" en dat daar zelfs een oorlogsfilm van gemaakt was ("bridge too far"). Toen ik het mezelf hoorde zeggen was ik me al aan het afvragen hoe ik dat recht ging zetten. Hahahaha, hij was not amused.
 
Ik heb mijn CV destijds samen met mijn voormalige leraar Duits opgesteld. Als je een fles wijn voor 'm meeneemt, gaat zo een vent niet moeilijk doen. Ook al zoekt Hansa mensen, ze blijven arrogant genoeg om niet iedereen te nemen...

Het maakt gewoon een betere indruk, en als het nét het puntje is waar het op fout gaat... Hansa is binnen europa 1 van de top-werkgevers, en het zou zonde zijn zo een kans te missen.
 
Komt het jouw arrogant over als een (Duits) bedrijf je zegt "we nemen je niet !"...Ik begrijp je redenering hierin niet, Lufthansa houdt gewoon aan haar standaards net zoals ze die altijd al heeft gehanteerd, en dat is terecht vind ik. Het is niet omdat er veel piloten gezocht worden dat de selectiecriteria aangepast moeten worden, en dat heeft zo (vooral vanuit de vakbond) zijn redenen.

Groetjes, Hermafrodiet.
 
Bedankt voor je reactie, maar je hebt hier een hele andere discussie aan de haak.

Mij gaat het erom dat het beter is een duitse Lebenslauf te schrijven, omdat het de weg makkelijker maakt. De selectie is al zwaar genoeg, je hoeft het jezelf niet extra moeilijk te maken.

Groetjes, Variatie.
 
!"...Ik begrijp je redenering hierin niet, Lufthansa houdt gewoon aan haar standaards net zoals ze die altijd al heeft gehanteerd, en dat is terecht vind ik. Het is niet omdat er veel piloten gezocht worden dat de selectiecriteria aangepast moeten worden, en dat heeft zo (vooral vanuit de vakbond) zijn redenen.

Mmmm Hermafrodiet...ik kan me herinneren dat bij iemand de minimale lichaamslengte eigenlijk niet genoeg was maar deze persoon toch bij cargo naar binnen is gesneaked zonder nog eens medical te doen...vind je dus eigenlijk niet terecht of dan opeens toch weer wel?

Sorry, ik weet offtopic maar moest het effe kwijt..
 
De vraag is of die persoon de mogelijkheid heeft om intern over te stappen naar Passage en andere onderdelen...
 
Beste Hector & Barberpole, het feit dat ik alsnog ben kunnen wisselen naar een KTV-bedrijf heeft helemaal niets te maken met "gesneaked" en nog minder met het feit of ik nu wel of niet naar FRA/PM ben moeten gaan. Misschien kijken jullie er eerst beter nog eens de TK-Rundschreiben van destijds op na. Toen de CRJ900-deal werd afgesloten heeft de CLH-TK met de KTK volgende regeling getroffen: voor de eerste 60 "wechselwillige" CLH F/O´s (die zouden wisselen ná het afsluiten van deze deal) wordt van volgende criteria afgeweken:
- de max.leeftijd wordt opgetrokken tot 36 jaar en 364 dagen
- van de max. en/of min. lichaamslengte kan/mag afgeweken worden op voorwaarde dat er een zgn. "Einzelfallprüfung" plaatsvindt: ik ben dus met iemand van FRA/PM + Leiter Ausbildung LCAG + Leiter Auswahlkomission DLH in de sim geweest waarbij gechecked werd of het inderdaad geen probleem zou zijn, wat ook zo was. Over "sneaky" wisselen zou ik me in deze dus niet uitlaten. Trouwens, daar ik daarvoor reeds m´n bedrijfsmedisch bij FRA/PM heb gedaan (jaja, toch wel) , ben ik bij m´n wisselen niet nog eens moeten gaan. Tot zover deze discussie.

Wat betreft het wisselen naar een ander KTV bedrijf zou ik me in jullie plaats ook maar geen zorgen maken, ook LCAG valt onder het TV We/Fö...dat staat trouwens ook zwart op wit op papier. Mijn Bewerbung voor de B747 en de A340 loopt trouwens al.

Hector, ik begrijp jouw reactie niet helemaal. Ik geef mijn mening over het afwijken van selectiecriteria (we hadden het toch over de DLR-selectie dacht ik) en jij komt met z´n reactie op de proppen.

Tot zover mijn visie op de feiten. En nu terug naar het feit of je CV in het Duits of het Engels moet/mag.
 
Last edited:
Hey Hermafrodiet

De uitdrukking "sneaken" heb ik ook met een knipoog bedoeld. Maar het ging mij idd om die 900er regeling waarbij wel degelijk van de normale norm is afgeweken, ook vwb lichaamslengte, en daarom begrijp ik jou standpunt van een paar berichten geleden niet waarin jij beschrijft dat je het terecht vindt dat er NIET van eisen wordt afgeweken terwijl dat in jou geval WEL is gebeurt. Ik citeer nogmaals jou eigen woorden:

"...Ik begrijp je redenering hierin niet, Lufthansa houdt gewoon aan haar standaards net zoals ze die altijd al heeft gehanteerd, en dat is terecht vind ik.!"

vervolgens ook jou woorden:

"Toen de CRJ900-deal werd afgesloten heeft de CLH-TK met de KTK volgende regeling getroffen: voor de eerste 60 "wechselwillige" CLH F/O´s (die zouden wisselen ná het afsluiten van deze deal) wordt van volgende criteria afgeweken:
- de max.leeftijd wordt opgetrokken tot 36 jaar en 364 dagen
- van de max. en/of min. lichaamslengte kan/mag afgeweken worden op voorwaarde dat er een zgn. "Einzelfallprüfung" plaatsvindt:"

Maar effe terug on topic, het is gewoon een pre als je al dmv je brief /lebenslauf laat zien dat je de Duitse taal beheerst!

Übrigens Hermafrodiet..ik ben al gewisseld, maar niet naar cargo...
 
Kijk Hector, zo ontstaan dus misverstanden. Wat betreft "mijn geval": ook ik heb m´n plek op de MD11 en het KTV niet cadeau gekregen en ook ik weet dat ik geluk heb gehad met die CRJ900-deal. Dat er de wildste geruchten de ronde doen, ook over andere collega´s, stinkt en heb ik met mijn post dus rechtgezet (of althans, ik heb het geprobeerd). Het weergalmt in de wandelgangen gewoon teveel aan indianenverhalen, vandaar mijn "directe" reactie. Mijn reply was niet persoonlijk op/tegen jou bedoeld en ik vermoed de jouwe ook niet op/tegen mij...bewijze daarvan jouw knipoog, achteraf dan.

Wat ik bedoel met bewust NIET afwijken van selectiecriteria bedoel ik v.w.b. de criteria zoals ze gehanteerd worden voor ab-initio´s/tijdens de initiele selectie (Abitur, DLR, ureneis,...) en niet zoals ze voor "ready entries" gehanteerd worden. Alweer een misverstand, maar dit keer dan van mijn kant, noem het Belgische logica :biertje: !

Hoe dan ook, begrijp me niet verkeerd, ik gun het iedereen, maar het spel moet gespeeld worden zoals de spelregels op dat moment beschreven zijn, met of zonder "uitzonderingsregel".

Nu nog effe Barberpole duidelijk maken wat de woorden (en inhoud) van KTV en TV WeFö betekenen, en we zijn weer vrienden !

Groetjes uit Antwerpen.
 
Dat is niet nodig vrees ik.. Ik had er trouwens ook geen idee van dat Hectors meededeling jouw persoonlijk betrof.
Mijn vraag stelde ik voor een andere kollega van ons die ruim 9 cm te klein is en door FRA Medical centre afgewezen was terwijl we daar samen voor de keuring waren en nu ook in overleg met Cargo is om daar te kunnen beginnen.. Ik had haar gevraagd of ze dan alsnog kon meedoen aan het WeFö doordat de LH arts haar heeft afgewezen voor een wissel naar Passage of dat ze daardoor op een buitengewone manier bij Cargo kwam te werken. Dit omdat ik me niet kon voorstellen dat ze nog bij DLH mag vliegen nu dit daar bekend is doordat ze daar haar keuring deed. Dat wist ze dus zelf ook niet maar ik begrijp uit jouw woorden dat dit dus geen probleem is. Good for you & good for her!
 
Ik weet wie je bedoelt, ik sprak haar nog niet zo lang geleden in FRA. Feit is dat eens je "binnen" bent (dus bij één van de KTV-bedrijven) je bedje gespreid is en niets nog je latere wissel (naar welk bedrijf dan ook -alles kan- dat regelt het TV WeFö) in de weg staat. Nadat je aangenomen bent gaat je akte tussen de rest van de 5000 andere in het klassement en kijkt niemand nooit of te nimmer nog in je persoonlijke file, tenzij je in problemen komt (Verstoß gegen OM-A, Abmahnung, e.d....). Het zal hen later, na je eerste keuring, dus allemaal worst wezen.

Zo zijn er ook enkele die vb. de ooglimieten overschreden hebben en alsnog in het KTV zitten, soms heb je gewoon veel geluk nodig, o.a. met je keurende arts bij FRA/PM. Ik kan je zo enkele collega´s opnoemen die geen Abitur hebben of die te groot zijn en die alsnog door de mazen van het net zijn geglipt...Ik heb heel veel geluk gehad met die CRJ900-regeling en daarvoor ben ik persoonlijk de VC meer dan dankbaar, dankzij hen ben ik 1,5 jaar geleden alsnog kunnen overstappen in het KTV. Uiteraard gun ik de desbetreffende collega alsnog het beste toe. In haar nadeel speelt dat zij niet meer tot de 60 eerste CLH-wisselelaars hoort die overstappen ná deze CRJ900-deal. Echter, ook de Cargo PV (die uiteindelijk over iedere Einstellung bij LCAG moet beslissen, dit in samenspraak met de LH PV omdat alle LCAG-collega´s mogen overstappen naar eenders welk ander KTV-bedrijf) heeft zich aan alle TV´s te houden zoals die er nu zijn, dus vrees ik een beetje voor hun fiat in dit geval.

Zo, dit gezegd zijnde, "case closed".
 
Worden er momenteel nog (low time) first officers uitgenodigd bij Lufthansa/ air berlin? Zit er iemand momenteel in de selectie?
 
Back
Top