Te oud om te leren?

piloot

New member
Ik ben 42 jaar oud en wil nog een carriere beginnen als beroeps/verkeersvlieger.
Van een aantal luchtvaartscholen krijg ik te horen dat ik te oud ben en dat de kans op een carriere bij de grote luchtvaartmaatschappijen erg klein is.
Zijn er onder jullie mensen die op latere leeftijd een vliegopleiding zijn gaan volgen en zo ja, hoe zijn jullie bevindingen? Of zijn er anderen die mij info kunnen geven over mijn kansen in de luchtvaart. Wat is voor mij (ivm leeftijd) wel en niet haalbaar? Waar kan ik met 42 jaar nog een opleiding volgen? Wat moet ik evt. wel en niet doen? Etc...
Alvast bedankt voor de input!
 
Hoi Piloot,

Als je medisch (klasse 1) oke bent, kan je overwegen je CPL (liefst met IR) te halen. Een pittige en (zeer) kostbare opleiding !!
Daarna kan je aan de slag, maar dat is dan gelijk het probleem.
Waarschijnlijk zal het zo lopen; dat als je geluk hebt, je rondvluchten, fotovluchten en evt. reclamesleep-vluchten mag uitvoeren.
En verdienen zal je waarschijnlijk geen rooie cent !!!
Dit soort werk wordt meestal door jonge vliegers met beide handen aangepakt om uren te maken.
Let wel, dat je hiermee vooral 1-motorig vliegt en dat ziet men in de grote (verkeers)luchtvaart als niet volwaardig.
Wat je ook kan proberen is (als je CPL hebt), je instrukteursbevoegdheid te behalen en als vlieginstrukteur werk zien te vinden.
Maar ook dat is zeker geen gemakkelijke opgave.
Indien luchtvaartscholen zeggen dat je kansen, gezien je leeftijd bij de grote luchtvaartmaatschappijen klein zijn, vind ik dit te optimistisch. Ik denk dat je geen schijn van kans maakt.
En de kosten die je tegen die tijd gemaakt hebt, verdien je nooit meer terug.
Maar goed, voor de duidelijkheid, dit is slechts mijn mening.

Met groeten :biertje:
 
Ik weet niet wat je nu voor een werk doet, wat dat verdient, hoeveel geld je nodig hebt om te leven en of je in je hudige baan part-time kunt gaan werken.
Volgens mij is alleen een (parttime) carriere als vlieginstructeur nog een realistisch alternatief. In principe kunnen dan ook je opeleidingskosten beperkt blijven. Je schrijft dat je twintig jaar geleden een PPL hebt gehaald, ik weet niet hoeveel uur je hebt. In principe moet je dan de volgende route volgen route PPL (of weer geldig maken) -> 200 uur TT, 100 uur PIC -> CPL theorie en praktijk -> FI opleiding.
De relatief dure IR en MEI spaar je uit. Bovendien zijn er veel mensen die single engine commercieel mogen vliegen, namelijk iedereen die net klaar is met een reguliere opleiding tot beroepsvlieger. Veel van die mensen willen graag voor weinig of niets vliegen. een FI aantekening hebben daarentegen niet zo veel mensen.
Als je eenmaal instructeur bent zou je, om je inkomen enigsziens zeker te stellen, in je huidige baan kunnen blijven werken voor (in het begin) b.v. 80% en dan 1 weekdag en de zaterdag of zondag instructie geven.
Loopt het goed, dan uitbreiden, anders niet.
Bedenk wel dat een instructeurs inkomen is geen vetpot.
Ik ben geen beroepsvlieger en zeker geen deskundige, maar heb wel zelf met de gedachte gespeeld.
Volgens mij wordt een airline cariere erg moeilijk.
Je zult hier (zeer veel) mensen tegenkomen die zullen zeggen dat een airline carriere volstrekt onmogelijk is op jouw leeftijd, maar ook mensen die zeggen dat niets wat je echt wilt onmogelijk is. Denk er in elk geval goed over na, tenzij de investering m.b.t. de opleiding peanuts voor je is en je het hartstikke leuk vind om sowieso de opleiding te doen al was het maar voor de lol.
Just my 2 cents.

Leon.

Zie net dat Boerharms me min of meer net voor was.
 
Last edited:
Ik ben zelf begonnen toen ik 25 was, daar werd al raar tegenaan gekeken, zeker in goede oude kikkerlandje.
Vriend van mij was vrachtwagen chauffeur, wou piloot worden en heeft ie gedaan op de goed rijpe leeftijd van 46. Hij is nu Chief-Piloot voor een On-Demand 135 vracht operator. Hij had toen ie piloot werd wel een eigen bedrijf met zijn vrouw, dus er waren wel inkomsten.
Als verkeersvlieger heb je zo goed als geen kans, tenzij je gigantische hopen geld hebt en goed bent en je geld wilt uitgeven om uren en type ratings wilt kopen. Dan kun je beter dat geld gebruiken om alvast met pensioen te gaan volgens mij :biertje:
Beroeps vlieger is echt nog wel mogelijk, maar je gaat redelijk de schuld in voor een misschien niet zo goede pay-out. De kansen zijn tegen je, maar als je echt wilt en je denkt goed te zijn, ga er dan voor, maar de job market is niet echt goed nu. Instructeur is waarschijnlijk je beste kans, en vanuit die baan kan je blijven doorzoeken als je wat uren hebt opgebouwd.
Succes.
 
Niet in nederland ! Je moet dan wel een baan zoeken in het buitenland en het financieel kunnen trekken.

Ben zelf op m'n 35e begonnen aan ATPL theorie, daarna 2 jaar VS en een TR B737 gedaan.

Een collega uit Wales die tot z'n 46e een varkensfokkerij had en door de europese regelgeving min of meer gedewongen werd ermee op te houden, is zelf op die leeftijd nog begonnen en vliegt nu alweer heel wat jaren als gezagvoerder op een B737 bij BMI baby.

Het kan dus wel, maar Nederland is, vanwege je leeftijd, echt uitgesloten. Ik wil geen discussie starten over leeftijds discriminatie, want formeel bestaat leeftijds discriminatie niet (is bij wet verboden). Je kunt altijd solliciteren bij een nederlandse maatschappij, maar je zult nooit een uitnodiging krijgen voor een interview.

Financiën
Verwacht niet dat nederlandse banken staan te springen om je een lening voor je opleiding te verstrekken. Zij gaan uit van de nederlandse situatie. (voor je 27e aan een opleiding beginnen anders ben je te oud, krijg je geen werk en kun je de lening niet terug betalen)
Je zult dus e.e.a min of meer volledig zelf moeten financieren.

succes
 
Last edited:
Back
Top