EU wil strengere milieuregels voor lichte vliegtuigen

FOLBERTS

Active member
'LUXEMBURG - Het snel stijgend aantal zakenvliegtuigen, sport- en reclamevliegtuigen en andere kleine toestellen staan strengere milieuvoorwaarden te wachten. De Europese Commissie vindt dat de geluidsproductie en CO2-uitstoot van kleine toestellen omlaag moet, en gaat met de sector praten over een duurzame toekomst.'

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=25394

What's next?
 
Goede zaak, betere motoren, stillere vliegtuigen! Ben ik voorstander van.
Als er maar geen gekke mileubelastingen worden ingevoerd die dienen om de staatschuld af te lossen, én er rekening wordt gehouden met de kleinschaligheid van de kleine luchtvaart.

Maar heel gerust wordt ik meestal niet van dit soort berichten...
 
Als er maar geen gekke mileubelastingen worden ingevoerd die dienen om de staatschuld af te lossen, én er rekening wordt gehouden met de kleinschaligheid van de kleine luchtvaart.

Maar heel gerust wordt ik meestal niet van dit soort berichten...

Doordenkertje, na 2013 (VFR mode S transponder plicht) wordt het voor de staat der Nederlanden, wel heel erg eenvoudig om milieubelasting op sport- en andere kleine luchtvaartuigen (te) gaan heffen :eek:
 
Doordenkertje, na 2013 (VFR mode S transponder plicht) wordt het voor de staat der Nederlanden, wel heel erg eenvoudig om milieubelasting op sport- en andere kleine luchtvaartuigen (te) gaan heffen :eek:

Zo heb ik het nog nooit bekeken, maar ben wel bang dat je gelijk hebt. :niet_bli:
 
Zo heb ik het nog nooit bekeken, maar ben wel bang dat je gelijk hebt. :niet_bli:

Het "rekening-vliegen" is in het verleden als eens genoemd als mogelijkheid om de prive-vlieger aan te pakken. Met Mode-S is de identiteit eenvoudig te achterhalen...... Gelukkig zit er nog steeds een "OFF" stand op de transponder:kerst::kerst:
 
Ik vraag me echt af...

Hoeveel kleine vliegtuigen (SEP, MEP, SET, MET, etc) zijn er? En hoeveel auto's/vrachtauto's?

Oh ja, de auto's en vrachtauto's worden al flink gemolken...
 
Ik vraag me echt af...

Hoeveel kleine vliegtuigen (SEP, MEP, SET, MET, etc) zijn er? En hoeveel auto's/vrachtauto's?

Oh ja, de auto's en vrachtauto's worden al flink gemolken...

Stand Nederlands luchtvaartregister van 7 april 2008 (alleen gemotoriseerd):

Total # engine AC 1660
Land 1565 (P 1247)
Helicopters 80 (P 34)
Aqua 4 (P 4)
Gyrocopters 7 (P 7)
Other 4

De getallen tussen haakjes is het aantal piston engine vliegtuigen.

Aantal niet gemotoriseerde vliegtuigen in register: 1024 (570 gliders 454 balloons).

Het aantal registraties is weer wat gegroeid, na een periode van lichte daling.

In NL vliegen ook toestellen rond met buitenlandse registratie (bijv. zgn. November kisten). Ik heb geen zicht op het aantal daarvan. Maar ik overdrijf als dat 50% is van de vloot. Dus hebben er in NL zo'n 2500 gemotoriseerde toestellen hun basis. Als we dat afzetten tegen de ongeveer 7.000.000 auto's, dan valt dat in het niet!
Ik vraag me echt af waar die milieufanaten zich druk over maken :passed:
 
Last edited:
Back
Top