Piloot worden

Bonus

New member
Hallo allemaal,

Als kleine droomde ik ervan om piloot of dokter te worden. Ik zit nu inmiddels in 5VWO, maar de kans is echter groot dat ik dit niet ga halen vanwege topsport (Junioren t/m 19 jaar).
Ik probeer de laatste periode(n) er echter nog flink aan te trekken. Maar de kans op overgaan is vrij klein. (één 4 en drie 5en)
Verder heb ik met een mooie cijferlijst mijn HAVO (N&G + Aardrijkskunde) afgerond.
Maar omdat ik verder wilde met topsport kon ik nog geen selecties doen, omdat er (neem ik aan) geen combinatie mogelijk is om te sporten en een piloten opleiding te doen.

Nu is het moment dus bijna aangebroken dat ik een keuze moet gaan maken tussen (top)sport en een eventuele andere carriere. Ik zie namelijk geen uitweg meer om het uit te stellen, omdat andere HBO opleidingen niet aantrekkelijk zijn voor mij vanwege reistijd en de combinatie met sport.

Ik zou dus graag deze zomer het liefste selectie willen doen bij KLS, NLS of andere school om piloot te worden. Maar zou de KLS/NLS rekening houden met mijn cijferlijsten, omdat ik door de sport relatief veel school gemist heb?
En heb ik misschien nog meer voordelen vanwege (top)sport?

Bedankt.


www.kaibloetjes.nl
 
Met een HAVO N&G diploma kunnen ze je niet weigeren, op basis van het voortraject dan ;)
Als je bij de COVA komt en ze vragen waarom je het VWO niet hebt afgemaakt, is 'topsport' een goede reden. Althans, dat vind ik. Waarschijnlijk zijn er hier mensen die het weten.
 
Kun je niet eerst de selectie doen en als je het niet haalt voor de topsport gaan? Gedurende de selectie periode kun je dan gewoon doorgaan met de sport.
 
Als je ECHT piloot zou willen worden zou je niet eens te hoeven kiezen, maar meteen voor de Pilotenopleiding gaan!
Want je zit nu te kiezen tussen topsport en piloot worden.
Ik heb verder totaal geen ervaring ofzo, maar ik had het wel geweten;)
 
@777-200

Ik heb zo en zo een contract lopen t/m eind augustus met skeeleren. Dus in die periode zal ik dan, of eerder selectie gaan doen.

@Firekiddo
Ik ben in oktober 18 geworden en dan is het een vrijlastige keuze tussen (misschien) proffesional te worden (ik train vanaf mijn 7de!!), omdat je nog talloze groeimogelijkheden hebt en min of meer verslaafd ben aan lichaamsbeweging, en het studeren en ineens (bijna) niets meer aan sport te doen.
Maar omdat er op dit moment zo veel "nieuwe" mensen komen bij het schaatsen en mijn grote sprong naar de wereld top nog een beetje uitblijft, maar wel bij de junioren goed mee doe. Wil ik niet blijven sporten om "mee te doen" aan een evenement in Nederland of misschien wel verder. Als ik ergens voor ga wil ik dat dan ook met de volle 100% doen en dus niet om in de achterhoede te eindigen.
 
Ik snap je probleem, dat had ik ook in het klein; Moest ik Scouting opgeven voor Zweefvliegen als je het al je hele leven deed. Ik koos voor zweefvliegen ik dacht aan mijn toekomst.

In jouw geval is dat veel moeilijker. Als je echt goed bent kom je misschien wel op TV en word je hartstikke beroemd en kent iedereen je, dan valt piloot zijn even in het niets:)

Waarom wil je piloot worden dan, als je leeft in de sportwereld?
 
Er is nog meer dan alleen een sporten en in mijn tak van sport kunnen een aantal maar van hun salaris leven. Vrij onzeker allemaal, de niveau verschillen qua opleidingsteams zijn vrij groot. En als je dan net niet het geluk heb dat je in Jong Oranje of een ander media team komt, dan is je seizoen alweer "weggegooid", omdat de progrssie die je dat jaar maakt gewoon te klein is vergeleken met de rest.
En ik denk dat je toch wat moet opbouwen in je leven;)

Ik het mooi om te vliege als ik naar een toernooi moet. Verder krijg ik voldoening als ik mensen kan helpen. Ik kan (bijna) met iedereen wel opschieten. En ik heb door de sport toch best keuzes leren maken op kritieke momenten.
Ik ben ook niet echt een kantoor mens, die standaard werktijden van 9 tot 5 is gewoon niks voor mij.
En het intresseert me gewoon hoe zo'n kist nou in de lucht blijft en hoe dat allemaal werkt.

En dat geld ook wel voor het menselijk lichaam, maar daar heb je vwo voor nodig en dat is (bijna) niet meer haalbaar voor me. Omdat ik niet meer mag blijven zitten, vanwege mn HAVO.
 
En dat geld ook wel voor het menselijk lichaam, maar daar heb je vwo voor nodig en dat is (bijna) niet meer haalbaar voor me. Omdat ik niet meer mag blijven zitten, vanwege mn HAVO.
Ik ben zelf pas begonnen met vliegen toen ik 25 was. Ik heb geen idee hoe oud je nu moet zijn om bij de KLS of NLS aan de slag te gaan, maar als je nog een jaartje of zo kunt wachten kom je er wel achter hoe goed het schaatsen gaat. Er zijn ook nog vele andere wegen die je kunt proberen. Een scholarship in USA als schaatser is een mogelijkheid. USA houd van alle topsporters, en dat is iets dat je in je voordeel kunt gebruiken.
 
Ik heb het zelf ook gedaan, een topsport ''opgegeven''. Tot vorig jaar juli hockeyde ik op het hoogste niveau bij een club en in een district. Ben toen gestopt omdat ik het helemaal gehad had met vele trainen etc. en bovendien wilde ik meer zweefvliegen en beginnen met motorvliegen. Nu mis ik het en heb ik er spijt van dat ik ben gestopt. Is tot nu toe een van de domste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan.

Bonus, als ik jouw was zou ik lekker doorgaan met de topsport en als het niet lukt op je 25e ofzo het alsnog proberen bij een vliegschool. Ik zeg dit omdat ik zelf weet hoe vervelend het is als je een sport mist en je nooit meer terug kan komen op je oude niveau. Misschien dat dat voor jou hetzelfde is.
 
Ik heb het zelf ook gedaan, een topsport ''opgegeven''. Tot vorig jaar juli hockeyde ik op het hoogste niveau bij een club en in een district. Ben toen gestopt omdat ik het helemaal gehad had met vele trainen etc. en bovendien wilde ik meer zweefvliegen en beginnen met motorvliegen. Nu mis ik het en heb ik er spijt van dat ik ben gestopt. Is tot nu toe een van de domste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan.

Bonus, als ik jouw was zou ik lekker doorgaan met de topsport en als het niet lukt op je 25e ofzo het alsnog proberen bij een vliegschool. Ik zeg dit omdat ik zelf weet hoe vervelend het is als je een sport mist en je nooit meer terug kan komen op je oude niveau. Misschien dat dat voor jou hetzelfde is.

Kijk dit kan natuurlijk helemaal waar zijn.
Dit kan er dus gebeuren als je overstapt naar iets anders.
Maar voor bonus kan het ook zijn dat hij het juist nog leuker zal vinden dan zijn sport.
maar toch denk ik dat je beter bij je sport kan blijven en zeker als je in de top staat!
 
is het een idee om een keer een introductie vlucht te maken zoals dat bij martinair kan? Of geeft dit een verkeerd beeld over wat vliegen inhoud?
 
Een introductievlucht bij Martinair - Lelystad - vond ik heel nuttig. Je ervaart hoe het is om 'zelf' het vliegtuig te besturen en leert kennis maken met de instrumenten uit de cockpit. Daarnaast vond ik het een hele belevenis, om zonder enige kennis achter het stuur plaats te nemen. (Ik vond het geweldig!) :)

Ik denk dat het bovendien erg zinvol is bij de verwoording van je motivatie. Je hebt het nu immers echt een keer meegemaakt!

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je na afloop zoiets hebt van 'nee, dit is toch niks voor mij', maar ook dan is het een nuttige besteding geweest.

Samenvattend: Doen, ervaar het zelf! :rt:
 
Misschien kun je ook proberen, naast een introductievlucht, een eendaagse stage te regelen bij een vliegschool. Zul nog meer te weten komen over hoe het er aan toe gaat.
 
Bonus,

Ik heb vroeger ook aan topsport gedaan (tennisen). Ik ben begonnen op mijn 8e en nog steeds doe ik mee met competities via de lokale tennisvereniging wel te verstaan. Ik ben nu 28 jaar en het is wel een tijdje geleden dat ik gestopt ben met de topsport (5 keer per week trainen wel te verstaan). Mijn middelbare schoolcarrière heb ik ook langer dan normaal moeten doen. Ik ben namelijk in 5 Gymnasium blijven zitten. Ik kon goed leren, maar mijn prioriteit legde ik destijds bij de sport.

Ik kan wel iets herkennen in jouw verhaal, omdat ik ook voor hetzelfde dilemma stond, piloot of topsport. Ik heb toen gekozen voor de sport, maar wel met een redelijke studie. Ik ben toen in deeltijd Rechtsgeleerdheid gaan studeren en moest tweemaal per week naar college, vaak in de avond. Na 6 jaar heb ik mijn gehele studie afgerond en daarna heb ik besloten verder de advocatuur in te gaan, dus geen piloot. Overigens heb ik ook mijn GPL en PPL gehaald terzijde.

Dus Bonus, als ik jou was zou ik een goede keuze maken. Ik heb een prachtige tijd beleefd van mijn sport en ik geniet er nog steeds van. Ik heb totaal geen ervaring met een pilotenopleiding, maar bij mij op de vliegclub ken ik geen mensen die topsport en een carrière in de luchtvaart kunnen combineren. Ik denk dat je sport in dit geval het beste kunt definiëren als ontspanning.

Overigens denk ik dat als je ook overweegt dokter te willen worden, dan liggen er daar meer mogelijkheden in topsport. Daar wordt het juist aangemoedigd. Als ik het goed heb, is een van de Nederlandse turners een geneeskundestudent.
En ik dacht dat een oud-schaatser nu werkzaam is bij de KLM, weet zijn naam alleen niet meer.
 
@ Maarten80

Ik denk dus niet dat ik mn VWO kan gaan halen, dus dan zou ik een HBO moeten gaan doen, maar daar zit niet echt iets tussen van dat ik zeg, wauw, dat lijkt me gaaf. En dat heb ik dus wel met een opleiding tot piloot.

Qua sport ligt het op het moment een beetje moeilijk, er zijn op dit moment zo veel goede jeugdrijders in mijn categorie, dat t steeds stijvertje wisselen is. Kleine indicatie, tijdens het NK werd ik 10e maar tijdens het EK werd ik 4e en 5e. En tja, er zijn maar een aantal teams die een beperkt aantal schaatsers kunnen opnemen. Val je daar buiten, dan is het niveau van het team gewoon al gelijk stukken lager. En op het moment zit ik in een "lager" opleidings team, wel erg leuk team, maar mijn niveau wordt gewoon niet veel hoger.

Maar ik ga een introductie vlucht maken en nog naar een aantal open dagen, dus ik beslis aan het einde van de zomer.

Verder kan ik wel wat blijven trainen, maar dan denk ik niet dat ik dezelfde sport blijf beoefenen, omdat ik dan toch weer hard wil blijven trainen.
 
Bonus, je kan bij de KLM aeroclub een introductievlucht maken met instructeur voor 99 euro. Lid worden kan ook, hoef je geen KLMer voor te zijn. Is overigens sowieso een stuk goedkoper (voor PPL) dan Martinair. [/spam mode off]

Of je PMt me even als je privé een vluchtje wil maken, kan ik je van alles vertellen over de grote luchtvaart. Helaas geen ervaring met de waarschijnlijk lastige keuze die je moet maken. In beide takken ben je redelijk snel oud (althans, snel te oud als je nog met een carrière in de luchtvaart wil beginnen op latere leeftijd), al houdt je het in de luchtvaart een stuk langer vol. Maar goed, aan de luchtvaart moet je nog beginnen met alle onzekerheden en (financiële) risico's van dien. Wellicht dat Leo Visser (baas 737 KLM geloof ik, laatste keer dat ik iets over hem las) je iets beter kan inlichten over hoe hij het schaatsen / topsport / vliegen probleem heeft opgelost.

Eén ding is zeker, de keuze zal heel persoonlijk zijn. Mits er geen goed compromis voor handen ligt kan je natuurlijk van beide keuzes in een bepaalde mate spijt krijgen. Dat kan niemand je vertellen, alleen jij kan dat inschatten.
 
Last edited:
Hoezo kiezen voor het een of het ander als je allebei kan doen?

Ik zou lekker blijven schaatsen tot je 25e ofzo. En dan eens aan een opleiding gaan denken.

Trainen vanaf je 7e en topsport niveau behaald??? Lijkt me sterk dat een school jou zal weigeren (mits je natuurlijk de papiertjes hebt) . Want aan doorzettingsvermogen en discipline heb je kennelijk geen gebrek.

Stel dat je succesvol bent in de schaatstsport, dan staan scholen voor je in de rij. Betere reclame kennen ze niet. En topsporter die bij hun wordt opgeleid? Klinkt onwijs hypocriet maar kijk maar naar Leo Visser. De KLM vond het maar wat leuk om iedereen te laten weten dat ie bij hun ging vliegen.

Hij zat tijdens zijn schaatscarriere op de KLS (of hoe dat toen ook heette).

Voor de kleintjes onder ons; Leo Visser was een zeer succesvol allround schaatser die eind jaren 80 begin jaren 90 3 x het NK won, 1 x het EK en 1 xWK won. Verder haalde hij nog 4 medailles op de Olympische Spelen.

Dus succesvol schaatsen én vlieger worden? Het kan zeker.
 
Last edited:
Back
Top