Toch maar piloot

UberScary

New member
Hallo, ik wil jullie om een advies vragen, hier mijn verhaal:

Ik ben 16 jaar oud en heb een VMBO th diploma behaald in 2007. Daarna was ik naar het Hout- en Meubileringscollege gegaan. Dit beviel mij niet en met toestemming van de leerplichtambtenaar heb ik verlof gekregen t/m augustes 2008.

Het was de bedoeling dat ik hierna naar het Zadkine in Rotterdam ging om daar het brugjaar van de politie te gaan doen. Ik werk nu tijdelijk bij de AH tot mijn verlof voorbij is en ik weer naar school kan gaan.

Ik begin er steeds meer aan te twijfelen, aan de politie. En aangezien ik vliegtuigen en vliegen en alles wat daarbij hoort helemaal gaaf vind lijkt het me ook wel super vet om piloot te worden. Dit is denk ik echt iets wat ik heel mijn leven zou willen doen.

Ik heb nu dus een VMBO th diploma. Ik denk dat de snelste optie om een brefet te gaan halen is dat ik weer terug ga naar de middelbare school en daar een HAVO diploma ga halen.

Graag zou ik jullie mening hier over willen horen.

M.v.g
Robin
 
Ik denk, omdat dergelijke vragen eerder zijn gesteld, dat je het beste een MBO-opleiding kan doen die iets met de luchtvaart te maken heeft ;)
Ik heb hier bijvoorbeeld een keer 'vliegtuigmonteur' als tip gezien...
 
Dat lijkt me een goed plan, het is de snelste en eigenlijk ook de nuttigste manier om bij een vliegschool binnen te stappen. Als je écht piloot wilt worden kan je gewoon het beste Havo gaan doen. Maar als je eerder in aanraking wilt komen met vliegtuigen kan je 't beste een MBO opleiding gaan volgen, daar leer je wat van vliegtuigen en na het behalen van je diploma kan je zo'n vliegschool binnenstappen.
 
Last edited:
Ik ben nu ook bezig met mijn VMBO examen, ik ga hierna Vliegtuigtechnicus BOL4 doen, daarna ga ik AP&M proberen. :cool:
 
Dat lijkt me een goed plan, het is de snelste en eigenlijk ook de nuttigste manier om bij een vliegschool binnen te stappen. Als je écht piloot wilt worden kan je gewoon het beste Havo gaan doen. Maar als je eerder in aanraking wilt komen met vliegtuigen kan je 't beste een MBO opleiding gaan volgen, daar leer je wat van vliegtuigen en na het behalen van je diploma kan je zo'n vliegschool binnenstappen.


Kan je dan met zo'n MBO diploma ook piloot worden, kon toch alleen HAVO?
 
Je moet het ook echt willen, met ieder vezel in je lijf! "Piloot leek me ook best vet" en "toch maar piloot" zijn gevaarlijke beginselen om van uit te gaan. Als je er voor wil gaan, moet je er echt voor 100% voor gaan want het is een grote gok die je neemt met een groot (financieel) risico. Denk er dus heel, heel goed over na.

Als dan je antwoord nog steeds 'ja' is, zou ik je zeker aanraden je HAVO papiertje te halen. Sommige mensen zeggen dat je meer hebt aan een MBO, en dat is misschien waar, maar op papier is een HAVO diploma gewoon hoger omdat je er (in principe) HBO of VWO mee kan gaan doen. Haal je HAVO en stap zo de vliegwereld in. Ik zou zelfs aanraden nog een HBO opleiding erachteraan te plakken, ook al is het alleen maar om je P binnen te halen. Het geeft je wat levenservaring mee, je bent weer wat volwassener en je staat wat steviger in je schoenen.

Weet je al welke tak van de luchtvaart je in wil? Burgerluchtvaart, militaire luchtvaart, recreatief? Veel succes en plezier!

Groeten!
 
Je moet het ook echt willen, met ieder vezel in je lijf! "Piloot leek me ook best vet" en "toch maar piloot" zijn gevaarlijke beginselen om van uit te gaan. Als je er voor wil gaan, moet je er echt voor 100% voor gaan want het is een grote gok die je neemt met een groot (financieel) risico. Denk er dus heel, heel goed over na.

Als dan je antwoord nog steeds 'ja' is, zou ik je zeker aanraden je HAVO papiertje te halen. Sommige mensen zeggen dat je meer hebt aan een MBO, en dat is misschien waar, maar op papier is een HAVO diploma gewoon hoger omdat je er (in principe) HBO of VWO mee kan gaan doen. Haal je HAVO en stap zo de vliegwereld in. Ik zou zelfs aanraden nog een HBO opleiding erachteraan te plakken, ook al is het alleen maar om je P binnen te halen. Het geeft je wat levenservaring mee, je bent weer wat volwassener en je staat wat steviger in je schoenen.

Weet je al welke tak van de luchtvaart je in wil? Burgerluchtvaart, militaire luchtvaart, recreatief? Veel succes en plezier!

Groeten!



Ja ik wil echt met elke vezel in mijn lichaam piloot worden!! en dan met name de burgerluchtvaart. Ik ga dit echt doen. Met een HAVO diploma.
 
Tja.. een Havo diploma kan je niet zomaar uit de grond plukken je moet er hard voor werken. Ik zit nu in Havo 3 en ga hopelijk over dit jaar naar Havo 4 met een profiel NT. Wij gaan 't samen hard aanpakken hè! :D
 
Tja.. een Havo diploma kan je niet zomaar uit de grond plukken je moet er hard voor werken. Ik zit nu in Havo 3 en ga hopelijk over dit jaar naar Havo 4 met een profiel NT. Wij gaan 't samen hard aanpakken hè! :D

Ja skkrs. Ik weet dat ik er hard voor moet werken maar nu ik eindelijk weet wat ik wil, kan ik misschien ook de energie ervoor vrij maken. Op het VMBO deed ik niet me best. Ik was meer constant Microsoft Flight Simulator aan het spelen omdat ik een geweldig gevoel kreeg als ik zo'n kist aan de grond kon zetten. Nu ik weet dat ik dat in realiteit ook kan moet het gewoon lukken. ;)
 
UberScary, aller eerst welkom.

Dan... on topic
Het is wel zo dat MBO een aantal voordelen heeft (zie post makaveli), vooral op praktisch gebeied en op gebeied van omgang met mensen (wat ook voor een piloot zéér belangrijk is), maar op het gebied van kennis kom je denk ik net te veel te kort...
Dus mijn tip aan jou is ga gewoon HAVO doen, en pak daarna nog een HBO erachteraan... Ik denk dat je dan ook aan je toekomstige opleiders/werkgevers kunt laten zien dat je over het nodige doorzettingsvermogen bezit, gezien de (mogelijke) weg vanaf je VMBO-T... Dat zegt ook veel
Dus denk er goed over na!!
Ik wens je succes :rt:
gr
EmeX
 
ik doe het via MBO (let wel op, MBO niveau 4 dus, geen 3 of 2). Beter vol te houden omdat het direct aansluit bij mijn interesses (die naast vliegen dan). Mijn MBO heeft bewust niet direct met vliegen te maken omdat ik niet in een industrie wil werken waar ik de top niet kan bereiken. Mijn mening is dat IK dat in de luchtvaart alleen kan als piloot. En, mocht je geen piloot kunnen worden heb je al een vak geleerd. Als ik bij de DFA en Koninklijke Luchtmacht er bijde uit word gemieterd dan wandel ik terug naar mijn stage plaats en ben ik game/sim designer. Een acceptabel alternatief zonder terug te hoeven kijken op iets dat ik liever had gewilt. Verder is het een gok. Je spaart 2 jaar uit met havo als je wel piloot word, je hebt 2 jaar op de havo "verspilt (je unlocked natuurlijk wel andere mogelijk heden)" als je geen piloot word, of je spendeerd een vaste 4 jaar op een interessante MBO opleiding zonder risicos (tenzij je blijft zitten natuurlijk) en met toekomst, maar ook zonder tijdswinst.

Weeg het eens af bij elkaar. Voor mij was het duidelijk. Ik zie je boven, "met iedere vezel van mijn lichaam" ;)

@EMeX, VMBO is ook voor mensen die direct praktisch bezig willen zijn. Voor mij was het de meest efficiente weg naar een MBO gamedesign. Als je het kan toelichten (met bijvoorbeeld het feit dat je als beste van de klas je diploma haalde, ik noem geen namen) door je gedachte achter die keus te kunnen geven getuigt het juist van doorzettings vermogen en doelgerichtheid. Niet van dat je een domme, luie vmbo'er bent (hoewel de absolute meerderheid van die school dat wel was, het imago is er niet voor niets).
 
Last edited:
UberScary, aller eerst welkom.

Dan... on topic
Het is wel zo dat MBO een aantal voordelen heeft (zie post makaveli), vooral op praktisch gebeied en op gebeied van omgang met mensen (wat ook voor een piloot zéér belangrijk is), maar op het gebied van kennis kom je denk ik net te veel te kort...
Dus mijn tip aan jou is ga gewoon HAVO doen, en pak daarna nog een HBO erachteraan... Ik denk dat je dan ook aan je toekomstige opleiders/werkgevers kunt laten zien dat je over het nodige doorzettingsvermogen bezit, gezien de (mogelijke) weg vanaf je VMBO-T... Dat zegt ook veel
Dus denk er goed over na!!
Ik wens je succes :rt:
gr
EmeX

Waar is dit nou weer op gebaseerd? Minder kennis? havo is 5 jaar, mavo of VMBO TL is 4 jaar, als je dan nog een MBO doet van 4 jaar is dat denk ik toch iets meer (of gelijk aan) kennis dan alleen havo en bijvoorbeeld een paar formule's meer kennen van wiskunde en natuurkunde,
 
@Erwonio:
Ik vondt VMBO-T niet echt praktisch gericht toen ik er mee bezig was.
Mij zal je nooit horen zeggen domme, luie vmbo'er (lui misschien wel). Maar het lijkt mij gewoon dat iemand die van VMBO-T (via HAVO) eindicht met een HBO diploma en aanklopt bij een maatschappij, dat hij toch als de betere kandidaat wordt gezien dan de persoon met VMBO en MBO... Althans door een hoop maatschppijen wel...

@Honywell:
Ik had het over het verschil tussen iemand die eerst VMBO-T doet en dan MBO en zicht dan gaat aanmelden bij een vliegschool(dat werd geimpliceerd door SAFA) óf iemand die VMBO-T doet, dan HAVO en dan HBO...
En daar is mijn post op gebaseerd
 
Veel maatschappijen hebben als eis HAVO/VWO/HBO propedeuse. Met een MBO kom je daar dus al niet binnen, en verklein je je kansen op een baan dus al. De snelste manier is dus HAVO met eventueel een HBO propedeuse. Als sommige vliegscholen mensen met een MBO aannemen wil dat niet zeggen dat de maatschappijen dat ook doen.
 
Uiteindelijk gaat het toch om de kansen op een baan na afstuderen? En niet alleen of het voldoende is om aangenomen te worden op een vliegschool? Dan zit je er m.i. beter bij met een Havo, dan een MBO papiertje. Dit is puur gebaseerd op de aanname-eisen van het overgrote deel van de maatschappijen en niet of iemand met een Havo beter zou vliegen als iemand met een MBO opleiding.
 
Uiteindelijk gaat het toch om de kansen op een baan na afstuderen? En niet alleen of het voldoende is om aangenomen te worden op een vliegschool? Dan zit je er m.i. beter bij met een Havo, dan een MBO papiertje. Dit is puur gebaseerd op de aanname-eisen van het overgrote deel van de maatschappijen en niet of iemand met een Havo beter zou vliegen als iemand met een MBO opleiding.

Dat was ook geen issue hier...

Los daarvan ben ik het wel met je eens;)
 
Back
Top