Airwork, roze wolk of doemdenkforum?

Kazeven

New member
Ik wist niet echt in welk forum ik dit topic moest plaatsen, aangezien dit niet echt over 1 van de onderwerpen van de subfora gaat..

Ik heb een vraagje.

Zelf heb ik alleen maar ervaring met dit forum, niet met de 'echte' luchtvaartwereld. Ik vraag me af hoe mensen die wel in het wereldje zitten dit forum ervaren, in relatie met hun dagelijkse praktijk.

Zijn de discussies op dit forum een beetje een afspiegeling van wat een piloot dagelijks om zich heen ziet? Of geven de discussies op dit forum een vertekend beeld?

Is Airwork een plek waar een soort 'roze wolk' in stand wordt gehouden?? Of is Airwork een plek waar vooral op de negatieve aspecten van de luchtvaart gefocust wordt, en valt het 'in het echt' allemaal wel mee?

Ben beniewd naar jullie reacties:biertje:
 
Enige wat ik jammer vind is dat als ervaren vliegers wat uit proberen te leggen of over te brengen, menig wannabee of gasten met geen ervaring in de grote luchtvaart gelijk beginnen te melkmuilen hoe het dan wel zit!!
 
Fijne generalisatie hier, maar je hebt wel gelijk. Ik bedoel, wij weten er toch veel meer van dan mensen die al super lang in het vak zitten, wat weten die er nou van?
:naund:

@ FPS, waar ga je eigenlijk naar toe? Cargo?
 
Last edited:
Ik, als wannabe op een (ondanks de soms negatieve verhalen en ervaringen, nog altijd) roze wolk, zie dit forum als een zeer waardevolle bron van informatie. Niemand kan weten hoe het bestaan en het werk van een piloot echt is zonder er zelf een te zijn, daarom ben ik zeer dankbaar voor de (aspirant-)pro's die hier hun ervaringen, meningen en verhalen vertellen.
Iedereen die piloot wil worden zou verplicht o.a. zo'n beetje de hele "hoe word ik piloot" sectie moeten lezen!
 
Luister eens even Kazeven.
Je vraagstelling heeft een hoog popie jopie gehalte.
Ik wil je daarom aanraden je intro van een betere definitie te voorzien.
Een toelichting van mijzelf.
Wat wil je precies weten. En met welke motivatie wil je die kennis opdoen.
Als het gaat om een gevestigd vooroordeel te waarderen dan is dit niet de manier en de plaats.
Als het gaat om een valide meningsuitwisseling te bewerkstelligen dan zal je je aandachts publiek beter moeten definieren.
Met andere woorden, een roze wolk of een een negatieve insteek als uitganspunt will not cut it.
Waar het om gaat in de perceptie van degenen die in de luchtvaartwereld werkzaam zijn en degenen die die daar nog deel van willen gaan uitmaken is een reality check die brutaler is dan welke opgezette bril dan ook.

Niemand, en ook Ik niet, is hier op dit board negatief voor wat betreft het enthousiasme van de leerling vliegers. Het is inderdaad een droomberoep voor velen en een blinde ambitie om het doel te bereiken is niet per definitie verkeerd.
However, er zijn voetangels, klemmen en valkuilen die in het begin van het avontuur niet altijd zuiver te onderkennen zijn.
Daar tegenover hoort een waarschuwings traject te staan zodat een juiste balans kan worden gevonden tussen wat wil ik en wat kost Ik.

Dus, Kazeven, ik zou kunnen adviseren om je vraagstelling anders te formuleren en zodoende een groter aantal kwalitatief rijkere reacties te krijgen dan wat er nu op je afkomt.
Polariseren moet je nooit doen als je meningsvorming wil onderzoeken.
Een tip. "Is er binnen Airwork een draagvlak om de voor en tegens van een hedendaagse vliegopleiding kritisch tege het licht te houden, of laten we die discussie over aan antagonisten met hun eigen agenda"

Met andere woorden, je hebt de discussie zelf al naar een bepaalde hoek gedrukt. Dat is jammer want Ik denk dat de onderliggende gedachte wel zijn merities heeft.
De manier echter waarop je de vraag stelt kan wat irritaties losmaken bij mensen die je juist hierop een duidelijk antwoord zouden kunnen geven.
Het zijn niet alleen semantics, het is de kontext.
Give it another try en Ik doe mee aan de discussie.

Cheers
Art

(kan jij trouwens een K7 landen met vol kleppen zonder de kist op te kreuken?)
 
Airwork, roze wolk of doemdenkforum?
Is Airwork een plek waar een soort 'roze wolk' in stand wordt gehouden?? Of is Airwork een plek waar vooral op de negatieve aspecten van de luchtvaart gefocust wordt, en valt het 'in het echt' allemaal wel mee?

Dat hangt ervan af in welk subforum je leest.
 
Het is maar net welk topic je leest. Als het over "hoe wordt ik piloot gaat" is het vaak neutraal of negatief. Het werk zelf is prachtig, dat zie je dan weer terug in het beroepspiloten forum.
 
Ook ik sluit me aan bij Kliko.
Verschil tussen wannabee en ervaren vlieger? Voordat je aan de opleiding begint droom je nog maar verre bestemmingen, exotische stewardessen, grote vliegtuigen met veel vermogen en grote bakken geld die je verdiend.
Als je eenmaal vliegt, ben je wel van die roze wolk afgedonderd. Het werk is nog steeds machtig, maar je kent de klappen van de zweep. En voor vele onder ons is de weg daar na toe, een hele lange geweest.

Als "wij" doemdenkers zijn omdat we "jullie" daarvoor willen waarschuwen, mij best... maar ik denk dat je beter de titel van het topic aan kan passen in: "Wannabee's; dromers of realisten?"
 
Ik neem de laatste jaren een mentaliteits verschuiving waar op airwork.
in een verontrustende richting mag ik wel stellen.

Ook andere Airworkers waar ik prive contact mee heb, hebben dit waargenomen,

als je ziet hoe vaak bepaalde onderwerpen voorbij komen en dat elke keer weer eindigt in gezeur/gezeik/geblaat.
discussie moet er zijn, daar wordt iedereen beter van. maar iemand die net op een school zit en die school blijft verdedigen moet nagekeken worden
Elke school heeft voor maar ook nadelen. er wordt niet meer gerelativeerd
mijn school is beter nanananana

NL is te vooruitstrevend geweest met de je/jij cultuur, het respect is verdwenen. ik weet het respect krijg je niet dat verdien je:blabla

kliko, 35 jaar, over the hill, ouderwets, traditioneel, 30 jaar te gaan!!!:passed:
 
Beste Kliko,

Ik denk dat de mentaliteitsverschuiving op Airwork (ik kom ook net kijken op Airwork, dus weet niks van het verleden) te wijten is aan de mentaliteitsverschuiving in de maatschappij. Een goed debat is een zeldzaamheid aan het worden. Dit merkte ik al tijdens mijn studie, maar ook tijdens mijn werk. Mensen vatten een mening/argument van een ander vaak op als "persoonlijke aanval"en daar is men dan niet van gediend. Gepaste repliek lijkt mij dan beter, maar dat schijnt niet meer te kunnen. Komt dit door een gebrek aan communicatie skills? Of is het inderdaad het verliezen van respect voor een ander, zien we elkaar echt niet meer als gelijkwaardig? Indien er sprake is van het laatste zou dit een wrange constatering zijn, ook voor een "broekie" zoals ik.
 
IMHO...

Iedereen heeft een filter, een bril. Je kunt het forum lezen zoals je wil. Er staat genoeg "roze" in om het als "roze" te bestempelen. Er staat ook genoeg "doem" in om als "doemdenken" te bestempelen.

Ikzelf zie het als waardevolle informatiebron, waar aan de ene kant feiten worden nageplozen (de officiele literatuur is niet altijd even duidelijk), en waar aan de andere kant meningen worden gedeeld. Maar dat blijven ze dan ook: meningen. De ene mening is misschien beter onderbouwd dan de ander, maar ze blijven persoonlijke zienswijzen, niet meer en niet minder, en zijn derhalve misschien wel, misschien niet van toepassing op de lezer. Ik kan dan ook geen antwoord geven op deze vraag, omdat we niet in een zwart/witte wereld leven, maar een wereld met een onbegrensd aantal shades of grey...

Ook deze post is een mening ;)
 
Ben het helemaal met Kliko eens. Daar hebben we het onlangs nog over gehad.
De gehele mentaliteit in NL is verkeerd momenteel. Het forum is een van de dingen waar zich dat uit.

Robbie.
 
zo! wat een verhaal, Art! Ik zal proberen op de inhoudelijke kritiek in te gaan.:biertje:

Niemand, en ook Ik niet, is hier op dit board negatief voor wat betreft het enthousiasme van de leerling vliegers. Het is inderdaad een droomberoep voor velen en een blinde ambitie om het doel te bereiken is niet per definitie verkeerd.
However, er zijn voetangels, klemmen en valkuilen die in het begin van het avontuur niet altijd zuiver te onderkennen zijn.
Daar tegenover hoort een waarschuwings traject te staan zodat een juiste balans kan worden gevonden tussen wat wil ik en wat kost Ik.
Ik snap waarom ervaren mensen hier graag hun reality check bijdragen. Het beeld dat ik hier van de luchtvaartsector krijg is het dat het een harde wereld is, gedicteerd door winstbejag (net als andere sectoren) Wie nietsvermoedend op een roze wolk die wereld binnen komt drijven, kan hard op zijn neus gaan.
Daar wil je jonge mensen voor behoeden. Zeker als ze 100 k neer moeten tellen voor het hele avontuur..
Luister eens even Kazeven.
Je vraagstelling heeft een hoog popie jopie gehalte.
Ik wil je daarom aanraden je intro van een betere definitie te voorzien.
Een toelichting van mijzelf.
Wat wil je precies weten. En met welke motivatie wil je die kennis opdoen.
De vraag is, hoe staat het forum, met al zijn nuttige 'reality checks' in verhouding tot de 'echte' vliegwereld?

Ter illustratie. Ik las laatst een foldertje met waarschuwingen over ziektes die je op reis op kan lopen. Zeer nuttige informatie, die iedereen die op reis gaat toch moet hebben. Maar door al die waarschuwingen die er in stonden, kreeg ik in mijn perceptie toch een niet al te vrolijk beeld van de wereld buiten Europa. Je hoeft bij wijze van spreken je neus maar buiten de deur te steken en je hebt al iets engs te pakken. Waarschijnlijk zal het in het echt wel meevallen.

Is het forum ook zo'n 'pas op weet waar je aan begint' foldertje? Dan kan ik alles wat meer in perspectief zien. (alhoewel, daar komt ook het gevaar weer bij dat ik alles wegsus met 'in het echt valt het wel mee')

Daar had ik mijn discussie in de eerst plaats voor bedoeld. Perspectcief. Hoe moet een aspirant alles wat hij hier leest interpreteren? Ik merk zelf dat het wel eens moeilijk voor mij is alles in perspectief te zien.
Daarom ook het woord doemdenken in de titel. Geeft het forum een beeld van de werkelijkheid dat focust op de problemen? (En dat is naar mijn idee wel terecht. Problemen vragen om een oplossing. dingen die geen probleem zijn niet. Goed nieuws is geen niews.)

Dus, Kazeven, ik zou kunnen adviseren om je vraagstelling anders te formuleren en zodoende een groter aantal kwalitatief rijkere reacties te krijgen dan wat er nu op je afkomt.
Polariseren moet je nooit doen als je meningsvorming wil onderzoeken.
Ja, nu je het zegt denk ik dat mijn 'echte' vraag inderdaad niet te rijmen is met de topictitel. De topictitel is 'popie jopie', bedoeld om mensen het topic 'in te trekken'.


(kan jij trouwens een K7 landen met vol kleppen zonder de kist op te kreuken?)

Nee. ik heb maar een paar uurtjes in zo'n mooi apparaat mogen vliegen.;)

En over die roze wolk van stewardessen, tropische stranden en bergen geld, daar heb ik het eigenlijk helemaal niet over. Die heb je wellicht aan het begin, maar iedereen die een beetje rondgelezen heeft, is daar toch vrij gauw van genezen?
 
Kan Danny de Munk wel schieten, maar hij begon zo'n 20-25 jaar geleden zo leuk met dat lied:
"krijg toch allemaal de tering, val voor mij part......"

Kazeven:
Kerel!! (wijfie?), De maatschappij in zijn geheel lijkt in NL in rap tempo de berg af te glijden en men is alleen maar gefocused op de eigen agenda.
De uitzondering daarop is Airwork!
Airwork?
Jawel, dit is een van de weinige plekken waar men nog voor elkaar opkomt, cq. elkaar probeert te behoeden van een misstap of 2.
Dat daarbij zo af en toe, ahum, regelmatig met modder wordt gegooid hoort erbij zullen we maar zeggen, want laten we eerlijk zijn, het is nog niet zo lang geleden dat we holbewoners waren.

Now back to you.......................
 
So easy a caveman can do it right Touch and Go ? :grijns:

(nah, I'm not with Geico..)

FD

----
Voor de mensen not in de know:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o5JV0Fs_GE8&feature=related[/youtube]
 
Back
Top