Ziek tijdens praktisch gedeelte.

Jefeg

New member
Hoi,

Ik zit al redelijk lang met een vraag te worstelen: Wat gebeurt er nou als je tijdens je praktisch gedeelte bij bijvoorbeeld KLS(Arizona) of NLS, verkouden word(Waardoor je niet kan vliegen). Haak je dan van de opleiding af of heb je nog genoeg tijd om het in te halen?
 
Hoi,

Ik zit al redelijk lang met een vraag te worstelen: Wat gebeurt er nou als je tijdens je praktisch gedeelte bij bijvoorbeeld KLS(Arizona) of NLS, verkouden word(Waardoor je niet kan vliegen). Haak je dan van de opleiding af of heb je nog genoeg tijd om het in te halen?

Ik heb op web-logs van piloten in spé wel eens gelezen dat er genoeg tijd was om het een en ander in te halen. Ander verhaal wordt het volgens mij wanneer je langdurig of chronisch ziek wordt.
 
je maakt natuurlijk wel een goede indruk als je toch op komt dagen. Kun je altijd nog besluiten of je kunt vliegen of niet. Wel van te voren even melden dat je toch ziek bent natuurlijk. Je moet zo iets belangrijks in ieder geval proberen en je van je beste kant laten zien. Zowel op de grond als in de lucht. (just my opinion, though)
 
je maakt natuurlijk wel een goede indruk als je toch op komt dagen. Kun je altijd nog besluiten of je kunt vliegen of niet. Wel van te voren even melden dat je toch ziek bent natuurlijk. Je moet zo iets belangrijks in ieder geval proberen en je van je beste kant laten zien. Zowel op de grond als in de lucht. (just my opinion, though)
Onzin. Als je ziek bent moet je niet vliegen. Dit komt je eigen prestaties en de veiligheid niet ten goede. Gewoon afmelden dus en het vluchtje een andere keer opnieuw doen.
 
Ik vind dat je niet moet gaan vliegen, zodra dit je prestaties negatief beinvloedt. En een stevige verkoudheid of verstopte oren kunnen tijdens het vliegen ook je eigen gezondheid schade toebrengen. Helaas dat het vliegbeurtje dan moet worden uitgesteld, maar dat is echt geen ramp. Langdurig ziek zijn kan vanzelfsprekend voor studievertraging zorgen.
 
Als je een keertje ziek bent is dat niet zo erg, dat kan wel worden ingehaald. Als je iets hebt waar je vaker ziek bent of iets chronisch hebt dan moet je er extra tijd en geld voor uittrekken. En misschien is vliegen dan niet wat je wilt (kunt) doen. En als een tip, gewoon normaal goed eten en eventueel wat vitaminetabletten nemen voor je praktijk. En vooral daar waar jij zit erg veel water drinken, en zeker geen tapwater.
 
Een verkoudheid is een virus. Dus ja, je kunt zelfs in de Sahara verkouden worden theoretisch gezien. Denk maar eens aan de hele volkststammen native indians in noord en zuid Amerika die nadat europeanen voet aan land zetten het loodje hebben gelegd omdat ze geen weerstand tegen een verkoudheidje hadden.

Zelf zou je het ook echt niet willen. Als je verkouden bent en je gaat omhoog, gaat de buitendruk omlaag. De druk in je midden oor en voorhoofdsholtes past zich aan (overdruk, langzaam leeglopen). Als je dan naar beneden gaat zul je een stevige hoofdpijn ontwikkelen, en dan bedoel ik echt stevig. Ik zat laatst met mijn dochtertje in een vliegtuig, en ze ging door de grond van de pijn bij de landing. Nadat we geland waren was alles weer snel in orde. We hadden niet eens in de gaten dat ze wat verkouden was...

We zaten overigens in een lijntoestel (B737), dus het drukverschil was 8000' (iets van 266hPa dacht ik, indien de cabin pressure op 8000'wordt gehouden). Dat is natuurlijk wel iets anders als een vlucht in een SEP zonder pressurized cabin op 1500' ;)
 
zegt de I'm SAFE checklist je iets? Illness, Medicine, Stress, Alcohol, Fatique, Emotion... als je verkouden bent, of je vriendinnetje heeft t uitgemaakt en je bent er kapot van, moe, gezopen, gestressed,, dan moet je gewoon niet vliegen!
 
Onzin. Als je ziek bent moet je niet vliegen. Dit komt je eigen prestaties en de veiligheid niet ten goede. Gewoon afmelden dus en het vluchtje een andere keer opnieuw doen.

Daar stem ik natuurlijk mee in. maar als je dan alsnog een verstandig besluit kunt doen door te besluiten te kunnen vliegen is beter dan thuis zitten met een zere keel en denken "ik had zo kunnen gaan vliegen". Je hebt "ziek :niet_bli:" en je hebt "ZIEK :passed:" natuurlijk. Waar trek je de grens? Als ik een snotterneus heb neem ik gewoon vliegles, maar als ik koppijn heb blijf ik zeker op de grond met een koppie koffie ;).

@Flight Cadet, inderdaad. Met die info die je me nu geeft zou ik niet met een dergelijk toestel gaan vliegen (zeker niet als piloot). Met een loopneus een rondje op 2000ft is toch niet zo gevaarlijk? Of zit ik er echt hard naast nu?
 
Last edited:
Verkouden een rondje vliegen op 2000 ft kan inderdaad niet veel kwaad, als je je verder goed voelt. Hoe hoger je gaat, hoe vervelender het wordt, en dan vooral als je ook wat sneller weer naar beneden moet.

Heb het zelf tijdens mijn opleiding een keer in mijn hoofd gehaald snotverkouden te gaan vliegen; moesten uiteindelijk vanaf FL100 toch wat sneller naar beneden (1000ft/min, geeneens een bijzondere descent rate). Dat doe ik nooit maar dan ook nooit meer; kwam uiteindelijk jankend van de pijn en met het gevoel dat mijn ogen op het punt stonden er uit te 'ploppen' weer terug op moeder aarde. Gelukkig verder niets aan over gehouden.

Dus: snotverkouden? Blijf lekker thuis!
 
Last edited:
Was gisteren een beetje verkouden en ben mee gaan vliegen met iemand op 6000ft. Was niet echt een pretje, oren hadden best veel moeite met open gaan. Ging uiteindelijk best prima hoor, maar ik zou het niet zo snel doen...
 
Ziek is ziek. Of je nou stevige griep hebt of "een beetje" verkouden bent, het maakt niet uit. Het beste wat je kunt doen is thuis blijven. Voor je opleiding maakt het sowieso niet uit. Er is rekening gehouden met een aantal ziekte en verlofdagen bij het opstellen van het lesprogramma.

Ik heb het zelf ook gedaan, verkouden, loopneus en toch gaan vliegen. ME/IR 5000'. Ik ging kapot toen we naar beneden gingen. Heb daarna goed op me flikker gekregen van m'n instuctrice.
Ze zei: 'ziek is ziek en dan blijf je thuis. Bij deze ben je dan ook ge-ground totdat je weer beter bent. Je had je oren wel kunnen beschadigen sukkel en dan kan je 3 maanden niet vliegen! Pak die 3 dagen nou maar, das echt niet erg.'

En het toont echt geen karakter als je toch gaat terwijl je ziek bent, het laat alleen maar zien hoe dom je bent en hoe slecht je met je eigen lijf om gaat....

My 0,02

cheers
 
Back
Top