Paragliding

Mijn stiefvader doet aan paragliding en naar mijn weten heeft hij hier geen medische keuring voor hoeven doen. Zal 'm er nog even naar vragen
 
Een medische keuring voor Zweefvliegen wordt idd vermeld op de site van de KNVvl , net als alle andere afdelingen op de site.

maar over paragliding heb ik nog nergens info gevonden. Misschien valt het buiten de regulatie JAR FCL 3 omdat een paraglider geen cockpit heeft.... de titel van JAR FCL 3 is:

'' Bewijzen van bevoegdheid voor cockpit personeel (medisch) ''
 
Vind je zelf dat als je epilepsie hebt moet gaan paragliden.
Ik heb op een betrouwbare site gelezen dat het met epilepsie sterk word afgeraden.
evenals zweefvliegen. Met een beetje googlen kom je er wel
 
Vind je zelf dat als je epilepsie hebt moet gaan paragliden.
Ik heb op een betrouwbare site gelezen dat het met epilepsie sterk word afgeraden.
evenals zweefvliegen. Met een beetje googlen kom je er wel

Als je epilepsie heb, is het ten strengste verboden om solo te zweefvliegen. Het wordt dus niet eens afgeraden, maar het is gewoon verboden. Vandaar dat mensen die epilepsie hebben nooit een medisch keurings certificaat zullen krijgen. Ik ken zelf een meisje waarvan het medisch certificaat is ingetrokken vanwege een plotselinge epileptise aanval. Daarnaast weet ik dat je een misdrijf pleegt als je toch gaat solovliegen terwijl dat medisch niet verantwoord is.

Wat betreft of een medische keuring verplicht is voor paragliders: dat kan ik wel even aan een vriend vragen morgen die ook actief is in deze sport. Ga er echter maar vanuit dat dat wel zo is.
 
Medische verklaring voor paragliden is niet nodig. Heb zelf zowel een lier als berg opleiding gedaan en voor beide niet nodig.
 
Ook mijn stiefvader heeft het bevestigd, géén verklaring nodig :). Je hoeft er dus niet "vanuit te gaan dat dat wel zo is"
 
Idd geen "officiele" medische verklaring nodig maar wel een soort van "zelfverklaring" met een aantal standaard vragen.
 
Het enige dat je wel moet doen voor je kan gaan vliegen is een medische verklaring tekenen waarbij je wel bepaalde zaken moet aanvinken dus dit zou misschien wel een probleem kunnen opleveren...
 
Als je epilepsie heb, is het ten strengste verboden om solo te zweefvliegen. Het wordt dus niet eens afgeraden, maar het is gewoon verboden. Vandaar dat mensen die epilepsie hebben nooit een medisch keurings certificaat zullen krijgen. Ik ken zelf een meisje waarvan het medisch certificaat is ingetrokken vanwege een plotselinge epileptise aanval. Daarnaast weet ik dat je een misdrijf pleegt als je toch gaat solovliegen terwijl dat medisch niet verantwoord is.

Wat betreft of een medische keuring verplicht is voor paragliders: dat kan ik wel even aan een vriend vragen morgen die ook actief is in deze sport. Ga er echter maar vanuit dat dat wel zo is.

Ik heb het hier al eerder gezegd, maar zeg het nog maar eens. Je hebt in nederland geen brevet, medische verklaring of wat dan ook nodig als je wilt gaan zweefvliegen. Dit zijn de wettelijke eisen. Dat de KNVVL verder met hun eigen examinerings instituut allerlei regels gaat bedenken is vers twee. Maar wettelijk hoeft het niet.
Groet,

Leon.
 
Als je een verzekering wilt krijgen, MOET je beschikken over een medisch certificaat. Niemand die mij wijs maakt dat dat niet zo is.
Bullshit, als je je verzekering via de collectieve WA verzekering van de KNVVL wil regelen wel ja. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat de KNVVL wel regels kan opleggen voor haar leden, maar dat dit geen wettelijke vereisten zijn.
Ik wil graag geloven dat jij zo eigenwijs bent dat ik je inderdaad niets wijs kan maken. Maar ik kan je verzekeren dat je met een geldig ICAO licence, b.v. een FAA (Amerikaans) glider pilot license (waarvoor geen medical nodig is) gewoon een WA verzekering kunt afsluiten.
Dit topic ging over de mogelijkheden om de vliegsport te beoefenen, voor iemand die geen JAA medical klasse 2 kan krijgen, mijn opmerking was in die context bedoeld.
Groet,

Leon.
 
Last edited:
Paragliding waarmee je vrijweinig schade kan aanrichten


Ik zou je toch niet graag naast me willen hebben in een thermiekbel of soar-area wanneer jij een black-out krijgt. Het is nu soms al riskant.
Je bent niet alleen.

Let wel: Ik begrijp dat je graag wilt paragliden !
 
Paragliding waarmee je vrijweinig schade kan aanrichten

Dat is niet helemaal zo denk ik. Als jij met volle snelheid op bijvoorbeeld een auto valt doordat je je parachute niet heb kunnen openen om wat voor reden dat ook, zal de schade aan je eigen portemonnee of die van de verzekering niet erg laag zijn.
 
Dat is niet helemaal zo denk ik. Als jij met volle snelheid op bijvoorbeeld een auto valt doordat je je parachute niet heb kunnen openen om wat voor reden dat ook, zal de schade aan je eigen portemonnee of die van de verzekering niet erg laag zijn.

bij paragliden is de parachute normaal al open van zodra je 'opstijgt'. de enige persoon die hier echt gevaar bij loopt is de topicstarter zelf. en of het dat risico waard is moet hij zelf weten. uiteraard zou ik hem wel willen vragen om niet boven een stad te vliegen met honderden huisjes, maar dan liever in de bergen met boven bomen en stenen ;)
 
bij paragliden is de parachute normaal al open van zodra je 'opstijgt'. de enige persoon die hier echt gevaar bij loopt is de topicstarter zelf. en of het dat risico waard is moet hij zelf weten. uiteraard zou ik hem wel willen vragen om niet boven een stad te vliegen met honderden huisjes, maar dan liever in de bergen met boven bomen en stenen ;)

Ach natuurlijk. Was in de war met gewoon parachute springen.
 
Back
Top