arthorizon
New member
Naar aanleiding van twee berichten op het board, een Ultralight met een ongelukkige landing en van een omvergeblazen Husky, het volgende.
Ik lees alleen maar dat de Politie, en dat is toch de KLPD, blijkbaar niet alleen de onderzoeker is, die conclusies trekt omtrent de vlucht uitvoering dan wel een grond operatie, maar ook nog eens de veroordeler, boete verstrekker.
Met alle respect voor de Politie maar, sinds wanneer hebben die de noodzakelijke kennis in huis en bevoegdheid, om ongevallen met luchtvaartuigen te onderzoeken en wel of niet gebaseerd daarop boetes uit te delen?
Nu ben Ik al een eeuw weg uit Nederland maar wat Ik me nog kan herinneren is dat we een RLD/BVO hadden wat elk luchtvaart ongeval/incident onderzocht en daarover aan de Raad voor Luchtvaaart rapporteerde. Deze raad deed dan uitspraak. Daar kwam de politie niet aan te pas. Die konden pas later meepraten als er eventuele aanwijzingen van
verdacht gedrag waren.
Later is dit RLD/BVO overgegaan in een ander soort configuratie toen Meester P. zich er mee ging bemoeien maar de strekking bleef wel ongeveer gelijk.
Onderzoek naar luchtvaart ongevallen en incidenten was altijd onafhankelijk en het ging nooit over de schuld vraag maar over de lering die getrokken kon worden en aanbevelingen naar de luchtvarenden om dergelijke mishaps in de toekomst proberen te voorkomen. Strafrecht kwam er niet aan te pas. Alleen als er zou blijken dat er misdadige en of roekeloze opzet in het spel was maar niet tijdens het inhoudelijk vliegtechnisch onderzoek.
Ik kan me haast niet voorstellen dat het nu anders is en dat de Politie boetes gaat uitdelen terwijl er nog niet eens een expert analyse van het gebeurde gemaakt is.
Ook lees Ik steeds in de kranten dat als er ergens in Nederland een luchtvaart ongeval heeft plaatsgevonden dat “de Politie een onderzoek instelt”. assed: Met welke expertise?
Een eventuele boete voor de ongelukkige ultralight vlieger en de vraag wie de boete moet krijgen in het Husky ongelukje kan niet meer zijn dan een slecht opgevoerde klucht.
Als een en ander wel serieus genomen moet worden dan is in luchtvaar Nederland het nivo van de Belgen Mop bereikt.
Kan iemand mij hierover gerustellen?
Cheers
Art
Ik lees alleen maar dat de Politie, en dat is toch de KLPD, blijkbaar niet alleen de onderzoeker is, die conclusies trekt omtrent de vlucht uitvoering dan wel een grond operatie, maar ook nog eens de veroordeler, boete verstrekker.
Met alle respect voor de Politie maar, sinds wanneer hebben die de noodzakelijke kennis in huis en bevoegdheid, om ongevallen met luchtvaartuigen te onderzoeken en wel of niet gebaseerd daarop boetes uit te delen?
Nu ben Ik al een eeuw weg uit Nederland maar wat Ik me nog kan herinneren is dat we een RLD/BVO hadden wat elk luchtvaart ongeval/incident onderzocht en daarover aan de Raad voor Luchtvaaart rapporteerde. Deze raad deed dan uitspraak. Daar kwam de politie niet aan te pas. Die konden pas later meepraten als er eventuele aanwijzingen van
verdacht gedrag waren.
Later is dit RLD/BVO overgegaan in een ander soort configuratie toen Meester P. zich er mee ging bemoeien maar de strekking bleef wel ongeveer gelijk.
Onderzoek naar luchtvaart ongevallen en incidenten was altijd onafhankelijk en het ging nooit over de schuld vraag maar over de lering die getrokken kon worden en aanbevelingen naar de luchtvarenden om dergelijke mishaps in de toekomst proberen te voorkomen. Strafrecht kwam er niet aan te pas. Alleen als er zou blijken dat er misdadige en of roekeloze opzet in het spel was maar niet tijdens het inhoudelijk vliegtechnisch onderzoek.
Ik kan me haast niet voorstellen dat het nu anders is en dat de Politie boetes gaat uitdelen terwijl er nog niet eens een expert analyse van het gebeurde gemaakt is.
Ook lees Ik steeds in de kranten dat als er ergens in Nederland een luchtvaart ongeval heeft plaatsgevonden dat “de Politie een onderzoek instelt”. assed: Met welke expertise?
Een eventuele boete voor de ongelukkige ultralight vlieger en de vraag wie de boete moet krijgen in het Husky ongelukje kan niet meer zijn dan een slecht opgevoerde klucht.
Als een en ander wel serieus genomen moet worden dan is in luchtvaar Nederland het nivo van de Belgen Mop bereikt.
Kan iemand mij hierover gerustellen?
Cheers
Art