Piloot worden

Ik zou niet alleen naar de eisen van een school kijken. Er zijn genoeg maatschappijen die een VWO diploma eisen.

Er zijn ook genoeg maatschappijen die geen VWO diploma eisen. Zeg dan dat je je kansen zo veel mogelijk moet maximaliseren en dus een vwo diploma moet hebben.
 
Er zijn ook genoeg maatschappijen die geen VWO diploma eisen. Zeg dan dat je je kansen zo veel mogelijk moet maximaliseren en dus een vwo diploma moet hebben.

daarmee probeer ik aan te geven dat je verder moet kijken dan de school waar je wil worden aangenomen. Als Martinair vliegschool mensen wil aannemen met MBO diploma's, dan is dat allemaal prima maar zijn er veel maatschappijen die hogere criteria hebben.
 
Ik heb een vriend op de zweefvliegclub die VMBO-k doet.
Hij is er zéker van overtuigd dat hij met elk gemak piloot kan worden.
Hij zegt dat hij op dit moment 7's en 8'ten haalt.
Volgens hem mag hij doorstromen naar VMBO-t.
daarna gaat hij MBO doen en daarna gaat hij naar de RLS(wat is het eigenlijk?)
maar volgens hem is het een verkorte vliegopleiding, waar je ook vlieguren kan maken.
Hierna zegt hij; dat hij dan piloot kan worden bij KLM.
van VMBO-t tot RLS zou hij er 7 jaar over doen en hij zit nu in de eerste.
ik zei tegen hem dat dit helemaal niet kan, anders zou iedereen wel piloot kunnen worden.
Het verbreekt toch de minimale toegangseisen?
HAVO/VWO is toch minimaal nodig, of heb ik het nu helemaal mis en hij gelijk, dat kan natuurlijk ook.
Graag zou ik hier wel een antwoord op willen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
 
@Firekiddo: Het is niet onmogelijk om met MBO piloot te worden. Echter stellen de meeste maatschappijen inderdaad HAVO/VWO/HBO als eis.

Wat je vriend betreft. Hij is in ieder geval heel erg zelfverzekerd :1855:! Het is een verhaal met een erg groot macho-gehalte wat mij betreft. Piloot wordt je niet met gemak. Bovendien bestaat de (naam) RLS al een hele tijd niet meer. Dit is al een hele tijd de KLM Flight Academy. Ik zou je vriend op dit gebied in ieder geval niet meer serieus nemen.

Raad hem dit forum eens aan ;). Daar kan hij nog veel van leren!

Tim
 
Toch knap dat hij het nog over de RLS heeft........
Waarschijnlijk een (o)pa die niet helemaal is meegekomen in de tijd.....:D:D
 
Toch knap dat hij het nog over de RLS heeft........
Waarschijnlijk een (o)pa die niet helemaal is meegekomen in de tijd.....:D:D

daar kun je gelijk in hebben, ik kon volgens hem niet gelijk krijgen omdat zijn pa zelf bij klm werkt. Niet als administratief medewerker maar als co op de 767.
Ik denk dat dat de rede is dat hij op RLS komt. Maar dat is dus al "out of date"
 
daar kun je gelijk in hebben, ik kon volgens hem niet gelijk krijgen omdat zijn pa zelf bij klm werkt. Niet als administratief medewerker maar als co op de 767.
Ik denk dat dat de rede is dat hij op RLS komt. Maar dat is dus al "out of date"

En zijn pa weet niet dat de RLS al 20 jaar geleden opgehouden is te bestaan?
 
Allemaal wel leuk en aardig over verschillende diploma's die je moet hebben om ergens aan de deur te kloppen, maar stel:

Maatschappij X nodigt 5 kandidaten uit voor een selectiefase.

Kandidaat 1 heeft een VWO-diploma en komt vers van de opleiding, ongeveer 21 jaar
Kandidaat 2 heeft een HAVO-diploma en komt vers van de opleiding, ongeveer 20 / 21 jaar
Kandidaat 3 heeft VWO-diploma en heeft 5 jaar ervaring bij maatschappij X op de A320
Kandidaat 4 heeft een HAVO-diploma en heeft 5 jaar ervaring bij maatschappij X op de A320
Kandidaat 5 heeft MBO-4 diploma en komt vers van de opleiding, ongeveer 25 jaar

Je moet het koffiedik bekijken, maar degene met de VWO-diploma en HAVO-diploma met ervaring zijn begonnen op hun 21e en 5 jaar gewerkt te hebben, zijn ze 26. Bijna even oud als iemand die net van de opleiding komt met een MBO-4 opleiding.

Ze kijken natuurlijk wel naar meerdere dingen, maar wie denk je dat er meer kans hebben ?

Een maat van me had MAVO (hoe heet dat nu?) en daarna MBO gedaan als vliegtuigtechnicus. Hij heeft toen zijn opleiding zelf gefinancierd en is naar Amerika gegaan. Na 2 jaar is hij terug naar Europa gegaan en kon geen baan vinden. Het was net na 9/11, maar veel maatschappijen nodigden hem niet eens uit voor een interview. Hij is toen gaan werken in zijn MBO-vakgebied en ging naar de avondschool. Al met al was hij erg veel geld kwijt, maar hij zit nu wel lekker gebakken! Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je met een MBO-studie wel makkelijker je studieschuld kunt aflossen dan met een HAVO of VWO diploma. Dat is echter het énige voordeel dat het zou kunnen hebben, maar de markt is op dit moment nog rooskleurig en het kan volgende maand weer de andere kant opgaan, dus zorg ervoor dat je voordat je aan een opleiding begint, alle doemscenario's bent afgegaan!

Als je het makkelijk voor jezelf wilt maken, haal een HAVO-diploma of HBO. Kijk naar wat de maatschappijen eisen, niet de vliegscholen die willen alleen je geld en feitelijks interesseert het hen geen f*** of je van de huishoudschool komt of dat je prof. dr. ir voor je naam mag zeggen.

En Firekiddo, vertel die vriend van je maar dat hij deze site moet doorspitten voordat hij uitspraken doet over een dergelijke vliegopleiding. Met die instelling die je vriend doet overkomen, kom je er absoluut NIET...
 
daar kun je gelijk in hebben, ik kon volgens hem niet gelijk krijgen omdat zijn pa zelf bij klm werkt. Niet als administratief medewerker maar als co op de 767.Ik denk dat dat de rede is dat hij op RLS komt. Maar dat is dus al "out of date"

Nu dus een ander type, want de 767 staat al op de schroothoop :D.
 
777-200,

Doe nu niet alsof jij overal verstand van hebt, want jij hebt nog helemaal niks nada bereikt. Het feit dat de beste man co is op een widebody plane wil niet zeggen dat je het ''niet bepaald ver geschopt hebt''. De beste man zal wellicht jaren gewerkt hebben als captain op de fokkers of op de 737s ;).
 
Kandidaat 1 heeft een VWO-diploma en komt vers van de opleiding, ongeveer 21 jaar
Kandidaat 2 heeft een HAVO-diploma en komt vers van de opleiding, ongeveer 20 / 21 jaar
Kandidaat 3 heeft VWO-diploma en heeft 5 jaar ervaring bij maatschappij X op de A320
Kandidaat 4 heeft een HAVO-diploma en heeft 5 jaar ervaring bij maatschappij X op de A320
Kandidaat 5 heeft MBO-4 diploma en komt vers van de opleiding, ongeveer 25 jaar

Je ...

Iemand die met 25 van het MBO komt heeft wel een ander probleem. Je komt (VMBO -> MBO) gewoon met 19/20 van school. 21/22 ben je ook klaar met je vliegopleiding.

Bin there, done that.

Dat maatschappijen liever theoretiker in de cockpit hebben zitten, dat kan wel kloppen. :traantjes

Ik kan je echter garanderen dat ik meer verstand van de technische achtergrond van het vliegtuig heb, dan de meeste cpt's met wie ik vlieg.
En zeker als iemand met een HAVO achtergrond, die in z'n vrije tijd GTA heeft lopen spelen. Er zijn natuurlijk ook HAVOnauten met een brommertje dat opgevoerd moest worden, daar zaten best aardige gasten tussen.
 
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik als een soort overijverige FE tijdens de vlucht maar even de kabelspanning van het hoogteroer aantrek, omdat die me wat zwabberig voorkomt!
 
hey mensen,

De selectie is vrij kostbaar in tijd en geld.

Op Curacao zit een instelling van ervaren gozer waar je competentie course kan doen.

Is een week theorie en paar uur praktijk plus "ontmoedigingsbabbel" om te kijken of je aanleg hebt en motivatie genoeg.

Je krijgt een week" full" begleiding en advies of het zin heeft om je droom door te zetten

ook naar ouders toe is dit erg nuttig , en niet duur, 2000 euro of zo

Gast zit er al jaren

greetz
 
Sorry, maar moet ik hier heel hard om lachen ofzo? We moeten even naar Curacao op en neer om daar een of ander louche persoon te ontmoeten en die gaat ons na 2.000 euro vertellen of we wel of niet gemotiveerd zijn?
Van die 2.000 euro plus het ticket kan ik een jaarabbonement nemen bij Schellinger trainingen denk ik...
 
@ Sweetsurrender,

Hij woont in Curacao als je kan zien dus de vliegticket gaat niks kosten, de selectie voor hem is in tegenstelling wel duur omdat hij misschien wel 2 retourtjes moet kopen. Ik ben het er alleen niet mee eens dat je iemand betaald en dan dat hij mag zeggen of je wel of niet geschikt bent.
 
die gast die het beheerd doet hoofdzakelijk helicopters maar ook fixed wing.
twas maar een tip,...naar ik weet al 15 jaar ervaring.

Vaak willen mensen vliegen om de verkeerde redenen, vooral ouders, voordat ze je helpen met investeren willen weten of het wel zin heeft,misschien heeft kindlief geen aanleg.
Dit bedrijf kijkt of je uit juiste hout gesneden bent en geeft recommendatie of zo

Er zijn genoeg piloten alleen is er gebrek goede
 
Dit soort instanties heb je ook in NL je denkt toch niet dat je zo'n iemand moet betalen.
Voor dat geld kan hij weer 2 weken langer op dat eiland zitten.
Boeven zijn het een ieder die over de rug van de vlieger probeert geld te verdienen het is nl niets anders dan dat.

Gagroet
 
ach, de boeven en louche mensen zijn vaak de vliegers die denken dat ze met een paar honderd uur kopen en wat certificaten een maatschappy wijs kunnen maken dat ze de juiste man zijn.

Ik heb al vele jaren een ATP ,tig functies bekleed binnen luchtvaart etc.etc.
, genoeg jongens gezien die na aaname in 1 keer een zwangere vriendin hebben of heimwee hebben waarnaar je niet meer op ze kan rekenen.

Ik merk wel dat er in de respondshierboven veel wantrouwen zit.

So long dudes
,may the fuel be with you
 
Back
Top