Profiel E&M?

Greef

New member
Heey,

Binnenkort moet ik m'n profiel gaan kiezen, zit nu in 3vwo.
Is het handig om E&M met als keuzevak natuurkunde te kiezen?
Dit lijkt me een handige keuze, want als je dan wordt afgewezen als piloot kan je nog alle kanten op en met N&T lijkt me dat wat moeilijker...

En is het echt verplicht om wiskunde B te kiezen? Dit begrijp ik wel uit alle berichten op dit forum;)

Alvast bedankt!

Yorik
 
Heey,

Binnenkort moet ik m'n profiel gaan kiezen, zit nu in 3vwo.
Is het handig om E&M met als keuzevak natuurkunde te kiezen?
Dit lijkt me een handige keuze, want als je dan wordt afgewezen als piloot kan je nog alle kanten op en met N&T lijkt me dat wat moeilijker...

En is het echt verplicht om wiskunde B te kiezen? Dit begrijp ik wel uit alle berichten op dit forum;)

Alvast bedankt!

Yorik


Het is niet bij alle scholen zo!! Met wiskunde A 1, 2 kom je er ook!!
Ik zou als het rooster technisch kan, ook Wiskunde B als compensatie vak nemen;)

Conclusie: E&M en Wis B en NAT!

Good luck
 
Ik heb HAVO E&M en heb natuurkunde en wiskunde apart bij moeten halen op James boswell instituut in Utrecht. Of E&M de beste keuze is als je piloot wilt worden zou ik dus nog even nagaan.
 
Hey Yorik,

Ik zou als ik jou was eerder voor N&G of N&T gaan met aanvullend Economie 1,2. Dan zit je goed voor je latere opleiding als verkeersvlieger en mocht dat onverhoopt niet door mogen gaan heb je altijd nog je economie waarmee je op veel HBO/WO opleidingen terecht zou kunnen. Wiskunde B is trouwens ook niet geheel onbelangrijk:radar: Dus ik zou proberen om Wiskunde en ook Natuurkunde te kiezen in je pakket.
Succes met je keuze
gr
 
ik heb mn N&T diploma en ik kan je verzekeren dat je veel meer kan doen dan met een E&M profiel. Zelfs bij de meeste economische studies kan je nog worden toegelaten, het enige wat je dan hoeft te doen is economie 1 in te halen in je eerste jaar.


Mijn advies : N&G met economie! (OF N&T met biologie/economie!) Kan je zowat alle kanten mee op, tenzij je natuurlijk aardrijkskunde, geschiedenis of een taal wil gaan studeren :).
 
Heey,


Dit lijkt me een handige keuze, want als je dan wordt afgewezen als piloot kan je nog alle kanten op en met N&T lijkt me dat wat moeilijker...

Yorik

Als je natuurkunde en wiskunde B kan, waarom kies je er dan geen scheikunde bij? Als je wiskunde en natuurkunde goed kan, kan je scheikunde zeker. Bovendien kan je met een NT profiel ook heel wat. Eventueel kies je er nog economie bij in het vrije deel.

Je kan, wat Instyle al zegt, ook N&G kiezen, met wiskunde B en natuurkunde (ja, sinds vorig jaar heeft N&G wiskunde A en geen Natuurkunde ;) ). Het enige dat je dan wel hebt is biologie, een vak dat mij minder van belang lijkt voor een toekomstig piloot. Als je als alternatief arts wilt worden, moet je het natuurlijk zeker doen.

@ Instyle: het vak aardrijkskunde is totaal nutteloos om te kiezen, omdat het namelijk voor geen enkele opleiding vereist is ;). Moet je alleen kiezen als het je leuk lijkt.
 
Last edited:
Sterker nog, ze hebben liever N&G of N&T bij bijvoorbeeld economische studies dan E&M! Studie economie bezit toch nog best wel een stukje wiskunde, betá' s zijn is dus absoluut geen nadeel! Is toch een bepaalde manier van analytisch denken die heel erg van pas komt!
 
Vreemd dat er geen natuurkunde meer bij N&G zit....:confused:
Maar kies dat ieder geval wel Yorick evenals Wiskunde B.
gr
 
Bedankt voor jullie reacties!

Scheikunde vind ik op dit moment 1 van de ergste vakken die ik heb, dus daar geen N&T of N&G. Aangezien dat bij die profielen verplicht is...

Ik denk dat mijn keuze wordt:

E&M met: Wiskunde B, M&O (Management en Organisatie), Natuurkunde en BSM (Beweging, Sport en Maatschappij)

Is het voor piloot nog handig als je informatica neemt?
Of welk ander keuzevak zou ik i.pv. BSM kunnen kiezen?

Yorik
 
Ik weet niet of informatica veel toevoegd... Ligt er ook een beetje aan waar de keuzevakken uit bestaan. Die zijn de laatste tijd blijkbaar veranderd :)
Je moet even afwegen wat voor jezelf het meeste toevoegd aan je pakket(interesse is ook belangrijk natuurlijk) en waar je later het meeste aan zal hebben. Maar ik weet niet precies waar je tegenwoordig allemaal uit kunt kiezen...
gr
 
@General Greef: Is het bij jullie nog zo dat je ook Natuurkunde 1 of Duits 1 enz. kan kiezen? Toen ik afgelopen jaar m'n VWO diploma haalde was men al druk bezig om dit te vernieuwen (je hebt dan gewoon Scheikunde, Natuurkunde, enz. Dus geen Natuurkunde 1 en Natuurkunde 1,2 meer).

Tim
 
Last edited:
Ik heb toen E&M gekozen en heb er heel veel spijt van gehad. Zoals Instyle al zegt, als je e&m kiest kun je later maar kiezen uit een heel select deel van de hbo opleidingen. beta opleidingen zijn dan helemaal uitgesloten. En als je n&g kiest kun je idd ook nog de economische kant op. Het kost me nu een jaar om natuurkunde en wiskunde te halen terwijl ik anders dit jaar al aan mijn aviation studie kon beginnen.
 
PH-TIM: Je hebt helemaal geen deelvakken meer, op geen enkele school. Dus geen Natuurkunde 1 en/of 2 maar gewoon Natuurkunde. Zelfde geld voor bv. Duits. Alleen wiskunde heb je nog: A, B, en D. Wiskunde D is voor de ''teveeltijdhebbende-wiskundemakkelijkvindende meisjes/jongens"
 
Wiskunde D is voor de ''teveeltijdhebbende-wiskundemakkelijkvindende meisjes/jongens"

Of de mensen die later iets willen bereiken in hun leven en er nu alvast hun best voor doen :). Ben ik ook iemand die teveel tijd heeft gehad en dus maar N&T is gaan doen in plaats van N&G?
 
Ik heb destijds voor E&M gekozen met Natuurkunde 1 als keuzevak. Ook gaf de school mij de mogelijkheid in plaats van het normale wiskunde A1-2 te kiezen voor wiskunde B1.
Kijk ook goed naar de verschillende scholen waar je heen wil gaan. Zo is bij de MVVL geloof ik verplicht wiskunde B1 te hebben wil je gebruik kunnen maken van het garantiefonds.. wellicht is dat op andere scholen ook zo?
 
Heey,

Binnenkort moet ik m'n profiel gaan kiezen, zit nu in 3vwo.
Is het handig om E&M met als keuzevak natuurkunde te kiezen?
Dit lijkt me een handige keuze, want als je dan wordt afgewezen als piloot kan je nog alle kanten op en met N&T lijkt me dat wat moeilijker...

En is het echt verplicht om wiskunde B te kiezen? Dit begrijp ik wel uit alle berichten op dit forum;)

Alvast bedankt!

Yorik

Jij zit in de 'nieuwe' Tweede Fase volgend jaar. Ik zit nog in de 'oude' Tweede Fase en ik doe E&M, dat is dus met Wiskunde A1,2. Volgens mij is het equivalent van A1,2 bij jou Wiskunde B.

Als je dus Wiskunde B en natuurkunde kiest, dan zit je goed ;)
Ik kon zelf geen natuurkunde kiezen en zal dus een deelcertificaat in natuurkunde moeten halen voor ik begin met de KLS.
 
Scheikunde vind ik op dit moment 1 van de ergste vakken die ik heb, dus daar geen N&T of N&G. Aangezien dat bij die profielen verplicht is...

Yorik

Scheikunde in de onderbouw is héél anders als in de bovenbouw. Althans bij ons op school.

Groeten,
 
@Leonias:

Ja en als ik de boeken van m'n neef bekijk wordt het alleen maar erger...:rolleyes:
maar natuurkunde gaat me wel weer erg makkelijk af, dus ik ben gewoon een raar kind;)
 
@Miko:

Ja het is ff afwachten of het roostertechnisch kan, want als ik niet E&M met natuurkunde kan doen wordt het een ander verhaal... dan denk ik ook dat ik m'n natuurkunde later apart ga halen.

Bedankt!
 
Ach joh, zelfs al doe je geen natuurkunde op de middelbare school, dan kan je nog altijd net zoals Flantua en vele anderen je certificaten op het James Boswell of op een ROC halen. Je moet qua profiel gewoon kijken naar wat je wil bereiken ermee. Als je echt de luchtvaart in wil is er uiteindelijk is er niet veel verschil tussen E&M en N&T. Het zit 'm er ff in of je wel of geen certificaten wil halen.
Ik zelf heb op VWO-niveau E&M (oude tweede fase) gehaald en moet nu dus een certificaat Natuurkunde1 Havo halen. Kost me misschien een jaartje op een ROC, maar erg veel kost het niet. Ik heb zelf zoiets van: joh, maak je er niet zo druk om. Als je over 4 jaar nog steeds piloot wil worden dan kom je er echt wel hoor (mits je door de selecties komt natuurlijk)!
 
Back
Top