Heb je hier ook een source voor? Het is nodig om een NL toestel IFR certified te krijgen, maar waar staat dat het nodig is om IFR in NL luchtruim te vliegen?
TMG
Regeling Toezicht Luchtvaart (RTL) - niet zo makkelijk op internet te vinden maar de meeste clubs hebben het wel in de kast en dan zie je iets dat lijkt op dit:
een magnetisch kompas;
een chronometer die de uren, de minuten en de seconden aangeeft;
een gevoelige barometrische hoogtemeter ;
een anemometer voorzien van een apparaat dat bestemd is om de gevolgen van condensatie en ijzelvorming te voorkomen;
een draai- en hellingindicatie (controle over de bochten);
een kunstmatige horizon;
een koerstol (gerichte gyroscoop);
een indicatie of de voeding van de gyroscopische instrumenten voldoende is;
een indicatie, binnen de stuurcabine, de buitentemperatuur aanduidt;
een stijg- en daalindicatie;
een Transponder mode S;
een uitrusting voor radiocommunicatie;
een VOR/DME
een MLS of ILS / marker indicatie
een ADF;
Alle vliegtuigen die 's nachts vliegen zijn tevens uitgerust met :
de voorgeschreven lichten voor de luchtvaartuigen in vlucht of die zich op het bewegingsterrein van een luchtvaartterrein verplaatsen;
een landingslicht;
een elektrische zaklantaarn op elke post van een bemanningslid.
Tevens, voor Single Pilot IFR: Autopilot (die minimaal koers/hoogte kan houden)
Voor RNAV in Europees luchtruim: een (goedgekeurde) GPS met geldige dataset (dus duur abonnement) (en non-RNAV mag alleen als je vooraf toestemming hebt..dus in de praktijk: GPS verplicht)
En mogelijk nog veel meer afhankelijk van je 'operations'