Mode S VFR/IFR

N2024

Active member
Sinds gisteren heb ik de nieuwe Garmin GTX328 in mijn kist zitten. Lees ik het boekje door, blijkt dat het een VFR transponder is. Begrijp ik het goed dat ik een andere transponder moet kopen als ik IFR wil vliegen dan? Misschien nog een verschil dat mijn kist N-reg is?
 
Domme vraag. Ik heb het al gevonden.

With the introduction of the GTX 328 solid-state Mode S digital transponder, GARMIN enables VFR/Class 2 aircraft to meet the reduced certification requirements for the VFR Mode S mandate.

The GTX 328 is also IFR certified for aircraft operating under 15,000 feet and with a true airspeed of under 175 knots.
 
Garmin have developed the GTX 328 to satisfy the European requirement for a Mode S solution that would meet the reduced certification requirements for the VFR Mode S mandate. The GTX 328 unit offers the same great value, reliability and innovation that pilots and aircraft owners have come to know from Garmin.

Bron

Als je het kassabonnetje nog hebt? kun je (misschien) met bijbetaling ...... GTX330 :)
 
Garmin have developed the GTX 328 to satisfy the European requirement for a Mode S solution that would meet the reduced certification requirements for the VFR Mode S mandate. The GTX 328 unit offers the same great value, reliability and innovation that pilots and aircraft owners have come to know from Garmin.

Bron

Als je het kassabonnetje nog hebt? kun je (misschien) met bijbetaling ...... GTX330 :)

Ik heb het bonnetje nog hoor, maar kijk:

The GTX 328 is also IFR certified for aircraft operating under 15,000 feet and with a true airspeed of under 175 knots.

Ik denk dat ik toch wel bonuspunten krijg i.p.v. een boete als ik de regels overtreed door met mijn kist boven die limieten uitkom. Hoger als 15.000 voet is echt knap met een C150 en harder als 175 knopen is ook nogal ver van realistisch.
 
harder als 175 knopen is ook nogal ver van realistisch.

Je bent de Global warming vergeten :)

1015hPa 8500ft OAT +23°C 149 KCAS (VNE) = 177 KTAS :D (8452 PA - 11232 DA)

:biertje:
 
Je bent de Global warming vergeten :)

1015hPa 8500ft OAT +23°C 149 KCAS (VNE) = 177 KTAS :D (8452 PA - 11232 DA)

:biertje:

Beetje vergezocht hé! En dan zorg je er toch gewoon voor dat je die snelheid niet overschrijdt.

Ik laat mijn transponder lekker zitten hoor. Ik ben weer aan het sparen voor een glideslope (heb nu alleen een gewone VOR) en DME. De dollar staat lekker laag, dus dat gaat prima zo!
 
Beetje vergezocht hé! En dan zorg je er toch gewoon voor dat je die snelheid niet overschrijdt.

Ik laat mijn transponder lekker zitten hoor. Ik ben weer aan het sparen voor een glideslope (heb nu alleen een gewone VOR) en DME. De dollar staat lekker laag, dus dat gaat prima zo!

Deze week was er een econoom op de TV die een wisselkoers van $ 2,00 voor € 1,00 realistisch acht.....kortom, nog effe wachten met het glijpad !!

Flush
 
Ik ben weer aan het sparen voor een glideslope (heb nu alleen een gewone VOR) en DME. De dollar staat lekker laag, dus dat gaat prima zo!

'n Radio ontvanger (ADF), 2e Comm, approved I Follow Railroad GPS en AOM Markers horen er (tegenwoordig) ook nog bij.
 
'n Radio ontvanger (ADF), 2e Comm en approved I Follow Railroad approved GPS hoort er (tegenwoordig) ook nog bij.

ADF heb ik al hoor. Alleen DME, glideslope en 2e com nog. De GPS is toch niet verplicht? Ik heb 2 GPS-en aan boord, geen ervan is IFR approved, maar ik dacht dat dit niet nodig was hoor (FAA).
 
Deze week was er een econoom op de TV die een wisselkoers van $ 2,00 voor € 1,00 realistisch acht.....kortom, nog effe wachten met het glijpad !!

Flush

Ik ben bang dat die econoom wel eens gelijk kan hebben, maar aan de andere kant. Onderschat de veerkracht van de US economy niet. Het is nog steeds de grootste economie van de wereld, ik denk dat het allemaal wel weer op z`n pootjes terecht komt hoor. Maar zodra de euro naar 2 dollar gaat ga ik toch lekker shoppen in the states. Ik was eerst van plan een hele kist daar te halen, maar ik kan toch moeilijk afstand doen van mijn eigen kist. Dat plan gaat dus niet door (kennis & klant van me gaat trouwens wél om een C172 in Amerika, het wordt zijn 3e toestel...).
 
ik dacht dat dit niet nodig was hoor (FAA).

Nope FAR 91.703 "Operations of Civil Aircraft of U.S. Registry outside the United States" ............. :passed:

Voor IFR operaties (EU) zal je toch echt een approved IFR GPS moeten installeren :)

Je C150 wordt (zo) een echte Single Seater :biertje:
 
Nope FAR 91.703 "Operations of Civil Aircraft of U.S. Registry outside the United States" ............. :passed:

Voor IFR operaties (EU) zal je toch echt een approved IFR GPS moeten installeren :)

Je C150 wordt (zo) een echte Single Seater :biertje:

Beste GBOF,

De N4962V op EHRD heeft volgens mij echt geen IFR approved GPS hoor. En dat vliegt ook gewoon zijn IFR vluchtjes. Ik geloof dat er over een paar maanden wel een ingezet wordt, maar dat is dan meer voor de hobby van de nieuwe eigenaren.

Mvg.


N2024
 
Beste GBOF,

De N4962V op EHRD heeft volgens mij echt geen IFR approved GPS hoor.

Dan is degene die IFR filed (EU) formeel in overtreding (idem FAR 91.703).

RMK / in de VS heb je onder de 24000ft (FL240) GEEN DME nodig.
Hier (EU) wel, idem 2e comm, ADF, AOM markers en FM immune.

In de U.K. zijn hiervoor al diverse N-reg vliegers vervolgd, de boetes waren niet mals (£ 5.000).
Als het ff tegenzit krijg de naast de lokale autoriteit ook nog de FAA (FAR 91.703) achter je aan.

Een gewaarschuwd mens, telt voor twee :)
 
Last edited:
Dan is degene die IFR filed (EU) formeel in overtreding (idem FAR 91.703).

RMK / in de VS heb je onder de 24000ft (FL240) GEEN DME nodig.
Hier (EU) wel, idem 2e comm, ADF, AOM markers en FM immune.

In de U.K. zijn hiervoor al diverse N-reg vliegers vervolgd, de boetes waren niet mals (£ 5.000).
Als het ff tegenzit krijg de naast de lokale autoriteit ook nog de FAA (FAR 91.703) achter je aan.

Een gewaarschuwd mens, telt voor twee :)

Ha, dan hoef ik geen DME te kopen. Een tweede hands GPS die IFR approved is zou volgens mij wel ergens te vinden moeten zijn. Wordt dan de 3e GPS in mijn kist. Wel een beetje mesjogge hoor. Een GPS werkt trouwens ook goed als DME.

Je opmerking over W&B klopt inderdaad. Met LR tanks in gebruik kan ik geen passagiers meenemen. Je hebt ze naar mijn idee maar een paar keer per jaar gevuld. Ik moet me er nog eens in verdiepen (heb geen haast).
 
Heb je hier ook een source voor? Het is nodig om een NL toestel IFR certified te krijgen, maar waar staat dat het nodig is om IFR in NL luchtruim te vliegen?

TMG


Regeling Toezicht Luchtvaart (RTL) - niet zo makkelijk op internet te vinden maar de meeste clubs hebben het wel in de kast en dan zie je iets dat lijkt op dit:

een magnetisch kompas;
een chronometer die de uren, de minuten en de seconden aangeeft;
een gevoelige barometrische hoogtemeter ;
een anemometer voorzien van een apparaat dat bestemd is om de gevolgen van condensatie en ijzelvorming te voorkomen;
een draai- en hellingindicatie (controle over de bochten);
een kunstmatige horizon;
een koerstol (gerichte gyroscoop);
een indicatie of de voeding van de gyroscopische instrumenten voldoende is;
een indicatie, binnen de stuurcabine, de buitentemperatuur aanduidt;
een stijg- en daalindicatie;
een Transponder mode S;
een uitrusting voor radiocommunicatie;
een VOR/DME
een MLS of ILS / marker indicatie
een ADF;


Alle vliegtuigen die 's nachts vliegen zijn tevens uitgerust met :
de voorgeschreven lichten voor de luchtvaartuigen in vlucht of die zich op het bewegingsterrein van een luchtvaartterrein verplaatsen;
een landingslicht;
een elektrische zaklantaarn op elke post van een bemanningslid.

Tevens, voor Single Pilot IFR: Autopilot (die minimaal koers/hoogte kan houden)
Voor RNAV in Europees luchtruim: een (goedgekeurde) GPS met geldige dataset (dus duur abonnement) (en non-RNAV mag alleen als je vooraf toestemming hebt..dus in de praktijk: GPS verplicht)

En mogelijk nog veel meer afhankelijk van je 'operations'
 
Regeling Toezicht Luchtvaart (RTL) - niet zo makkelijk op internet te vinden maar de meeste clubs hebben het wel in de kast en dan zie je iets dat lijkt op dit:...

Klopt, maar volgens mij is dit de minimum equipment list om een toestel IFR gecertificeerd te krijgen. Dit is niet (tenminste niet noodzakelijk) hetzelfde als de minimale eisen van het luchtruim; volgens mij halen we nu twee dingen door elkaar...

Zo is in Duitsland en in Frankrijk een ADF niet verplicht voor een IFR certificering van het vliegtuig. Een Duitse kist kan dus IFR certified zijn zonder ADF. Mag deze kist in NL airspace onder IFR vliegen? Volgens mij wel...
Alleen zou je deze kist zonder ADF nooit IFR certified op een PH register krijgen (tenzij je een ADF toevoegd). Ook in Frankrijk mag je een kist IFR registeren, je mag alleen geen NBD approaches doen zonder ADF (en geen GPS substitute mogelijk), maar je mag wel een IFR GPS gebruiken voor En-Route NBD substitutes...

De eisen aan een kist zijn dus volgens mij niet automatisch dezelfde als de minimale eisen van het luchtruim aan IFR gebruikers van dat luchtruim.

De RTL gaat volgens mij over de certificering van de kist, niet het luchtruim-gebruik.

Er zijn AIC's die eisen stellen aan (met name) RNAV equipment in NL luchtruim en Eurocontrol stelt eisen aan apparatuur voor het luchtruimgebruik: Com's, Navigation (RNAV) en Surveillanse (Mode S). Nergens wordt echter gerept over ADF (nog DME trouwens). Eurocontrol verwijst verder naar de AIP van het betreffende land.

In de AIP kan ik alleen eisen mbt RNAV, 8,33Khz com spacing en RVSM vinden...

Dus mijn vraag blijft staan? Of zie ik het bovenstaande verkeerd?

TMG
 
Back
Top