Frequency overspraak?

FlightCadet

New member
Zojuist een vreemd fenomeen meegemaakt:

Op de radio op kantoor was de zender uitgevallen die altijd opstaat (Q-music). Vervolgens was één of andere ATC te horen, aan het accent te merken leek het een nederlandse ATC, en had het met APP te maken (de dame van de ATC vroeg o.a. of het toestel een visual approach wilde, zicht 4 NM). Toestel kon ik niet horen.

Nu is mijn vraag hoe dit kan? Is dit een soort harmonische echo of zo? De frequency (waarschijnlijk 104.8 MHz) ligt normaliter toch een heel eind van de luchtvaart frequencies af.

PS: ik werk vlak bij MAA.
 
Andersom gebeurt ook, Hollandse schlager muziek op Amsterdam Radar frequenties. 't Zal wel een of andere radiopiraat zijn geweest met een onzuivere zender?
 
Zojuist een vreemd fenomeen meegemaakt:

Op de radio op kantoor was de zender uitgevallen die altijd opstaat (Q-music). Vervolgens was één of andere ATC te horen, aan het accent te merken leek het een nederlandse ATC, en had het met APP te maken (de dame van de ATC vroeg o.a. of het toestel een visual approach wilde, zicht 4 NM). Toestel kon ik niet horen.

Nu is mijn vraag hoe dit kan? Is dit een soort harmonische echo of zo? De frequency (waarschijnlijk 104.8 MHz) ligt normaliter toch een heel eind van de luchtvaart frequencies af.

PS: ik werk vlak bij MAA.

Dat was de N680SE die werkte met Beek APP op 123.975.
Het zicht was op dat moment overigens meer dan 10 km.
 
Zal wel een of andere radiopiraat zijn geweest met een onzuivere zender?
Nope, de radiozender die eruit lag is een echte officiele commerciele zender :)stapelge:), en de communicatie was echte ATC (zie post van FlushRivet)



Dat was de N680SE die werkte met Beek APP op 123.975.
Het zicht was op dat moment overigens meer dan 10 km.
Mij bekruipt het gevoel dat je ernaast zat. Wel leuk dat je zelfs het toestel nog weet :) Was het een Cessna Citation toevallig?



Een leuk muziekje ipv de normale radio
Hmm, als het die Schlagers zijn dan laat maar ;)




Maar klopt het dat er resonanties/echo's in andere frequencies zijn/ontstaan?
 
Maar klopt het dat er resonanties/echo's in andere frequencies zijn/ontstaan?

Kan altijd. Waar en hoe hangt af van de modulatie vorm (AM / FM), de mate van afscherming van harmonischen aan zendkant, de mate van selectiviteit van je ontvanger, de mate van afscherming van de inwendige circuits in je ontvanger enz. enz.

Heb vlak bij een zendmast gewoond, en wij hoorden de regionale omroep over de gitaarversterker... :eek:
 
Als ik 's avonds het volume van m'n speakers omlaag schroef dan hoor ik een duitse praat-zender...
 
Ik had dat vroeger soms ook, dan hoorde ik over mijn computer boxjes heel zacht de radio v/d hulpdiensten als er wat in de buurt aan de hand was of als er toevallig brandweer of politie in de buurt is.
 
Mij bekruipt het gevoel dat je ernaast zat. Wel leuk dat je zelfs het toestel nog weet :) Was het een Cessna Citation toevallig?

Ik zat er inderdaad naast, het was een C680 Sovereign, zo'n grote Citation met een vierkante staart waar je niet echt het Zwitserleven-gevoel van krijgt.

Vroeger kwam het ook wel voor dat de luchtvaart "doorbrak" op de Hilversum 3 (ja, ik ben boven de 40:duh:) frequentie van 90,9 Mhz, vooral als het vliegtuig dichtbij was, waarschijnlijk een complexe optelling van frequenties, spiegelfrequenties en dergelijke. Je kunt natuurlijk ook een klein scannertje meenemen, zeker als je in de buurt van een vliegveld werkt, kun je de hele dag luisteren. Ook leuk voor de collega's :mad::mad:

Flush
 
Last edited:
10,7 MHz is de, uhhh eens even denken hoe dat ook al weer heette, is de frequentie waarop in de FM band de demodulatie wordt gedaan.

Enfin, 104.8 + 10.7 = 125.500 MHz. Niet spannend kwa frequentie om en nabij Beek. Nog maar eens 10.7 er bij optellen (2e harmonische): 125.5 + 10.7 = 136.200 MHz. Moet vast iets van Eurocontrol geweest zijn, want dat blaast wel wat weg daar op 't dak!

Als je een oude autoradio hebt (analoog), dan ontvang je deze nl ook als je bij Eurocontrol parkeert ... dwars door Q-music heen!:yeehaa:
 
Heb je het over de harmonische (1e, 2e, 3e etc) trillingen in de eigen frequentie? Of begrijp ik je verkeerd?
 
Nee. Bij frequentie modulatie wordt het audio signaal niet direct vanaf 104.xx MHz op de luidsprekers gezet. Via een aantal tussen stappen wordt het signaal omlaag geconverteerd.

Meestal eerst van 104.xx MHz naar exact 10.7 MHz. Vervolgens naar 455 kHz, en vervolgens wordt de frequentie gemoduleerde informatie (audio) eraf gehaald en omgezet naar normaal audio signaal.

Een stoorzender die precies 10.7 MHz naast de gewenste zender zit, resulteert bij het downconverteren (frequentievermenigvuldiging) in een product dat ook exact op 10.7 MHz uitkomt, en daar dus ook je gewenste signaal verstoort, dat ook naar die 10.7 MHz is gedownconverteerd.

De reden dat dit op deze manier gebeurt is dat het erg ingewikkeld is om een tune-baar filter te maken. Een nauwkeurig filter op een vaste frequentie (in dit geval 10.7 MHz) is veel makkelijker. Maar heeft dus als nadeel dat alle harmonischen die het resultaat zijn van de eerste downconversie, en die toevallig ook op 10.7 MHz terecht komen, door je gewenste signaal heen zitten te blaten.

Snappie?
 
Maar heeft dus als nadeel dat alle harmonischen die het resultaat zijn van de eerste downconversie, en die toevallig ook op 10.7 MHz terecht komen, door je gewenste signaal heen zitten te blaten.

Snappie?


Ok, maar hoe verklaart dit de 'overspraak' van luchtverkeer op de radio? De VHF luchtvaart is AM en niet FM...als ik me niet vergis.
 
Een AM signaal kan weer op een andere manier storen, zeker als het krachtig genoeg is, of de ontvanger niet goed afgeschermd o.i.d.

Maar mijn verhaal is daarop inderdaad niet van toepassing. FM is juist bedacht om geen last te hebben van variaties in krachtigheid (amplitude) van de draaggolf. (Precies wat AM doet.)
 
Back
Top